CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 18 apr 2024 06:27

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Plannen of doelloos rondrijden?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2020 11:53 
Offline
+500 Postings
+500 Postings

Geregistreerd: 24 sep 2019 12:36
Berichten: 989
Woonplaats: Leuven
Ik citeer hier even Franco, die ook eerder al eens aanhaalde dat hij niet het nut inzag van "doelloos rondrijden" en er ook niet de tijd voor had.

Een reis plannen moet voor mij ook functioneel zijn, niets willen overslaan onderweg, de reisroute met de bezienswaardigheden moet op voorhand zodanig uitgedokterd zijn dat ik ook weet waar ik zal gaan tanken zonder omwegen.
Etc etc
Geen " we zullen wel zien waar we terecht komen ".
Wij voelen ons goed zo...


Ik had eerder al de bedenking dat Franco enerzijds wel tijd heeft voor het plannen maar geen tijd om zonder plan rond rijden. :D Maar ik zou dat doelloos rondrijden zoals Franco het eerder noemde toch even willen toelichten.
Eerst en vooral moet je de tijd en de mogelijkheid hebben om te plannen. Niet alle kampereigenaars zijn gepensioneerd en hebben een zee van tijd. Ikzelf ben nog volop beroepshalve actief bezig (hoewel het nu allemaal stil ligt) Bovendien kan ik op geen enkele manier vooraf uitstappen plannen omdat het uiteindelijk mijn klanten zijn die bepalen wanneer ze me nodig hebben en hoe lang. En ik heb niet de luxe dat ik ze even on hold kan zetten, voor je het weet ben je de klant kwijt omdat die zich dan in de steek gelaten voelt en elders geholpen wordt. Dat is de reden waarom ik de afgelopen 15 jaar nooit verlof nam. Ik heb 1 keer een boot gehuurd voor 2 weken, dat was dus wel vooraf gepland, en toen heb ik ei zo na een groot order verspeeld, maar de zaak met een leugentje om bestwil kunnen rechttrekken. Verder ging de echtgenote elk jaar een paar weken naar de kust met de kinderen en kwam ik om de paar dagen daar langs om even de voeten in het zand te steken.
Dat is dus de reden waarom we een camper kochten, die staat steeds klaar en ik kan op donderdag beslissen van op vrijdag te vertrekken. Ik neem computer en smartphone mee en kan dus bijna alles (behalve als ik fysiek een klant of locatie moet bezoeken) gewoon verder doen onderweg. En in geval van nood kan ik binnen 24 uur terug in België staan. Soms gebeurt het dat we op maandag zeggen, omdat het iets kalmer gaat dat we op vrijdag vertrekken, maar dat er donderdag plots een dringende vraag komt en alles gewoon een week uitgesteld wordt.
Mocht ik alles kunnen plannen, dan zou ik mogelijk zelfs geen camper kopen, want ik denk dat huren goedkoper en zorgelozer is alles bij mekaar, in elk geval als je zoals ik geen tuin hebt waar je het ding kan parkeren.
Mocht ik alles kunnen plannen, dan zou ik net zo goed een georganiseerde reis kunnen boeken, dan wordt alles voor mij uitgestippeld en hoef ik enkel het rode parapluutje van de gids te volgen.
Mocht ik alles kunnen plannen, dan zou ik misschien gewoon de auto nemen en hotels of B&B boeken, waarom dan een camper gebruiken?

We kunnen niks plannen, maar eigenlijk willen we het ook niet. Als ik vooraf vastleg dat ik op die dag, op dat uur daar moet zijn, dan zou dat voor ons gewoon extra stress zijn. Niks moet, alles kan is net het ontspannende aan het reizen met de camper. Stel dat de weersomstandigheden onverwacht omslaan op de locaties die je weken vooraf gepland had? Wat als een bezienswaardigheid onverwacht gesloten is of ze gewoon hun uren niet aangepast hebben op internet?

Tom Van Dyck verwoorde het nog het beste in "De Columbus". Hij legt eerst in het begin van de aflevering uit dat hij absoluut alles wil plannen. En vervolgens staan ze onverwacht op een mooie locatie en zegt hij "als alles gepland is, dan komt het erop aan: valt het mee of valt het tegen. Je hebt vooraf een verwachting. Daar gaan we eindigen of zelfs daar MOETEN we eindigen."

En dat is ook helemaal waar. Wij hebben vooraf uiteraard wel een doel voor ogen zoals: we gaan richting zuid Spanje in het najaar als het niet te warm is, zonder hond, en met het doel wat steden te bezoeken, dus fietsen mee. Verder dan dat wordt er niet gepland, en dat bevalt ons prima, de reis zelf is het doel. En we hebben op die manier al ontelbare dingen gevonden en meegemaakt die we anders vermoedelijk niet zouden gevonden hebben. Want het gaat dan meestal om zaken die net niet in de toeristische gidsen en op internet aan bod komen. Eens een locatie wel op internet staat als "must see" rent iedereen daar heen en word het gewoon onleefbaar. Zoals "Les Plus Beaux Villages de France" die in de meeste gevallen "tourist traps" zijn, waar je ijsjes en Belgisch bier kan nuttigen en bij de "lokale artiest" aardewerk kan kopen dat uit een of ander lage loon land geïmporteerd wordt.

Maar ook in toeristische trekpleisters kan je toevallige ontdekkingen doen, als je jezelf maar die vrijheid gunt. Zo zijn we vorig jaar richting een wijndomein in noord Italië gegaan, topwijnen, maar het bezoek was een afknapper (te hoge verwachting?) daarna een rit door de Dolomieten (redelijk gepland, de SS48), prachtig gebied, doen we opnieuw, en vervolgens wilde mijn vrouw absoluut langs Venetië en Ravenna. In Venetië uiteraard de boottocht gedaan, veel te duur en veel te kort, afknapper, maar ook door een discussie met een gehuurde taxi service toevallig op het openbaar vervoer terecht gekomen en al even toevallig afgestapt in een stukje Venetië waar geen mens te zien was. Prachtig, Venetië zonder volk en geen 200 meter verder liepen de hordes toeristen schouder aan schouder van het station "per Rialto" en "per San Marco". Gruwelijk. Massa's gidsen met vlaggetjes en parapluutjes. Vervolgens ik dus met wat tegenzin naar Ravenna, gewoon de eerste beste parking op, en daar overnacht toevallig op 100 meter van het "Baptisterium Van de Arianen" Daar zijn we dan de volgende ochtend binnengegaan, helemaal alleen, fantastisch, de gids wist ons te vertellen dat we geluk hadden, twee dagen eerder stonden ze met honderden aan te schuiven.
Ik bedoel maar, stel dat we die trip naar Ravenna en dat bezoek gepland hadden, en we bij aankomst 2 dagen eerder geen plaats hadden op die parking wegens teveel bussen, en we vervolgens na een stevige stap hadden vastgesteld dat we nog 150 wachtenden voor ons hadden, en dan in die doopkapel, ipv in een serene sfeer tussen de chinezen zouden gestaan hebben?
Of die keer dat ik ben weggelopen van de "Pont du Gard" wegens veel te toeristisch uitgebaat, gewoon een beetje verder gereden en daar op smartphone een plaats gevonden bij een wijnboer in Uzes. Prachtig stadje, echt ons ding, voorheen nooit van gehoord. En dan 's avonds op Google gaan zoeken en er achter komen dat op 300 meter van het centrum een park ligt waar het aquaduct dat over de "Pont du Gard" loopt eigenlijk begon? En dus de dag erna naar dat park en moederziel alleen in dat Romeins bouwwerkje gaan staan, het punt nul van het aquaduct richting Nîmes. het is uiteraard minder spectaculair, maar daarom niet minder interessant.
Iedereen kent Granada en Cordoba en daar loop je dus over de koppen. Ooit al gehoord van Merida? Waar we uiteraard toevallig op een terugrit uit zuid Spanje langs reden. Geen buitenlander te zien, enkel locals, een stad vol met Romeinse bouwwerken en musea.
Of die keer dat we overnacht hadden bij het "Cirque de Navacelles" een heel rustige locatie, prachtig om te zien, we hebben er al een paar keer overnacht. En toen was het plan, jawel plan, nadat we lang geslapen hadden om die dag toch zeker 350 km verder richting zuiden te rijden, want anders gingen we er nooit geraken. We vertrokken, reden via de D130 richting D25, slaan af in het dorp en zien op onze linkerkant dit restaurant (terras? Café) met plastic tafellakens en een samenraapsel van parasols:"sylvie Pons" in Saint-Maurice-de-Navacelles. Gestopt, heerlijke halve canard gegeten op een open BBQ gestookt met wijnranken hout en uiteindelijk beslist dat het al te laat was om nog verder te rijden, dus gewoon weer richting Navacelles en daar een tweede keer overnacht. We hebben die dag dus gewoon 20 km gereden, gegeten en verder niks gedaan.

Wij noemen dat niet "doelloos rondrijden" voor ons is dat ontstressen, daarvoor dient die vrije tijd, die meestal te kort is trouwens, doorgaans niet meer dan 2 weken, waardoor we, toegegeven soms al eens een pak kilometers afmalen. Maar tijdens die kilometers wordt er veel gepraat, over vanalles en nog wat.

Een beetje een klein Columbuske dus. Maar dan niet in scene gezet :lol:

Niet persoonlijk bedoeld hé Franco, er zullen hier op het forum nog wel mensen zijn die alles willen plannen, maar dat "doelloos rondrijden klinkt zo negatief, dus dit wilde ik even kwijt.

Nu weet iedereen waarom wij reizen zoals we reizen, en dat dat niet automatisch betekent dat een reis geen inhoud heeft. Alleen bepalen we vooraf niet wat de inhoud wordt, we laten ons graag verrassen, willen niet de stress van een vastgelegd schema, en dat heeft ons al heel mooie ervaringen opgeleverd. En vooral, we hebben nog nooit iets meegemaakt dat tegenviel, gewoon omdat we geen verwachtingen hebben. Bekijk nog eens die aflevering met Tom Van Dyck, hij verwoord het perfect, en het mooie is, de man zegt eerst zelf dat hij een controlefreak is. Dat wil toch wat zeggen, vinden jullie niet?


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 36 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Limpopo


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling