Je motorhome kan binnenkort weer van stal, maar eer je vertrekt heeft je motorhome toch een kontrole nodig, zoniet kan het best zijn dat je pech krijgt onderweg.
Hier enkele tips!
BUITENKANT:
Grondig wassen is aangewezen om kleine gebreken te kunnen ontdekken. Pas op met de hoge druk reiniger, je kan schade veroorzaken aan dichtingen en kitnaden. Hou voldoende afstand met de lans. Kit die verduurt is vervangen. Let ook op blaasjes in de aluminium plaat.
Een similiseer beurt is aangewezen maar wel veel werk maar het resultaat is dan ook prachtig en het vuil kan zich moeilijker vast zetten.
Venster krassen kan je ook makkelijk verwijderen met een fijne similis.
Neem de trap eens goed onderhanden, losse roest verwijderen en bijverven. Scharnierpunten smeren. Deuren en kofferscharnieren smeren en gummies behandelen met een silicone spray.
Spuit in de sloten wat dunne olie. Vergeet ook de sloten van de cabine deuren niet.
ONDERKANT:
Het is aangewezen de onderkant grondig te cleanen om het zout te verwijderen. Kijk naar de rubbere housen rond de aandrijf assen op scheuren. Kijk goed naar de bodemplaat en werk ze bij met een onderbodem bescherming. Kontroleer de bladveer op barsten. Remleidingen nazien op oxidatie.
STROOM
Na een lange rustperiode hebben zowel de startbatterij als de woonbatterij een stevige oplaad beurt nodig. Bijvullen indien noodzakelijk voor de zuurbatterijen. Vet de polen in met zuurvrij vet. Kontroleer alle toestellen op hun werking, vergeet de kachel niet.
WATER
Watertanks reinigen met de hand of een produckt toevoegen aan 1/4 gevulde watertank en dan een stuk rijden zodat het water in de tank goed klotst. Waterpomp laten werken tot het product doorgelopen is. minsten een dag laten inwerken en dan grondig naspoelen.
kijk ook na op lekken aan de pomp en filter.
Inspuiten van de tankmeting op de afvaltank met spuitvet. Afvaltank ook reinigen.
GASKONTROLE
Heb je een manometer naast je ontspanner dan kan je je instalatie gemakkelijk kontroleren op lekken, zet de leidingen, onder druk en sluit de kraan, na een tiental min. kan je zien of de druk wegvalt. Zonder deze kan je als volgt kontroleren, zet de leidingen op druk, draai de hoofd kraan dicht, wacht een dag en luister goed als je de hoofdkraan snel open draait, je mag geen gas horen stromen.
BANDEN
Kijk de banden na op abnormale slijtage, schuin afgelopen loopvlaken, en juiste banden sapnning. De groeven moet 6 mm diep zijn en max 6 jaar oud.
OLIE
Kijk de oliestand na en vervang minstens alle jaren. remolie alle twee jaren vervangen. Servo-olie nazien.
KOELWATER nazicht op stand alsook de ruiten sproeier.
LICHTEN kontroleren op werking.
LUIFEL 50 cm uitdraaien en de sluitingen smeren met een beetje vet.
GENERATOR olie verversen.
LUCHTVERING nazicht op lekken.
KAST SCHARNIEREN kan je ook een beeje smeren met fijne machiene olie.
WATERLEKKEN zoek in de hoeken en aan de ramen,koepels naar vochtringen en voel, na een hevige regenbui, of dit vochtig wordt.
VENSTER ROLLO'S in de vier hoeken van de seitz rollo's juist aan het einde van het rolletje een beetje silicone pray spuiten.
DRAAISCHUIVEN spuit tussen de beide delen met een verleng spriet wat kettingvet.
Dit alles is wel een dag werk maar je hebt er dan ook zo veel voldoening van als telkens weer je vakantie slaagt.
Sucses.
_________________ Groeten,
Jos
Polarsteps/JosMuyzers Mijn blog: http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland. 12 Motorhomes gehad in meer dan 30 jaar.
|