CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 18:01

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: banden op sneeuw
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 12:57 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 nov 2007 18:10
Berichten: 159
Graag deel ik hier mijn ervaring met Sneeuw en Winterbanden in de sneeuw mee.
Niet dat het de enige waarheid of zo moet zijn, het is gewoon eigen ervaring.

Op mijn vorige MH op Sprinter 312 (enkellucht, achterwielaandrijving) lagen Michelin Agilis M+S banden. Vele jaren lang, dikwijls in de sneeuw gereden en nooit kettingen moeten gebruiken, nooit geschoven, nooit doorgeslipt.

Twee jaar terug een nieuwe MH gekocht, op Iveco Daily (dubbellucht, achterwielaandrijving) en nieuw zijnde naar de bandenboer gereden om de standaard zomerbanden te laten vervangen door opnieuw Michelin Agilis M+S banden.
Gezien de goede ervaring op de vorige, vertrekken we met een gerust hart naar de sneeuw.
Af en toe komt de ASR in werking, maar ik ga er van uit dat dat gewoon is.
Krokus 2008 rijden we richting fernpass en vanaf ULM is het hevige sneeuw.
In Nesselwang stopt de snelweg en rijden we de secundaire weg op, maar dat lukt niet. De MH blijft in de helling met slippende banden hangen, dus leggen we de kettingen op. Wat verder is de baan geruimd, en de kettingen gaan er weer af.
We besluiten om te overnachten op de parking in Nesselwang, maar geraken daar weer de helling niet op, weer kettingen leggen.
Gaandeweg merk ik dat dezelfde banden op deze Iveco toch anders reageren.

Eind 2008 komen we vanuit Chur in Zurich tijdens zware sneeuwal. Heel Zurich ligt al onder een dik sneeuwtapijt. Net voor de eerste verkeerslichten gaat het nogal stijl van de brug af. Tijdens het remmen voel ik de MH wat schuiven. Niet zo erg, alles onder controle denk ik.
Wat kruispunten verder sta ik stil aan de lichten, en terwijl ik stilsta schuift de MH naar opzij tot tegen de borduur. De kromming van het wegdek was voldoende om weg te schuiven. Vertrekken kon moeizaam, met het ASR lampje constant flikkerend. Met een bang hartje dan verder richting Basel gereden, waar de omstandigheden beter waren.
Op de Col de Bussang precies hetzelfde liedje, zeer schuiverig.

Bij thuiskomst heb ik onmiddellijk 6 velgen en 6 Sneeuwbanden NOKIAN laten monteren.
WAT EEN VERSCHIL !
De Agilis M+S op de sprinter waren goed. De Nokian op de Iveco zijn fantastisch !
Onlangs met de remork erachter weer de de besneeuwde fernpass over, en hij gaf geen krimp ! Op een rotonde in de buurt van Telffs brak de aanhanger een beetje uit, maar de MH bleef stabiel.
Twee weken terug komen we aan een pas in Italia waar een bord stond dat kettingen of sneeuwbanden (er stond gomme da neve, en niet gomme invernale; sneeuwbanden dus, en niet winterbanden) verplicht waren, op straffe van € 78 boete.
Zonder kettingen, zonder doorslippen vlotjes deze en andere passen genomen.

Van 1 november tot 1 mei gaan de sneeuwbanden er onder, van 1 mei tot 1 november rijdt ik met de Agilis M+S banden.

Dat een bepaalde band goed is op een bepaald voertuig wil duidelijk niet zeggen dat hij even goed is op een ander voertuig.
De keuze op Nokian is gevallen na advies van mensen die in de sneeuwgebieden wonen en met een Iveco rijden.

Zoals gezegd, gewoon mijn ervaring in de hoop dat iemand er wat aan heeft

mvg. Womobi


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 11 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling