Interessant om lezen
Gelezen op :
http://www.abgcampertechniek.nl/rijbewijs2.htm
Met rijbewijs B tot maximaal 4250 kg
Het Europees Parlement heeft onlangs een voorstel aangenomen waarbij de grens van 3.500 kg wordt opgetrokken naar 4.250 kg.
De wijziging van het rijbewijs B gaat er als volgt uitzien. Het rijbewijs B geldt voor motorvoertuigen met een maximaal toegestane massa van ten hoogste 3.500 kg die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend. Het Europees Parlement heeft onlangs aangenomen dat voor kampeerauto’s de maximaal toegestane massa mag worden verhoogd tot 4.250 kg met een nuttig laadvermogen van maximaal 1.000 kg. Om met zo’n zware kampeerauto te mogen rijden moet de bestuurder wel eerst een speciale opleiding hebben gevolgd. Bovendien mag de kampeerauto niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt.
De maximaal toegestane massa kan tot 4.250 kg worden verhoogd wanneer het chassis van de betreffende kampeerauto die mogelijkheid heeft. Niet alle bestaande chassis hebben namelijk die mogelijkheid. Enkele chassis die deze mogelijkheid wel hebben zijn bijvoorbeeld:
- Het maxi chassis van de Fiat Ducato 18, tot maximaal 3.850 kg (voor 2002).
- Het chassis van de Mercedes Sprinter 408CDI, tot maximaal 4.600 kg.
- Het chassis van de Iveco Daily 40C13, tot maximaal 4.200 kg.
- Kampeerauto’s uitgerust met het chassis van Al-ko AMC, enkelasser tot maximaal 3.800 kg en de tandemasser tot maximaal 4.500 kg. De as moet van het versterkte type zijn.
Keuring door RDW en aanpassing van het kentekenbewijs is uiteraard noodzakelijk.
Opleiding
Wie wil rijden met een kampeerauto, waarvan de totale massa tussen de 3.500 kg en 4.250 kg ligt en het nuttig laadvermogen maximaal 1.000 kg bedraagt, moet vooraf eerst deelnemen aan een opleiding. Het voorstel is dat het een eendaagse opleiding van minimaal 7 uur moet zijn, met een theorie- en praktijkgedeelte en een slotgesprek. Het accent zal liggen op de praktijk. Een examen is niet nodig. Onderwerpen die minimaal aan de orde moeten komen zijn:
- rijdynamiek en veiligheidscriteria, correct laden en veiligheidsaccessoires;
- praktijkgedeelte op afgesloten terrein, waarbij de volgende onderdelen worden geoefend: remmen, remtraject, veranderen van rijbaan, remmen/uitwijken, manoeuvreren, inparkeren.
Deze opleiding moet worden gevolgd bij een erkende opleidingsinstantie.
De eerste stap is gezet. De verhoging tot 4.250 kg is echter pas rechtsgeldig als de wijziging ook wordt opgenomen in de Nederlandse wetgeving.
Bronnen: Europees Parlement; ABG-campertechniek