Hoi Zwervers,
Ik weet wel dat wij motorhomers nooit te vlug rijden
, maar onderstaande is toch altijd intersant om weten.
Vanaf nu worden weggebruikers in de Westerscheldetunnel permanent op hun snelheid gecontroleerd via trajectcontrole. Automobilisten mogen hier maximaal 100 km/u rijden. Deze limiet wordt regelmatig overschreden, soms met extreem hoge snelheden. Dit levert zeker in een tunnel levensgevaarlijke situaties op. Met de inzet van trajectcontrole hopen het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) en de beheerder van de tunnel N.V. Westerscheldetunnel de verkeersveiligheid te bevorderen. Trajectcontrole brengt het aantal snelheidsovertredingen steevast flink omlaag.
Hoe werkt trajectcontrole?
Bij trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de toegestane maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuisgestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%. Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden (flitspalen, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).
Groetjes,