In navolging van het draadje "dodehoekstickers" open ik een andere discussie. Wie is eigenlijk de schuldige van de vele dodehoekongevallen? Je kan het op de bestuurder van de vrachtwagen schuiven, ja, dat is ook maar een mens, en die moet tegenwoordig naar een kleine tiental spiegels kijken of naar de vele schermen in zijn cabine vooraleer hij de hoek omdraait en dan moet hij nog zijn groot voertuig beheren in de veel te smalle straten die door de straatbeheerder "bewust gevaarlijk" zijn gemaakt door zijn vele borduren, vluchtheuvels, verkeerremmers, enz... Je kan het ook op de fietser schuiven die met alles bezig is uitgezonderd fietsen, want hij is aan het gsm'en, muziek beluisteren via zijn oortjes of aan het chatten. Het verkeer is niet meer wat het is geweest. Ik zou het eerder schuiven op de ontwerpers van de grote voertuigen. Ze ontwerpen gigantische vierkante cabines waar overzicht op de baan absoluut nog onmogelijk is, zelf hangen ze dan nog de grote voorruit vol met vlaggetjes en dergelijke, ook de verplichting van de vele péagebakken aan de voorruit zijn een obstakel. Ontwerp een vrachtwagen cabine zoals een landbouwtractor! Die heeft geen dode hoeken. Een vrachtwagen bestuurder is voor 99% alleen op de baan, dus waarom zijn die grote vierkante onoverzichtelijke cabines nodig? Indien een 2 de bestuurder nodig is kan een fatsoenlijke zitplaats gemaakt worden op de 2de zetelrij gecombineerd met de slaapbank want die zijn tegenwoordig meestal aanwezig. Maar ook de wetgever blijft niet ongestraft, want door het opleggen van een lengtebeperking op de grotere voertuigen zagen de constructeurs zich genoodzaakt om de bestuurder boven de motor te gaan plaatsen en tegen de voorruit. Dit heeft al het leven gekost aan menig vrachtwagenbestuurder en autocar chauffeur bij de vele kop staart aanrijdingen. Met de lange vrachtwagen (tractor) neus voor je ben je veel beter beschermd in dit geval. Ik zou zeggen, wetgever wordt wakker, grootvervoerwagen ontwerper, denk er nog eens over na, en wegbeheerder, maak de wegen veiliger door al die stomme obstakels weg te nemen zodat ALLE bestuurders de ruimte hebben om aan het verkeer deel te nemen en te ontwijken indien nodig.
Joske
_________________ Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen Citroën Jumper 3.0 L4H2 2009 met VakCar (NL) inbouw ingeschreven als Kampeerwagen sinds 2012.
|