Gegroet,
Dit voorjaar maakte ik nog eens een toerke van een kleine drie weken naar het Noordwesten van Duitsland. Technische musea van alles wat wielen heeft waren de belangrijkste bestemmingen, maar niet de enige.
Als jullie 't goed vinden krijgen jullie in een aantal schuifkes hier te lezen wat er allemaal te zien is. Voorafgaandelijk toch nog even twee dingen meegeven.
1. Dit verslag:
• Heeft als enige bedoeling zo veel mogelijk heel praktische informatie te verstrekken over wat noordwest Duitsland vroeg in ’t jaar te bieden heeft aan automusea en -fabrieken. Maar voor snel veranderende gegevens als toegangsprijzen en openingstijden verwijs ik naar de respectievelijke websites.
• Omvat daarnaast ook verslaggeving van enkele andere bestemmingen die ik onderweg ook nog bezocht:
o In verband met verkeer:
Helikoptermuseum
Spoorwegmuseum
Miniatuurspoorweg
Spoorweg-scheepvaart-auto-voetgangers-rariteit (ra-ra-ra…)
Zwerfwagenkonstrukteur
Zwerfwagenspeciaalzaken
o Als buitenbeentjes:
Röntgenmuseum
een drukkerij-museum
o Verder enkele aantrekkelijke steden (Emden, Hamburg, Hameln, Lübeck), … en pittoreske dorpjes (Bodenwerder, Greetsiel, Lennep, …),
o En ook nog twee privébezoeken.
• Lijkt misschien soms wat chaotisch qua reiswegen, bezoekvolgorde en tijdsindeling, maar deze zijn ingegeven door de erg verscheidene en soms heel beperkte openingsuren van musea en fabrieken.
• Heeft slechts in beperkte mate oog voor de vele andere toeristische bezienswaardigheden die deze streek rijk is.
• Schenkt ook geen aandacht aan reisroutes of andere praktische dingen.
• Is een subjectief relaas, gekruid met wat persoonlijke beschouwingen, alles bekeken doorheen de bril van een zwerfwagengebruiker met een compact voertuig. Het houdt geen rekening met beperkingen door gewicht of afmetingen die voor grotere zwerfauto’s belangrijk zouden kunnen zijn. Het wil zeker geen toeristische gids zijn, maar kan wel dienen als een aanvulling daarop.
• Bevat onderlijnde plaatsnamen: dit zijn, in chronologische volgorde, de plaatsen en wegen die ik aandeed. In combinatie met de koppelingen naar de GoogleMaps reiswegen is de gevolgde route zo makkelijk terug te vinden. Let wel op: tussenpunten op die GoogleMaps kaarten gebuikte ik enkel om het gevolgde tracé zou getrouw mogelijk te restitueren, en hebben dus verder meestal geen enkele praktische betekenis.
• De foto’s bij dit verslag staan maakte ik zelf tijdens deze reis. Beelden of informatie die verschijnen op een vermelde koppeling zijn niet van mij. Verder doorklikken vanuit deze URL’s loont heel vaak de moeite. Bij het beëindigen van dit verslag werken al die koppelingen nog wel, maar hoe lang dit zo zal blijven duren hangt uiteraard niet van mij af.
2. Voorbereiding en achtergrondinformatie:
• Deze trip maakte ik alleen.
• Duitsland is een land dat ik slechts de laatste jaren wat meer bereisde, en slechts nu stilaan begin aan te voelen – maar wel al zeer positief !
• Wat de musea en bestemmingen aangaat haalde ik zo goed als alle informatie op internet, aangevuld met dingen die ik onderweg nog vernam.
• Kaartmateriaal
o digitaal op GPS: Mapsource City Navigator Europe NTU, versie 2014.40
o op papier ADAC ReiseAtlas „Deutschland (Europa)“ 2011/2012, 1:200.000 (2011)
ISBN: 978-3-8264-2209-6
• Overnachtings- en loosplaatsen: voor dit soort trips maak ik vaker dan gewoonlijk gebruik van ingerichte pleisterplaatsen om te overnachten. Ik gebruikte daartoe de papieren versie (http://www.verlagshop.de/epages/6251676 ... cts/BA2014) van de “Reisemobil Bordatlas 2014” – ISBN: 978-3-928803-58 (http://reisemobil-international.de/bord ... atzfuehrer), deelboek Duitsland.
Tenslotte: het oorspronkelijke verslag maakte ik in Word en zette ik dan om naar pdf. Daarin zitten een pak meer opmaak-elementen die spijtig genoeg niet behouden blijven bij de omzetting naar dit forumformaat… Ter illustratie deze twee voorbeeld-bladzijden uit de pdf-versie: