CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 01 nov 2024 01:05

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stelviopass ( Stilfersjoch)
BerichtGeplaatst: 16 dec 2019 16:55 
Offline
+1000 Postings
+1000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2013 19:35
Berichten: 1036
Woonplaats: Stabroek
>> Nu het nieuwe jaar in zicht komt is het tijd om te plannen waar we volgend jaar met de camper naar toe zouden willen gaan, feitelijk meer de vraag waar wil ik nog naartoe om met de Lotus rondritten te doen.
>>
>> Zo zou ik volgend jaar begin juni of eind augustus naar de Stelviopass ( Stilfersjoch) willen gaan, waarom is snel uitgelegd, de Lotusfabriek zat begin de jaren 90 al een tijdje in slechte papieren, om er terug bovenop te geraken werd beslist dat ze terug zouden grijpen naar wat hun oorsprong was, namelijk het maken van kleine en lichte sportwagens, het resultaat was de nieuwe Lotus Elise, 2 zitplaatsen, kleine motor 1800 cc en licht gewicht, iets meer dan 700 kg, om het gewicht zo laag mogelijk te houden werden er aluminium schijfremmen gemonteerd, de specialisten waren wel een beetje sceptisch, maar om te bewijzen dat die remmen toch betrouwbaar zijn werd een demonstratie gepland, en welk is het beste parcours om remmen te testen?, juist een lange afdaling met veel bochten om telkens af te remmen, en daarvoor werd de afdaling van de Stelvio gekozen, de afdaling langs de noordkant van de Stelvio bevat 48 haardspelbochten, ideaal om de bedrijfszekerheid van remmen te testen

Achteraf is wel gebleken dat de aluminium schijfremmen zeer goed waren, maar alleen als ze gebruikt werden op wegen waarvoor de Lotus Elise is gebouwd, namelijk bochtige wegen waar af en toe moet geremd worden, de aluminium schijfremmen zijn op hun best als ze op temperatuur zijn, als ze koud zijn duurt het even vooraleer ze goed remmen, dus op de snelweg waar weinig wordt geremd is het soms wel even opletten want de eerste meters gebeurd er nog niet veel, voor de veiligheid is men daarom later toch maar terug overgeschakeld op stalen remschijven
>>
>> Dat gebeurde allemaal in 1995 en er werden toen geen problemen vastgesteld, alles was goed en de Lotus Elise was en is nog steeds een verkoopsucces, en het voortbestaan van de fabriek was een feit, om dat te herdenken gaat zo goed als iedere Lotusbezitter die met een Lotus in de omgeving van de Stelvio komt die beklimming doen, of er speciaal naartoe rijden om dat te doen, zoals ik in 2020 wil doen, het is dan trouwens 25 jaar geleden en ik verwacht niet dat ik daar alleen zal zijn met een Lotus, de Stelvio is bedevaartsoord voor Lotus rijders

>>
>> Ik ben ook een wielerfanaat en de Stelvio zit geregeld in het parcours van de Ronde van Italie ( Giro), de Stelvio kan langs beide kanten, maar ik zou liefst een pleisterplaats ( camping ) zoeken aan de zuidkant van de Stelvio, in de omgeving van Bormio, ( omgeving belastingparadijs Livigno kan ook), ook omdat ik van daaruit ook de beklimming van de Gavia kan doen, ook een bergpas uit de Giro.
>>
>> Maar hoe geraak ik daar met de camper en de Lotus op de aanhanger, er zijn verschillende mogelijkheden, maar die langs Oostenrijk en de Brennerpass zou ik liever niet doen, Bormio ligt zoals gezegd aan de zuidkant van de Stelvio, en om dat te bereiken moet er een omweg gemaakt worden, de kortste route zou zijn over de Stelvio rijden langs de noordkant, maar dat zie ik feitelijk niet zitten met de camper en de aanhanger, het zou trouwens verboden zijn met een aanhanger of caravan de Stelvio op re rijden, ik rij heel graag, ik wil sturen, gasgeven, remmen en schakelen en dat zijn dingen die je op de Duitse snelweg niet veel moet doen, ik mag daar trouwens met de aanhanger maar 80km/ uur doen en op veel stukken niet voorbijsteken, er is ook daar niet zo veel te zien, en ook veel stau, baustelle en druk op die route, dus die rit over Duitsland en Oostenrijk doe ik liever niet
>>
>> Ik ben met pensioen dus tijd speelt geen rol en ik wil onderweg ook nog wel wat zien, ik zou daarom de volgende route willen doen, over Luxemburg, Frankrijk en een stukje Duitsland naar de Bodensee ( Konstanz) waarna ik in Zwitserland de Rijn vallei zou willen volgen langs Liechtenstein richting Chur en dan over Davos en Sankt Moritz langs Livigno naar Bormio, of tot in Chur en van daar rechtstreeks naar St Moritz enzoverder, maar in deze twee routes zitten verschillende hoge passen, je daalt wel na elke pas niet af tot in de vallei maar je blijft op hoogte, zou dus toch te doen zijn, zijn wel tamelijk brede tweevakswegen, en mooi zeker en vast.
>
> Maar mijn voorkeur is toch deze route, de vallei van de Rijn ( Hinterrijn) langs Chur blijven volgen tot in Splugen, en dan over de Splugenpass naar Italie rijden, na de pas, grensovergang met Italie, de SS36 blijven volgen tot bijna het noordelijke deel van het Comomeer en dan de SS38 volgen helemaal tot in Bormio.
>
> Er is maar 1 hindernis op die route en dat is de Splugenpas, is wel niet zo hoog,(2113 m) maar er zouden veel scherpe haarspeldbochten in zitten en in de Italiaanse afdalingskant veel smalle tunneltjes met bochten, (sommige ronde tunneltjes zouden aan de zijkant maar een hoogte hebben van 2,30 meter ) je kan dus laat eventueel tegenliggers zien en een paar honderd meter achteruitrijden met de aanhanger kan ik wel maar liever niet.
>
> Nu is mijn vraag heeft er al iemand de Splugenpas gedaan met of zonder camper, is dat te doen?,is niet verboden maar wordt wel afgeraden met een caravan, maar mijn camper is maar 6 meter lang, de aanhanger met de dissel 4,5 meter, samen is de lengte van de combinatie 10,5 meter, toch niet zo lang, de aanhanger volgt goed in de bochten, als ik heel de haarspeldbocht kan gebruiken ( geen tegenligger) zou dat toch telkens moeten lukken, met eventueel een beetje terugsteken, heb de route met googlemaps al eens afgereden maar zie niet veel moeilijkheden, tunneltjes zien er niet te laag uit ( camper alkoof is 3,1 meter hoog) heb ook nergens een hoogtebord dat lager is kunnen ontdekken, wel een bord gezien dat het verboden is om te camperen op deze pas, dus wie heeft deze pas al eens gedaan? de Splugenpass en de Stelviopass gaan gewoonlijk in mei terug open, zou in begin juni of einde augustus dus geen probleem mogen zijn, de Stelviopass is op een hoogte van 2575 meter en is feitelijk maar enkele maanden per jaar sneeuwvrij
>>
deze route is nog maar een ontwerp, kan nog wel wat veranderen, omdat ik om in Zwitserland de snelweg te mogen gebruiken ook voor de aanhanger een vignet zou moeten kopen, dus 2 X 40 CHF, en ook nog niet weet of ik langs Zwitserland terug kom, ben ik ook aan het uitzoeken of ik dat stuk door Zwitserland ( ongeveer 150km) ook niet langs de gewone weg kan doen, zoals al gezegd, tijd heb ik genoeg, geld iets minder

heb ook eens op dit forum gezocht naar artikel over de Spugenpass, alleen dit topic gevonden uit 2011, reacties vallen wel mee

search.php?keywords=Splugen&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

ook op deze Duitstalige site kan ik ook iets vinden over de Spulgenpass, laatste update is wel al van 2002

http://www.tourenland.de/sonstigs/frame.htm


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 76 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling