CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 apr 2024 10:26

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: te korte slag voorste veren.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2013 18:49 
Offline
+4000 Postings
+4000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2005 20:41
Berichten: 4973
Woonplaats: Oostduinkerke
Beste,

Gezien de zeer lange wielbasis van het basisvoertuig en de kwaliteitsvolle maar ook zware uitvoering van het interieur zaten de voorste veren tegen de rubber aanslagdempers aan waardoor bij het iets te snel nemen van een verkeersdrempel steeds het geklop te horen en te voelen was van einde slag voorvering.
Hierdoor heb ik besloten van langere veren te laten plaatsen.
Gisteren had ik een afspraak bij Carsupport te Krimpen aan de IJssel bij Rotterdam.
Daar aangekomen vond ik de iets verouderde werkplaats terug achter een kantoorgebouw van verzekeringen. Toen de poort open ging zag ik nog meer verouderde en niet erg verzorgde werkplaatsen. Maar al heel snel sloeg deze verbazing om toen ik van de oude baas een uitleg kreeg van wat ze doen, kunnen en maken. Ik mocht ook de volledige werkplaats bezoeken waar alle machines staan om veren te maken, waar onderdelen gelast worden en alle andere machines staan zoals draaibanken, freesmachines en allerlei persen, en als technieker heb ik daar wel van genoten.
Na dit rondleiding was de jongste zoon aangekomen, die mijn auto binnen reed en op de 4 palenbrug plaatste.
Nadat hij 1 meter van de grond was gehesen begon een volledig opmeetwerk van de stand van de wagen met zijn huidige veren. Ik werd er ook meteen attent op gemaakt dat de auto aan de voorzijde reeds op zijn aanslagrubbers lag en dat er van veel veerweg nog weinig sprake was. Na het opmeetwerk dat netjes op een rapport wordt ingevuld wist men te vertellen dat de auto aan de voorzijde 7 cm lager lag dan achteraan, en rechts iets lager dan links.
Nu werd het gewicht per voorwiel gemeten, 813 kg links, 898 rechts, dus een verschil van 85 kg. Dit is normaal wist men te vertellen daar het motorblok meer rechts staat en links de versnellingsbak die toch een stuk minder weegt. Al bij al valt dit mee zegt men want indien de inrichting niet goed verdeeld zit kan dit oplopen tot bijna 200kg.
Ze vragen hoeveel stijging ik verwacht, want ze kunnen iedere maat en lengte van veren leveren, ze worden daar ter plaatse gemaakt. Alle maten liggen wel reeds gepoedercoad op stock, hun handelsmerk in het groen, voor de Belgische markt in het zwart. Ik zeg dat de auto zo goed als vlak mag staan en dan kijken ze in een tabellenboek en na enige beraadslagen tussen vader en zoon besluiten ze veren te plaatsen waarbij de rechter iets langer zal zijn dan de linkse om de auto weer mooi vlak te krijgen.
Nu gaan de voorwielen er af en men begint zijde na zijde de veerpoten vrij te maken, hiervoor worden ook interieur delen gesloopt omdat de bovenste bevestigingsbouten onder het daschbord zitten. Dan worden de twee veerstellen met schokdempers met 2 man uitgenomen. Nu gaan ze naar de perswerkplaats waar de veren opgespannen worden om zo verder te demonteren. Eerst hebben ze alles netjes gemerkt om geen verdraaiing van onderdelen te krijgen. Inmiddels zijn de nieuwe veren uitgezocht en deze worden eerst in lengte gemeten, daarna gaan ze in een pers, worden ze volledig samengedrukt en terug gemeten, deze maat moet identisch zijn anders zit een constructiefout in het staal waarmee de veer is gemaakt. Nu worden met 2 soms 3 man de veerpoten samengesteld met de nieuwe veren. Dit terwijl de vader onophoudelijk uitleg geeft over hun kunnen en doen en laten, boeiend, soms ook vervelend.
Eens dat klaar is gaan de veerpoten weer in de auto, vanaf nu wordt er onophoudelijk met 2 man gewerkt, een in en eentje buiten de auto. Ze zijn ongeveer samen klaar en dit na ongeveer 4 uur. Ik mocht ook ongegeneerd het ganse proces gade slaan.
Nu wordt de auto van de hefbrug gereden en er terug op, je ziet de voorvering zeer mooi inveren tijdens deze handeling.
De auto gaat terug omhoog en wordt weer volledig na gemeten op de hoogtestand en terug genoteerd op het rapport.
De auto is rechts 67mm gestegen en links 65mm maar hij staat nu aan beide zijden even hoog.
De auto wordt buiten gereden en ik mag mee naar het bureel voor de verdere afhandeling, betalen en factuur in ontvangst nemen. Ik krijg nog een fotoboek te zien en ze tonen me alle attesten dat ze bekomen hebben. Ze werken ook veel voor de sportindustrie met de verlagingsveren. Ook alle gepanserde voertuigen van het koningshuis hebben daar op de brug gestaan. Ook veel constructeurs van ambulances kopen daar hun veren in, en nog veel meer.
De negatieve indruk van het ietwat verloederde gebouw en werkomgeving wordt zeer sterk overschaduwt door hun ervaring, kennis en degelijk afgeleverde werk, ik ben er blij mee.
Ik rij de vrij slechte parking af met een redelijk vaart en mag gelijk ervaren dat de vering weer zijn werk doet, precies of je met een nieuwe (lege) auto rijdt.
Op de terugweg rij ik nog langs een kameraad waar ik vele verkeersdrempels op mijn weg heb, en die ik neem met een hogere snelheid dan voorheen en dit valt goed mee, de vering doet weer zijn werk naar behoren. Naar wegligging en stabiliteit in de bochten voel ik geen verschil, ook niet bij hoge snelheid, dus ook dat zit goed.
Doordat de auto nu vlak is komen te staan is er ook veel meer grondspeling, vooral onder de motor, dus op vast rijden is de kans ook kleiner. Ook gezien de lange wielbasis is de kans minder groot dat het midden van de wagen met zijn uitlaat en afvalwatertank zal slepen op een boogbrugje of tijdens het op en af rijden van ferryboten.
Op mij lange terugweg let ik nog op alle Ducato's, Boxers en Jumpers die men weg kruisen en bijna allemaal hangen ze met de neus omlaag, Fiat-PSA, hier is nog werk aan de winkel.

Joske

_________________
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 2009 met VakCar (NL) inbouw ingeschreven als Kampeerwagen sinds 2012.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 48 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling