Een probleem dat toch in de gaten moet gehouden worden in verband met remblokjes.
Hieronder zijn een paar foto's van een camper die 95.000 km heeft gereden in 6 jaar tijd. Eigenaar hoorde ineens dat er iets mis was met de remmen. Had nochtans zijn remmen laten controleren in de garage bij het onderhoud van 90.000 Km.
In feite was één van de remblokjes afgescheurd van het metaal. Hij remde dus metaal op metaal. Gevolg: vernieuwen van de 2 voorste remschijven+4 nieuwe remblokjes.
Nochtans was er geen waarschuwingslicht geweest en de remblokjes waren nog voldoende dik (6 mm). De voeler voor dat waarschuwingslicht zit trouwens maar op één remblokje!
In feite gaat het metaal waar de blokjes op gelijmd zijn roesten. Na een tijd is zal het blokje loskomen van het metaal. Dit is bij een inspectie van de remmen zo goed als niet op te merken, want de spatie wordt opgevuld door stof en roest. In feite moeten de blokjes uit de remklauw gehaald worden en dan met een harde borstel de zijkanten schoonvegen.
Foto 2 is het remblokje dat (nog) niet afgescheurd was. Na het schoonmaken zie je duidelijk de spatie
Foto 4 laat duidelijk zien waar de roest zich geplaatst heeft tussen het metaal het remblokje.
[image]
[/image]-[image]
[/image]-[image]
[/image]-[image]
[/image]