CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 01 nov 2024 00:52

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Clixtar oplegger oplossing gewichtsprobleem ?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2007 12:10 
Offline
+500 Postings
+500 Postings

Geregistreerd: 19 nov 2004 10:33
Berichten: 542
Sinds verschillende jaren is de BE trailer in Nederland populair. In eigenland zijn er schuttere pogingen van o.a. Minitrailer http://www.minitrailer.be, maar van een reuze succes is zeker nog geen sprake.
Bij onze noorderburen bestaat ook iets wat zij "de Clixtar oplegger" noemen. In feite is dit ook een BE trailer, maar die wordt vast aan de trekker verbonden. Voordeel: een groter laadvermogen en toch bestuurbaar met een BE rijbewijs.
Tijdens het voorbije salon zag ik een soortgelijke oplossing bij JDK. Het was mij evenwel niet duidelijk of dit in België met hetzelfde rijbewijs kan bestuurd worden. Uit onderstaand artikel (bron http://www.fleet-business.com) blijkt van wel.

Koetswerkbouwers op het Salon : JDK op kop

Een handvol koetswerkbouwers was aanwezig in Brussel, waaronder BCC, Frigoline (Coolstar), Heroma, JDK, Miers Carrosserie (Carpanel, Multiconstruct, Electroslider), Terberg Specials en Constructie Vergauwe. De grote namen van de inrichting van voertuigen, zoals Abeco, Aluca, Huet, Mees, Modul, Sortimo en Würth, ontbraken evenmin.
Bij die exposanten ging de erepalm van de aantrekkelijkheid zeker naar JDK, dat een originele wegcombinatie voorstelde. Het motorvoertuig, met een vaste koppelschotel, en de bovenbouw (in feite een eenassige oplegger) worden geassembleerd tot een strakke combinatie, al blijft ze volgens de wet een trekker met oplegger. Omdat de bovenbouw (oplegger) niet kan bewegen ten opzichte van de trekker, rijdt de combinatie als een drieassige vrachtauto. Wat een laadvermogen van 4.500 kg geeft en in dit geval een laadvolume van 60 m3, voor een combinatie die maar een rijbewijs BE vergt.
JDK toonde eveneens een nieuw licht ATP-FRC koetswerk (675 kg) voor chassis-cabines tot 3.500 kg MTM en twee speciale oplossingen voor bestelvoertuigen: een koelcel (max. - 25° C) met afzonderlijke deur en een versterkte koudecel voor hangend vlees (tot 1.000 kg).
Heroma stelde een praktische opbouw met glijlade voor 4x4 en grote breaks voor. De roestvrij stalen laadbak beschermt gereedschappen en materieel en houdt de laadruimte ordelijk. Desgevallend kan de volledige bak in een handomdraai verwijderd worden, om de laadvloer helemaal vrij te maken


Nu nog zien of dit systeem ook voor motorhomes bruikbaar is en dan hebben we op zijn minst heel wat meer laadvermogen !
Grote probleem wordt wellicht om er zitplaatsen voor onderweg in te voorzien, vermits dit gezien wordt als een aanhangwagen (oplegger) zal dit zo goed als (heel) zeker niet mogen.

Link naar een Nederlandse bouwer van dit soort voertuigen (clixtar staat helemaal onderaan en 4e laatste positie in lijst met categoriën):
http://www.veldhuizenwagenbouw.nl/index2.php?catalog/start.php

Groeten,
Ludwig


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling