Sinds verschillende jaren is de BE trailer in Nederland populair. In eigenland zijn er schuttere pogingen van o.a. Minitrailer
http://www.minitrailer.be, maar van een reuze succes is zeker nog geen sprake.
Bij onze noorderburen bestaat ook iets wat zij "de Clixtar oplegger" noemen. In feite is dit ook een BE trailer, maar die wordt vast aan de trekker verbonden. Voordeel: een groter laadvermogen en toch bestuurbaar met een BE rijbewijs.
Tijdens het voorbije salon zag ik een soortgelijke oplossing bij JDK. Het was mij evenwel niet duidelijk of dit in België met hetzelfde rijbewijs kan bestuurd worden. Uit onderstaand artikel (bron
http://www.fleet-business.com) blijkt van wel.
Koetswerkbouwers op het Salon : JDK op kop
Een handvol koetswerkbouwers was aanwezig in Brussel, waaronder BCC, Frigoline (Coolstar), Heroma, JDK, Miers Carrosserie (Carpanel, Multiconstruct, Electroslider), Terberg Specials en Constructie Vergauwe. De grote namen van de inrichting van voertuigen, zoals Abeco, Aluca, Huet, Mees, Modul, Sortimo en Würth, ontbraken evenmin.
Bij die exposanten ging de erepalm van de aantrekkelijkheid zeker naar JDK, dat een originele wegcombinatie voorstelde. Het motorvoertuig, met een vaste koppelschotel, en de bovenbouw (in feite een eenassige oplegger) worden geassembleerd tot een strakke combinatie, al blijft ze volgens de wet een trekker met oplegger. Omdat de bovenbouw (oplegger) niet kan bewegen ten opzichte van de trekker, rijdt de combinatie als een drieassige vrachtauto. Wat een laadvermogen van 4.500 kg geeft en in dit geval een laadvolume van 60 m3, voor een combinatie die maar een rijbewijs BE vergt.
JDK toonde eveneens een nieuw licht ATP-FRC koetswerk (675 kg) voor chassis-cabines tot 3.500 kg MTM en twee speciale oplossingen voor bestelvoertuigen: een koelcel (max. - 25° C) met afzonderlijke deur en een versterkte koudecel voor hangend vlees (tot 1.000 kg).
Heroma stelde een praktische opbouw met glijlade voor 4x4 en grote breaks voor. De roestvrij stalen laadbak beschermt gereedschappen en materieel en houdt de laadruimte ordelijk. Desgevallend kan de volledige bak in een handomdraai verwijderd worden, om de laadvloer helemaal vrij te maken
Nu nog zien of dit systeem ook voor motorhomes bruikbaar is en dan hebben we op zijn minst heel wat meer laadvermogen !
Grote probleem wordt wellicht om er zitplaatsen voor onderweg in te voorzien, vermits dit gezien wordt als een aanhangwagen (oplegger) zal dit zo goed als (heel) zeker niet mogen.
Link naar een Nederlandse bouwer van dit soort voertuigen (clixtar staat helemaal onderaan en 4e laatste positie in lijst met categoriën):
http://www.veldhuizenwagenbouw.nl/index2.php?catalog/start.php
Groeten,
Ludwig