CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 20 apr 2024 02:55

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Slepen van luxe auto met Triangel
BerichtGeplaatst: 07 feb 2005 01:55 
Offline
Starter
Starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2005 02:03
Berichten: 14
Woonplaats: Groningen..NL
Op een ander forum kwam ik de volgde inzending tegen;

Afbeelding

Slepen met een triangel.

Is dit in Nederland toegestaan?????

En het antwoord is:

Ingevolge artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement mag met een motorrijtuig niet meer dan één motorrijtuig (defect of niet defect) of zelfs een samenstel van voertuigen worden voortbewogen. Er is niet vastgelegd op welke wijze dit moet gebeuren. Het slepen middels een triangelconstructie is derhalve niet verboden. Aan een dergelijke constructie zijn geen eisen gesteld. Wel blijft in alle gevallen artikel 5 WVW 1994 van toepassing. In extreme gevallen kan de kans op "scharen" niet kan worden uitgesloten. Het is tenslotte in ongeremde massa van het gesleepte voertuig die invloed uitoefent op het trekkende voertuig tijdens remmen. Let wel, het gesleepte motorrijtuig wordt bij toepassing van de Wet en het Voertuigreglement niet aangemerkt als aanhangwagen. Het gesleepte voertuig dient derhalve aan alle bepalingen van de Wet (denk aan kentekenplicht en APK), het Voertuigreglement (alle inrichtingseisen) en WAM te voldoen.

Alleen bij toepassing van het RVV 1990 (verkeersregels), wordt het gesleepte motorvoertuig als aanhangwagen aangemerkt.

Opmerking: Artikel 5 WvW.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

(met dank aan het politieinstituut verkeer en milieu).

===============================================

Hierop ben ik aan het denken gezet.

En kom nu met het volgende als reactie op de discussie op dat andere forum;

Naar aanleiding van de berichten hier en de wens om mijn luxe auto mee te kunnen nemen heb ik op basis van het hier getoonde Armitages product zelf een Triangel ontworpen die ook de remmen van de getrokken auto bediend. De door mij ontworpen triangel maakt gebruik van in Nederland makkelijk verkrijgbare onderdelen, zoals de oplooprem en neuswiel (ongeveer Euro 190,00). Het geheel is opvouwbaar tot een pakket van 100 x 50 cm zodat het in de kofferbak past van de luxe auto.

Afbeelding

Om de sleepauto elektrisch te scheiden van de gesleepte auto heb ik de achterlichten aangesloten via Diodes (BY 155 5A) zo loopt de accu van de sleep niet langzaam leeg en blijven de koplampen en voorste richtingaanwijzers uit.

Afbeelding

Voor zelfbouwers (niet commercieel) stel ik de tekeningen beschikbaar.

Heb je interesse geef mij dan even een mailtje; towit@greatsilkroute.nl

m.vr.gr.

Reysigher


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 24 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling