|
+30000 Postings |
|
Geregistreerd: 19 dec 2004 15:05 Berichten: 39576 Woonplaats: Antwerpse Kempen
|
Gegroet, Op viewtopic.php?f=11&t=44268 begin ik nu met het inzenden van enkele schuifkes van het verslag van onze recente Griekenland-reis. Om één en ander daarvan beter te begrijpen hangt daar een introduktie aan vast die meer vertelt over onze Kwibus. Maar hier op 't forum is 't waarschijnlijk wel beter om reisinfo en techniek in aparte draadjes te steken - ook al omdat er mogelijk belangstelling voor is door mensen die niet geïnteresseerd zijn in Griekenland. Je zal merken dat er in Kwibus veelvuldig werd gebruik gemaakt van niet algemeen gangbare oplosssingen - en dat is uiteraard geen toeval. Citaat: K W I B U S is de naam van onze huidige zwerfwagen. Omdat het een Kwiek Busje is – en tevens staat dat voor Kompakt Wendbaar Incognito Busje voor Uitstapjes en Supervakanties ! Het is een ingerichte minibus (dus ingeschreven als personenwagen) Mercedes Sprinter 315 CDI, uitvoering met middellange wielbasis (3.665 mm), hoog dak en rondom donkergetinte ruiten ( http://www.mercedes-benz.nl/content/med ... rCombi.pdf) met Common Rail Turbo Diesel 2,1 liter 150 pk met roetfilter (Euro4-norm volgens schaal voor personenwagens); nogal wat opties zoals automatische versnellingsbak met mogelijkheid tot handbediening, aangepast elektrisch systeem (AGM startaccu 90 Ah, alternator 220 A), aangepast onderstel (assen, schokdemping, vering, stabilisatiestangen, verlengde uitlaat, slechte-weg uitvoering), bijkomende isolatie, achterdeuren met 270°-opening, zijschuifdeur met elektrische sluithulp en tussenstop, parkeersensoren vóór en achter, sensoren voor controle bandenspanning, geveerde comfortzetels, snelheidsregelaar en -begrenzer, airconditioning, automatische inschakeling van verlichting en ruitenwissers, … . Inrichting door onszelf ontworpen en in samenwerking met derden uitgevoerd in 2009-2010 op nieuw voertuig. Gewicht vertrekkensklaar, inclusief onszelf, alle mogelijke bagage en proviand, en met volle tanks : 3.500 kg. Totaal maximaal toegelaten gewicht: 3,5 t. Uitrusting (algemene indeling vrijwel identiek aan onze Ford Transit waarmee we 1.185 keer overnachtten gedurende 15 jaar; energiesystemen wel totaal verschillend) : • Verduistering: 5 rollo’s Dometic Seitz (http://www.dometic.com/nl/Europe/Netherlands/Start) Combi Cassette 1302 (http://www.my-caravanning.com/nl/produc ... 1302/44955) in diverse afmetingen; • Verluchting: • Tafel 1,45 x 0,62 m, één zitbank van 0,95 m en één van 1,40 m breed; dit geheel in 30 se-conden ombouwbaar tot een bed van 1,70 x 1,95 m (één voeteinde afgeschuind: 45 cm korter en 55 cm minder breed ; er rest ons nochtans meer dan 3 m² voor onze twee slechts 1,72 m lange body’s). • Keuken met ondermeer: • Afsluitbare toiletruimte (vrije vloeroppervlakte van 1,10 m²) met ondermeer • Water: • Verwarming: Eberspächer (http://www.eberspaecher.com) Airtronic D4 (http://www.eberca.nl/products/index.php ... &subsub=20) standverwarming, warmtevermogen 4000 W, geplaatst in hoekje van kleerkast, blaast warme of koude lucht naar 2 uitstroomopeningen (waarvan 1 in de stuurhut); bijkomende voorziening voor eventueel gebruik op grote hoogte. • Gas: niet aanwezig. • Elektriciteit 12V:
o Opslag: - voor autogedeelte: 1 accu AGM 95 Ah (originele optie, Mercedes-code ED4); - voor woongedeelte: 2 accu’s Victron (http://www.victronenergy.nl) Telecom AGM 200 Ah (C20) elk (http://www.victronenergy.nl/batteries/t ... 0batteries); - scheidingsrelais SurePower (https://sites.google.com/site/surepower ... r/Downhome), type 1314-200 (http://www.ase-supply.com/v/vspfiles/do ... 315200.pdf). o Productie: - motoralternator 220 A (originele optie, Mercedes-code M46); - op dak 4 fotovoltaïsche panelen van 100 Wp elk en geconfigureerd als 2 x 200 Wp-kringen met aparte MPPT regelaars: 2 dubbele sets MT 200-2 van Büttner Elektronik (http://www.buettner-elektronik.de), voorlopers van MT 220-2 (http://www.buettner-elektronik.de/pages ... nlagen.php) o Verbruik: - binnenverlichting in woongedeelte Lumo (http://lumo.eu.com/wp-content/uploads/2 ... -Range.pdf):1 armatuur Lumo3 van16 W (http://lumo.eu.com/products/lumo3-12v-2 ... cent-tubes) en 7 Lumo1 van 8 W (http://lumo.eu.com/products/lumo-01) met thyristorgestuurde TL-lampen; - binnenverlichting in kasten: 3 lichtpunten met gloeilampjes (verplaatste originele Mercedes plafondverlichting; - stopcontacten: 8 in woongedeelte, 3 in stuurhut, 2 (van binnenuit uitschakelbaar) aan rechter buitenzijde; - direct aangesloten toestellen: 2 radio’s Alpine CDE-102Ri (http://www.alpine.be/fileadmin/user_upl ... 2Ri_NL.pdf) waarvan 1 in stuurhut en 1 in woongedeelte, dieselkookvuur, dieselverwarming, koelkast, koel-/vriesbox, luchtafzuiger in dak, diverse beveiligings- en andere kleine verbruikers. o Management: - lader/omvormer Victron (http://www.victronenergy.nl/index.php) Easyplus 12/1600/70 (http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... L02-08.pdf): sinusomvormer 1600 W continubelasting; geregelde viertrapslader max. 70 A met PowerControl functionaliteit; - Victron ESP DC Link Box (http://www.victronenergy.nl/dc-distribu ... on-systems) - Victron Digital MultiControl afstandsbediening (http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... E%20ES.pdf); - accumonitor Victron BMV602 (voorloper van http://www.victronenergy.nl/battery-mon ... 20bmv-602s). • Elektriciteit 230V:
o Externe toevoer: buitenaansluiting (http://www.reimo.com/de/M82011-cee_eing ... uadratisch); o Verbruik: - steeds beschikbaar: 7 stopcontacten in woongedeelte en 2 (van binnenuit uitschakelbaar) buiten; - enkel onder spanning indien stroom vloeit vanuit externe buitenaansluiting (dit is functionaliteit van Victron Easyplus): 1 stopcontact in woongedeelte en 1 in stuurhut; o Management: vanuit lader/omvormer Victron Easyplus 12/1600/70, met ingebouwde UPS- en PowerAssist-functionaliteit (http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... L02-08.pdf). • Beveiliging: diverse voorzieningen, waaronder rookmelder en ruithamers. • Multimedia: • Ongeveer 3 m³ opslagruimte, verdeeld over diverse kasten en laden, maar slechts weinig bewegingsruimte binnen; we kunnen wel zonder problemen 2 weken reizen zonder onderweg boodschappen te moeten doen (uitgezonderd brood kopen), en 10 weken zonder onderweg te moeten linnenwassen.
Is Kwibus nu de beste zwerfwagen die er bestaat? Ja, zo goed als zeker... althans voor ons! Maar ik ben ervan overtuigd dat anderen ook andere prioriteiten en andere visies hebben, en dus aan totaal andere oplossingen de voorkeur zullen geven. Daarom: gedachtenwisselingen over wat ik hier plaats, jullie inbreng van alternatieven en andere visies (wel liefst onderbouwd met argumenten) zijn meer dan welkom - ze kunnen zeker erg verrijkend zijn. Ik kijk er naar uit!
_________________ Vriendelijke zwerfautogroeten,
Clement
. KWIBUS = Kompakt Wendbaar Incognito Busje voor Uitstapjes en Supervakanties
|
|