CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 20 apr 2024 06:22

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ford Transit zelfbouw - bestemming Zuid-Amerika
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015 12:28 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 20 sep 2015 12:18
Berichten: 36
Woonplaats: Regio Antwerpen
Beste allemaal,

Ik zal beginnen met mij voor te stellen: mijn naam is Pepijn en samen met mijn vriendin ben ik van plan een bestelbusje om te bouwen tot camper. In tegenstelling tot de meeste campers op dit forum is dit bestelbusje niet bedoeld voor Europees gebruik maar voor Zuid-Amerikaans gebruik. Wij hebben namelijk het plan om vanaf 2017 een klein jaar in Zuid-Amerika rond te reizen. De voordelen van een camperbusje hoef ik aan jullie natuurlijk niet uit te leggen maar voor ons is dat voornamelijk de vrijheid van eigen vervoer en de mogelijkheid om iets meer spullen mee te nemen dan enkel onze rugzak.
Het voornemen is om ongeveer 50% van de tijd in het busje te slapen, de overige tijd in hostels, o.a. vanwege het sociaal contact en de betere toilet/douche voorzieningen.

Natuurlijk kan men in een camper ook fantastische voorzieningen bouwen maar dan komt de grootste uitdaging in ons verhaal naar voren: het budget. Dat budget is relatief beperkt en wij begrijpen dat daardoor de nodige concessies gedaan zullen moeten worden. Zo zullen wij geen natte cel, permanente gasvoorziening, warm water of verwarming inbouwen.

Onze prioriteiten voor het gebruik van het busje zijn van belangrijk naar minder belangrijk de volgende:
-goed en groot genoeg bed (liefst 2m bij 1.40m)
-zitplaats om te ontbijten
-electriciteit
-koelkast om op het einde van de dag een frisse pint te kunnen drinken (en voor voedsel)
-beperkte kookvoorzieningen (een pitje onder een afdak zetten is al voldoende)
-watervoorziening voor buiten douche

De eerste overweging is natuurlijk het chassis. Daarbij moeten wij rekening houden met de kosten bij aanschaf, het kunnen verschepen van dit busje en de kosten die hierbij horen en de beschikbaarheid van onderdelen in Zuid-Amerika. De intentie is om in de prijsklasse van 4000 tot 5000 euro een tweede hands voortuig aan te schaffen met een kilometerstand van onder de 200.000 en een productiejaar na 2000. De keuze, voor ons, is dan gevallen op een Ford Transit L2H2 gezien deze betreffende afmetingen net onder de 25 cbm valt (scheelt circa 1000 euro aan kosten voor verschepen) maar wel maximale interne afmetingen geeft en ze worden verkocht in Zuid-Amerika dus er zijn waarschijnlijk onderdelen beschikbaar.

Administratief gezien zijn wij van plan om de bus als lichte vracht of personenen auto te houden. De voornaamste overwegingen hierbij zijn:
-geen verplichting om gas en watervoorziening te voorzien
-geen administratieve/kostelijke procedure tot herkeuring als camper
Als gevolg hiervan is de bedoeling om de meeste delen van het interieur modulair )verwijderbaar) te maken gezien bij technische controle gevraagd kan worden om het voortuig leeg aan te bieden.

Het volgend ontwerp heb ik gemaakt met Sketchup:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er iets in ontworpen wat ik niet eerder bij een camperconversie gezien heb: een bed dat op te takelen is tot tegen het plafond van het busje. Een reden dat dit niet eerder gezien is kan zijn omdat het busje top zwaar wordt in opgetakelde positie. Een simpele oplossing hiervoor is natuurlijk enkel te rijden met het bed in laagste positie.
De volgende stappen voor de ombouw voorzie ik:
- Aanbrengen van ramen/luiken/ventilatie (de vraag is wat hierbij toegelaten is ikv technische keuring?)
- Aanbrengen van isolatie (plan om enkel steenwol te gebruiken, temperatuur is minder van belang gezien reisplannen, geluid is belangrijker en prijs is belangrijkste)
- Electriciteit: gezien gebruik van koelkast en weinig “paal”-mogelijkheden wil ik graag een grote capaciteit en een zonnepaneel, mij lijkt twee 12V 110Ah accu’s paralel en een zonnecel van circa 80W (misschien dat dit wat krap kan zijn maar opnieuw is budget hier kritiek) voldoende gezien wij regelmatig rondrijden met de auto.
- Afdekken met plaatmateriaal.
- Inbouwen modulair meubilair (die slagmoeren zagen er prachtig uit, weet niet meer wie die gebruikt hadden op die forum)
- Inbouwen watercontainer voor buitendouche dewelke aan de achterzijde van de bus zou moeten komen (geen drinkwater). Het drinkwater zouden wij in flessen kopen.

Zou iemand de volgende vragen kunnen beantwoorden?
- Wat mag ingebouwd worden in de wanden van de bus: ramen, ventilatieroosters, dakluik?
- Wat is het minimum aan ventilatie nodig wanneer men met twee in de bus slaapt (exclusief indoors koken)? Ik begrijp dat dit natuurlijk ook afhankelijk is van de temperatuur binnen en buiten maar gezien wij niet gaan verwarmen zou de temperatuur redelijk vergelijkbaar met buiten temperatuur moeten zijn. (Vergelijkbaar met camperen in tent).

Als iemand nog op of aanmerkingen heeft horen wij dit graag.

Alvast bedankt en excuses voor het lange verhaal maar een goede voorbereiding is het halve werk.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 59 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling