Hallo,
Hier zijn we dan weer eens met het volgende project waar we aan begonnen zijn en ondertussen goed werkend en achter de rug...
Het plaatsen van een
alarm met microwave sensor x2, en shock sensor + centrale deur vergrendeling...
Het gaat hem hier om het volgende
Alarm systeem:
http://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61657728/Products/FM012Met nog een sensor extra:
http://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61657728/Products/MS001En een extra Centrale Deurvergrendeling Set 2 Stelmotoren:
Zoals je kan zien een hele boterham, de extra Microwave sensor heeft als doel deze extra te plaatsen in het woongedeelte
van de camper het kan niet de bedoeling zijn enkel de cabine te beveiligen als de deuren en of ramen open staan waarbij dieven
snel even de hand naar binnen steken door een raam enz... en iets mee nemen...
Ik ga proberen zo goed mogelijk uit te leggen en aan de hand van foto's duidelijk te maken hoe en waar de draden komen te zitten,
ik moet je er nu al bij vertellen dat het een kluwen is van draden en daarom hier mijn bijdrage om het u makkelijk te maken...
Om te beginnen gaan we de positieve + en negatieve - aansluiten op de constante stroom voorziening...
Hier heb je de Zwarte - (gele krimpkous) en Rode + (rode krimpkous) aangesloten op constante stroom 12v ...
Deze aansluiting situeert zich in het midden van de cabine onder het dashboard (wat je volledig moet demonteren (onderzijde) om er bij te kunnen...
Deze draden komen op het
alarm systeem van Bus P6 (Rood vs Zwart) waar al een zekering voorzien is van 40A..
Dan het je de aansluiting van het contact (ACC) die eveneens van Bus P6 komt met de kleur Bruin (contact aan) en Geel Starten...
Hier een foto van de aansluiting van de Bruine draad op contact aan deze stekker bevind zich eveneens in het midden onder het dashboard...
Zoals je kan zien komt deze op de roze draad van de stekker (eerst meten om zeker te zijn terwijl het contact aan staat moet daar 12v op zitten)
Dan heb je ook de Gele draad die van P6 komt (volgens handleiding START) deze verbinding vind je aan het stuur achter het contactslot,
(dus ook de afdekking onder het stuur demonteren om er bij te kunnen) daar vind je een dunste draadje Zwart/Wit maak dit eveneens wat bloot
en draai daar de Gele draad van P6 rond... (sorry geen foto)
Dan hebben we de aansluiting van de deur sensor (binnen verlichting), dit kan je doen Links of Rechts van de deur
(kleine fiche met zwart vs zwart/wit draad zie foto) en aangezien het hier een negatieve trigger is neem je hier de Zwart/Wit draad
om aan te sluiten met Blauw draad van Bus P12...
Dan heb je nog de aansluitingen van de Handrem van Bus P8 en de Oranje draad gaat naar de voetrem draad bevind zich bovenaan de voetrem
die je eveneens wat bloot maakt en aansluit, dan heb je ook nog de Handrem van P8 de Purperen draad gaat naar de handrem waarvan je
de beschermkap demonteert en aan de schakelaar met 1 draad ook eveneens aansluit...
Verder heb ik de draadjes voor de Microwave sensor verlengt met flatkabel met 3 adders omdat ik de sensor heb geplaatst boven achter de spiegel
waar ik dan ook nog goed bij kan deze af te stellen, zo ook met de sensor die in het woongedeelte hangt tegen het plafond heb ik geopteerd om
kleur op kleur bij de eerste sensor (cabine) bij aan te sluiten en naar het midden op het plafond te monteren het moeilijkste was de goeie weg
zoeken om de draden weg te steken...
De Led heb ik gemonteerd in het midden van het dashboard in een nog vrij zijnde knop voorziening simpel en goed zichtbaar....
De antenne heb ik op de linker kant gekleefd op het raam anders was de kabel niet lang genoeg en met die dingen weet je nooit als je dit
zou verlengen het zou eens hard kunnen tegen vallen met het signaal van de antenne...
Hier nog een foto van de spaghetti in de cabine je ziet ook dat de centrale van het
alarm gewoon open gevezen is omdat ik nog een extra reset
knopje heb toegevoegd die ik verborgen heb ergens op een plaatsje voor mij bekend voor in geval van nood (blijk geen overbodige luxe te zijn)...
EN DAN DE CENTRALE VERGRENDELING:
Deze centrale deurvergrendeling set met 2 stelmotoren waarvan de ene met 5 draden en de andere 2 draden gaf wel enkel moeilijk momenten
om het doorvoeren van de draden naar het deur gedeelte (constructeurs houden hier geen rekening mee)...
Hier een foto van de plaats waar de motor van de centrale vergrendeling is geplaatst:
Op deze plaats was het simpel gewoon 2 gaatjes boren op de juiste afstand waarvan de vijzen dan nog juist achter de bekleding komen
en niet meer zichtbaar zijn...
Hier zie je de aansluiting (overbrenging) van de electromotor die het slot zal laten open en toe gaan simpel en goed...
Hier dan hoe ik binnen vs buiten gegaan ben naar mijn deuren (moeilijke klus)...
Je kan zien hoe je omhoog moet met een staaldraad en dan komt de andere kant ook nog
Hier zie je hoe ik een rubber darm heb geschoven die in de carrosserie komt om beschadiging te voorkomen van de bedrading...
En hier de oplossing aan de deurkant...
Waarna deze zijn ingebonden met zwarte tape het oog wil ook wat hé
En hier zijn we nog eens met de fiche van de centrale vergrendeling waar de sensor op komt te zitten om de centrale vergrendeling te sturen...
De aansluiting van deze is heel simpel, van Bus P12 neem je de Gele en Gele/Zwart en leg deze aan de Massa, en de Witte en Wit/Zwart aansluit
op respectievelijk Witte en Wit/Zwart van de
Alarm centrale van Bus P12.
Indien deze bij het op sluiten drukken van de deuren open gaan keer de draden dan gewoon om...
Verder kan je dan beginnen met de draden 2 naar de andere deur te leiden, het elektromotor op de zelfde manier monteren enz...
Hier nog een foto om een sfeerbeeld te geven hoe het was tijdens deze
alarm montage om u een idee te geven...
Verder veel succes als je zelf ook eens een
alarm zou willen plaatsen deze is wel voor een FIAT DUCATO 1.9TD en mss zijn de kleurcodes
(vs Stekkers) anders bij andere modellen...
TIP: ALLES SOLDEREN EN KRIMPKOUSEN GEBRUIKEN OM ACHTERAF GEEN PROBLEMEN TE KRIJGEN...MvG Emile.