CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 03 mei 2024 03:31

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Procedure alleenstaand geval - vrachtwagen naar kampeerauto
BerichtGeplaatst: 20 jan 2006 18:42 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 apr 2005 21:25
Berichten: 243
Woonplaats: Gent-Baarle
hi zelfbouwers

effe op een rijtje zetten wat allemaal te doen bij ombouw vrachtwagen naar kampeerauto.

Zelf heb ik een vrachtwagen, VW LT 4x4 dubbele cabine pick-up, gekocht in Duitsland, deze in België ingevoerd, douanevignet E705 bij de douane gaan halen - amper 10 eurocent maar wel wat tijdsverlies voor voertuig ouder dan 6 maanden en met meer dan 6.000 km op de teller -
Dan hebben we de pick-up-bak afgenomen, een hulpchassis gemaakt en vervolgens de opbouw gerealiseerd opgebouwd uit wanden van 4 cm.
Vervolgens heb ik met de de familieleden het interieur opgebouwd. Na de ruwbouw van het interieur ben ik naar de schouwing gereden voor procedure alleenstaand geval ombouw vrachtwagen naar kampeerauto.

Vereiste documenten :
- origineel inschrijvingsbewijs van het buitenland
- douanevignet E705
- originele aankoopfactuur (een kopie kan jet er plaatse laten officialiseren)
- verzoek tot aanvraag "goedkeuring alleenstaand geval" ( met vermelding van merk, type en chassisnummer)
- fiscale zegel 5€ (niet gekleefd)
- grondplan binneninrichting met aanduiding van zitplaatsen; veiligheidsgordel en verankeringspunten van de veiligheidsgordels
* in sommige gevallen : akkoord mandataris in geval van ombouw of wijziging aard (was bij mij niet nodig of werd toch niet gevraagd)

Aandachtspunten :
- chassisnummer dient leesbaar en aantoonbaar te zijn
- fabrieksplaatje dient leesbaar en aantoonbaar te zijn
- motornummer op het motorblok dient leesbaar en aantoonbaar te zijn
* u dient zelf het nodige werkmateriaal te voorzien om aldaar ter plaatse een demontage uit te voeren van een voor- en achterwiel. Indien er remtrommels aanwezig zijn op het voertuig dan dient eveneens de remtrommel door u verwijderd te worden ten einde de opmeting van de remorganen en het rembeleg mogelijk te maken. (enkel rolkrik en assteunen ter beschikking, ander werkgereedschap zelf mee te brengen)

In principe in keuringsstation Zwijnaarde, aanbieden kan zonder afspraak, enkel in voormiddag tussen 7u00 en 11u30.

Het voertuig klaar gestoomd om naar de schouwing te gaan, effe geprobeerd een wielbout los te krijgen, niks nada, geen beweging in te krijgen. Dus even bij bevriende takeldienst langs geweest, waar met behulp van perslucht de wielbouten moeizaam werden losgeschoten. Manueel terug vast gezet. Na bijna 2u aanschuiven is het eindelijk mijn beurt.
Moet al dierect forumlier invullen met gegevens voertuig en persoonlijke gegevens. Na controle van de diverse identificatienummers, begint men alles op te meten, lengte, wielbasis, lengte cabine, afstand overbouw, afstand spiegel tot achterzijde, ook binnenin de camper hoogte en lengte staplaats, hoogte aan zithoek. Vervolgens op de put wordt ook alles opgemeten, ophanging, dikte van de assen, kortweg een massa meetgegevens. Vervolgens gebeurt de gewone klassieke keuring.

Na de remtesten de weging, ik was benieuwd. 1550 voor de vooras en 1920 voor de achteras, dit met 70 l brandstof en 160 l water en de controleur aan boord. Samen 3470 kg tarra, heb een MTM van 4500 kg, dus een laadvermogen van 1030 kg.
Per inzittende voor kampeerauto wordt 100 kg weerhouden, 70 kg per persoon + 30 kg bagage. Dus een goedkeuring voor de 7 zitplaatsen in de dubbele cabine zou dus geen probleem mogen opleveren.

Vervolgens kon ik overgaan tot demontage van de wielen, amaai mijne frak, die wielbouten losdraaien gings zeer vlotjes, maar ik kreeg de wielen niet van de naven. Die waren min of meer vastgeroest, na een tiental minuten tikken met hamer en stalen buis kwamen uiteindelijk één voor één los. Schijfrem vooraan, trommels achteraan. De trommel zat vast met een inbus en ik had bouten nodig om de trommel eraf te duwen. Na 10 min zwoegen was hij eraf.

De chef erbij gehaald, welke de remmen volledig opmeette.
Mocht weer alles monteren, handjes wassen, nog wat documenten overhandigen; afrekenen en de eerste rode kaart in ontvangst nemen.
Prijs 135 euro.

Rode kaart bevatte nog enkele kleine puntjes, lichten niet goed afgesteld, uitlaat en plaatsen achterlichten en nummerplaat. Bon op te lossen puntjes tegen dat de goedkeuring er is.

Bedenkingen : de inhoud van de tanken werd niet gecontroleerd, aanwezigheid van reservewiel evenmin. De gasfles was niet aanwezig, evenmin gasleidingen of elektriciteitsleidingen.

Tipje voor u zelfbouwers : als de ruwbouw af is, ga al naar de keuring, je spaart 2 maanden verloren tijd op, tijd die je kunt gebruiken voor de afwerking.

De regels voor de kamper zijn zeer beperkt, in feite zijn er maar een vijf specifieke van toepassing :
- zithoek omvormbaar tot slaapplaats
- kookgelegenheid
- kasten
- nooduitgang
- ruimte na cabine van 1,6 m lang 2,0 m hoog

Of er een afvaltank moet zijn als er een watertank aanwezig is, wordt er nergens geen woord gerept.

Ik wacht nu af op het antwoord van de goedkeuring. Volgens diverse bronnen 1,5 tot 2 maanden.

Nu ga ik de ruitjes opnieuw demonteren, de toestellen demonteren, alles klaarschuren voor te verven, eerst de buitenzijde en vervolgens de binnenzijde, heb nu toch tijd zat.

Aan alle andere zelfbouwers, veel succes en moed

Guy

_________________
beter off the road dan on the road


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 95 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling