Dit is meer ter info dan iets anders. Ik heb nieuwe draaistoelen voorin dus heb eindelijk de dubbele bank weggehaald. Dit is hoe ik dat gedaan heb.
BELANGRIJK! Is altijd je accu (12V onder voeten bestuurder) los te koppelen VOOR je stekkers los maakt. Best kun je altijd eerst de min los maken (of laatste indien vast) zo voorkom je veel vonken. Op de negatieve pool zit een klem die je gemakkelijk met de hand los kunt maken.
Als om wat voor reden dan ook het airbag lampje toch niet meer uit gaat dan moet dat volgens mij sowieso een reset krijgen via het can bus systeem (of via de garage dus in veel gevallen). Dus eens je merkt dat het niet meer uit gaat kun je eigenlijk ook je verdere aanpassingen niet controleren zonder die reset.
Hardwarematig is het enkel de voorste 2 bouten per stoel/bankje losmaken en dan de achterkant over de noppen heen schuiven. De achterste noppen staan en blijven vast in de vloer.
Van elektronica is het 1 en dezelfde gele stekker (Fiat Ducato althans) die je losmaakt en met de nieuwe gordelspanner terug vast klikt. Enige probleem is dat een enkele stoel maar 2 van de 4 draden gebruikt. De bestuurdersstoel heeft ook extra draden nodig voor controle of gordel vast geklikt zit (pieptoon).
De dure oplossing is je regeleenheid (zit onder de middenconsole voorin) vervangen door een unit voor een enkele passagiersstoel. Ik weet overigens niet of dit 1 op 1 zelf te vervangen is of ook programmatie vraagt.
Een mogelijke goedkope oplossing is de dubbele gordelspanner overplaatsen van de dubbele zitbank en dan 1 gordelspanner onderaan de stoel vastmaken. Die is dan nooit in gebruik maar het systeem ziet wel een actieve gordelspanner. Dit is niet ideaal want zo’n gordelspanner kan dan onbedoeld geactiveerd worden.
Wat opzoekwerk levert al snel een andere goedkope oplossing met een weerstand. Probleem in mijn geval is dat ik geen duidelijkheid kon vinden rond de waarde van die weerstand. Rond de 2 Ohm staat er op de meeste locaties. Soms zag ik ook 1.6 en 1.8 Ohm staan.
Een voorbeeld van zo’n bron is deze
https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8455690 let wel deze persoon had een Engelse bestuurdersstoel (daar rijden ze aan de andere kant) waardoor hij alsnog 4 draden over had. Vandaar wat verwarrend.
Een andere bron is deze
https://www.diymotorhome.co.uk/threads/ ... -x290.342/ Waar ik ook voor ‘t eerst las dat je in plaats van een weerstand ook een 12V 10W lampje kunt plaatsen. Dat is dus wat ik gedaan heb.
Van de kabel die uit de vloer komt heb ik de 2 draden die niet meer in gebruik zijn los geknipt. Goed kijken aan welke kant van de stekker de ongebruikte draden zitten! Daar heb ik dan een 12V 10W knipperlicht voor motorfietsen tussen gezet en alles mooi afgeplakt en onder de stoel gehangen.
De 2 oranje draden heb ik doorgeknipt, die zijn bij mij niet meer in gebruik. Onderstaande foto is hoe het deel er uit ziet wat aan de gordelspanner hangt. Daar heb ik niets aan aangepast.
Op de 12V accu de min pool terug verbonden en het airbag lampje gaat gewoon uit. Het lampje onder de stoel gaat daarbij overigens niet branden. Het is enkel een check voor de weerstand, vergelijkbaar met hoe je melding krijgt van een kapotte lamp. Als dit lampje ooit stuk gaat zal ik dat dus waarschijnlijk aan het airbag lampje kunnen zien
.
Terwijl ik bezig was heb ik ook de sigaretten aansteker voorin vervangen voor een dubbele USB aansluiting. Als niet rokers hadden we niets aan die stekker. De andere 12V socket heb ik laten zitten.
https://youtu.be/2zG5kfhq9FYSpecifiek voor mijn situatie moet ik nog wel de webasto verwarming onder de bestuurdersstoel laten wegnemen. Daar lopen brandstofleidingen naar die sowieso in de weg zitten van de poten. Als je die optie op je ducato niet hebt heb je dit probleem ook niet natuurlijk. Deze PDF toont want info rond die Sebastien verwarming (alsook waar je de pech kit kwijt kunt achteraf)
http://service-manual.ru/webasto/instal ... to_Peu.pdf