CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 11:38

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zelfbouw Homologatie
BerichtGeplaatst: 10 maart 2021 13:13 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 04 maart 2021 21:38
Berichten: 1
Hoi Campers!

Na een jaar met net iets meer tijd dan me lief is (werk in de cultuursector), heb ik besloten om dit jaar mijn droom te verwezenlijken en een campervan te bouwen. Met wat avondschool automechanica ergens in het achterhoofd, en een vader met een schrijnwerkerij, had ik gehoopt hiervan 90% zelf te doen.
Het plan was/is dus om een L1H1 (Opel Vivaro of Ford Transit Custom) om te bouwen voor semi-lange trips.
Omdat de van ook gebruikt zal worden als uitvalsbasis voor meerdere personen (de van is de keuken en toilet en opslagruimte, en de vrienden dan met de tent), is het dus belangrijk voor mij om niet enkel een hefdek te hebben (zeker met een H1), maar ook om een gekeurde zitbank voor 2 personen te hebben, zodat er altijd toch zeker 4 man veilig inkan.
Echter; ik breek men hoofd over de homologatie en inbouw van het dak/zetels: Het lijkt mij niet te lukken om een erkend COP inbouwer te vinden die een hefdak en zetel voor redelijke prijs kan instaleren (4000EUR elk...), of een geinstalleerd hefdak (door mezelf, of een RDW gekeurd exemplaar van onze noorderburen) wil homologeren... Aangezien het hier gaat om een zelfbouw project met een beperkt budget lijkt het kopen van een Westfalia gewoon om geen problemen te hebben hiermee, maar erna wel alles uit te halen ook een beetje zonde (zowel van het geld als het materiaal).

Ik kom dus altijd maar uit, in België op de volgende mogelijkheden:

1) Zelf hefdak inbouwen en zetel wordt niet gehomologeerd
2) Er zijn geen COP inbouwers in België (tenzij jullie er eentje weten?) die goedkoop en goed een hefdak en zitbank kunnen inbouwen/homologeren (zoals FSL of Atrion in Nederland).
3) Er is geen mogelijkheid om gekeurde zaken te importeren uit NL of DE (de TUV, ABE of RDW) en hier rechstreeks te laten keuren

Dit lijkt er dus op dat de enige mogelijkheid is om reeds een camper met hefdak en zitbank in België te kopen, of een Nederlandse op Nederlands teken te laten keuren, en dan importeren (maar dan zit je volgens Atrion met een keuring tot personenwagen, die dan BPM verschuldigd is).

Wat is jullie gedacht hierover? Ik spendeer ook heel veel tijd in Duitsland en Tsjechië (nou ja, voor Corona), maar het lijkt niet dat het kopen van een camper daar goedkoper is, het lijkt alleen iets makkelijker om goedkoop te laten inbouwen en keuren...

Betreffende het budget (10.000 EUR voor de wagen, +bijkomend inbouw kasten, electro, water, ...), lijkt het ook wel te lukken om een Westfalia camper op de kop te tikken (zeker als je de kosten van watertank, standkachel, hefdak en slaapbank bijeentelt), maar dit lijkt me enkel een optie als er geen andere weg mogelijk is...

Help?

Mvg,

Jo


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AdsBot [Google]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling