Mijn verhaal,
In 1989 kocht ik mij een tweedehandse Mercedes 508 die ik inrichtte als kampeerwagen, wat toen geen probleem was kwestie keuring enz. Eind 2004 verkochte ik deze (met pijn in het hart) na de zoveelste herstelling want hij was intussen 25 jaar oud en ik dacht, nu ik het nog kan, ik bouw mij een nieuwe.
Mijn keuze viel op een Peugeot Boxer. In februari 2005 besteld en in april geleverd, intussen kreeg ik al te horen links en rechts en van mijn garagist dat het niet meer mag en kan om zelf een kampeerwagen (mobilhome of camper) in te richten maar hij was reeds al besteld dus terug ging niet meer. De moed zakte in mijn schoenen na al die negatieve berichten. Tot ik terecht kwam op dit forum en toch enigszins positieve reacties las en dan in april verleden jaar na een keuring als lichte vracht ben ik dan begonnen met het inrichten van mijn splinternieuwe Boxer, daar ik al wat ervaring had ging dit redelijk vlot (het plannen heeft langer geduurd) en in juli zijn we er al mee naar Portugal geweest al was hij nog niet volledig afgewerkt. In het najaar heb ik dan nog een firma geraadpleegd die autozetels plaatst in voertuigen voor gehandicapten maar zij hadden alleen een goedkeuring om zetels te plaatsen in voertuigen voor personenvervoer en vermits mijn wagen een lichte vracht was ging dit niet. Dan maar zelf banken geplaatst met de rug naar de rijrichting zonder gordels in de hoop dat dit toch zou aanvaard worden als zitplaats voor de tafel. Op 24 december 2005 ben ik er mee naar de keuring geweest in Geel om een homologatie als kampeerwagen te verkrijgen, de keuring ging vlot na wat metingen en foto’s en het opstellen van een dossier. De stationschef zelf stelde voor van 4 + 1 zitplaatsen, hoewel de wagen vooraan 3 zitplaatsen met gordel en in de leefruimte 2 zitplaatsen zonder gordel voorzien was ( de 2 zitplaatsen aan tafel staan wel met rug naar de rijrichting). Op 11 januari kreeg ik een brief om een aanvraag te doen als alleenstaand geval en een taxzegel van 5 € op te sturen. Op 20 januari kreeg ik weer een brief, ditmaal om 91,72 € over te schrijven voor keuringskosten. 10 april 2006 nog steeds geen antwoord, ik begon al te twijfelen aan de goede gang van zaken, dan maar gebeld naar het Ministerie van Verkeerswezen en daar kreeg ik te horen dat mijn GOEDKEURINGSBRIEF al verstuurd was begin maart, intussen al een maand geleden maar naar het verkeerde adres (verkeerde nummer), twee dagen later stak er dan eindelijk een proces van goedkeuring in de bus met taxzegel opgekleefd. Op 12 april naar de keuring om het administratieve gedeelte af te werken en nu nog naar de verzekering en DIV om een nieuwe inschrijvingskaart, dan volgt er nog een keuring als kampeerwagen dus weeral kosten ( de wagen werd dik drie maanden grondig gekeurd, waarom dan terug ?);
Kosten: verzekering als lichte vracht 536,54 € Keuring als kampeerwagen 108,00 € verzekering als kampeerw. 155,45 €
Taxzegel 5,00 €
Keuringskosten 91,72 €
Administratieve kosten keuring 15,00 €
Keuring als kampeerwagen onbekend
Dus zelfbouwers laat de moed niet zakken.
Ik kom zeker naar Brasschaat naar de zelfbouwersmeeting. (nooit niet te oud om te leren).
Albert
|