Dag iedereen!
Omdat ik het zelf wel tof vind als anderen hun project documenteren, en ervaringen delen nuttig is, zal ik bij deze pogen daar ook mijn steentje aan bij te dragen.
Opgepast, ik ben een chaotisch mens

velen onder jullie krijgen misschien paars met roze stippen als ze me bezig zien maar dat hoort er nu eenmaal bij
Ik kocht de bus van een vriendelijke timmerman die er de LEZ niet meer mee binnen mag. Voor mij niet zo nodig, ik vermijd toch liever steden, dus toegehapt
Tot nu toe blij met de aankoop, hoewel het formaat wel nogal wennen is (ik kom van een VW T4) en ik me soms toch even afvraag of het niet -te- is. Maar kunnen rechtstaan is in feite eeeecht wel aangename luxe
Even wat paniek gehad omdat er een MTM van 3000kg op het identificatieverslag stond (ik ging er domweg vanuit dat een camionette met versterkte bladveren toch wel gewoon 3500kg ging zijn), maar na een bezoek bij de keuring voor de weging stond daar ineens 3500kg op. Mooi dus. Vraag me wel af hoe dat komt, maar mooi gezwegen toen ik het blad kreeg toegestopt. Ik heb 1250kg om mee te spelen maar hou de boel graag wel zo licht mogelijk natuurlijk.

De eerste klus was een grondige poetsbeurt van het dak, en met alle vuil die eraf kwam dan dus ook de rest) om roest op te sporen.
Viel al bij al goed mee, vooral de naad tussen de bestuurderscabine en de laadruimte moet eens aangepakt worden maar verder helemaal OK daar.
Ik ga me dus eerst focussen om het roest aan de binnenkant.
Stap 1 was de passagierszijde ontmantelen, grondig schoonmaken en roest behandelen.
Halfweg dat proces even een bezoekje aan de garage want door op een helling te willen parkeren tijdens boodschappen ontdekt dat de handrem het niet goed doet

Deze is ondertussen aangespannen, nu even afwachten of dat voldoende is.
Plastic demonteren ging redelijk vlot, behalve de opstap. Frustrerende kl*teboel was dat.
Ik trek er morgen eens een foto van en wat mijn oplossing uiteindelijk was, voor wie het zou interesseren.
Daaronder vond ik dit

Roest eruit met een dremeltje omdat het maar kleine vlekken zijn en ik ze niet onnodig groter wil maken

Ontvetten opschuren weer ontvetten en Zinga erop

Deze laat ik zo, trek fotos van elke plaats waar Zinga opzit en binnen een tweetal jaar is ‘t controle. Waar veel zink weg is slijp ik terug uit, teken dat er nog roestresten zitten. Waar er weinig weg is ontvetten en een extra laagje erop.
Roest aan de buitenkant krijgt dezelfde behandeling maar dan egaal opschuren met de carrosserie en een afwerkingslaag in de kleur van de carrosserie. Maar daar ben ik dus nog lang niet…
Verder alle plastic en de binnenkant van de deur aangepakt met een paar wondersponzen. Heerlijke dingen! Als de bestuurderskant zijn beurt krijgt trek ik voor en na foto’s.
Provisoire koelbox ingemetseld onder de passagierszetel voor de tijd dat er nog geen koelkast inzit. Het deksel komt nog, eerst terug naar de winkel.

Dan het eerste deel van de vloer eruit.


Wat roest in de hoeken maar ik had erger verwacht gezien het hout bol stond van het vocht aan de zijkanten. De naad van de wielkast met de body is wel zichtbaar aangetast en ook de vervelende plek tss de binnen en buitenmuur op de wielkast. Nog even nadenken hoe ik die laatste aanpak want daar kan ik absoluut niet goed bij.
Kan niet elke dag veel lawaai maken (buur is restaurant, ik zou het wel kunnen maar we houden een beetje rekening met elkaar…) dus vervolgens dan eerst maar de muren achteraan eruit.
Grondige poetsbeurt tot net boven de wielkasten (was nodig na 15 jaar werkcamionette) en tweemaal ontvet.

Ontdreuningsplaten erop

Ondertussen hangt er ook al Armaflex 19mm op de vlakke delen maar nog geen foto’s van.. was al donker toen.
Oh en ook een achteruitrijcameraatje opgezet, best handig zo’n ding
Tips en advies of “jezus prutser eersteklas (ja dat ben ik idd wel een beetje

) dat doe je echt niet zoals het hoort” zijn altijd welkom!