CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 18:53

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sprinter L2H2 DIY
BerichtGeplaatst: 05 jul 2022 00:17 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 02 jul 2022 23:54
Berichten: 12
Woonplaats: West-Vlaanderen
Dag iedereen!

Omdat ik het zelf wel tof vind als anderen hun project documenteren, en ervaringen delen nuttig is, zal ik bij deze pogen daar ook mijn steentje aan bij te dragen.
Opgepast, ik ben een chaotisch mens :-D velen onder jullie krijgen misschien paars met roze stippen als ze me bezig zien maar dat hoort er nu eenmaal bij :lol:


Ik kocht de bus van een vriendelijke timmerman die er de LEZ niet meer mee binnen mag. Voor mij niet zo nodig, ik vermijd toch liever steden, dus toegehapt :)

Tot nu toe blij met de aankoop, hoewel het formaat wel nogal wennen is (ik kom van een VW T4) en ik me soms toch even afvraag of het niet -te- is. Maar kunnen rechtstaan is in feite eeeecht wel aangename luxe :D

Even wat paniek gehad omdat er een MTM van 3000kg op het identificatieverslag stond (ik ging er domweg vanuit dat een camionette met versterkte bladveren toch wel gewoon 3500kg ging zijn), maar na een bezoek bij de keuring voor de weging stond daar ineens 3500kg op. Mooi dus. Vraag me wel af hoe dat komt, maar mooi gezwegen toen ik het blad kreeg toegestopt. Ik heb 1250kg om mee te spelen maar hou de boel graag wel zo licht mogelijk natuurlijk.

Afbeelding

De eerste klus was een grondige poetsbeurt van het dak, en met alle vuil die eraf kwam dan dus ook de rest) om roest op te sporen.
Viel al bij al goed mee, vooral de naad tussen de bestuurderscabine en de laadruimte moet eens aangepakt worden maar verder helemaal OK daar.
Ik ga me dus eerst focussen om het roest aan de binnenkant.

Stap 1 was de passagierszijde ontmantelen, grondig schoonmaken en roest behandelen.
Halfweg dat proces even een bezoekje aan de garage want door op een helling te willen parkeren tijdens boodschappen ontdekt dat de handrem het niet goed doet :o Deze is ondertussen aangespannen, nu even afwachten of dat voldoende is.

Plastic demonteren ging redelijk vlot, behalve de opstap. Frustrerende kl*teboel was dat.
Ik trek er morgen eens een foto van en wat mijn oplossing uiteindelijk was, voor wie het zou interesseren.

Daaronder vond ik dit

Afbeelding

Roest eruit met een dremeltje omdat het maar kleine vlekken zijn en ik ze niet onnodig groter wil maken

Afbeelding

Ontvetten opschuren weer ontvetten en Zinga erop

Afbeelding


Deze laat ik zo, trek fotos van elke plaats waar Zinga opzit en binnen een tweetal jaar is ‘t controle. Waar veel zink weg is slijp ik terug uit, teken dat er nog roestresten zitten. Waar er weinig weg is ontvetten en een extra laagje erop.
Roest aan de buitenkant krijgt dezelfde behandeling maar dan egaal opschuren met de carrosserie en een afwerkingslaag in de kleur van de carrosserie. Maar daar ben ik dus nog lang niet…

Verder alle plastic en de binnenkant van de deur aangepakt met een paar wondersponzen. Heerlijke dingen! Als de bestuurderskant zijn beurt krijgt trek ik voor en na foto’s.

Provisoire koelbox ingemetseld onder de passagierszetel voor de tijd dat er nog geen koelkast inzit. Het deksel komt nog, eerst terug naar de winkel.

Afbeelding

Dan het eerste deel van de vloer eruit.

Afbeelding

Afbeelding

Wat roest in de hoeken maar ik had erger verwacht gezien het hout bol stond van het vocht aan de zijkanten. De naad van de wielkast met de body is wel zichtbaar aangetast en ook de vervelende plek tss de binnen en buitenmuur op de wielkast. Nog even nadenken hoe ik die laatste aanpak want daar kan ik absoluut niet goed bij.
Kan niet elke dag veel lawaai maken (buur is restaurant, ik zou het wel kunnen maar we houden een beetje rekening met elkaar…) dus vervolgens dan eerst maar de muren achteraan eruit.
Grondige poetsbeurt tot net boven de wielkasten (was nodig na 15 jaar werkcamionette) en tweemaal ontvet.

Afbeelding

Ontdreuningsplaten erop

Afbeelding

Ondertussen hangt er ook al Armaflex 19mm op de vlakke delen maar nog geen foto’s van.. was al donker toen.


Oh en ook een achteruitrijcameraatje opgezet, best handig zo’n ding :)



Tips en advies of “jezus prutser eersteklas (ja dat ben ik idd wel een beetje :-D) dat doe je echt niet zoals het hoort” zijn altijd welkom!

_________________
Mercedes Sprinter 3.0 L2H2


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling