CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 03 mei 2024 04:13

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Droom Camper bouwen of .. ?
BerichtGeplaatst: 24 aug 2006 13:24 
Offline
+50 Postings
+50 Postings

Geregistreerd: 22 aug 2006 07:52
Berichten: 70
Hallo,

Ik loop nu al een paar maanden met het idee om toch maar eens te beginnen met een MH. Ik volg nu al een paar weken dit fantastisch forum en heb me daarnaast overal wat gaan informeren. Ik ben dus momenteel in de planning stadium. Ik ben niet iemand die impulsief aan iets begint.
We hebben een een 6 tal maanden (in de winter dus) geleden een MH gehuurd voor een aantal dagen en naar Duitsland getrokken om te kijken of het ons aanstond en wat er mee en tegenviel.

Wat er meeviel :

- De manier van reizen (vrij en wild staan)
- Het comfort. De verwarming werkte heel goed, douche was heel comfy. Je eigen toilet mee. Koelkast werkte goed.

Wat er tegenviel :

- De stank van het toilet(middel) na 2 dagen.
- Het bed was niet comfortabel (we hebben alletwee een zwakke rug)
- Het was een tamelijk grote integraal model MH (met garage) die nogal opviel als we op een gemeente pleintje gingen staan. en ik hou niet van opvallen.
- nogal duur om te huren en beperkt in km's
- Stroom om 's avonds een filmpje te zien op de laptop was er al snel niet meer.

Conclusie; alles wat tegenviel was van technische aard, en een oplossing voor te vinden.

Wat mijn huidige plannen dus zijn ;

- Een MH bouwen op basis van een bestelwagen die zo anoniem mogelijk is met alle comfort aan boord. Ideaal zou men niet mogen zien dat het een MH is aan de buitenkant. Dus geen roosters, extra zijramen of stroomaansluitingen. Ik hoop dan met rust gelaten worden tijdens de nacht door de arm der wet en/of gespuis die het gemunt heeft op argeloze slapers. Het is dan gewoon een geparkeerde bestelwagen die daar toevallig staat :)
- De MH moet volledig voorzien zijn om lange tijd self-supporting te zijn. Ideaal wil ik tijdens mijn trips nooit (of enkel voor bevoorading) op een camping moeten komen.

Dus hoe ik dit wil bereiken :

- Geen extra zijramen, maar dakramen plaatsen. Bestaande ramen zou ik dan willen verduisteren.
- Compressor koelkast gebruiken (geen roosters nodig)
- Alle voorzieningen waarvoor een luik zou nodig zijn achteraan inbouwen zodat de bestaande achterdeuren als luik dienen. Zoals LPG fles ruimte, watertank, reservoir van toilet ed.
- Stroomvoorziening uitbouwen met zonnepanelen en 3 accu's ipv 2. Zijnde startaccu, woonaccu en funaccu. startaccu spreekt voor zich. Woonaccu is voor de koelkast, verwarming (C4002), toilet, waterpomp en de LED verlichting. De funaccu is dan voor alles wat is: muziek, laptop (film), halogeen verlichting, laders, en andere gadgets. Deze laatste accu mag dan zonder dat ik er me ongerust over moet maken volledig leeggetrokken worden (met accuwaker welteverstaan). Mijn basisbehoefte wordt door de woonaccu verzorgd. Ik heb wel nog geen schema gevonden om deze opzet onafhankelijk van elkaar te laten laden door de alternator/zonnepanelen met de juiste prioriteiten (start/woon/fun)
- Het bed moet een lattenbodem met "echte" matras worden. Nu dacht ik om 2 lattenbodems te gebruiken die in de dag kunnen opvouwen zodat ze een zetel vormen met rugleuning en deze achter de bestuurderzetel te plaatsen dwars op de rijrichting. Nu zit ik daar wel een beetje mee wat betreft keuring en gordels enzomeer. Maar uit de vele andere posts over dit onderwerp leer ik dat dit normaal gezien geen probleem is en dat deze zelfs als plaatsen kunnen gezien worden tijdens het rijden (?). Nu is het wel zo dat we voorlopig maar met 2 zijn, maar dat kan nog veranderen en dat er in de komende jaren een kleintje bijkomt. En die moet natuurlijk ook (veilig) mee.
- Aan het toilet stel ik ook hoge eisen. Zowel milieu als (geur)ergernis. Daarom denk ik om gebruik te maken van de VT2500 vacuumtoilet. 2 voordelen, geen geurhinder en vuilreservoir kan eender waar staan (dus ook aan de achterdeur). Nadeel voor zover ik weet is de prijs, dat hij iets mee stroom gebruikt en dat de pot nogal groot is. Wat dan weer comfortabel is :)
- Als verwarming en kookplaat zou ik willen werken met een staande LPG tank 26liter (campercenter model). In de zomer geen probleem (enkel koken en warm water). In de winter weet ik niet hoelang die zou trekken. Verwarming/warm water zou ik C4002 willen installeren.
- Vers water en (grijs) afval water zou ik opteren voor 100liter tanks om toch verschillende dagen te kunnen overbruggen.
- Waar ik ook nog niet uit ben is de bestelwagen die moet aangeschaft worden. Ik heb enkele plannetjes gemaakt en alles zou passen in een 3.36 meter versie (de lange versie) maar als ik de extra lange versie zou nemen zou ik misschien ook fietsen kunnen meenemen die dan binnen in de laadruimte kunnen hangen/liggen. Ook leeftijd/staat van de bestelwagen. Ik reken op 8000 à 9000 euro om het interieur in te richten. Als ik kijk naar het gebruik dat ik uiteindelijk van de MH kan maken dan moet ik mijn budget op 20.000 euro zetten. Bij een budget hoger dan dit wordt huren weer interessanter dan zelf bouwen.... en dat wil ik eigelijk niet. Dus... dat wil zeggen dat ik een bestelwagen op de kop zou moeten kunnen tikken van max 10.000 euro en dat die in zodanige staat moet zijn dat ik er nog jaren gebruik van kan maken.

Droom of werkelijkheid in wording ???

Ik ben vooral benieuwd wat de ervaren campers en forumgebruikers van mijn uiteenzetting en ideëen denken ?


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 62 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling