CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 09:42

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De Wilhelmshöhe juli 2014
BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 18:36 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35306
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Herkules, Löwenburg, de Teufelsbrücke, Jussowtempel, Schloss Wilhelmshöhe...dit alles gelegen in de Duitse stad Kassel, regio Hessen. Dat sprak mijn verbeelding aan tijdens het zoeken naar een onderwerp voor een uitstap in die regio voor een periode van min of meer een weekje.
We hadden dit voorjaar de Reggia in Caserta bezocht wat een zeer mooie ervaring was, de Wilhelmshöhe lijkt er een beetje op zowat vanuit de verte maar ligt amper op een viertal uurtjes rijden van bij ons, veel dichterbij dus om iets spectaculairs te bekijken.
Met een tussenstop hier en daar en nog wat enkele bezienswaardigheden in de regio Hessen zouden wij daar een zevental dagen voor uittrekken.
Wir sind welterbe maken ze ons wijs en gelijk hebben ze, maar eerst het verslag van...onze route of ga meteen naar dag 5
Afbeelding Afbeelding

Dag 1, vrijdag 18 juli 2014
Olpe is onze eerste stop wegens nog niet geweest, ook vanwege de betrekkelijke korte af te leggen afstand en uiteraard onderweg naar onze bestemming, dit leek ons een goede plaats gekozen door allerhande redenen die denkelijk van persoon tot persoon verschilt, onder andere google was mijn vriend in deze zware keuze.
Veel plaats was er niet meer voor ons naast de parking van de plaatselijke zwembad aan de Biggesee maar dat weinige was meer dan genoeg.
Na aanmelden aan de receptie van het zwembad begeven we ons zoals gewoonlijk meteen naar het centrum of de Altstadt zoals het daar heet. Een bord met deze benaming spreekt ons altijd aan, steeds zijn mijn verwachtingen hoog bij zo een Altstadt.
Van de keuze om deze plaats aan te doen hebben wij ons niet beklaagd, op nog geen 500m van de camperplaats is het centrum of de marktplatz gelegen, in de buurt vind je de mooie St-Martinus-Kirche met daarachter de oude stadsmuren, zoals gewoonlijk kozen wij een centrale punt Am Markt achter of voor een dikke koele Duitse pint als apero voor de komende middagmaal.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Dat Olpe of een deel ervan een graag geziene pleisterplaats is merkten wij aan de volle parking aan het zwembad en de vele wandelaars rond de Biggesee, een bootjesverhuur annex minigolf en een volle terras aan de taverne maakten het beeld compleet.
De camperplaats met alle voorzieningen is minder fraai, gelegen naast de rivier de Bigge staat men achter elkaar op een doorgangsweg, met de warmte van de laatste dagen zat men daar met tafel en stoeltjes buiten op het berm of voetpad, mijn inziens niet zo leuk zo op cementdallen of asfalt...voor ons niet nodig maar met deze temperaturen wel begrijpelijk. Ieder zijn ding zeker.

Dag 2, zaterdag 19 juli
In Marburg geraakten wij zonder problemen op tijd en naar aloude gewoonte tegen de middag nog, vreemd genoeg stonden er maar 2 motorhomes op de camperplaats. Het gevolg van sommige overbodige, onlogische en onbegrijpelijke opmerkingen op quoteringen van camperplaatsen, genre "lawaaierig door dichtbijzijnde weg" of " voor die prijs en geen douches! "
Deze beschikt over alle voorzieningen en is zelfs afgebakend met een houten hekwerk, lijkt mij en beetje overdreven maar verbaasd mij ook niet, we hebben tijdens onze reizen het een en ander al gezien.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Het was weeral een warme en hete dag, een gemeten temperatuur van meer dan 36° was nu niet uitzonderlijk. De koelkast werd nauwlettend in het oog gehouden en gelukkig was dit nog net doenbaar voor onze Thetford om de dranken koel te houden.
Tijdens deze prachtige zonnige warme dag in het park richting centrum waren er al mensen met zitjes en ligmatjes aan het zonnen of in het schaduw aan het genieten, het is niet ver naast de rivier de Lahn wandelen om Marburg te bezoeken, wij hielden even halt op een biergarten naast de Lahn.
Verderop ligt deze universiteitsstad op een heuvel en is de oberstadt via een lift te bereiken, ofwel via een gewone voetgangersweg maar daar pasten wij voor aangezien onze Jack Russel Otto op leeftijd mee was.
Onze wandeling beperkte zich tot de Marktplatz met zijn opvallende Rathaus en vakwerkhuizen, de St.Marien Pfarrkirche, daarachter iets hogerop gelegen stond het Marburger Schloss te pronken, veel te ver ver ons met deze hitte, maar niet minder prachtig van de plaats van waar wij zaten.
Afbeelding Afbeelding
Hier en daar een verwijzing naar bekende personages of B M's ( bekende Marburgers ) en hun verhalen in de Barfüßerstraße, gelukkig is de oberstadt compact en ligt alles vrij geconcentreerd. Wij keerden in de late namiddag al richting mobie, het park waar wij deze middag passeerden was eivol, het zag er gezellig uit met de families met kinderen, ouderen en jeugdigen, hier en daar waren zelfs bbq's aangestoken in het park...waarom niet, dat zie ik bij ons jammer genoeg niet zo gauw gebeuren.

Dag 3, zondag 20 juli
Fulda heeft veel te bieden! Deze barokstad heeft een imposante Dom, een stadsschloß met orangerie, een bruisende centrum met veel vakwerhuizen...dit lees je als men op zoek is naar info over deze stad en nog veel meer.
Deze camperplaats is redelijk dicht bij het centrum gelegen, alle voorzieningen zijn aanwezig, caravans en bussen kunnen er ook terecht. De prijs voor deze camperplaats en alle andere die komen gaan situeert zich tussen de 5 a 8 €, stroom naargelang verbruik of per aantal uren, voilà dit geld dus ook voor de rest van de aangedane camperplaatsen van het verslag. Een voorraad munten is dus aangeraden daar alle plaatsen voorzien zijn van een betaalautomaat.
Via het Dompfarrzentrum binnendoor begeven wij ons naar de plaats waar het Dom zich bevindt, dit is niet zo moeilijk de torens wijzen je wel de weg!
Afbeelding Afbeelding
We bekijken dit wonder van bouwarchitektuur mit ein pils besteld aan de Domcafé in de buurt, de taarten zijn een aanrader volgens hetgeen ik daar zag liggen....voor de geïnteresseerden in taarten
Indrukwekkend bouwwerk, nog meer het interieur, de nabijgelegen Dommuseum en tuinen zijn ook een must, niet ver vandaan gewoon de straat oversteken is het blijven kwijlen door hetgeen men voorgeschoteld krijgt, je komt aan bij de orangerie van het stadtschloß, tijd om even van het groen en bloemenpracht te genieten. Naast het stadtschloß richting centrum kom je in verschillende pleintjes en steegjes terecht, verschillende bouwstijlen wisselen elkaar af, natuurlijk vallen de vakwerkhuizen hier op, vooral de Altes Rathaus.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Aan eetgelegenheden, gelateria's en terrasjes is er hier geen gebrek, wij hielden hier even halt om een pizzatje en wat groentjes te eten.

Dag 4, maandag 21 juli
Vroeg op vandaag, rond een uur of zes ledigt men hier naast de camperplaats de glascontainers, pff daar geef ik als quotering een 1 voor neh!
Met tegenzin vertrekken we vanuit Fulda, andere bestemmingen wachten...
In Bad Sooden-Allendorf krijg je voor de prijs van een stelplaats twee leuke stadjes, Allendorf aan ene kant van de rivier, Bad Sooden aan de andere kant van de rivier de Werra, oh ja ik vergat de rivier te benoemen in Fulda gisteren...bij deze! De Fulda.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Op de camperplaats staan we op grijze kiezel, je hebt er de keuze en de ruimte, nu was er net gras gemaaid...dat plakt overal.
Bad Sooden is voor oudjes, degene die graag naar kuuroorden trekken , mensen zoals ikke. Eerst bezoeken wij Allendorf en naar goede gewoonte Am Marktplatz bestellen wir wiederum ein pils als aperitief, van hieruit kan je in alle rust de mooie markt met de fraaie vakwerkhuizen bewonderen.
We doen wat inkopen bij de plaatselijke metzgerei en kopen nog wat andere dingen in de superette om 's middags iets klaar te maken.
Met enkele duwen op de trappers van onze fietsen komen wij wat later aan in Bad Sooden, het eerste wat je daar tegenkomt is het gradierwerk.
Voor uitleg over deze bouwwerk had ik mij bij een groep of vereniging met gids gevoegd dat er toevallig was, terwijl ik er foto's nam pikte ik hier en daar wat van de uitleg over deze gradierwerk...maar voor dezelfde uitleg kan je in het salzmuseum ook wel terecht, die vind je aan de toegangspoort tot Bad Sooden, net naast de Sole zoals men daar zegt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Het stadje zelf puilt uit van de gaststätte, pensions und heilzame klinieken, de vreemdste persoon wat je hier vind is waarschijnlijk Peppe van de plaatselijke gelateria. Oernette en propere plentjes met bloemen en plantenperken maken van deze stad iets waar je dagenlang onbezorgd kan toeven.
Voor ons iets van het goede teveel, wij gaan morgen richting Kassel naar de Wilhelmshöhe!

Dag 5, dinsdag 22 juli
Kassel is de grootste stad van de regio Hessen, door liefhebbers welbekend wegens hedendaagse kunstexposities, momenteel wekte ze onze interesse vanwege de Wilhelmshöhe.
Daarvoor kozen wij niet de camperplaats van Kassel, deze ligt op een 9tal km verwijderd van de Wilhelmshöhe en het woord zegt het zelf , Wilhelmshoogte...maar de parking van het bezoekerscentrum
Dat zie je ook bij het naderen van Kassel via de autostrade al vanuit een afstand van een 10tal km, een piramide hoog op een hoogte is het herkenningspunt van deze bezienswaardigheid.
De parking is nog leeg, op de busparking staat een Italiaanse motorhome met alle verduisteringen dicht, aan de receptie vraag ik of ik daar mag staan, liefst op de pkw parking raden ze mij aan, geen probleem om hier te verblijven op een discrete en rustige manier.
Gedoogd begrijp ik zo en door het eerst te vragen, blijkbaar is het tijdens de week geen probleem.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Aber heute kein wasserkünste, zegt de vriendelijke man aan de balie...?
Hoe wat bedoel je?
Ik heb een fout gemaakt en een grote! Alle watervallen, fonteinen en aanverwanten zijn alleen 's woensdags en in het weekend plus feestdagen te bewonderen, de reden is simpel, er is geen natuurlijke waterbevoorrading in de vorm van een rivier dat de fonteinen en cascades continue van water kan voeden, alles gebeurd door een spaarbekken bovenaan de Herkules.
Desalniettemin is het ondanks het ontbreken van dit schouwspel toch de moeite om deze groots aangelegde park en al wat erbij hoort te bewonderen.
Bovendien gratis!!! Waar zie je dat nog, geen parkeergeld, geen toegangsgeld, honden toegelaten, alleen het museum beneden aan het Schloß en de lift bij Herkules zijn betalend...
Meer info!
Momenteel zijn er restauratiewerken bezig, een gedeelte van de Herkules zit in de stelling en hier en daar onderweg dit prachtige park zijn er wat onderhoudswerken bezig, trouwens door een Italiaans architect aangelegd is deze park het grootste bergpark van Europa, het stond hier jarenlang op mij te wachten...
Ik betaal met plezier 1€ voor een plannetje met wat uitleg van de site bovenaan bij het infokantoor.
Door het een en ander door de jaren heen al gezien te hebben in onze contreien ( ruim gezegd ) moet ik bekennen dat ik van het uitzicht vanaf de Herkules toch wat kippenvel kreeg, het WAW gevoel is hier zeker op zijn plaats, superlatieven hoeven niet, dit spreekt voor zichzelf, trouwens mijn vocabulair is daar te beperkt voor. Indrukwekkend!
Via een 400tal trappen met enkele terrassen onderweg naast de watervallen kom je nog niet halverwege het park beneden tot aan een grote bassin, je kan dit ook via een wandelpad bereiken maar dan heb je een 2tal km door het bos gewandeld. Wij nemen de gelegenheid te baat om naar goede gewoonte aan de kaskaden-wirtschaft onze dorst te lessen, het was al 11h of iets later en de weg is nog lang.
Via goed bereikbare en aangeduide paden kan je vanaf hier, de Teufelsbrucke, Plutogrotte, links en rechts afhankelijk van de gekozen pad de wasserfallen zien, een pagode, Schloß Löwenburg en nog veel meer tot beneden aan het Schloß Wilhelmshöhe. Wie alles wil zien moet toch rekenen op meer dan 4 km heen en 4 km terug bergop, voor ons nu nog voelbaar tot in de kleinste spieren van ons lijf zelfs na een week.
Wie echt interesse heeft in een themawandeling er zijn uitgestippelde routes gaande van 4.5 tot 10km.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Beneden is er een orangerie, serres, kunstmuseum en een restaurantje waar we even op adem kwamen en onze lunch namen.
De beschrijving van de weg terug bespaar ik jullie...pijnlijk. Maar de moeite!
We kwamen terug in de late namiddag op de ondertussen met enkele motorhomes meer bezette parking, de autogedeelte was ook al goed bezet en het was warm, zeer warm in de mobie ondanks dat alle verduisteringen dicht waren.
We dachten hier te overnachten maar soms krijgt de planning een andere wending, Hannoversch Münden ligt niet ver van hier ...we hielden halt aan de voor de helft bezette Tanzwerderparking. Met de airco aan tijdens de rit was het binnen al lekker gekoeld.
De parking is een goede locatie dichtbij het historisch centrum met meer dan 700 vakwerkhuizen, gewoon de brug over en je bent meteen in de prachtige Altstadt en Rathaus in Weserrenaissancestijl.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wij trokken een kerk binnen voor een frisse pils...naast het graf van Dr Johann Andreas Eisenbarth, geen angst de St.Aegidiuskerk is al een tijdje ontwijd.
In enkele uren tijd hebben wij het niet zo grote centrum doorkruist, ook op tijd om het klokkenspel aan het Rathaus te bewonderen dat telkens om 12, 15 en 17h een scene "aus den Behandlungsmethoden des legendären Wanderarztes Doktor Johann Andreas Eisenbart" voorstelt.

Dag 6, woensdag 23 juli
In Fritzlar komen wij een oude bekende tegen, de heilige Bonifatius in Fulda ook al gezien is hier in deze streek nogal tamelijk bekend.
Afbeelding Afbeelding
Zijn beeld staat voor de prachtige Dom in Fritzlar opgericht op de plaats waar deze populaire figuur een eik velde dat door de heidenen indertijd zou vereerd zijn...tot zover het verhaal. Van het interieur mag men geen foto's nemen, jammer. Dan maar van een plaatselijke schone of miss op een megastoel...
Hier staan we met onze mobie aan de Grauwer Turm, een mix parking net tegen de stadsmuren. Sat.ontvangst alleen mogelijk op de plaatsen die dicht bij de toren staan, alle voorzieningen zijn aanwezig.
Afbeelding Afbeelding
Het middeleeuws centrum met das Fritzlarer Rathaus het oudste ambtswoning in Duitsland, de smalle autovrije steegjes, de fotogenieke gezellige marktplatz, het uitzicht op de vier torens tijdens onze wandeling rondom de omwalling...leuk, leuk, leuk.
Een plaats om ooit nog eens aan te doen als we in de buurt zouden zijn, "ooit, misschien..." er is zoveel te zien in de regio Hessen dat de kans zeer klein is om opnieuw op dezelfde plaats aan te belanden.

Dag 7, donderdag 24 juli
Bad Wildungen is dan een van de redenen waardoor we ook niet lang op een plaats blijven, er is namelijk overal iets te zien in de buurt...amper een dik kwartier rijden van Fritzlar, dus meepakken die stad!
Voor de eerste maal nemen we de tijd om op de camperplaats te bbquen, namiddag is voorzien om te cityhoppen, we zien wel of we nog een dag langer blijven indien we niet alles kunnen zien.
We nemen de tijd om in de nabijheid van de camperplaats in de Liddl en Aldi te winkelen, even iets anders dan vakwerkhuizen, kathedralen, kastelen und pils trinken...
Na de bbq en het winkelen zijn we in het centrum van B. Wildungen een kleine 10 minuten stappen van de camperplaats, ook gelegen op een hoogte, de inspanningen op de Wilhelsmhöhe laten zich hier terug voelen maar verminderen al snel bij het het slenteren door deze leuke stad.
Afbeelding
We keren terug naar de mobie om met de fiets te gaan kijken naar wat het blijkbare mooiste park van Hessen moet zijn...maar op de zevende dag neemt het weer een wending.
De zon gaat rusten en een onweer komt in de plaats, die zou blijven duren volgens de weerberichten.


Dag 8, we zijn terug thuis

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Camper17, v865786


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling