CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 apr 2024 16:49

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Maastricht december 2014.
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 18:09 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35361
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding Afbeelding
Skyline rechteroever Maastricht, Bonnefanten en Gouvernement. Rechts Sint-Barbara

Sint-Baar
We bezochtten Maastricht toen Rekem nog geen mooiste dorp van Vlaanderen verkozen was en ik graag met de motor er naartoe reed. Lang geleden dus, veel te lang, ik moest mijn kam nog gebruiken om mijn haar te fatsoeneren na een motorrit...jaar negentienhonderden... of tweeduizenden...of zo.
Nu zijn we in Rekem en we hebben ons fietsen bij, geen kam nodig.
De eerste avond de vierde december voor de goede orde en naar aloude gewoonte parkeerden we op de stelplaats van Rekem, geen voorzieningen.
In dit mooiste dorp van Vlaanderen kan je nog gratis overnachten met uitzicht op de Zuid-Willemsvaart naast de Maas!
We vierden Sint Barbara in ons eentje, een lekker potje met een goed wijntje stond op het menu vanavond, geen bacchanalen deze keer naar "aloude gewoonte" en sliepen onder de vleugels van mijn beschermheilige een rustige nacht. Geen angsten meer, geen gejaag en ook geen kolenslag...

De dag nadien
Wakker natuurlijk in dit heerlijk dorpje, een korte wandeling om ons hondje uit te laten richting dorp vanwaar buiten de Sinterklaasliederen die uit een schoolklasje klonken niet veel te zien en te horen was, het zag er nog verlaten uit en te vroeg om In de Oude God iets te gaan nuttigen. Ontbijten doen we nooit, aperitieven vanaf 11h...en tegen die tijd zaten we al in de stelplaats van Marina Maastricht.
Hier was een reservatie gedaan voor twee nachten aan 15€ per nacht al inn wifi inbegrepen, deze jachthaven is nog niet zo lang geleden door de nieuwe uitbaters voor een deel als camperplaats ingericht, we werden er meteen geholpen door Katinka en Eric.
Afbeelding Afbeelding
Marina Maastricht
Met de fiets is het gelukkig amper 4km fietsen tot aan het Sint Servaasbrug waar je meteen in het centrum van Maastricht komt.
Onderweg naast de oevers van de Maas kom je eerst enkele opmerkelijke gebouwen tegen zoals het *gouvernement en het *"koffiepot" ontwerp van de Italiaanse architect Aldo Rossi.
Afbeelding Afbeelding
**
Dit laatste zouden we bewaren voor de laatste dag, vandaag werd het centrumbezoek, maar eerst werd er voor de fietsen gezorgd door ze op een bewaakte gratis stalling achter te laten, een aanrader!
Wat Maastricht te bieden heeft is nogal veel om op te noemen en is nogal onbegonnen werk, hierbij een kleine poging: kerken ,kerken met een andere bestemming, museums, gezellige pleintjes, leuke winkelstraten met als een van de bekendste winkelketens De Bijenkorf, ontelbare cafés en restaurants, deze diep in het zuiden gelegen Nederlandse stad is ook de hartelijkste van alle steden, heel bourgondisch en warm.
Wij kozen voor vandaag onder andere voor hoe kan het anders gezien de periode van het jaar, de kerstmarkt gelegen aan het Vrijthof!
Afbeelding Afbeelding
Kerstmarkt aan het Vrijthof met de Sint-Servaasbasiliek en Sint-Janskerk op de achtergrond
Onze wandeling werd nodig onderbroken voor een drankje aan een van de gezellige verwarmde terrasjes gelegen aan het Vrijthof, verder ging het bezoek tot in de kapel van Sint Servaas de patroonheilige van de stad en een vluchtig kijkje in de Dominicanenkerk.
De avond verliep nadien in gezelschap van gelijkgezinden op de parking van de stelplaats, het gebruikelijke stond op tafel...

Nog een dag later...
en geen hoofdpijn, het Bonnefanten museum staat vandaag op het programma voor ons en nadien terug het windowshoppen voor Liliane.
Maar eerst wat vroege Italiaanse schilderkunst, beeldhouwwerken en sculpturen uit de 13de en 16de eeuw, hedendaagse kunst.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
vlnr vroeg Italiaanse schilderkunst, sculpturen, beeldhouwwerk, hedendaagse kunst
Iedereen blij...al was ik een beetje teleurgesteld, of zou dat liggen aan het iets laten verwaarlozen van hetgeen ik vroeger regelmatig deed?
Ik ben eruit...
Bon terug richting Maastricht, via de leuk met lichtjes versierde fiets en voetgangersbrug over de Maas deden we ongeveer hetzelfde als de dag ervoor, slenteren op de Markt, winkelstraatjes in en uit, het is goed geweest...een overkill aan winkels, kleuren , lichten, merken, food stores, gelukkig zijn nog nog zekerheden ( na deze aanslag ) en een houvast in mijn leven...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Maastricht? Doen!

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 9 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: benimar540


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling