CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 25 apr 2024 01:04

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oudjaar '14 Herselt, tussen Lens en Rouen begin '15
BerichtGeplaatst: 14 jan 2015 22:45 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35359
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Dag 1
En toch werd er gefeest in Herselt, bijna liep het op een sisser af maar door de inzet van enthousiaste organisatoren verliep oudjaar op wieltjes, hoe kon het ook anders! Een fluitje van een cent...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mieke, Hans en feesten Agter de Weyreldt.
Allez die indruk had ik toch alhoewel we allen wel weten wat er allemaal bij komt kijken! Bij deze nogmaals hartelijk bedankt Mieke en Hans voor jullie tomeloze inzet.
We hebben genoten van vroeg in de avond tot in de kleine uurtjes, lekker gegeten, gelachen, gedanst, gedronken, gedronke, gedron... moge dit feest tot in 2055 doorgaan...het was goed!

Dag 2
Vroeg in de ochtend toen iedereen nog sliep of bijna iedereen vertrokken we stilletjes uit Agter de Weyreldt, richting Franse grens.
Onze eerste halte werd Kortrijk, bij een nieuw aangelegde camperplaats aan de Leie hielden wij halt voor de nacht dicht bij de Broeltorens en vele andere bezienswaardigheden van deze toch wel interessante stad.
Er was een vage plan in ons gedachte voor het eerste trip van het jaar, citytrips, musea's en dergelijke maar eerst gewoon effe uitwaaien en het nog zware hoofd helder krijgen.
Veel meer dan een vluchtige rondgang door de stad werd er niet gedaan, de wandeling bleef beperkt tot om en rond de Grote Markt, we belanden vroeg in de motorhome en vielen nogal redelijk snel in slaap, verwarmd door onze twee in totaal 1.500 watt vuurtjes.
Voor 10€ krijg je hier water stroom en loosmogelijkheden...meer dan voldoende.
Afbeelding Afbeelding
Het belfort, een van de Broeltorens.
Hier komen we zeker nog terug, niet alleen om de gezellige sfeer rond de Grote Markt te proeven maar aan de hand van een gids wat meer te mogen ontdekken dan deze vluchtige ontmoeting, het Begijnhof, Onze-Lieve-Vrouwekerk, het historisch stadhuis,de Artillerietoren....het smaakt naar meer.

Dag 3
We rijden Frankrijk binnen, er is een plaats dat al jaren op mijn verlanglijstje staat en dat is Lens, een belangrijke voormalig steenkooluitbatingsgebied in het noorden van Frankrijk, je ziet her en der nog sporen van terrils, 225 stuks van de oorspronkelijke 350 om precies te zijn ...vervlogen industrie, is nu meer bekend als een universiteitsstad, voetbalploeg en uiteraard als bijhuis van het Louvre.
We staan gratis op een afgebakende motorhomeplaats op een groot plein naast een McDonalds, voorzieningen zijn betalend met bankkaart, water of stroom a 3€ te verkrijgen aan een zuil.
Eigenlijk staan we hier centraal gelegen tussen het Louvre en het stadje, beide op een kleine 1.5 km afstand wat het kiezen moeilijk maakt om als eerst te bezoeken.
Het Louvre eerst.
Afbeelding Afbeelding
De ontvangsthal, een mijnwerkersscene houtskool en guache: Lucien Jonas
Opgericht op de voormalige site van Put 9, het domein is nu een immense vlakte waar het grote complex bestaande uit verschillende galerijen verschillende exposities tentoonspreidt:
De tijdelijke in de tentoonstellingengalerij, de permanente ondergebracht in de grote galerij, het glaspaviljoen, de ontvangsthal een meesterwerk op zich. Aan de ingang mogen we zelfs aanschuiven er wordt gefouilleerd wat nogal vlot verloopt ondanks de rij wachtenden, alle metalen laten zien, sleutels in een bakje, handtassen worden gescand...
Gelukkig mogen er foto's gemaakt worden, vanzelfsprekend zonder flits. Aan de balie binnen in de grote hal krijgen we de informatie dat de "exposition permanente" gratis te bezichtigen is en dit gedurende het ganse jaar 2015, dit laten we aan ons niet voorbijgaan.
In deze galerij kan men kunstwerken en objecten bekijken die in verschillende periodes in de loop der eeuwen gemaakt zijn, ze heet dan ook la galerie du temps, gaande van tabletjes met spijkerschrift uit 3.300 v.Chr, Centraal-Aziatische beelden, Oud-Griekse kunst, ik sla nu hier verschillende periode's over daar het galerij een verzameling van kunstwerken tentoonspreidt die je tot aan kunstwerken brengt uit de 20e eeuw. Boeiend en als ex-mijnwerker, dit alles ondergebracht in een prachtig dekor!
Afbeelding Afbeelding
Wat is kunst? Vrouw gekleed in een wollen mantel 2000 v.CHR lijkt op moderne kunst, clair-obscur uit de renaissance dichter bij onze tijd.
Onmogelijk om alle foto's van vazen, schalen, urnes, tapijten, gewaden, tekeningen, beelden enz te plaatsen hier, het aanbod was zodanig groot dat onze namiddag daar helemaal in opgegaan was, voor de tijdelijke tentoonstelling dat tot 5 maart 2015 doorgaat over "Dieren en de Farao's" was er geen tijd meer, we hebben genoten zonder een cent uit te geven!
We komen er zeker wel terug.
Afbeelding Afbeelding
Chagall, Anubis

Dag 4
Voor het vertrek s' morgens uit Lens sluit ik mijn tweede gasbus aan, een verbruik van +-10kg gas/ drie dagen is bij deze temperaturen normaal.
We rijden zuidelijk tolvrij, aan de jachthaven van de Port d' Amont in Amiens meer bepaald in het Quartier Saint-Leu installeren wij ons voor een overnachting, hier zijn geen voorzieningen.
Betalen doet men tussen 9h en 19h met een vrijstelling s' middags, 1€/h of 4€/5h.
48h toegelaten voor motorhomes, niet de allerrustigste plaats voor een overnachting maar hey, dit is een stad in de nabijheid van een English pub en gezellige resto's, voor groen en rust zijn er weiden genoeg in de omtrek om zich tussen het vee te plaatsen. Of overnachten een km verder in het wel fraaie Parc Saint-Pierre wat op zich ook al een bezienswaardigheid is.
Zolang we dat maar weten. Voor de resterende info kan men terecht aan het toerismekantoor gelegen naast de Kathedraal van Amiens.
We overleggen wat we gaan doen voor namiddag, zeker de kathedraal bezoeken en een wandeling in het historisch centrum, het belfort, de Perret-toren, Jules Verne, de Hortillonnages, de hallen laten we voor wat ze zijn, Amiens zal wel wachten.
Afbeelding Afbeelding
Labyrint en de architecten van de Notre-Dame, het roosvenster.
Helderheid, perfectie, harmonie van de verhoudingen zijn de kenmerken van de kathedraal van Amiens, het grootste gotische gebouw in Frankrijk...zo staat het beschreven in de folderkes, wij stoppen Otto onze dit jaar hopelijk 18 jaar wordende J.Russel in mijn rugzak, alleen zijn ogen piepen uit de rugzak...we zijn binnen met hond. Een schepsel van God, als ze in de boucheries mogen of andere winkels zoals ik ze soms in Franse winkeltjes zie mag het ook in een ander gebouw maar ssshhhhhht.
Afbeelding Afbeelding
Quartier Saint-Leu, kanaal aan de Place du Don en de Quai Bélu aan de Somme, ons uitzicht.
Het slapen op de kade viel best mee om weekend te zijn, tot bijna 23h of 24h was het een af en aan gerij van auto's verder was het stil...

Dag 5
Naar de kust vandaag maar eerst is er nog een stadje dat mij fascineert of een paar bezienswaardigheden ervan, die zijn in Abbeville te vinden, namelijk het prachtige nog in werking zijnde station volledig in hout opgericht einde 19e eeuw.
Een parkeerplaats waar andere motorhomes ook gebruikt van maakten vonden wij aan de parking van het zwembad, van daaruit naar de statie wandelen is het een dik 1.5 km wandelen, halverwege kan men nog het resterende gevel van het verwoeste Ursulinenklooster bezien en iets verder de flamboyante gotische kapittelkerk bewonderen.
Dit alles haspelden we af tijdens de voormiddag...
Afbeelding Afbeelding
Voor en achtergevel gare d' Abbeville
Het kriebelt om nog eens aan de kust te gaan, de dichtstbijzijnde plaats is Le Treport, de plaats is amper bezet hoogstens een tiental motorhomes, enkele met roodwitte nummerplaten, de eerste die wij zien tijdens onze reis.
We betalen hier 9.5€ met onze mastercard en kunnen van alle service profiteren, stroom, water en lozen al inn.
Onze twee vuurtjes doen hier weeral hun werk.
Door onze oponthoud in Abbeville zal het een korte bezoek worden, een wandeling door het centrum, naar de leuke geveltjes en de gepersonaliseerde versieringen kijken tot aan de falaise en terug is voldoende, in het centrum kan ik inloggen op het net terwijl we een Duveltje en een Chardonnay drinken in een brasserie.
Afbeelding Afbeelding
Le Treport haven en falaise

Dag 6
We komen met een stevige en koude wind aan in Saint-Valery-en-Caux, de camperplaats is nu tijdens de winter gratis maar zo goed als verlaten, we maken een snelle wandeling naar het dorp om te ontdekken dat alles gesloten is, wat een triestige plaats momenteel, zelfs het kleine museum-Maison Henri IV is gesloten, we bekijken dat vluchtig aan de buitenkant maar de koude jaagt ons weg vandaar, geen zaakje open om ons te kunnen verwarmen hier!
Ondanks het mooie decor kan de plaats ons niet bekoren.
Afbeelding Afbeelding
Detail van le Musée-maison Henri IV
In Fécamp vinden we wel onze gading, de camperplaats is nu ook gratis, met een jeton uit het infokantoor gelegen aan de overkant van de straat kan men water innemen of een tijdje stroom aftappen, de rest is vrij te gebruiken.
Van de medewerkers van het infokantoor bekomen we zoals tot nu toe ook bij de andere aangedane plaatsen een plannetje van de stad en een kaart van de Seine-Maritime met al de camperplaatsen van de regio aangeduid, te bewaren. Ik vrees dat die na enkele maanden bewaring zoals alle meegenomen folders uiteindelijk met de papierophaling zal verdwijnen.
Enfin eventjes gaan we dat wel bijhouden, kan nog van pas komen.
Hier krijgen we ook de melding dat tijdens de winter veel zaken fermées zijn, de Palais Benedictine is gesloten, le musée des pêcheries ook, de kerken en een aquareltentoonstelling aan de promenade zijn open.
We trekken richting centreville...
Afbeelding Afbeelding
Fécamp zicht op zee, neogotiek en neorenaissance detail van het Palais Bénédictine

Dag 7
Na een vrij rustige maar winderige nacht besluiten we in de voormiddag een stukje zuidwaarts naar Etretat te rijden en eens op te snuiven wat het voor ons boeiend maakte, op wandelafstand van het centrum konden wij vroeger parkeren ter hoogte van een schooltje nu is dit verboden, de camperplaats is te ver weg van het centrum of de falaises, trouwens geheel verlaten en leeg met de vermelding om 8€ te betalen, voor alle bijkomende services extra te betalen..., vrij veel geld om niets te krijgen.
We draaien ons om en rijden richting centrum naar de gendarmerie iets hogerop om op de Place de la Gare te gaan parkeren, gratis en dichter tegen de falaises en het centrum, KLIK HIER VOOR DE PLAATS.
Op geen 10' wandelen ben je al op het strandboulevard met een prachtige uitzicht op de kliffen. Daarvoor zijn we indertijd al meer dan 10 jaar geleden naar hier gekomen, het blijft toch indrukwekkend!
Afbeelding Afbeelding
Monet in Etretat
We bekijken wat bezienswaardigheden , la maison de...le clocher...monument des Americains et...ondertussen is het hoogwater, naar de bekende slurfen gaan wandelen is uitgesloten, we wandelen terug naar onze motorhome en overleggen wat.
Honfleur is op een veertigtal minuten bereikbaar via de Pont de Normandie, betalend dus.
Tot nu toe hebben we steeds de tolvrije weg genomen, nu tolvrij tot Honfleur rijden maakt dat de omweg veel langer en duurder wordt dan de tol van de Pont te betalen, het zou twee uren in beslag nemen en een 140tal km omrijden!.
Drie kwartuur later, een 40tal km verder en 6.2€ armer in tolgeld voor de Pont zitten we in Honfleur aan de Bassin de l'Est.
Er staan amper een zestal motorhomes op deze grote camperplaats, voor 10€/dag krijgen we hier een al inn, onze elektrische kacheltjes mogen terug hun werk doen.
We begeven ons tot aan de bibliotheek om in het infokantoor wat plannetjes te verkrijgen, onderweg zien we dat het vishalletje naast het bassin gesloten is, jammer aan de kust zijn en geen viske kunnen eten...we keren terug , het weer is niet om over naar huis te schrijven.
We verheugen ons op morgen, maar eerst nog een kleine reparatietje uitvoeren aan onze shurflo, ze sloeg een paar keer nodeloos aan, een paar draaitjes aan de schroeven verhelpen het euvel, dit zal ik moeten opvolgen.

Dag 8
Het is schitterend weer vandaag, de klassieke wandeling naar het Vieux Bassin " het herkenningspunt van de stad", een bezoek aan de Sainte-Catherinekerk volledig in hout opgericht, het Eugène Boudin museum, het Musée de la Marine...er is genoeg voor iedereen om enige tijd te verblijven, we verheugen ons op deze kleine pauze van enkele dagen.
Afbeelding Afbeelding
Het Vieux Bassin, een klassieker.
We begeven ons verder in het centrum tot aan de houten kerk van Sainte-Catherine, er is een bio markt op het pleintje, veel bio, de groenten zien er niet uit...
Het interieur van deze houten kerk laat mij denken aan de kerk in Hahnenklee gelegen in het Harzgebergte, volledig in hout opgericht, de grootste in zijn soort in Frankrijk.
We gaan verder via leuke gezellige drukke straatjes tot ter hoogte van het E.Boudin museum, hier hangt ook een bord met "Fermeture Annuelle" aan de ingang, we slenteren wat rond het centrum, er hangt veel kitsch tussen de leuke schilderijen in de vele galeries. Ze verkopen ook alles aan de toeristen...
We gaan de buurt verkennen rond de Saint-Léonardkerk, uit ons foldertje gekenmerkt door zijn achthoekige toren, de wasbekkens in de buurt zijn gerenoveerd. Een viswinkel in de buurt vermeld "Ouverture Jeudi" een reden om een nachtje langer te blijven.
Op 6 dagen touren in Frankrijk hebben we amper eenmaal moules de bouchots gegeten, het innerlijke wil ook wel wat.
De brasseries naast de bibliotheek lokken de wifi-zoekenden onder ons, Karmeliet en Duvel zijn hier niet onbekend, ik laat mij verleiden.
Afbeelding Afbeelding
Rue des Petites Boucheries, Eglise Saint-Léonard met lavoir

Dag 9
Regen en hevige rukwinden vandaag, gelukkig is onze satellietschotel ingeklapt uit voorzorg.
We kopen in het centrum bij de enige poissonnerie een tiental coquilles en kabeljauw voor deze middag, we aperitieven in een van de wifi-brasseries en besluiten om namiddag nog tegen Rouen aan te rijden en eventueel te overnachten in de periferie.
Terug de camperplaats sluit ik mijn tweede gasbus af en sluit mijn onderliggende gastank aan.
Op 8 a 9 dagen hebben wij +-42 liter propaan verbruikt of twee bussen gevuld met 10.5 kg propaan, het klaart ondertussen op en het is terug stralend weer, even is er een twijfelmoment...te ver opgeruimd, onze neuzen zijn nu gericht naar Rouen.
De mogelijke overnachtingsplaats in de periferie van Rouen bleek niet zo geschikt, het voorbereidend werk via googlemaps en streetview enige tijd geleden verricht bracht wel vruchten op, met wat aanschuiven wegens het spitsuur kwamen we uiteindelijk op de vooropgestelde plaats een de kade van de oevers van de Seine in het centrum van Rouen om 17h30.
Quai Gaston Boulet, Rouen om precies te zijn, op de betalende parking van Le Marégraphe naar de gelijknamige nabijgelegen trendy restaurant genoemd.
Voor 24h betalen we 15€ ,deeltijds kan ook, zondags is het zelfs gratis parkeren, geen voorzieningen.
Wifi van Rouen.
Het uitzicht is fenomenaal, de ganse kade is herstructureert, joggers en fietsers komen hier naast de Seine wat beweging zoeken, wij staan tussen twee restaurants, iets verder de radiostation France Bleu Nord, nog een gebouwtje verder de gendarmerie waar ik vroeg of het toegelaten was om hier te parkeren.
Uitstekende keuze kreeg ik als antwoord! Door het late uur werd het gewoon kokkerellen in de motorhome en wat tv kijken.
We kregen wel niet genoeg van het uitzicht, het feit dat dit ook een betalende parking was met slagbomen was er ook geen hinder van enig verkeer, een zaligheid.
Afbeelding Afbeelding
Overnachten in le Parc des Marégraphes aan de Seine


Dag 10
Miezerig en druilerig, regenachtig en somber, het weer leent zich niet echt toe om een wandeling te maken maar toch trekken we onze stoute schoenen aan en onze regenpak, de stoute schoenen bleken ook nog lek te zijn achteraf...
Het is exact 1.5 km wandelen naast de Seine tot aan het infokantoor gelegen tov de kathedraal Notre-Dame de Rouen, we vragen hier ook een stadsplannetje en de vraag wordt gesteld:
Est ce qu'il ya une aire de campingcar à...
Biensure monsieur...
Aan de overkant van de Seine over de Pont Corneille is de officiële camperplaats gelegen, mijn mening?
Ik sta liever betalend aan de Marégraphe dan ergens in een hoekje weliswaar gratis maar totaal onbeheerd en in een achterhoekje, ik zoek het ook niet meer hé...het risico vind ik te hoog.
Bij nazicht stond er ook eentje geparkeerd, nogal een nieuwe integrale, zouden ze ook voor de ganse dag weg zijn? En wie bewaakt dat spel?
Het eerste wat wij tegenkomen is de Saint-Macloukerk, het pleintje vlak tegen de kerk ziet er gezellig en fotogeniek uit, dat beloofd.
Als richting houden wij de 151m hoge spitse toren van de kathedraal in het oog, missen kan niet.
We komen in verschillende leuke wijken, rond Maclou veel vakwerkhuizen, richting kathedraal veel gevels in neoclassicisme en art nouveaustijl, veel leuke winkels ondergebracht in historische gebouwen.
Afbeelding Afbeelding
Macloukerk en buurt
De ingang van de kathedraal is volledig afgezet met nadarhekken, nog een kerstevenement dat afgelopen is? Werken? De deur van de kathedraal is gelukkig toegankelijk, Otto onze J.Russel gaat mijn rugzak in, vluchtig gaan we de kerk in, wauwwww!!!!!!!!!
Zonder flits en op geluidloze modus klikt mijn Nikon, indrukwekkende kathedraal, die van Amiens was een geweldige ervaring "this one beats the records"!
Na deze ervaring nemen we een wat ik dacht de hoofdstraat te zijn, we komen de Gros Horloge tegen, een gebouw in renaissancestijl (de stijlen vliegen hier in het rond) met daarin een van de oudste uurwerken van Frankrijk, gebouwd in de 14e eeuw en geeft wat dachten jullie?
Nog steeds het uur aan!
Staat in een boog tussen vakwerkhuizen, het uitzicht ervan is overweldigend.
Door de aanhoudende regen besluiten we toch maar terug te wandelen naar onze parking, effe uitrusten van hetgeen we gezien hebben en overleggen wat we nog eventueel gaan doen.
Afbeelding Afbeelding
Notre-Dame de Rouen, le Gros Horloge
Er staat volgens onze plannetje nog het een en ander te wachten, eerst dit maar laten bezinken.
Docks 76 of terug naar het centrum?
De Docks is een winkelcentrum dat we ook op wandelafstand kunnen bereiken, die hadden we bemerkt gisterenavond bij het rijden naast de kade aan de Seine, een soort van groot megacomplex met allerhande galerijen en bekende merkwinkels.
De keuze is snel gemaakt, het centrum van Rouen geniet momenteel onze voorkeur, via de unief komen we recht uit op de Place du Vieux Marché, we komen een plaket tegen, hier is Jeanne d' Arc op de brandstapel gezet...slik.
Liever meteen de overdekte markt in.
Afbeelding Afbeelding
Céramique de Rouen en Le Vieux Marché
Ondergebracht in de Vieux Marché zijn allerhande specialiteitenwinkels in ondergebracht, bij het zien van al dat lekkers werd er bij de visstand het een en ander gekocht...une baguette en een slaatje erbij, meer moest dat niet zijn.

Dag 11
Tijdens de voorbije nacht kregen we weeral een portie hevige rukwinden, zelfs de luiken moesten dicht, het voordeel je werd terug in slaap gewiegd. Lekker geslapen!
Na het betalen van 28€ rijden we tolvrij richting Beauvais en Péronne, bij de eerste hielden we halt om te eten en wat service te doen, verblijven deden we er niet, de tweede was in het geheel niet geschikt, in een bocht gelegen in een drassige bos was niet meteen een gezellige plaats.
Beide om te vergeten.
Op het einde van de namiddag kwamen we uiteindelijk op de bijna lege camperplaats aan van Arras, een snelle bezoek aan het infokantoor via de Grand' Place en de Place des Héros om het een en ander te weten te komen en een lekker biertje bij Au Bureau.
Afbeelding Afbeelding
Het belfort verduisterd als teken van rouw, het rouwregister.

Dag 12
De juffrouw aan het infokantoor vergiste zich gisteren, de kathedraal blijkt 's zondags gesloten, een beetje teleurgesteld gaan we dan maar naar de Saint-Jean-Baptistekerk binnen, daar hangt een Rubens namelijk De Kruisafneming, de kerk in Neogotische stijl is ook de moeite om te bekijken.
Afbeelding Afbeelding
Vlaamse stijl, beide.
Nog wat van de mooie opmerkelijke gevels in Vlaamse stijl genieten op de Place des Héros en de Grand' place om dan in het Brussels café van een Piconbière en een wit wijntje als aperitief te genieten. Wifi aanwezig.
Het zit erop, Tournai is de laatste halte van deze eerste trip van het jaar. Otto maakt ons een paar keer wakker s' nachts, hij voelt zich niet lekker...
Afbeelding.

STATISTIEKEN

DE ROUTE


Overnachtingen 12
Gereden km +-1170 km
Péage 6.2€
Dieselverbruik 147 l
Gasverbruik 62 l propaan


Liliane & Franco Gasparella en (Otto 15/9/'97-15/1/'15)

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling