CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 17:43

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 't Zeetje juli 2015
BerichtGeplaatst: 23 jul 2015 22:02 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding
Wat maakt een rit naar de kust spannend en de moeite waard behalve de herinneringen aan vroeger, de CM vakantie op je twaalfde bijvoorbeeld waarbij je met een uitklapbare kartonnen doos wat dienst deed als een valies vol stopte met te zware meegenomen schoenen die eigenlijk voor een uitstap in de bergen dienden en waarmee men moeizaam een strandloop van enkele kilometers moest afhaspelen...ik werd twintigste op de valreep en ik haatte strandlopen.
Konijn met pruimen heb ik er leren eten, ontbijt met wit brood, confituur en slappe koffie...omdat ik de enige buitenlander was moest ik van de rest kunstjes doen ugh ugh...leuke herinneringen en vriendjes dat ik er gemaakt heb in Mariakerke!
Een filevrije tocht naar de kust, dat maakt de reis al de moeite!
Of de geur van zonnecrème factor 50 voor op mijn kale knikker, de verse garnaalsalade van Albert! Het zit allemaal in het hoofdje.
Men voorspelde er voor de komende dagen zacht weer, zelfs af en toe een druppeltje regen en omdat we onze buik vol hadden van hittegolven was de keuze om naar de kust te gaan de beste keuze. Een alternatief was Amsterdam en de Zaanse Schans maar dat is of was geen vergelijking met onze kust, het kan er niet aan tippen maak je je eigen wijs, ofwel is het verder gelegen zegt mijn wederhelft wat helemaal niet zo blijkt, de museums zijn duurder, je wordt er staande pede gepluimd als toerist en nog wat andere niets ter zake doende excuses .
Laat ons afspreken dat de kust nergens is zoals ze hier is en ook niet beter. Dat is de reden.
Verbazingwekkend genoeg kregen we geen file's onderweg, de ring rond Brussel hebben wij nog nooit zo meegemaakt voor een vrijdag namiddag, de vooropgestelde aankomsttijd van onze TT klopte zodanig nog dat het bijna beangstigend werd en de vrees voor overvolle camperplaatsen stak de kop op. Ergens gaat het te vlotjes.
Ik schat dat de camperplaats De Zwerver in Nieuwpoort voor 90% vol is bij onze aankomst maar dat is voldoende voor ons, op de tweede rij naast de inrit de perfecte plaats, alsof de rode loper uitgerold werd.
Afbeelding
De plaats is aan verfraaiingswerken toe en dat zie je, de inrit werd onder handen genomen, loos en waterinnamepunt is onder handen genomen, de prijs is wat aangepast.
Prijzen zijn onderhevig aan schommelingen en kunnen zodanig veranderen dat het bijna geen nut heeft om ze te vermelden maar toch een beetje info, basic dus.
Voor de eerste 24h betalen we 16€ de daaropvolgende 12€, we verbleven er 5 nachten aan de totale som van 60€ wat een gemiddelde prijs is van 12€. Wifi inbegrepen.
Wat voor de een duur is is voor de andere goedkoop, parkeren kost geld, je "krijgt" hier zelfs je stroom erbovenop.
We staan op onze Milencoblokken, de steunpootjes zijn uitgedraaid, de satschotel is uit en staat op punt, onze zonnewering op de cabine, alle vensters open voor de gezonde zeelucht dit alles in minder dan vijf minuten*, een glas rode en witte wijn staan op tafel, cin cin zeggen we tegen elkaar! Meer kan je echt niet verlangen.
*de vijf minuten kunnen er ook tien zijn.


Zaterdag 18 juli
De fietsen worden klaargemaakt, een ritje naar de vuurtoren is een leuke intermezzo voor de dag, een aperitiefje voor de namiddagrit.
We zien wel wat we de komende dagen gaan doen, er is een kleine planning vooropgesteld om de dagen op een verantwoorde manier te vullen, niksen is er ook bij.
Via het sluizencomplex De Ganzepoot rijden we achter het Koning Albert I-monument, we merken dat het een facelift gekregen heeft, trouwens het verkeer en de fietspaden hebben hier ook een grondige herziening gekregen, ze zijn de mosterd in Limburg gaan halen zou je denken je voelt je hier meteen thuis op de fiets.
Afbeelding
We steken de kustweg over en rijden meteen via de Nieuwe Jachthaven naast de havengeul, bootjes kijken! We zitten meteen in het natuurreservaat De IJzermonding, een prachtig stukje natuur waar de IJzer in de zee uitmond, hier en daar op bepaalde plaatsen kan je dit voor de liefhebbers op de speciaal voorziene uitkijkplaatsen het biotoop observeren, al te moeilijk is dat ook niet om te volgen, de daar geplaatste infoborden helpen je op weg met wat uitleg over wat zich in de slikken en schorren afspeelt. Even stilstaan, het is even rustgevend als naar de bootjes te kijken.
Afbeelding
We fietsen nu in een slakkengangetje richting rood-witte vuurtoren, dat langzaam fietsen is om het zonnetje zijn werk te laten doen, we hebben een zalig temperatuurtje van iets boven de 20°, we worden gestreeld...we komen nu op de locatie wat voor mij een van de mooiste plaatsen zijn van de kust, het zicht op de vuurtoren en het staketsel, zelfs de contouren van de appartementsblokken op de dijk lijken zich te integreren in het landschap, ze zijn zelfs niet meer lelijk, van ver lijkt alles mooier.
Afbeelding
Geduldig wachten we op de kleurrijke veerboot dat ons aan de vernieuwde linkeroever van de havengeul gaat brengen, sinds de herinrichting ervan is het een prachtig aangelegde wandel en fietsgebied tussen Nieuwpoort bad en Nieuwpoort stad.
Uiteraard gaan we even uitrusten op het terrasje van de Seastar, een Belgisch straf biertje en een Frans Chardonnaytje samen in perfecte harmonie zij aan zij, we vergelijken vanuit het terras de locatie van de Oude jachthaven hoe het vroeger was en nu, naast een gedeelte havengeul zijn er residenties gebouwd in cottagestijl uniform aan de appartementen gelegen net erachter op de grote baan, enkele zaken zijn aanwezig op het parterre en inderdaad op de parking ...auto's, het ziet er stukken beter dan indertijd...ordelijker en aangenamer om te zien, de muur van witte motorhomes en de bijhorende excessen zijn voorgoed weg...schol!
Niet dat het onmogelijk moet zijn om aanwezig te zijn met je camper in Nieuwpoort buiten de off. plaatsen, er stonden er discreet aan het Bloso, de Nieuwe jachthaven en zelfs aan de vismijn, eenzaam en low profile zoals het hoort.
In de buurt van de tramhalte bij de gekende viswinkels onder te toeristen maken we een keuze uit het assortiment vis, ze liggen er netjes naast elkaar uitgestald, we vergelijken de prijzen, er is zoveel te rekenen dat we dit achterwege laten en gewoon gaan voor de best uitziende tongscharretjes met bijhorende noordzeegarnalen en kreeftenslaatje, snel klaar en lekker eten.
9-8-7-6-5-68 zijn de gebruikte fietsknooppunten voor de namiddagtocht, wij fietsen naar Veurne een goede 10 km via het fietspad naast het kanaal.
Afbeelding
Beelden spreken voor zich, klaproosvelden onderweg, mooie fietspaden en autoluwe wegen, Veurne Grote Markt met een prachtige zicht, een mooiere afsluiter voor deze dag kan je moeilijk wensen.

Zondag
We worden wakker met regen waardoor we buiten dan naar de bakker wandelen niet veel soeps doen in de voormiddag maar er is verbetering op komst volgens weeronline, het klopt ook nog wat de buienradar voorspelt, exact om 12h 50' is de hemel open, er is een fris briesje en het zonnetje straalt een aangename warmte. Niets aan de hand, de mobie is opgeruimd en netjes.
De knooppunten zijn 9-12-81-80-52-4-1 waarbij we via Westende en Middelkerke op de dijk fietsen om in Oostende te geraken.
Ter hoogte van Middelkerke op de Zeedijk zien we motorhomes langs de baan parkeren, niet echt onze ding maar het voordeel is dat je gratis staat en gewoon de straat moet oversteken om op het strand te zijn, de Atlantikwall is op een steenworp, in het zicht één van de kunstwerken van Beaufort 2015 dat onze aandacht trekt, het is de Iconostase Surjetée van Yona Friedman & A Dog Republic.
Afbeelding
Het is een wirwar of kluwen van aan elkaar gelaste ringen op een golfbreker, het kunstwerk ligt er nog maar pas maar de bedoeling is dat het door de invloed van de vloed gaat leven, algen, zeewier, mosselen moeten eraan groeien...mooi.
Afbeelding
Ter hoogte van Raversijde ligt het graf van Ensor, ik twijfel even maar toch niet we laveren naast de Koninklijke gaanderijen tussen fietsende kinderen, kinderen op skates, flanerende mensen, volle terrasjes en winkelende mensen, zigzaggend zonder iemand te raken rijden verder tot aan de Vlaanderenstraat waar je het James Ensor museum voor 1€ pp kan bezichtigen hier komen we even op adem. Het voormalig woonhuis en atelier is min of meer onveranderd gebleven, men kan er reproducties van zijn werk bewonderen, veel onderwerpen van zijn schilderijen zijn er in terug te vinden.
Afbeelding
Het bezoek duurt niet zo lang echter, het gelijkvloers is het onthaal en stelt het voormalig winkel van de familie voor, het tussenverdieping is als documentatieruimte en tentoonstellingsruimte ingericht, op de bovenverdieping is de eetkamer en blauwe salon met het origineel meubilair en reproducties te zien, een aanrader voor de liefhebbers!
Uitrusten doen we tov de Amandine in' t Waterhuis, terwijl we genieten aan ons tafeltje zie ik witte daken van motorhomes op de Churchill...
Over de terugweg gesproken, wind op kop, opstuivende zand van het strand, stoempen als een flandrien...
Afbeelding


Maandag
De Hoge Blekker staat op het programma vandaag, die ligt in Koksijde, dat is de hoogste duinrug van onze kust, met zijn 33 m blinkt hij door de zonnestralen en is hij door de vissers van ver op zee te zien, blekken is blinken in het West-Vlaams lees ik hier en daar.
Het is een natuurreservaat aan de kust, dit voor de iets meer geïnteresseerden dan gewoon de dijk.
Zodoende nr 9-8-67-82-66-65 brengt ons daarheen 's ochtends, het motregent maar geleidelijk klaart het op, ter hoogte van Koksijde-Bad staan we echter stil voor een ander fenomeen, de garnaalvissers met hun paarden staan op het plein te pronken, ongelooflijk groot en machtig, Liliane glundert, bij haar opa hadden ze Jeanne en Bella twee van die kolossen...hier worden ze gebruikt bij de garnaalvisserij en zijn nu erkend als Unesco Werelderfgoed. De laatste garnaalvissers te paard kan je aan onze kust bewonderen, enig!
Afbeelding
We vergaten De Blekker, die hadden we toch gezien en is nog steeds te zien bijvoorbeeld tijdens het jaarlijkse cyclocrossevenement te Koksijde waarbij men dan in de buurt mag overnachten, ook een aanrader om onze Belgische kust te bezoeken tijdens de winter.
Het bevalt ons hier steeds meer en meer zodat ik voor ons beiden wederom een fietstocht mag plannen voor de namiddag, richting Diksmuide ditmaal.
We gaan het polderlandschap bekijken! Ook de moeite, vooral als men de combinatie fietstocht Nieuwpoort Diksmuide kan maken via de 9-10-23-37-11-6-69-1, we passeren boerderijen in een vlakke landschap, bunkers uit WO II, grachten en kanalen met hun eigen biotoop...ik geef eerlijk toe dat mijn interesse gewekt is uit de vele foldertjes uit het infokantoor, van de zeldzame vogels dat je hier tegenkomt ken ik alleen de waterhoen en de meerkoet, alles wat in de lucht hangt noem ik vogels in het algemeen, maar toch kan ik ervan genieten.
Afbeelding
Ook van de Limousinkoe dat men daar in de buurt onderweg naar Diksmuide kweekt, het is geen vogel maar wel smakelijk! We flankeren mais en aardappelvelden, wat dat laatste betreft, een simpele aardappelveld kan tot gekibbel lijden, het wel of niet herkennen van een polderpatat kan soms vreemde wendingen brengen is ons geluk.
Het Nesthof passeren wij ook op een bepaalde moment, ergens tussen knooppunt 11 en 6 kan je hier ook overnachten met je motorhome, het blijkt volgens horen zeggen dat men er zeer goed ontvangen wordt. Ik twijfel even of we wel of niet zouden binnenrijden om wat kennis te maken, we zien een vijf a zestal motorhomes staan, tja volgende keer dan maar.
Afbeelding
We zien de IJzertoren vanaf hier en dat is nog een stukje fietsen, toch als men van Nieuwpoort komt. Bij het naderen van Diksmuide zien we aan de overkant van de IJzerdijk de Dodengang, we zien het bewaarde gangenstelsel of loopgrachten uit WO I en het museum, jammer dat men ter hoogte van dit punt de IJzer niet kan oversteken, we moeten tot bijna aan het centrum fietsen.
We spotten enkele motorhomes op de toeristische parking, ooit hebben wij daar aan een interessante treffen deelgenomen, we herinneren ons het leuke centrum.
Afbeelding
In het infokantoor kregen interessante tips in verband met het overnachten in Diksmuide, gedoogd en individueel blijkt het nogal mee te vallen ook in en om Diksmuide, ik snap nu dat er velen wegens onwetendheid de kust laten voor wat het is, onwetenden zien niet wat er te zien is, te vermoeiend voor hun denk ik dan.
Het lapje driehoek Nieuwpoort ,Veurne, Oostende, Diksmuide bied een groot aantal mogelijkheden tot overnachten, op de dijk op de eerste rij van de zee niet dus, ons stukje kust is daar te klein voor en het kost wat moeite om even uit te zoeken wat kan en niet kan buiten de off. camperplaatsen.

Dinsdag 21 juli, feestdag
En rustdag voor ons, op 4 dagen tijd fietsten we 171 km, voor ons e-bikeloos en zestigers mag dat een kleine prestatie genoemd worden, de laatste dag werd er een variëteit aan vis gekocht om 's avonds op de grill te leggen, de ingerichte camperplaats bij de camping naast De Zwerver bied mogelijkheden voor de opa's en oma's met kleinkinderen, men mag er aan alle faciliteiten meedoen wat de camping te bieden heeft.
Westende camperparking ziet er ontzettend verzorgd uit...
Welkom aan de kust, wie weet komt er een deel II uit in de toekomst, ten oosten van Oostende dan, ik ben er zeker van dat er plaats genoeg is voor ons!
...euh neen ik ben niet gesponsord, gewoon omdat we er graag komen!
Afbeelding
Bedankt voor het lezen
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 14 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: loupe


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling