CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 apr 2024 10:06

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oost-Friesland, tee auf Stövchen en endje van de wereld 2015
BerichtGeplaatst: 03 sep 2015 18:22 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35353
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding
MOIN zeggen ze daar tegen iedereen, soms zelfs tweemaal achtereen.
Op deze wijze MOIN MOIN!
Niet wetende wat ik terug moet zeggen vraag ik ook naar de betekenis ervan aan de winkeljuf.
Welkom betekend dat dus maar je mag moin terugzeggen zegt de winkeljuffrouw al lachend, maar slechts eenmaal.
En thee drinken, niet te schatten!
Reizen en leren van iets nieuws dat proberen we telkens te combineren, op zoek naar... volg ons op deze reis via Wesel, vervolgens via de rivier de Ems gaan we naar Meppen, Papenburg, Weener, Leer, Ditzum, Emden en Greetsiel voor het Oost-Friese gedeelte...MOIN!
Terugkeren doen we via de IJssel in Nederland ook een hoofdstuk an sich.
Het is de eerste keer dat we deze richting uitgaan en om een thema te hebben ( iedere excuus is goed ) kozen we voor de Ems en de IJssel.
Niet zomaar gekozen in het wilde weg, het was een weldoordachte excuus en voorbereiding.
Daar een enkele rit bestemming Oost-Friesland voor mij veel te lang is belanden we de eerste dag in Wesel...
Afbeelding





Zondag 9 augustus, de boiler begeeft het...
Gelukkig is het zomers warm, hoe kan het anders in augustus.
Net voor we aan de afwas begonnen op de camperplaats in Wesel merken we dat onze boiler geen kik geeft, op zich geen drama, we warmen dan maar een "moorke" op , net als vroeger.
Het " geen drama " ging gepaard met vloeken en alle zekeringen checken plus enkele zetels uitbreken...op zoek naar andere zekeringen en dit resulteerde enkel in even uit de bol gaan.
Hold your horses Fra...
Dit identieke euvel werd vakkundig verholpen door Verbeeck verleden jaar na onze Siciliëreis, een foutje in de software...zorgen voor later dus.
Ik herpak mij. Zen!!!
We fietsen tot aan het op zondag nogal verlaten centrum, we hebben Wesel al eerder bezocht en de weg dwars door de stad met de vele winkeltjes ging deze keer sneller voorbij dan voorheen, het is ook zondag, alles is dicht...we fietsen verder tot aan de Berliner Tor, er is hier een klein maar gezellig evenement bezig, ein weinproße met allerlei standjes.
We doen gezellig mee en verdrinken verder onze verdriet wegens het overlijden van onze boiler aan een van de gezellige Rheinterrassen aan de camperplaats. Dag Truma!
De vakantie is begonnen!
We betalen hier op de camperplaats 9€, voor stroom en water dient er apart betaald te worden naargelang het gebruik, wie hier nog niet geweest is moet er eens dringend naartoe...oeps of beter gezegd wegblijven! Er is niks te zien, geen leuke terrassen, geen winkeltjes, geen leuke wandelingen...één van de mindere in het Niederrhein.
Afbeelding





Maandag 10 augustus en geen vallende sterren gezien...
...wegens een licht bewolkte nacht, de vallende sterren bleven weg ondanks de verwoede pogingen van Liliane midden in de nacht om een glimp te zien van een ster en door een wens mij te kunnen veranderen in een prins.
Niet gelukt, ik ben nog steeds mooi...oud, vooral minder uitgeslapen.
Ze wenste dat de boiler het terug zou doen!
Hier staan we dan in Meppen op de camperplaats aan het Emsbad waar een bord staat met het opschrift 8€/24h en wat volgens onze buren niet klopt.
Het is gratis zegt de buurman, alleen stroom en water zijn te betalen naargelang het verbruik, ik steek 2€ in de automaat en krijg 24 uren stroom.
We wandelen de ringweg over en zijn meteen aan de omwalling en grachten van deze stad met daarbij een molen, verder in het centrum een gedeelte historische gebouwen, belangrijkste bezienswaardigheden zijn het Rathaus en de Gymnasialkirche, daarrond de gekende winkels en galerijen goed voor een weekendje verkennen en shoppen.
Misschien zelfs niet.
Afbeelding
Van de provider van de stad krijgt men 1/2h gratis internet, ik surf daarmee even op enkele forums en sites waarbij ik meteen al spijt heb van de verloren tijd en moeite...1/2uurtje is niks.
Ook jammer van de grijze luchten, de foto's van de bezienswaardigheden zouden er anders uitzien.
Meppen dus, want daar gaat het om, onze eerste stad aan de Ems in de Duitse deelstaat Nedersaksen, het echte begin van onze reis.
Vanaf hier volgen we of zitten we in de buurt van de rivier de Ems die in het Teutoburger Wald ontspringt, daar waar de Germanen geleid door de veldheer Arminius in het jaar 9 een Romeinse leger versloeg en men in de buurt ook de mysterieuze Externsteine kan bewonderen.
Voor dit episode nodig ik jullie uit om zelf eens te googlen naar Teutoburger Wald en Externsteine of te wachten op een volgend verslag...een ander episode. Dit is helemaal anders.
Ze ( de Ems ) mondt uit in de Dollart een groot uitgevallen delta of zeearm aan de Waddenzee grenzend tussen Duitsland en Nederland aan de Noordzee.





Dinsdag 11 augustus Jan treck an!
Om te douchen warmen we een keteltje water en helpen elkaar zoals in de oude tijd met een gietertje, moeilijk gaat ook. Even later staan we aan de sanizuil voor water, van de ontvanger geen spoor, het was dus effectief een gratis overnachting, 2€ voor de stroom en 1€ voor het water.
We begeven ons vandaag naar Papenburg, eer dat we de camperplaats bereiken tanken we voordelig diesel aan bodemprijzen, 1.08€!
Goedkoper dan bij ons vertrek.
De gratis niet zo aantrekkelijke camperplaats in Papenburg zonder voorzieningen ligt dicht tegen het centrum aan, het is een mixparking op een groot grasveld waarbij de motorhomes min of meer samen staan aan een kant van het veld, af en toe rijd er een vrachtwagen op het plein met stellingen en kramen, dit duidt op kermis.
Gelukkig nog niet in volle bezigheid, als alles opgesteld is over enkele dagen zijn we wel weg, momenteel ben ik niet in een kermismood.
We malen echter niet om de camperplaats, ze dient om erop te parkeren, niet meer, niet minder. De leuke en mooie momenten gebeuren in de motorhome.
Volgens mijn opzoekingen is het infokantoor niet ver verwijderd en ondergebracht in een museumschip, en warempel leve de media, het lijkt exact op wat google mij liet zien! Uitpakken kunnen ze wel daar in Papenburg, het infokantoor is gelegen op een prachtige locatie in een centrale kanaal tussen de Sankt Antoniuskirche en de Rathaus op nog geen vijf minuten wandelen van de parking.
Afbeelding
Het boekje dat we uiteindelijk meekrijgen van de behulpzame infoman is van het genre blinkende magazines zoals je in een tandartspraktijk kan bekijken, wauw!
Het plannetje binnenin scheur ik met pijn in mijn hart uit om in mijn fietstas te bergen en op een terrasje naast het binnenkanaal maken we de planning voor de dag, de leuke prentjes uit het boekje memoriseer ik, zulke foto's wil ik ook!
We gaan eerst beginnen bij het begin na een kort bezoek aan de kathedraal, namelijk richting een stukje binnenland dat Obenende genaamd wordt op het plannetje, bij het gebied waar men in de vorige eeuwen nog turf stak want van daaruit volgt al de rest.
Afbeelding
Jan treck an is de roepkreet, het teken dat de turfboot volgeladen is en klaar om voortgetrokken te worden op mankracht...
Door het turfsteken ontstonden er kanalen, de behoefte aan turf was groot en daarmee bracht het een economische waarde aan het gebied, het resulteerde in het bouwen van een haven bij het centrum van Papenburg, later door het bouwen van grotere boten verhuisde de haven dichter tegen de Ems aan, Papenburg floreerde nadien vooral door de scheepsbouw.
Dit in het kort, de geschiedenis is rijker dan wat ik hier neerschrijf, een wat uitgebreider relaas van de plaats zou te lang duren en te veel van mijn verstand vergen.
We fietsen dus via het Hauptkanaal enkele kilometers richting binnenland naar het Von-Velen-Anlage daar waar alles begon.
Voor 2€ kom je in een buitenluchtmuseum waar de geschiedenis van de veenkolonisten uitgebreid tentoongesteld wordt, enkele huisjes met hun inboedel en werktuigen zijn toegankelijk voor de bezoekers, de manier van het turfsteken, de historiek daarrond en het harde leven is hier uitgebreid uitgebeeld.
We doen er nog geen uurtje om iets over de levensomstandigheden van deze kolonisten te leren, aanvankelijk gehuisvest in berkenstammen hutten, binnenin aangestampte aarde met een open vuur in het midden, later kwamen de bakstenen huisjes, onvoorstelbaar armzalige toestanden, grote gezinnen in o zo kleine vochtige ruimtes...vol rook, kachels waren er niet, slapen deed men op strozakken.
Gek genoeg herinner ik mij niets van waar men zich waste of waar men de behoefte deed, in de natuur waarschijnlijk.
Verbazingwekkend is dat wij probleemloos de gidsen verstaan, na enkele gesprekken met een gids bleek dat zijn taal nogal op onze dialect uit het Limburgse lijkt, vooral op de dialecten tegen de Maaskant.
Afbeelding
Van het turfsteken gaan we verder naar de andere kant van de stad, de kant dat door de economische groei zich later verder ontwikkelde naar de scheepsbouw. We fietsen terug via de Hauptkanal richting centrum naar Untenende, ondertussen passeren we een historische molen, enkele museumschepen die hier in de kanalen liggen, tjalken, barken, schoeners...we leren bij.
Afbeelding
Ik vergeet nog bijna te vermelden dat Papenburg wegens het Hauptkanaal dat door de stad loopt leuk is om gewoon te bezoeken zonder meer, geen hoogbouw in het centrum en met onder andere een prachtig aangelegde park, de Papenburger Stadtpark.
Hier nemen we een break aan een brasserie naast de ingang van het park, dit park diende enkele jaren geleden als Landesgartenschau lezen we in onze folder, we besluiten dat we dit niet links mogen laten liggen en fietsen het park binnen.
Afbeelding
Na deze aangename en onverwachte visuele prikkeling trekken we verder naar de Alte Werft, hier ligt het infokantoor en plaats waar men meer te weten komt over de Meyer Werft. De reden waarvoor we Papenburg kozen.
Haben sie ein termin und sie möchten einen Termin haben ?
Oeps niet dus, de Meyer Werft is dus niet te bezoeken zonder afspraak en alleen maar op bepaalde tijden.
En als wij er naartoe fietsen?
De werf is overdekt en afgesloten, men ziet niks krijg ik als antwoord.
F**k daar heb ik geen rekening mee gehouden, jammer toch dedju.
We besluiten toch maar als fietstocht erheen te rijden, gewoon maar voor de fun.
Indrukwekkend, spectaculair en dat alleen voor een hangar, dit is megagroot!
De overdekte hangar is met zijn 504m lengte en een 125tal m breedte de grootste bouwdok ter wereld.
Niks te zien maar achteraan is de grote schuifpoort open, of is dat de voorkant? Het is nu rond 17 h en einde van de shift? Een bord met een doorstreepte camera duidt aan dat men geen foto's mag nemen, ik heb nooit van zo een bord geweten...
Ik krijg een glimp te zien van een cruisseschip in aanbouw, ik heb het nog niet geschreven waar Werft Meyer voor staat dit is de plaats waar men mega cruiseschepen bouwt,
Afbeelding
even tellen...een verdieping of tien vanaf het dek te tellen? Wat benedendeks? Dit is groot, mijn onderkaak zakt...
Er is veel zin om onze verblijf hier te verlengen maar we weten nog niet wat ons te wachten staat bij de volgende bestemmingen, zie dat we geen tijd genoeg hebben en weet ik veel wat missen?





Woensdag 12 augustus, slapen bij de turfwieven
Er vertrekt net een motorhome uit de drukbezette turfhaven van Weener als we nog redelijk vroeg in de ochtend aan de haven toekomen zodat we pal met onze neus naar de bootjes kijken, het was amper een tiental km rijden vanaf Papenburg daarmee het vroege uur van aankomst.
De haven is klein en lieflijk zou ik bijna zeggen, eerder pittoresk, lieflijk is een adjectief voor een dorpje in de Alpen...Heidi op een balkon en toestanden.
Afbeelding
We betalen hier 10€ stroom inbegrepen , douchen kan men met een € munt, wasmachine en droogkast staan ter beschikking in het sanitairgebouw.
We wandelen meteen rond het kleine haventje, dit levert enkele leuke plaatsjes op vooral de beelden met de "turfwieven".
Om dit beeld te maken had ik even moeten wachten, een doctorspraktijk naast de haven en een lange rij wachtenden naast de bank met de turfwieven belette mij bijna het nemen van een goede foto, psychologe stond op de dokterspraktijk, allemaal zotten? Het dorpje staat in contrast met Papenburg, niet groot zodat we in een klein uurtje rond zijn, kerkbezoek met bijhorende krähenklatsche inbegrepen.
Afbeelding
We doen ons best om de bezienswaardigheden te ontdekken, Tourismus Weener doet hard haar best om de "bezienswaardigheden" in de verf te zetten maar het foldertje is amper één bladzijde groot, moest het niet door het leuke haventje zijn ...ik overdrijf een beetje, de orgel in de St.-Georgs-Kirche is de moeite om gezien te worden en er is een heimatmuseum!
Afbeelding
Gelukkig bemerken we aan de sluis tegen de Ems aan een bord met knooppunten over een fietsroute naar Leer, dat is het!
Het is mooi weer de planning staat vast voor de namiddag. Eigenlijk staat Leer morgen op het programma maar de fietstocht is ook een doel op zich, het zonnetje is van de partij en de fietsroute loopt op de dijk naast de Ems, meer moet dat niet zijn om de dag te doorbrengen. Liliane haar knie losmaken.
Aan de sluis bij de rivier is het eerst bootjes kijken, enkele borden vertellen ons tijdens het wachten hoe Weener vroeger verschillende malen overstroomd is geweest en hoe de sluis uiteindelijk Weener tegen deze sturmfluten beschermd, ach we leren steeds bij, fluten und sturmfluten bijvoorbeeld hebben hier een belangrijke rol gespeeld, het duurde wel even eer we de betekenis doorhadden.
We fietsen op een gedeelte van de Dollardroute, deze fietsroute is ook deels grensoverschrijdend en omhelst een groot gebied, namelijk de monding van de Ems zowat een honderdtal vierkante kilometers groot met een getijdenverschil van meer dan drie meter, dit komen wij achteraf te weten op regelmatige basis en plaatsen in deze regio.
Mijn excuses ook voor de eventuele verwarring over de schrijfwijze, is het Dollard of Dollart, Ems of Eems? We zitten aan de grens...maakt niet veel uit. We weten waarover het gaat.
We volgen de verhoogde dijk naast de Ems, het fietspad is vergelijkbaar met onze fietspaden, weinig of geen verkeer, af en toe veerasters, schapen grazen naast de dijk, veel groen en plat, het voelt bijna aan als thuis.
We komen ook borden tegen die geplaatst zijn na het passeren van een afgeleverde cruiseschip op de Ems richting Noordzee, de volgende die afgeleverd wordt gaan we zeker en vast bekijken als die te water gelaten wordt! Later tijdens onze reis komen wij nog dergelijke borden naast de dijk van de Ems tegen, voor ieder afgeleverde schip eentje?
Afbeelding
Wie de geplaatste link van de Werft Meyer even uitpluist weet wanneer dit gaat gebeuren...
Save the Date:
Frühjahr 2016: Ausdockung und Emsüberführung der "Ovation of the Seas"
Herbst 2016: Ausdockung und Emsüberführung "Genting World"
Afbeelding
En net als bij ons worden de fietsers in de picture gezet.
Bij aankomst in Leer wisten wij het, morgen komen wij hier naartoe! Ik ga Weener als bestemming niet onderaan plaatsen... euh toch wel, Weener kan ons niet veel meer bieden dan een dagje bezoek, niet een plaats om er nog eens terug te gaan, eens gezien en that's it...tenzij je de afgewerkte bootjes van Meyer wil voorbij zien varen...ik neem mijn woorden terug.





Donderdag 13 augustus vier museums voor 5 euro!
En nog veel meer bezienswaardigheden lezen wij in de folders dat wij gisteren uit het infokantoor meekregen. Wij staan hier aan de Große Bleiche in Leer gratis met voorzieningen die weliswaar te betalen zijn naargelang het verbruik, volgens de Reisefuhrer uit dezelfde infokantoor zijn er in Leer vier mogelijkheden om te overnachten, wij als echte toeristen kozen uiteraard degene die het dichtst bij het centrum ligt.
Op een steenworp van dit:
Afbeelding
Vanuit deze locatie gaan we links naast de Handelshafen richting centrum , de Waage en Rathaus staan op een schitterende locatie dicht tegen het centrum en het water, van hieruit is het aangenaam wandelen in deze gezellige stad. vooral als men meteen een wijnhandel tegenkomt met een stock aan uitstekende wijnen, het leuke aan die wijnhandel ontdekken we later...ondertussen kopen wij enkele flessen van een goed wijnjaar. Italiaanse wijnen. We keren terug en genieten van het zicht op de museumschepen vanaf de Waage waar een brasserie zijn terrasje openhoud.
We bekijken het foldertje dat we meekregen uit Haus Samson dat eigenlijk Weingrosshandlung Wolff blijkt te zijn, voor een prijs van 5€ kan je vier museums bekijken onder andere Haus Samson, ondergebracht is een slecht woord, het museum van voorvader Wolff bevindt zich op het bovenste verdiep. Het Heimatmuseum, het Teemuseum en Böke-Museum horen bij de vier.
Een leuke en interessante bezigheid voor de namiddag, bovendien met de overnachting die gratis is kan je het geld wel goed besteden voor iets leerzaam!
Het Heimatmuseum is het eerste van de vier museums dat we binnentreden, gewoon omdat die het dichtst tegen de camperplaats ligt en op weg naar het centrum, zoals alle heimatmuseums gaat het hier over de geschiedenis van Leer door de eeuwen heen, gevonden voorwerpen uit de xxx eeuw, de huisvesting, de leefwijze, cultuur, kledij, economie worden mooi in beeld gebracht met allerhande objecten uit verschillende tijden, er ligt zelfs een heuse boot op de zolderverdieping met voorbeelden van vrachttransport.
Afbeelding
Godsdienst heeft een hier een aparte en tijdelijke tentoonstelling, het gaat over een strekking, namelijk de Mennonieten die hier een gemeenschap vormen.
Er rinkelt een belletje als we de foto's zien en ontdekken dat een tak ervan Amish genoemd worden, net als vele minderheden of andere strekkingen in het geloof werden ze vroeger ook vervolgd door de "onzen".
We gaven het voorbeeld.
Afbeelding
Bünting Tee is een begrip in Leer en gans Oost-Friesland, er heerst hier een ware theecultuur, netjes krijgen we te zien hoe de thee als product gepromoot wordt door Bünting sinds het ontstaan van dat bedrijf, leuke collecties theekannen liggen hier uitgestald, vintage posters en verpakkingen uit die tijd kan je hier bewonderen, allerhande theesoorten in hun vorm kan je ruiken en proeven, we maken kennis voor de allereerste keer hoe dat er hier thee gedronken wordt, een heuse theeceremonie. We worden uitgenodigd om thee te drinken, dit is in de prijs inbegrepen, lekker als je van thee houdt...
Afbeelding
Het mooiste of een van de mooiste gevels in het centrum van Leer is Haus Samson, hier kochten we onze wijn, de familie Wolff handelt in Leer sinds" mensenheugenis" in wijn en andere "spirituele" dranken.
Een van de fortuinlijke telgen van de familie heeft hier een verzameling samengesteld en de collectie tentoongesteld aan het publiek, een mix van leuke objecten gelieerd aan de familie en geschiedenis van de familie Wolff door de eeuwen heen, de stamboom gaat tot aan de 16e eeuw. Leuke bezigheid als je bagage hebt!
Afbeelding
Drie museums per dag is voldoende, eentje erbij kan dus echt niet, we zijn verzadigd, we hebben het gehad, schluss, fertig, ende.
Het teveel aan cultuur gaan we gewoonweg doorspoelen aan een brasserie in de buurt van het infokantoor, een trendy côté of moet ik seite ( aangezien we in Duitsland zitten ) schrijven, de namiddag is al vergevorderd en zo goed als voorbij.
Het Böke-Museum houden we voor morgen, nu even niksen en naar leuke uitzichten over de Ems kijken.
Afbeelding
Niet echt niksen, ik kan het niet laten, Leer door de tijden heen...het LEER-Pfad kan je ook volgen met alle bezienswaardigheden van de stad, gratis voor niks.





Vrijdag 14 augustus de "Knochenbrecher" en endje van de wereld
Wat een pech het Böke-Museum is alleen namiddag toegankelijk en eigenlijk vindt ik dat in het geheel niet spijtig, wat ons vandaag interesseert en mijn fantasie geprikkeld heeft is wat in het Urlaubmagazin van Leer geschreven staat bij punt 4, 20 en 21.
4-Schloß Evenburg ein architektonisches highlight.
20-Die Krypta überreste der ältesten steinkirche
21-Plytenberg, ein ausguck 15 jahrhundert
al de rest van de punten tot en met 25 zijn min of meer bekeken, betast, geroken en geproefd, ah ja...thee en wijn.
De Krypta en Plytenberg liggen zowat binnen de kilometer van onze camperplaats, het blijkt een soort van onderaardse kelder te zijn onder een kapel in het kerkhof, slachtoffers van beide oorlogen worden er geëerd, een heel sobere plaats.
De Plytenberg kan je vergelijken met een molshoop van een meter of negen hoog, een uitkijkmolshoop uit de duistere middeleeuwen.
We gaan voor de architektonisches highlight, dat wil zeggen met de fiets de stad dwarsen, over de spoorlijn, de spoorlijn rechts volgen en we komen tot aan de Everburgallee, eenvoudiger kan het niet.Een tiental minuten fietsen, dat kunnen we nog aan.
De Everburgalee blijkt een lange dreef te zijn, een lange kasteelwaardige laan met hoge bomen links en rechts.
Bij het naderen zien we een groot gebouw in neogotische stijl, grachten rondom dit schloß en een prachtige park, hier worden er trouwerijen georganiseerd, feesten, evenementen en rundführungen komen we te weten.
Afbeelding
Er begint net een als we het kasteel willen binnentreden een rundführung met uitleg en folder in de taal naar keuze en of we meewillen voor een schamele vijf eurotjes voor beide vraagt de vrouwelijke gids.
"Na sicher natuerlich" antwoorden wij, voor de prijs van twee pintjes, of twee broden, of een zak kartoffeln... is het bezoek waarschijnlijk meer dan zijn geld waard, de deal is geklonken.
We maken kennis met het flamboyante leven van de oorspronkelijke bewoners, de kasteelheer is in deze mijn favoriet.
Bij het bezoeken van een beurs in het buitenland heeft de heer des huizes kennis gemaakt met de eerste fahrrad dat hij ooit gezien had, rijk als hij was vroeg hij achter de plannen aan de ontwerper want de fiets was niet te koop en liet een fiets door zijn eigen smid namaken.
De dreef was zijn testbaan, bedienden liepen voorop en met een knal van de jachtgeweer kondigden zij de komst aan van de huisbaas, iedereen moest wijken, menige keren is deze edele huisbaas op zijn bakkes terechtgekomen, vandaar de naam van dit gevaarte " de knochenbrecher".
Het kasteel ging in verval in de loop der tijden, het is nu in bezit van de stad en is volledig gerestaureerd, de rondgang in de kamers toont het originele ontwerp, de moeite!
Afbeelding
Dit alles haspelden we af in een voormiddag, niet te geloven in wat een tempo wij cultuur verbruiken, nog een lijntje!
Ja wat nu?
Het einde van de wereld ligt hier op 20km, dit staat letterlijk zo geschreven in deze reisefuhrer met de naam Reisemobilurlaub im Südlichen Ostfriesland, gratis en voor niets gekregen van de dame uit het infokantoor uit Leer toen we vertelden dat wij op bezoek waren mit ein wohnmobil.
Er zijn twee camperplaatsen in Ditzum, we bekijken de eerste net voor we het dorp binnenrijden, de andere bevindt zich naast de Edeka van Ditzum, we kiezen voor deze naast de Edeka omdat het amper vijftig meter stappen is van de superette naar onze mobie, zeg maar de hoek om en het sanitair beschikt over douches, we kunnen onze tweede douche nemen en het lijfgeur wegspoelen sinds ons vertrek de 9e.
We betalen hier 7€ al de rest is betalend, volgens onze buren hebben wij geluk gehad om een plaatsje te vinden hier, dit weekend zou het druk kunnen worden.
Dit hadden we al bemerkt, twee camperplaatsen bijna zo goed als volzet aan het einde van de wereld, benieuwd wat voor een afgrond te vinden is hier op 't einde...
Op het eerste zicht niets te zien maar dit is maar schijn.
Een charmant dorpje met een kerkentoren in de vorm van een vuurtoren, een molen, een klein haventje, een ferry, kortom een vissersdorpje een zakdoek groot maar wat onze aandacht trok was de vermelding in de boekskes van de talloze visrestaurants, de vishandel, de Emssperrwerk en ein bohrinsel.
Een booreiland? Ik kan mij niet inbeelden wat het zou kunnen zijn maar mijn verbeelding slaat op hol, dit moet ik gezien hebben.
Afbeelding
Krabben en krabbenfleisch dat zijn garnalen en gepelde garnalen, rare gasten de Duitsers.
We kopen dus krabben om onze garnalensalade te maken en tongscharren voor 's avonds in deze vishandel met imbiss, een bakje met gebakken vis en frietjes staat nu deze middag op het menu, gemakkelijk zo een vis-take-away.
We besluiten om van Ditzum een tweedaagse verblijf te maken, slow genieten van deze ik moet toegeven toch prachtige locatie, klein maar fijn aan het endje van de wereld!
De eerste kennismaking met de omgeving deden wij te voet, we gaan de waterkering van de Ems bekijken en daarvoor gebruiken we onze fietsen om die paar kilometers te overbruggen richting Nendorp, de fietspaden zijn hier nog steeds prima!
Afbeelding
Meer over deze bouwwerk? Klik hier, indrukwekkend om dit van nabij te bekijken, een gesloten hekwerk verhinderd ons de toegang, alleen voor dienstpersoneel, jammer.
Van de kant bekijken dus, op deze manier zijn we rap uitgekeken. We besluiten dan maar terug naar het haventje te fietsen, de veerdienst net daarachter wekt onze interesse, er is de mogelijkheid om de Ems over te steken en naar Delfzijl te varen of noordelijk richting Wattenmeer te fietsen op de gekende fietsroute hier rond de Dollart, beide doen we over enkele dagen ter plaatse, bootjes kijken dan maar en zomaar wat fietsen op de dijk voor de conditie. We forceren ons om wat minder hooi op de vork te nemen.
We merken al bordjes op de Dollartroute met een verwijzing naar de bohrinsel richting Pogum, dat houden we voor morgen, de dag is bijna om, easy...
Afbeelding





Zaterdag 15 augustus naar der bohrinsel, schapenkak en Well neet will dieken, mut wieken!
Afbeelding
Het is zalig fietsen op en naast de dijk, als gewoonlijk zijn er de veerasters die ons af en toe wat afremmen maar dat is graag meegenomen als variatie voor het rechtdoor fietsen en het vlakke landschap, de vele schapen onderweg grazend op de dijk maken het voor ons toch nog wat boeiend, we laveren letterlijk tussen de uitwerpselen, onze fietsbandjes gaan eruitzien.
Het is nog redelijk vroeg in de ochtend de ganse omgeving hebben wij voor ons alleen, met een zalig temperatuur vraagt de natuur om opgenomen te worden, geen winkels, gebouwen, drukke wegen, het is genieten vooral als er een uitnodigende bank onderweg staat, er is geen haast.
Afbeelding
Het lijkt ontzettend desolaat en verlaten, wij, de schapen, af en toe een fietser of wandelaar in de verte, een boerderijtje, wat onbekende vogels in de lucht.
Moeilijk is het niet om te achterhalen wat er zich voor je ogen afspeelt, op regelmatige plaatsen staan er borden met wat uitleg over de fauna en flora dat je hier in dit natuurpark aantreft, wij zijn daar geen kenners in, we genieten op dezelfde intense manier van natuurschoon of het nu een lepelaar, meeuw of gans is.
Afbeelding
We zijn nu op het booreiland dat geen eiland blijkt te zijn maar een voormalige boorplatform, de weg en het platvorm vormen een schiereiland op de Ems, hier werd lang geleden naar gas geboord, eigenlijk proefboringen, zo lezen we op verschillende borden op locatie, nu maakt dit gebied deel uit van het Nationalpark Niedersächsisches Wattenmeer.
We zijn de enigen op deze stille plekje, wat later komen nog twee liefhebbers dit prachtige stukje natuur bewonderen, de uitzichten zijn schitterend.
Afbeelding
Naast de historische uitleg over de Dollart en de stormvloeden begin 16e eeuw zien we een bordje en herdenkingssteen ter nagedachtenis van de 20 a 30tal verdwenen dorpen door het breken van de dijken.
Daarmee de spreuk Well neet will dieken, mut wieken
Afbeelding
Met dit kunstwerk en waar het voor staat zijn we het allemaal mee eens zeker, het heet Plastik im Meer-Problematik.
Voor ons wordt dit het einde van de dag, donkere wolken kondigen een nakende onweer, wij wijken ook wijselijk en trekken ons net op tijd terug om droog te blijven.
Afbeelding




Zondag 16 en maandag 17 augustus Deutsche Bucht und regen.
Met strenge hand wijst de platzwart aan waar we mogen staan hier op de camperplaats Am eisenbahdock 3 in Emden, we mogen ons zelfs verplaatsen indien nederig gevraagd.
We betalen 8€/24 al de rest is betalend naar verbruik.
We bespreken de wasmachine en droogkast want vandaag is die nog bezet, we weten ons wat te doen staat morgen, vandaag Emden bezoeken dan maar en meteen as usual naar het infokantoor voor een plannetje.
Dat dit een stadje is waar veel toeristen komen merken we aan de bezetting van de camperplaats, er zijn amper nog enkele plaatsen vrij. Een teken dat er genoeg te zien is zeker?
Afbeelding
Het is nog steeds grijs sinds het onweer gisteren, gelukkig ligt het centrum net over het water, er liggen nogal wat museumschepen in de binnenhaven van Emden, vooral de knalrode Deutsche Bucht genaamd naar het zuidoostelijke deel van de Noordzee.
Geen bucht, maar een heuse schip dus, wel met een opvallend kleurtje.
We beperken ons bezoek tot het centrum waarbij het Bunkermuseum, het Landesmuseum en de Bibliotheek onze aandacht trekt, vooral naar dat laatste waar we jammer genoeg geen foto's mochten nemen ging onze aandacht.
De voormalige kerk herbergt de grootste, oudste en belangrijkste collectie boeken uit Oost-Friesland, we mochten er vrij rondlopen, De verwoeste gereformeerde kerk is als ruïne bewaard gebleven en geconserveerd, jammer maar geen foto's! Ik vergeet bijna de naam...Johannes a Lasco-bibliotheek.
Verder doet de Innenstadt architekturaal nogal "Hollands " aan als ik het zo mag zeggen. Wat ik hier schrijf komt wel vanuit het infokantoor, ik wil hier geen Duitser tegen het hoofd stoten...
In het Grand Café verpozen wij even, de kaart ziet er aantrekkelijk uit, uitnodigend zijn ook de vele pizzeria's en zaken met een naam als Delphy en Amigos of El Rancho, wat mij stoorde waren enkele zaken als Milano of La Trattoria die pizza's en döner verkochten, dit vloekt bij mij...noem dat spel Bosporus of Izmir.
Afbeelding
We haasten ons terug naar onze slaapplaats, het is beginnen te regenen en volgens de weerberichten zou dat twee dagen duren, bwah...
De paraplu dan maar, wat een prachtige uitvinding! Tijdens het winkelen draait de wasmachine volle bak, als we terug zijn is de droogkast aan de beurt, er zijn leukere dingen maar nu is dat wel noodzakelijk, we weten niet hoelang onze trip gaat duren...
Douchen kunnen we ook hier, ook noodzakelijk.
Na deze welkome waspauze is de namiddagwandeling aan de beurt, er zijn hier nochtans leuke fietspaden rondom de stad maar het weer laat dit niet toe, een miezerige regen, motregen, regen tout court.
Foto's nemen is ook een moeilijke bezigheid onder een paraplu, Liliane haalt spectaculaire toeren uit om mijn camera droog te houden, we doen maar de fotokopie van gisteren=dezelfde ronde. Drinken doen we in dezelfde zaak, we zijn gewoontedieren.
Afbeelding
Specificaties:
Lichtboei
Lengte 14.90 Meter
Breedte 2.8 Meter
Gewicht 10.9 Ton
Werking propaangas 300 Kg
Werkingsduur 22 Maanden
Bouwjaar 1918
Coördinaten: 53° 37' 9", 6° 19' 30"
...
We slapen in verse lakens en ons ondergoed is proper, wat een luxe.




Dinsdag 18 augustus, schilderachtig Greetsiel, tee auf Stövchen en de Pilsumer leuchtturm
Schilderachtig zo kan je Greetsiel omschrijven. Net als Ditzum maar net met dat tikkeltje meer, dat er hier twee molens zijn met de naam Tweelingsmolen in plaats van eentje zoals in Ditzum maakt geen verschil of zak uit, er is een andere sfeer,gemütlich maar dat is persoonlijk.
De aanwezigheid van de talrijke restaurants geeft toch een indicatie, de drukte rondom het haventje ook naarmate de dag vordert.
De camperplaats ligt net buiten het dorp, voor een overnachting betalen we 11€, stroom en water zijn te betalen, afstand tot het centrum ongeveer 10 minuten als je het bezoekerscentrum negeert van het nationaal park die trouwens gratis te bezichtigen is.
We deden er dus meer over, fauna en flora komen aan bod, een begeleide waddenwandeling met gids behoort ook tot de mogelijkheden, rubber laarzen zijn een must en horen tot de uitrusting in dit geval.
Wij hebben geen laarzen bij, daarom trokken we verder naar het centrum.
Afbeelding
De dag brachten we door met naar het suggestieve leuchtturm van Pilsum te fietsen, een pintje te pakken met zicht op de Greetsielse garnalenvloot, even naar de werken te kijken op een droogdok...
Afbeelding
...en naar andere toeristen kijken die zo zot zijn om hier 5€ te betalen voor een tee auf Stövchen.
Wij horen ook tot die motorhomegekken die tot hier kwamen.
Afbeelding
Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.
Afbeelding

DEEL II de terugweg Klik hier

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 3 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling