CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 apr 2024 13:03

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Frankfurt am Main und umgebung 11/2015.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2015 20:55 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35361
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding
Eiserne Steg in Frankfurt, zicht op het Bankenviertel.


Sinds enige tijd stond Frankfurt met stip genoteerd op mijn zu sehen liste der Deutsche städte met daarbij uiteraard die umgebung.
Nauwgezet werden er rond Frankfurt am Main enkele stadjes aan toegevoegd naargelang de interesse, bezienswaardigheden, tijd en goesting.
De tijd en goesting was er aangezien er ook een bevriend koppel deels de reis mee zouden euh...meereizen, alleen het weer wilde zo niet goed mee maar dat zou ons wel niet deren, we hebben al genoeg bonus gehad, laat de winterse toestanden maar zijn gang gaan. De weerkaarten gaven toch overal hetzelfde herfstweer behalve in Puerto Rico maar dat is een beetje ver voor een weekuitstap.
De main course beperkt zich tot Rheinbach, Bad Camberg, Frankfurt am Main, Braunfels, Weilburg en Limburg an der Lahn.
Ik lieg, de eerste avond werd zelfs Neerpelt aangedaan dit om onze gastank daar in de buurt te kunnen vullen vroeg in de ochtend, een omweg van 50km op het totale reisplan.
We keken er naar uit om even uit de spanning te geraken, een kleine ingreep met goede afloop was de reden om dan op deze manier even te ontvluchten van een maand lang stress, oef.
Zo, een beetje duiding over de streek dat we gaan bezichtigen.
De stadjes behalve Rheinbach dat in Noordrijn-Westfalen ligt bevinden zich in de deelstaat Hessen, met Frankfurt liggend aan de rivier de Main volgen de andere de Lahn met uitzondering van Bad Camberg en bevinden ons in het Taunusgebergte. Nu de hoogste top doen we zelfs niet aan, de omgeving kan je vergelijken met onze Ardennen, heuvelachtig, met zelfs steile hellingen maar merendeels zacht glooiende uitzichten en leuk om met een schitterend weer van dorp naar dorp te rijden.
Bon dit gezegd zijnde en geschreven gaan we verder naar:

Dag 1 vrijdag de 13e november
We staan aan de parking van de Monte Mare.
Dat is een sauna en wellness paradijs, zwembad en duikcentrum, gelegen dicht tegen de A61, gemakkelijk te gebruiken als rustplaats onderweg naar zonniger en warmere oorden.
Geen voorzieningen maar gratis en op een 10 a 15' wandelen naar het stadje.
Het zonnetje hadden we niet mee, onze wandeling naar het centrum deden we gewapend met een paraplu waarbij onze bovenste helften droog bleven, een miezerige regen begeleide ons tot aan het centrum, geen hond op straat behalve twee motorhometoeristen, de windvlagen maakten van onze paraplu's een frietzak, allesbehalve leuk.
We verwarmen ons meteen in een gelateria in de leuke en gezelligste hoofdstraat van Rheinbach, we laten onze broekpijpen drogen...en het klaart op, het is duidelijk dat we het verkeerde moment kozen...
Het naderbij bekijken van de stad laten we voor morgen, we hebben een afspraak vanavond op de parking van de Monte Mare met vrienden.
Afbeelding
VIC
Very Important Camper.


Dag 2 zaterdag 14/11
We kunnen er niet omheen en ook niet negeren, zelfs niet in een reisverslag.
Er is gisterenavond een ramp gebeurd in Parijs, een drama...meer dan 120 onschuldige slachtoffers bij een aanslag horen wij 's ochtends! Gisterenavond hadden we er iets van opgevangen, maar van deze omvang...
De rest van de week is dit het hoofdthema van alle media.
Wij proberen verder het verloop van de reis daardoor niet te laten beïnvloeden maar toch, negeren doen we het ook niet, we leven mee.
De ochtendwandeling brengt ons via een buitenwijk en park naar de belangrijkste bezienswaardigheden van Rheinbach, daarmee kan je een drietal uren of meer zoet zijn, wat gedenkstätten, enkele turmen, wasserturmen, pumpen en fachwerkhausern die voornamelijk te bewonderen zijn in de Hauptstraße maakte de ochtend wel enigszins interessant.
Her er der leuke beelden die het centrum sieren, gemaakt door de plaatselijke kunstvereniging, niet zonder enige fierheid aan mij toegefluisterd door een passerende dame...een lid van?
Vermeldenswaardig en historisch belangrijk zijn enkele stukken van het Römerkanaal dat je daar ook kan zien, deze was met zijn 95.4km lengte de belangrijkste en langste aquaduct ten noorden van de Alpen.
Afbeelding Afbeelding
Twee kunstwerken waarvan een het Römerkanaal, beide zijn plaatselijk...
Een bezoek aan dezelfde gelateria als gisteren verleidde mij om een typisch Italiaans ontbijt, een espresso macchiato met een croissant, hier maakte ik gebruik van het wifi om even wat bij te benen met de actualiteiten.
Het was letterlijk ploegen om de kilometers af te haspelen tussen Rheinbach en Bad Camberg onze volgende bestemming, eerst was er een omleiding bij het vertrek en een file op een steenworp van de afrit en om het af te maken bij aankomst bleken onze vrienden die later vertrokken al aanwezig op de camperplaats.
De chansaars...of slimmer, het eerste lijkt mij eerder gepast!
Gauw eerst stroom inpluggen en middageten op de gratis camperplaats van Bad Camberg waarbij de rest van de voorzieningen betalend zijn.
Het weer wilde hier ook niet echt mee,lichte regen en droog lees ik op mijn agenda... gelukkig is de afstand tot het centrum "maar" 5 minuutjes wandelen en liggen de bezienswaardigheden op een zakdoek.
Het stadje een puist groot op een hoogte van 200m maakt deel uit van de Deutsche Fachwerkstraße, het heeft een mooie marktplatz waarbij de meeste vakwerkhuizen zich daarrond situeren, de bekendste is de Tiefenbachse Haus, de grootste is deze waar het voormalige Amsthof zich bevond, jammer genoeg was het infokantoor gesloten en kon ik mijn plannetje "voor een rundgang" dat ik meestal aan de vvv-medewerkers vraag of koop niet raadplegen, voor mij een must om te weten wat ik zie.
Afbeelding
Het voormalige Amtshof in Bad Camberg.
Dat was dus de merkwaardigste en grootste fachwerkhaus, nu zijn er galerijen, winkels en horeca in ondergebracht. De oudste daarentegen is Die Alte Amtsapotheke, het nabijgelegen park leek mij ook een bezienswaardigheid maar met dit weer niet echt aanlokkelijk.


Dag 3 zondag 15/11
Wij zijn in het City-Camp-Frankfurt gelegen aan An der Sandelmühle 35B, 60439 Frankfurt terechtgekomen, coordinaten:
50.163887, 8.650385, naar mijn mening de ideale plek vanwege de nabijheid van de U-bahn waarbij men op een 10tal minuutjes in het centrum van de stad is.
Prijzen zijn naar stadsnormen, er is geen andere of betere alternatief in deze periode van het jaar om droog het centrum te bereiken zodat we deze spartaanse uitgeruste plaats maar voor lief nemen.
Afbeelding
De City-Camp
Het is nu even rekenen wat het beste of voordeligste ticket is om de stad te bereiken, er zijn verschillende fahrkarten en combinaties mogelijk waarbij men wat korting kan verkrijgen bij een bezoek aan een bezienswaardigheid genre Alte Oper, een museum of de Main Tower...dat is dan voor ieder een persoonlijk keuze en ter plaatse te bepalen.
Wij maken gebruik van hoe kan het anders als groep de "Gruppentageskarte", in no time komen we aan de Hauptwache om meteen door te stappen als eerste kennismaking naar de Römerberg, het deeltje Altstadt dat min of meer beantwoord aan het begrip Altstadt.
Er is veel verwoest tijdens WO II waarbij mem bij de renovatie en heropbouw ervan hier en daar wat verschoven en veranderd werd, maar dat geld voor de vroegere periodes ook, veel delen Altstadt verdwenen door expansie en modernere viertels.
Meteen is het raak, we vergapen ons aan het imposante Rathaus waar ik meteen van de gelegenheid gebruik maak om een foldertje te kopen in het vvv-kantoor om nadien de Sehenswürdigkeiten mit Stadtplan en uitleg over de verschillende delen van de stad later te gebruiken.
Vandaag was het "at random" en een leuk proevertje.
Afbeelding
Het Rathaus aan de Römerberg
Niet veel verder stappen we het Dom St. Bartolomeüs binnen, even tot rust komen en wat waardevolle stukken bekijken zoals relikwieën, epitafen, de Magdalenakapel...en onder andere een kruisafneming van Antoon van Dyck.
Afbeelding
Dom met Bartholomäusrelief
We gaan verder via de Mainkai richting ijzeren voetgangersbrug om aan de overkant even van de Frankfurter skyline te genieten, van hieruit is de mix van het oude en nieuwe gedeelte van de stad zeer goed te onderscheiden, de mix past wonderwel. Van op een afstand weliswaar.
Afbeelding
Nieuwbouw in een oud kleedje in de Saalgasse aan de Mainkai.


Dag 4 maandag 16/11[/quote]
Tweede dag Frankfurt, vandaag kiezen we om uit het foldertje "frankfurt zu Fuß" te doen, daar waar we gisteren zowat de Altstadt en omgeving bewandeld hebben volg ik gericht hetgeen er uitgelegd wordt op de 19 punten rundgang.
Bij elkaar zijn dat een 8tal km, vanuit de Hauptwache waar we uit de U-bahn stappen wandelen we richting Börse en Alte Oper.
De Börse is vanzelfsprekend de plaats waar er aan waardepapieren verhandeld wordt, de belangrijkste uit Duitsland en evenzeer onbelangrijk voor mij tenzij als gebouw en bezienswaardigheid, het symbool van de schommelende en op en neer gaande marktwaarde van al dat papier wordt prachtig gesymboliseerd door een kunstwerk wat in tegenstelling tot de handel meteen mijn aandacht trekt.
Afbeelding
Reinhard Dachlauer Bulle & Bär met links tegen de gevel van het neoclassicistische gebouw Atlanten, de mannelijke variante van de Kariatiden.
Wat verder de hoek om na het Operagebouw komen we door het Bankenviertel, de centrale plaats waar de banken en hun hoofdkantoren zetelen, natuurlijk moet zich dat uiten in hoger, exentrieker of hoe mooier hoe belangrijker de bank of de zetel.
Voor mij alleen belangrijk als architecturale item en foto-thema.
Afbeelding
Zetel van de ECB, geen water uit de fontein...kraan dicht?
Het leuke gedeelte van de stadswandeling komt nu, de Mainufer, het groene beschermde uferpromenade, de Nizzagärten van Frankfurt.
Een welkome afwisseling na de imposante bling bling gebouwen van daarnet, een zaligheid om in de beschutte mediterrane plantentuin te flaneren.
Een kilometers lange naar het zuiden gerichte tuin met een lange prachtige platanenallee met allerhande sier en fruitbomen doen ons naar warmere oorden dromen...de temperaturen vallen zelfs mee, dit maakt het compleet.
Image Image Image
Via de Untermainufer komen we aan de Museumufer en de verleiding is groot om een expositie mee te pikken, vooral het "Dialog der Meisterwerke" trok mijn aandacht, een tentoonstelling in het Städel Museum over een " clash of vergelijking der meesterwerken door de eeuwen heen" impressionisme naast expressionisme, beeldende kunst naast barok...jammer een gesloten deurrrrrrrrr!!!! Wat had ik graag de vergelijkingen gezien .Montag ruhetag voor de museums. Balen is dit.
We nemen een paar mooie parken mee aan de Schaumankai en Museumufer, hier en daar wat borden met opschriften...oh ik zie het...rijke mecenassen de fam. Metzler, prachtige huizen, fonteinen, beelden...
Een smske van de vrienden die een andere tour volgden brengt ons terug naar de realiteit, of we effe samen iets gaan drinken... we spreken ergens af in een zaakje dat dichtbij ligt en mij gisteren opgevallen was wegens ondergebracht in een historisch pand en het leuke interieur, het leuke en het nuttige combineren!
Afbeelding
Interieur van de Braunstub'l
Het enige pand en vakwerkhuis uit 1479 dat de totale vernietiging van de stad overleefde bij de bombardementen van WO II en...goede recensies op google. HAUS WERTHEIM
Een paar biertjes en de aanlokkelijke soep van de dag was een welkome intermezzo, nog enkele punten van de to see uit mijn lijstje en de "rundgang" zit er op voor vandaag.
Verschillende kerken passeerden de revue, niet allen werden bezichtigd, een leuke afwisseling richting einde rundgang was de Kleinmarkthalle, wie van multiculturele en exotische voeding houd komt hier wellicht aan zijn trekken, als kenner van het Italiaanse gedeelte ( mag ik zeggen ) ervan wil ik toch wel waarschuwen...de prijzen zijn plus XXX %, opletten wat men koopt. Aan de kwaliteit hoeft men niet te twijfelen de producten zijn eerste keuze.
We besluiten onze verblijf in Frankfurt met het flaneren door de Schillerstraße, vergelijkbaar met andere dure winkelstraten in grootsteden, het toeristenleven is wel zwaar om dragen...
Afbeelding
Even rusten.


Dag 5 dinsdag 17/11
Wij gaan onze eigen weg richting Braunfels, Weilburg en verder...dat zijn plaatsen dat onze vrienden medereizigers al aandeden, zij gaan richting oorden die wij al aandeden, ieder zijn eigen weg dus op zoek naar mooie plaatsen.
Het uitwisselen van onze ervaringen staat garant voor mooie plaatsen alleen is er een "maar" vandaag.
Storm op komst...das tiefdruckgebiet „Heini“
Warnung von der Deutsche rundfunk... auf den gipfeln der mittelgebirge sind orkanböen zu erwarten,...bis zu 160 km/h.
In de buurt van bomen en heuvelachtig gebied wegblijven, slik.
Daar staan we dan in Braunfels
Afbeelding
Op een hoogte en tussen hoge bomen...
Ik neem mijn woorden terug wat Bad Camberg betreft, verkeerdelijk en schaamteloos noemde ik de stad een puist groot, deze is wat kleiner maar daarvoor niet minder leuk en interessant.
We staan hier alleen op de mixparking letterlijk aan de voet van het Schloß, voor de overnachting met eventueel stroomvoorziening dienen wij in het centrum in gasthof of bykercafé Am Turm te zijn.
Afbeelding
Links "Am Turm ".
Een donker naar sigarettenrook stinkend hol waar men ook goedkoop kan eten, we bedanken daarvoor, het is niet te harden, we betalen 5€ voor het verblijf zonder stroom en uit beleefdheid drinken we een glaasje.
Gelukkig waait het redelijk buiten en zijn onze kleren wat ontdaan van de stank.
Het kasteel is niet te bezichtigen binnen, het is allemaal privé melden ze ons, er is wel een rondgang bezig waarbij we meteen kunnen aansluiten maar er mogen geen foto's gemaakt worden...
Dan hoeft het ook niet, we zijn snel rond het kasteel en verdiepen ons in de steegjes rond het kasteel en het nabijgelegen kruidenpad.
We leren dat aan het einde van de 17e eeuw een groot deel van de huizen hier in een grote brand verwoest werden, verder amuseren we ons met de kennismaking van de verschillende kruiden in het Otto von Brunfels kreüterpfad naast de mixparking.
Verbascum thapsus, Chrysanthemum vulgare, Cydonia oblonga, de Hypericum perforatum, gelukkig kennen we ze allemaal...
We sliepen uitstekend in een uitzonderlijke kalme nacht ondanks de voorzorgen dan we genomen hadden om meteen te verkassen bij de minste windstoot, schotel naar beneden, geen steunen uit, geen oprijblokken en de bestuurdersstoel in positie!
Zou de Hypericum perforatum een rol gespeeld hebben?


Dag 6 woensdag 18/11
De rit naar onze volgende bestemming is kort, net als gisteren is het leuk rijden en genieten van het parcour.
De mixparking beneden aan de stad Weilburg is immens groot, we staan weeral alleen.
We betalen 8€ stroom inbegrepen waarvoor we wel 15€ borg moeten geven bij het infokantoor voor de sleutel.
We krijgen een hoop folders mee over de bezienswaardigheden van de stad waarbij ik meteen blij ben met het aanbod, er is keuze uit het Schloßmuseum en de Bergbau und Stadt-museum.
Jullie raden het al. Natuurlijk kies ik het bezoek aan het Bergbaumuseum vanuit mijn verre verleden als bergarbeiter maar met dat ticket mogen we ook het Stadt-museum bezichtigen.
Eerst de omgeving wat bekijken, het is nu uitzonderlijk mooi weer voor de tijd van het jaar dit in clichévorm gezegd zijnde.
Het plannetje van het infokantoor stuurt ons naar het Schloß via het Renaissancehof en het Schloßgarten door naar de Markplatz, via de Lang-gasse komen we aan onze bestemming.
Afbeelding
Schloß en Schloßgarten.
3€ voor twee exposities...daarvoor zijn we enkele uren zoet, een goedkoper vertier vind je zelden.
Uiteraard zijn de "stollen" nagemaakt, net als in vele mijnmuseums zijn de tunnels wel natuurgetrouw opgebouwd, de machines zijn echt weliswaar niet meer in gebruik.
In een lengte van 200m krijg je een nagebouwde schacht, tunnel en uitbatingsgalerij voorgesteld, hier werden in de omgeving verschillende ertssoorten bovengehaald en net als in een steenkoolmijn waren de uitbatingsmachines min of meer gelijk, dezelfde lampen, beschermende kledij, boorhamers, boorijzers, boorkronen, dynamiet of soortgelijke veilige springstof en ontstekers, ik moet stoppen... eraan denken maakt mij emotioneel.
Afbeelding
Verschillende ontstekers met vertraging.
Stadsmuseum, heimatmuseum...het verschil is mij onduidelijk het concept lijkt mij eender.
Hier leren we Weilburg kennen door de eeuwen heen, we maken kennis met de eerste Duitse koning, het geslacht Nassau, de evolutie en stadsontwikkeling tot heden.
Tekeningen, etsen, gravures en oude boeken genoten mijn voorkeur.
Interessant, boeiend en bijna voor niets.
Afbeelding
Grüßen aus Weilburg
.............................
.............................
.............................
We vernemen 's avonds dat Frankrijk in oorlog is, de gruwel stopt niet.


Dag 7 donderdag 19/11
Onze bestemming deze ochtend is Limburg an der Lahn alwaar we besluiten om er twee dagen te verblijven, alles verloopt automatisch op de camperplaats naast de camping. Na het nemen van een magneetkaart zakt de paal midden in de inrit naar beneden, ik voel mij niet gerust met die verzinkbare palen die de grond ingaan, op een of andere reden komen die soms omhoog...wat ook later blijkt te gebeuren weliswaar na een domme handeling van een bezoeker.
Voor een forfait van 12€/24 krijg je ook 2 kW aan stroom al wat erover gaat is bijkomend te betalen bij het afrekenen.

Afbeelding
De Lahn en het Dom, mijn excuses voor het storend beeld op de voorgrond.
Het centrum is niet ver gelegen van de camperplaats, ik schat net geen 10 minuutjes wandelen waarbij je meteen aan het oudste vakwerkhuis van de stad komt gelegen aan de Römer 2-4-6 gebouwd in het jaar 1289, dat zijn dan de weetjes die men alleen via het vvv-kantoor kan bekomen door achter ( ik ben daar een fan van ) een plan met stadswandeling te vragen, dat is goedkoper dan met een stadsgids op pad te gaan en men komt wat interessante" achtergrondweetjes" euh...te weten.

Afbeelding
Der, das... Dom...?
Meteen gaan we linksboven richting Dom, de reden om ons verblijf met een dag extra te verlengen, deze was bij onze aankomst namelijk dicht wegens het testen van de geluidsinstallatie...WABLIEF???
Hier komen we te weten dat deze dom de enige in zijn soort is in Deutschland, namelijk eentje met welgeteld 7 türmen.

Afbeelding
Dem Fischmarkt
Wat eigenlijk "il mercato del pesce" genoemd mag worden, heerlijke geuren kwamen uit verschillende restaurants aldaar gevestigd, allen met een klinkende Italiaanse naam op de gevel, niet alleen geurig maar heel fotogeniek, de vakwerkhuizen leken hier tegen elkaar aan te leunen...

Image Image Image
Hoogmoed, hebzucht, lust, jaloezie, gulzigheid, woede, gemakzucht
Verder volgens het plannetje en meer dan ik beschrijf het "Haus der sieben lasten" het laatste gebouwde vakwerkhuis en de Kornmarkt de belangrijkste markt tijdens de middeleeuwen.
Links tov de laatste foto raad ik jullie aan om even in het etablissement Caffé Meloni binnen te stappen...zeer uitgebreide en goede wijnkaart en andere spirituosen, lekkere patisserie, goede koffie...
Met een Lagrein en een weissburgunder nemen we afscheid.
Bedankt voor het lezen
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 9 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling