CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 10 mei 2024 21:32

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Les chateaux de La Loire 2012
BerichtGeplaatst: 28 apr 2012 20:07 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35392
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding

-Wij vertrokken naar een voor ons nog onbekende streek in Frankrijk, niet onbekend in de letterlijke zin, van horen zeggen slaat je verbeelding op hol en om dat te vermijden werd er naar goede gewoonte alles op voorhand uitgepluisd en ge dubbelcheckt.
Aantal km, waar tanken, welke kastelen en waar te verblijven was in een roadbook punt voor punt gegoten.
Laat maar komen!

Donderdag 5 april
-Na in Luxemburg goedkoop getankt te hebben kwamen wij ' avonds in Epernay aan zonder noemenswaardige problemen, wie weet is daar het een en ander te ontdekken, de camperplaats ligt namelijk aan de 19 Rue Domaine Pérignon.
Genoemd naar...

Vrijdag 6 april
-Al rijdend ergens op een D weg richting zuiden terwijl Charles Aznavour "et pourtant" door de radio aan het zingen was zat ik mijn kas op te vreten om 6h 's ochtends, slecht geslapen en slecht gezind vol goesting om terug naar huis te keren, echt klote.
Mijn neef had mij gisterenavond gebeld met de melding dat zijn vader gestorven was...ik moet pa verwittigen.
De ganse nacht kwamen de herinneringen terug op , vooral onze laatste bezoek aan mijn nonkel in het voorjaar en zijn laatste groet bleef door mijn hoofd spelen.
Liliane mocht mij niet storen...
Het gevolg daarvan was dat wij nog in de voormiddag aan de Loire aankwamen en welbepaald op de camping Hortus tegenover Sully sur Loire gelegen in het departement Loiret, leeggedacht onderweg en vrede genomen van het jammerlijke nieuws, wat kon ik anders doen?
Het was een prachtige dag en normaal gezien plan ik de dag van aankomst niets net zoals voor al onze andere bestemmingen aan de Loire, maar nu was ik te opgewonden en kon maar niet tot bedaren komen.
Alles in de omgeving straalde nochtans rust uit, de camping met de Loire net ertegenover, het kasteel van Sully in de verte.
Of toch, de Vespa werd uitgehaald en tegelijk dacht ik dat mijn nonkel net als ik ooit een Guzzi bezat, touren dat ging ik doen...
Afbeelding
De camping in Sully
Een van de geplande ritten zou ons via Gien naar Briare brengen, daar ligt de canal de Briare die over de Loire in de 17e eeuw gebouwd is als eerste van dat type, mij bekend door de reportage van Michiel Hendryckx ooit gezien te hebben toen hij met de omgebouwde vrachtboot Maria van Dam vanuit Gent naar Bourgondië voer.
Dit was nu echt wat ik nodig had, onze Vespa parkeerde ik aan de jachthaven annex camperplaats en blij als een kind trok ik naar dat speciale bouwwerk, eindelijk kon ik het met mijn eigen ogen bekijken.
Afbeelding
Le canal de Briare
We gaven onze ogen de kost en genoten van deze mooie plaats, een aanrader als camperplaats en als toeristische trekpleister.
Iets noordelijker gelegen en beschreven door M. Hendryckx ligt Rogny-les-Sept-Écluses een manueel bediende sluizencomplex eveneens uit de 17e eeuw, een prachtschouwspel om te zien, nu uiteraard buiten dienst.
Afbeelding
Rogny-les-Sept-Écluses
Na dit bezoek namen we een fris pintje aan het caféke Le colombier, Jupiler van de tap, om via een andere route terug naar ons stekje terug te keren.
Eindelijk een beetje rust.
Afbeelding
102 km gereden.

zaterdag 7 april
-Vandaag was de zon weer van de partij, een wandeling in het natuurpark naast de camping en wat slenteren aan de oevers van de Loire nam onze voormiddag helemaal in beslag.
Namiddag was Beaugency aan de beurt, een test om eventjes maar 136 km heen en weer te rijden met de scooter, het viel al bij al nog mee behalve dat het daar bewolkt en frisser was dan in Sully en dat maar een boogscheut verder.
Liliane vond het niet zo leuk ze vond de lange rechte stukken minder boeiend, dat heb je soms in Frankrijk op de buiten en een alternatief was er niet tenzij doelbewust een grote omweg maar meer dan deze afstand met een scooter zou ik toch niet doen.
Afbeelding
Beaugency

zondag 8 april
-Vandaag werd de eendagkoers Parijs-Roubaix gereden en dat wilde ik niet missen, de zon was weer van de partij en we zouden de voormiddag het centrum van Sully s/L maar eens bezoeken .
Met de verzamelde to see/to do folders uit het infokantoor hadden wij meer dan genoeg:
-themawandelingen, fietstochten , musea, tuinen, evenementen, noem maar op...
Toevallig was er ook een driedaagse foire in het centrum, een combinatie van gastronomische beurs, jaarmarkt en kermis zodat wij meteen wisten dat onze tijd veel te kort zou zijn om op alle aanbiedingen in te gaan.
Wij zullen ons moeten beperken met vluchtige bezoekjes en proberen juist te kiezen, ten eerste wij zijn nog maar pas hier en kastelen zijn er genoeg, deze 14e eeuwse burcht zullen wij maar van buiten bekijken:
Afbeelding
Le château de Sully-sur-Loire
Selectie foto's

maandag 9 april
-Tijd om te verkassen en ditmaal in de buurt van Blois, wij hebben zo een viertal plaatsen op een camping naast of in de buurt van de Loire geselecteerd waar wij telkens voor ons met de scooter gemakkelijk wat afstanden konden afleggen naar de verschillende kastelen.
Deze was compleet in de buiten gevestigd namelijk in Seillac en genaamd Ferme de Prunay.
Gelegen in de departement Loir-et-Cher.
Een leuke camping die zeker in de smaak valt voor kampeerders die buiten het seizoen van complete rust houden , van heinde en ver niets te zien buiten het prachtige natuurschoon natuurlijk. Voor de kinderen moet dat tijdens de vakanties wel een belevenis zijn om daar te verblijven, een brede gamma activiteiten zorgen ervoor dat de kinderen hier hun gading wel vinden:- huifkartochten , meehelpen aan de boerderij, zwembad, speeltuin en bla bla bla.
Voor de nerds is er ook wifi waar ik 's avonds of in de ochtend gretig gebruik van maakte in de kou buiten onder een afdak.
Afbeelding
De wifi van de camping
Waardoor ik natuurlijk stramme schouderspieren kreeg en de rest van ons verlof met zalfkes aan het smeren was.
Afbeelding
Koolzaad met de Ferme de Prunay als achtergrond
Hier was het in tegenstelling tot Sully waar het compleet vlak was al wat heuvelachtiger en trok het landschap veel meer op de Vlaamse Ardennen, hier en daar zag je al wijngaarden op de lichtglooiende heuvels, vele velden waren ingezaaid met de nu bloeiende koolzaad wat een mooie kleurenspel gaf.
In het kort wat ik in mijn dagboek schreef die dag:
-Opgestaan met bewolking aan de lucht
-Super U onderweg gewinkeld
-Namiddag na aankomst camping met Vespa vertrokken naar kasteel van Cheverny via Blois
- 2X 8.70€ betaald voor inkom kasteel +tuinen=decadente interieur ( de moeite )
-Chambord kasteel geen tijd meer , van ver bekeken , Seillac =een dorp met 1 kruispunt
-Vespa 91km gereden

Een must als men aan de Loire verblijft is om minstens een van de kastelen of meerdere te bekijken , deze van Cheverny gebouwd in...door de graaf...getrouwd met...en als bijnaam ...paleis.
Bekend om zijn prachtige wapenzaal, wandtapijten, de kamer van de koning, de kennels etc.
Verder kan ik hier uit de folder alles gaan overschrijven en dat is niet de bedoeling.
Een tip kan ik wel geven; een kasteel per dag bezoeken is meer dan genoeg en welke te kiezen weet ik ook niet, deze zat bij ons op de lijst door wat info te zoeken op het net , maar daar vind je ook niet alles.
De lijst uit een folder van het infokantoor van de te bezoeken kastelen en andere bezienswaardigheden is meer dan een zestigtal verspreid in de regio de Loire en ernaast en wat belangrijkheid betreft heeft ieder zijn plaats en zijn geschiedenis die boeiend kan zijn.
Wij lieten ons ook leiden door hetgeen er het dichtst bij onze camping was.
Hier in Seillac hadden wij nog Amboise en Chenonceau te bezichtigen, het paleis waar Da Vinci verbleef en nog wat andere. Zolang het maar boeiend bleef.
Afbeelding
Le chateau de Cheverny
Selectie foto's

dinsdag 10 april
-Het ziet eruit of wij het beste weer al achter de rug gehad hebben, aan de bar hielden wij ons na het ontbijt en ochtendwandeling bezig met wat te internetten in afwachting dat het zou opklaren, een bezoek aan de supermarkt met de vespa om onze voorraad aan te vullen om dan namiddag eens iets te gaan bezoeken in Amboise.
Een bewolking houd ons niet tegen hé.
Tegen drie uur in de namiddag vertrokken wij om vijf minuten later een plaats te zoeken om te schuilen.
Iemand had de hemelsluizen geopend, misschien een geluk bij een ongeluk maar wij kwamen net voorbij deze domein.
Les Vaucorneilles
De moeilijkheid bestaat erin om te proeven, niet drinken.
Wij proefden de Touraine Mesland met de cépages van de gamay, proefden ook nog een Touraine Mesland met de cépages gamay, cabernet, we proefden de Touraine Mesland met de cépages gamay, cabernet en côt.
Proefden en proefden...ook van de witte.
Onze vespa was volgeladen en wij ook, dat was geen goed idee om terug te rijden op dat moment.
De regen weet je nog, wij waren precies niet meer bang om nat te worden en op een of andere manier hadden wij nogal lol tijdens de terugweg, 46 plezierige km gereden.Enkel de laatste waren een beetje...het is niet dat wij drinken als wij scooteren, een drankje en een terrasje is meer dan genoeg.
Afbeelding
Le Gamay de France est le cépage léger et fruité des bavards. Son tempérament espiègle et gourmand en fait le vin rouge de la joie de vivre à la française.
De vespa werd grondig afgedroogd en we besloten voor de rest van onze verlof maar van kasteel naar kasteel te overnachten als het weer zo zou blijven dat was ook een optie.
Liefst niet op de parking van Chambord want die is peperduur.
Selectie foto's

woensdag 11 april
-Het volgend kasteel op ons lijstje en gelegen tussen Seillac en Saumur is Chenonceau, eens gaan zien hoe die parking eruit ziet.
Naar goede gewoonte kwamen wij tegen de middag aan en stonden eigenlijk een beetje sprakeloos te kijken, voor een woensdag te zijn stond die gratis parking goed volzet met motorhomes, daarnaast liepen horde toeristen komende vanuit uit de busparking richting ingang, wij snel naartoe om te zien wat er loos was.
Niets dus en van het kasteel was er ook niets te zien , het domein was afgesloten je moest voorbij de kassa.
We keerden blij terug naar onze motorhome, Otto onze j.russel mocht namelijk mee binnen het domein aan de lijn, binnenin het kasteel moet hij gedragen worden als dat geen leuke verrassing is.
Afbeelding
Chenonceau
Hier hebben wij het parcour of onze wandeling dubbel gedaan, goed voor onze hond, alle foto's ben ik terug gaan maken , veel leuker als de zon weer van de partij is.
Hier vind ik geen woorden om deze bezoek te beschrijven alles is groot en prachtig en mooi en...
zouden wij wel binnen gaan? Het is buiten veel te goed en na Cheverny van kamer naar kamer staan aan te schuiven achter een massa volk hadden wij geen zin. Eigenlijk jammer want ieder kasteel verdiend om van binnen ook bezichtigd te worden.
Dan maar slenteren in de tuinen en aanpalende gebouwen van dit groot domein.
Zoals ik al eerder schreef een kasteel per dag bezichtigen is meer dan genoeg, zeker als je je nog het een en ander wil herinneren, bij deze vond ik de overigens drukbezochte geometrische aangelegde tuinen zeer mooi, het babbeltje met de franse harpenmaker die passioneel en honderduit over zijn ambacht vertelde en geen noot muziek kon spelen...uiteraard het kasteel gebouwd over de rivier de Cher.
Selectie foto's
In de ban van al dat moois besloten wij om naar Azay-le -Rideau te rijden het was nog niet te laat en het lag ook niet ver van deze plaats.
Een gratis plaats zijn met voorzieningen naast de camping municipale, in de buurt van euh...nog een kasteel.

donderdag 12 april
-Stralende dag in tegenstelling tot wat er voorspeld was.
We hadden een rustige nacht op de nochtans volle gratis parking van de lege camping municipal, rare manier om de kost te verdienen de gemeente van Azay.
Het centrum van deze kleine maar gezellige stadje heeft veel te bieden, restaurantjes, cafékes, boucheries en boulangers, alles rondom het kasteel.
We lieten ons weeral verleiden om deze kasteel gelegen aan de Indre (niet alle kastelen liggen aan de Loire ) van binnen en buiten te bezichtigen en namen onze hond mee ondanks het verbod aan de ingang.
Aan het loket deed ik mijn verhaal, pas de problème monsieur...aan de lijn houden en blablabla.
Prachtige wilde tuin in tegenstelling tot de strakke lijnen van Chenonceau, het zag er naar mijn goesting natuurlijker uit.
Afbeelding
Azay-le-Rideau
Binnenin heeft dat kasteel een merkwaardige open trappenhal, mooie ruime kamers met Vlaamse wandtapijten, interessant is ook het dak te gaan bekijken waar je de uitleg kan lezen van de constructie, een groep met gids volgen kan ook best leuk zijn, je komt soms leuke weetjes te weten.
Hier konden wij het verhaal van het koninklijke bed en zijn gordijnen volgen...niet voor alle oren en ogen bestemd, het was voor de privacy dat het nodig was laat ons zeggen.
Selectie foto's
Na het bezoek en het weer indachtig besloten wij om dan maar een camping te gaan zoeken, de volgende bestemming westelijker was Saumur L' Ile d' Offard, gelegen op een eiland middenin de Loire in het departement Maine-et-Loire leek ons een goede keuze te zijn.
Eentje met alles erop en eraan.
Saumur klonk als muziek in ons oren, vooral de gelijknamige wijn de Saumur Champigny.
Van hieruit konden wij weeral met de vespa onder andere Ussé en Chinon gaan bezichtigen.
Afbeelding
De kastelen verteren

vrijdag 13 april
-genieten van de zon,lekker bbq, kasteel en stadje bezocht ,ingeschreven om zaterdagavond aan een culinaire evenement mee te doen ingericht door de camping was hetgeen wij die dag deden...en een cave bezocht zodat onze cave de alkoof, stillekes vol raakte...
Afbeelding
Saumur aan de Loire

zaterdag 14 april
-Effe rondrijden en zien wat er in de buurt ligt is namiddag onze plan, voormiddag window shopping en de markt bezoeken.
Net buiten de camping kan je naar het centrum via een padje naast de Loire, links de brug over
en je komt meteen de office de tourisme tegen , rechtover ligt Brussel's café maar dat is voor tegen het aperitiefuur, de markt is er eentje zoals vele andere in alle steden en dorpen maar eigenaardig genoeg trek het mij hier wel aan, verspreid in het centrum komen wij dan ook wat bezienswaardigheden tegen wat mijn afkeer voor markten doet temperen.
De temperatuur doet bijna zomers aan en maakt alles nog mooier en gezelliger dan het al is.
Het is aperitiefuur...
De oesters en de vis rijkelijk overgoten met wat plaatselijk vocht hadden goed gesmaakt maar onze namiddag danig ingekort, we kregen er slaap van.
Effe later werd de vespa klaargemaakt om de omgeving te verkennen, uit de office de tourisme hadden wij voormiddag een kaart meegenomen met de wijngebieden, châteaux van de streek en allerlei interessante dingen die wij eventueel zouden kunnen bekijken onderweg.
Het kasteel van Montsoreau, die van Rigny Ussé en Chinon stonden op het programma, onderweg was er ook een bekende champingonkwekerij ondergebracht in de grotten van Saumur, wat wijngaarden bekijken en op de terugweg Fontevraud-l'Abbaye nog meepakken.
Afbeelding
Grotwoningen aan de loire
Ijdele hoop veel te veel om te doen, we passeerden de linkeroever en reden met de vespa naast de rotswand richting eerste kasteel, onderweg namen wij wat foto's van de grotten en de woningen uitgehouwen uit mergelsteen, de meeste Renaissancegebouwen in en rond Saumur zijn met dat gesteente gebouwd, verder stopten wij eventjes in Ussé en via de heuvels kwamen wij aan in het bekende Chinon.
Afbeelding
Rigny-Ussé
Onderweg kwamen wij veel tweewielers tegen, geen wonder het is fantastisch om hier rond te toeren,Fontevraud lieten wij links liggen, dikke wolken stapelden zich boven ons en wij moesten nog een hele eind terugrijden.
Ons etentje voor deze avond georganiseerd door de camping onder de benaming La Fouee was ondertussen afgelast,er waren amper twee inschrijvingen , jammer nu waren wij nog verplicht om te gaan winkelen en zelf voor ons eten zorgen.
We kwamen in het megagrote winkelcentrum aan in Saumur en ik wil hier het mega benadrukken , supergroot, je bent hier enkele uren zoet.
We hielden ons aan het noodzakelijke, werden uiteraard onderweg naar onze camping ingehaald door onze wolken uit Chinon wat resulteerde in natte kledij en klamme ledematen...toch een leuke tocht van 96 km gehad.
Afbeelding
Zicht op de forteresse van Chinon
Selectie foto's

zondag 15 april
-Wij moesten nog richting Angers naar Atlantische kust toe om onder andere Montjean sur Loire en Serrant te bezichtigen maar de hoeveelhed " te zien " hier en de nog " te doen " stapelden zich op.
Tijdens ons tochtje gisteren hadden wij een camping gezien, gelegen aan de oevers van de Vienne met een fantastische uitzicht op het kasteel van Chinon en aangezien wij gisteren nog wat gemist hadden was de keuze snel gemaakt, tegende middag zaten wij op de camping de L'ile Auger de Chinon in het departement Indre-et-Loire.
Het was nog niet middag je hoefde maar de brug over en je zat snel in het gezellige centrum, een kleine markt bood de plaatselijke specialiteiten aan en de verse asperges zagen er prima uit.
Asperges, goede boter, verse eieren, peterselie en een baguette maakten deel van het middagmenu:
-asperges à la Flamande monsieur,was mijn antwoord aan de plaatselijke boer.
Na deze aankopen namen wij plaats aan een tafeltje en genoten van een lekkere witte Chinon en een fris pintje, wat mij meteen deed verlangen om een plaatselijke wijnboer hier te gaan bezoeken.
Maar eerst was er nog de wielerklassieker Amstel Gold Race die namiddag en dat wilde ik niet missen.
Het was zonnig met een frisse en strakke briesje buiten, wij zaten lekker binnen in onze motorhome de verwarming stond aan en genoten van de koers en enkele biertjes.
De rest was voor straks.
Afbeelding
Middeleeuws vakwerkhuis, la maison rouge
Afbeelding
‘Et l’on dira: ce bronze est François Rabelais / Venant premier après le Francoys des Français; / Aucun roi ne voulut, complice catholique, / Canoniser ce saint, ce fut la République!’
Blijkbaar un fameux Chinonais, veel verwijst hier naar deze bekende humanist, schrijver, arts.
Als brood kon ik hem smaken, een Rabelais kon je dus bij de boulanger ook kopen.

maandag 16 april
-Zonnig maar het voelde koud aan deze ochtend, een stevige wandeling naar het middeleeuwse kasteel zou ons wel opwarmen, richting centrum kan je daar de lift naar de coteaux nemen om de hooggelegen ruine of wat er overblijft van deze indrukwekkende vesting te bezoeken.
Het is ook hier dat de stemmenhorende profete/orakel Jeanne D'Arc Charles de VII ontmoette en er een verbond mee smeed.
Dit alles wordt uitgelegd in de overblijvende gerestaureerde ruimtes van het kasteel, indrukwekkend is ook het audiovisuele spel dat je te zien krijgt. De geschiedenis van deze plaats door de eeuwen heen wordt je mooi in beeld en geluid gebracht, echt de moeite.
Afbeelding
De ruine
Op aanraden van een campingmedewerker vertrokken wij met de vespa net na het middageten richting Cravant les Coteaux en vonden wat wij zochten bij Domaine Aubert Monory , een aanrader is de Cuvée Réserve Familiale 2009 waarvan ik er zorgvuldig mee zal omspringen , lees zelf volledig uit zal drinken.
Wij proefden er de rode, witte en de roséwijnen uit zijn domein en babbelden wat over...wijn.
Blijkt nu dat hij ook leverancier is van Delhaize, nu niet allemaal daarheen want ik vermoed dat die Fransozen het lekkerste voor eigen gebruik of verkoop houden want deze Reserve Familiale vind je er niet.
De overschotjes van de vendanges vertrekt in citernes naar ons...krijgt een etiket en je leest "Mis en bouteille par Delhaize".
De dozen wijn werden netjes in de alkoof geplaatst naast het andere lekkere vocht, prachtig zo een uitvinding en trokken voor de laatste keer richting Fontevraud-l'Abbaye een klooster met een rijke geschiedenis, vanuit Chinon een bochtrijke parcours om voor de laatse maal te genieten met onze scooter.
Tijd om deze abdij uitgebreid te bezoeken was er jammer genoeg niet, tot aan de poort en kwijlend keerden wij de vespa maar genoten ontzettend van deze rit.
Afbeelding
Effe stilstaan
Selectie foto's

dinsdag 17 april
-Het wordt tijd om onze neus richting huiswaarts te keren, het beste van het weer hebben wij blijkbaar gehad en ik had ook onze dagen verlof op het kalender van pa genoteerd, hij weet wanneer wij terug zijn...
Afbeelding
Zonder woorden

Gasparella Franco

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 14 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling