CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 14 mei 2024 08:21

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stolberg ( Rheinland ) okt. 2015
BerichtGeplaatst: 22 okt 2015 15:16 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35395
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding
Het opschrift Historischen Altstadt Stolberg op het bruine bord met een silhouet van een burcht dat ik regelmatig zie staan tijdens onze terugreizen op de E40 zowat ter hoogte van Aken is genoeg om onze interesse te wekken, zodoende in plaats van het overbekende Aken nog eens te bezoeken werd het dit kleine minder gekende stadje Stolberg.
Het ontbreken van een camperplaats maakte een bezoek quasi onmogelijk, nochtans zijn er op GoogleMaps enige parkings te zien wat een klein bezoekje aan deze stad toch enigszins mogelijk maakt.
Een e-mail naar de dienst Stolberg-Touristiek met mijn beste harige Duits gaf uitsluitsel:
Citaat:
sehr geehrter Herr Gasparella-Vandendyck,
vielen Dank für Ihre Mail.
Es freut mich, dass Sie sich die Kupferstadt Stolberg als Ziel für Ihren Ausflug ausgesucht haben.
In der Innenstadt Stolbergs gibt es an der Brauereistraße einen ausgewiesenen Parkplatz für Wohnmobile. Es handelt sich dabei allerdings um einen reinen Parkplatz ohne entsprechende Ver- und Entsorgungseinrichtungen
und so weiter..
Vrijdag namiddag
Er zijn soms indicaties noem het ervaring of zesde zintuig, terecht of onterecht dat bij het naderen van een parking ons meteen doet twijfelen of de plaats wel geschikt zou zijn om onze motorhome onbeheerd achter te laten.
Een twijfel is genoeg, de Brauereistaße is voor ons niet geschikt, het was een doodlopende steegje naast een spoorlijn met een rij huizen die weliswaar bewoond waren maar niet zo onderhouden werden zoals wij het gewoon zijn om aangenaam bevonden te worden.
Het zijn geen tastbare bewijzen, de hoge struiken naast het spoor en de wat onverzorgde parking voor de huizen met wat aanhangers en aftandse voertuigen die al een tijdje daar staan te be-mossen gaven de doorslag. Nochtans staat er een P bord met een motorhome en nergens is de plaats beschreven...
Hop naar de alternatieven...de Dammgasse een binnenplein in het centrum bleek te klein voor ons vehikel maar wel uitstekend voor vans, de publieke en betalende parking aan de Bergstraße grenzend aan het plaatselijke krankenhaus bleek voor ons ideaal.
Vrijdag of weekdagen betalend tot van 9 tot 19h, zaterdag betalend tot 15 h aan 1.20 €/h
Voor de 2 resterende uurtjes mochten wij bijpassen, 2.4 € aan muntjes en we zaten goed, het bord met het opschrift P stelde ons gerust. Trouwens we waren op dat uur bijna alleen en die polizei was al een keer gepasseerd zonder naar ons om te kijken.
Afbeelding

Zaterdag
Het is negen uur in de ochtend en gelukkig is het gestopt met regenen, ik steek wat munten in de parkeermeter om 3 uren gerust te zijn op de parking, dat is het maximumbedrag parkeerbedrag. Dat wil zeggen dat we om 12 terug moeten om tot 15h te voeren...
Het is niet ver stappen tot beneden aan de hoofdstraat waar de rivier de Vicht of de Vichtbach dwars door Stolberg stroomt, een bord geeft aan waar we moeten zijn, namelijk de Altstadt en die loopt via de Enkereistraße.
Afbeelding
Kort daarvoor mochten we het Ecuadoriaanse consulaat bewonderen, deels ondergebracht in het voormalige Kupferhof Grünenthal, een bescheiden optrekje uit de 17e eeuw opgericht door de fam. Peltzer, koperverwerkers of uitbaters.
Ik maak nu melding van deze naam omdat er hier ook een Kupfermeister friedhof te bezichtigen valt, de prachtig versierde graven en steeds terugkerende namen zoals de Schleichers onder andere laat mij vermoeden dat deze personen nogal invloedrijk en kapitaalkrachtig waren, en dit door het uitbaten kopermijnen en of verwerken van koper en zink.
Afbeelding
Hiermee ook de verklaring van Kupferstadt Stolberg, de plaats was toen al bekend onder de Kelten en Romeinen door het verwerken en ontginnen van deze ertsen.
De historische Enkereistraße is een nogal smalle kronkelende steeg dat de loop van de Vicht volgt en vervolgens richting Alte Markt in de andere delen of gehuchten van Stolberg van naam veranderd, hier en daar staat er een bord met uitleg over de geschiedenis en wat anekdotes of wissenwerthes van dit gedeelte van de stad.
Afbeelding Afbeelding
Zo vernemen we dat de voormalige brouwerijen hun biervaten in de Vicht koelden, gevechten en steekpartijen in stegen als de Enkereistraße met arbeidsongeschiktheid als gevolg moesten met een som van 25 Goldgulden vergoed worden, wie het slachtoffer niet kon vergoeden werd voor enkele uren aan de schandpaal geketend.
Ruwe buurt...
Zo komen we verder aan de Klatterstraße dat tot de burcht leidt, hier ontwikkelde zich mettertijd de middenstand, bakkers, slagers, meubelverkopers en andere activiteiten als zeepmakers Mäurer und Wirtz ontwerpers van de bekende 4711.
Afbeelding
Wat bouwstijl betreft en de gebruikte bouwmaterialen liet mij deze deel van de stad een beetje aan Durbuy denken.
De burcht gaat terug tot aan de 12e eeuw, in de loop der eeuwen zoals vele burchten onderhevig aan plunderingen, vernieling en renovaties is nu gedeeltelijk een heimatmuseum, een ander deel restaurant met receptiezalen en bepaald in zekere mate het uitzicht van de stad, daarnaast staat de St. Lucia-Kirche en afhankelijk waar men kijkt de Finkenbergkirche met de Kupfermeister-Friedhof waar de belangrijke families werden begraven.
Hier genieten we even van de rust en het uitzicht.
Afbeelding
Terugkeren doen we via de modernere deel van de stad met statige "herrenhauser" uit begin 20eeuw om te aperitieven in een gelateria in het zicht van het Kaiserplatz en Rathaus, hier kan ik even met een drankje online met de gratis wifi van de stad.
Ik ben niet alleen, buiten op de platz een grote aantal jongeren die ook online zijn. Stolberg heeft ook zijn vluchtelingen...
Afbeelding
De wandeling verder brengt ons via de statige Kupferhof Rosental naar de meer "modernere" stadsgedeelte met neoclassicistische gebouwen min of meer geconcentreerd rond het voormalige oude Rathaus.
Afbeelding
Een stadje dat meer verdient en zo miskend is... terugkomen? Wie weet, het infokantoor was gesloten en hadden wij net gemist na de wandeling, wie weet zijn er nog andere tips uit eerste hand. Dat terugkomen dat zeg ik altijd met andere plannen in mijn achterhoofd...
We trekken zaterdagavond nog naar het niet zo ver gelegen Brunssum.

Zondag
Goed geslapen op de gratis parking zonder voorzieningen in het Schutterspark te Brunssum.
Het park is gelegen op een oude mijnterrein, het enige nog zichtbare bewijs van de steenkooluitbating is een oude pompgebouw, gans de site heeft een andere bestemming gekregen.
Dierenpark, natuurspeeltuin, blotevoetenpad, mtb-parcour, wandelpaden, vis en roeivijver, alles en meer wat een aangename verblijf kan maken is hier aanwezig, het Schuttershüske geniet mijn voorkeur wegens de te verkrijgen Ommegang!
Afbeelding
Een fietstochtje rond het stadspark was een aangename en prachtige afsluiter voor dit weekendje dicht bij huis.

Liliane en Franco Gasparella

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 6 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling