CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 13 mei 2024 09:19

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Historisch en modern Rotterdam, uitstapje december 2015.
BerichtGeplaatst: 31 dec 2015 13:31 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35394
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Less is more pleegt men te zeggen en dat is ook nog waar, een leuk geschreven verslag heeft niet veel meer nodig maar hier kan ik niet anders, dit moet je zien via foto's...
Hier ben ik dus weeral, het laatste verslagje van 2015.
Rotterdam werd nagenoeg volledig verwoest in het begin van WO II, de Laurenskerk en het Witte Huis bleven overeind, deze foto nam ik in de buurt van het Witte Huis komende van de Laurenskerk aan de Wijnhaven.
Klassiek naast modern, uit noodzaak zo begin ik dit " fotoverslagje ".
Afbeelding
Het symboliseert een beetje wat ik wil zeggen...
Om Rotterdam te bezoeken overnachten wij in een stadje in de buurt dat we eens aandeden en als ooit komen we eens terug bestempelden, dat is Schiedam.


Zaterdag 26/12 183e overnachting
Na wat sociale verplichtingen werd onze eerste overnachting Eindhoven op de P+R Meerhoven in de late namiddag van het weekend, we betalen hier 3€ voor de eerste 24h en met een vlotte busverbinding zitten we in het centrum van Eindhoven voor amper 1€ retour voor ons beide.
In de Usine vlak naast de bushalte genieten we even na van de afgelopen voorbereidingen en festiviteiten geheel alleen, met ons getweeën, een glaasje in ons hand...alles van ons af...we zijn weg!
Afbeelding
Zondagochtend in Eindhoven.

Niet voor lang echter, onze neus is gericht naar Schiedam op een 120 tal km verwijderd van de parking hier.
We hebben de keuze om op de Noordvest te overnachten of op het Doeleplein, aangezien we de eerste al ooit eens aandeden was de keuze snel gemaakt.
Aan het Doeleplein staan we naast de Kameel...ja, goed gelezen, de Kameel één van de nog zeven molens dat Schiedam rijk is, een voormalige moutmolen, jullie weten wel...om jenever te maken, wat hier dus een welvarende handel was.
Twee motorhomeplaatsen zonder voorzieningen.
Afbeelding
De hoogste klassieke nog werkende windmolen in Europa. De Kameel.
Het was ons bij de eerste kennismaking bijgebleven dat deze stad vol geschiedenis is en veel bezienswaardigheden bezit, vooral aan de Lange en korte Haven zijn er veel monumentale pak en herenhuizen te bewonderen, naast de historische boten uiteraard.
Deze wandeling doen we dan meteen bij onze aankomst, richting VVV-kantoor die dan ook wegens zondag gesloten is.
Afbeelding
Zicht op de Lange Haven en de historische schepen.
Gelukkig had ik nog wat notities en herinneringen van het vorige bezoek zodat we niet veel mistten op onze eerste dag, we verpoosden naar aloude gewoonte in het oude stadhuis gelegen aan de Grote Markt in het zicht de Grote kerk, kwestie van ook te bezinnen tijdens het nuttigen van...
De Liduina Basiliek aan het Stadserf waar de gemeentelijke diensten te vinden zijn lieten we links liggen, een evenement had daar namelijk plaats, Winterland Schiedam...help, teveel van het goede! Verlos mij van al de kerstmarkten, genoeg!
Dat zou voor morgen zijn met de vraag hoe te betalen voor onze overnachting, de automaten waren allemaal dicht of beter geschreven op slot! Sowieso is het parkeren gratis op zondag, we zijn gerust.
Afbeelding
De business in Schiedam, jenever. Handgeschilderde originele muurschildering aan de Schie.
We wandelen verder op enkele honderden meters van de camperplaats tot aan de Parkweg, even kijken hoe het te werk gaat het OV
naar Rotterdam, het doel van deze uitstap.
Afbeelding
Parkweg ( lijn C in rood aangeduid ) De Terp richting Rotterdam, De Akkers richting Schiedam.

Maandag 28/12
Bij de dienst parkeren aan nr 48 krijgen we deze ochtend een vriendelijke ontvangst en prettige nieuws te horen na mijn vraag hoe wij in godsnaam kunnen betalen, het is gratis meneer!
Hoezo? Vraag ik?
Nou, alle toestellen zijn nu buiten dienst en afgeschermd tegen de festiviteiten, de knallen weten jullie wel, ze steken er bommetjes is met alle gevolgen van dien.
Ah... wij.
prettig verblijf!
Dankjewel!
We kopen aan de automaat buiten aan de Parkweg een naar ons toe aangeraden ticket naar Rotterdam, 2h reizen, bij het inchecken loopt de tijd, bij het uitchecken heb je een resterende saldo, lijkt ons een goede systeem. Naar Rotterdam sporen duurt 11 minuten, in theorie 49 minuten over...
Afbeelding
Wachten op OV
12€ kost ons dat spel, om het kwartier is er een verbinding, op 11 minuten zijn we aan de beurs, centraal in Rotterdam maar we stappen eerst uit in Delfshaven, de historische haven van Rotterdam.
De buurt aan het metrostation is zoals men pleegt te zeggen multicultureel, het leek mij een beetje op Berlijn NeuKölln het opgehemelde multiculturele deel van de stad.
We hoeven deze keer niet zo ver te reizen. De gevels in neorenaissance stijl aan de Schiedamse weg richting Delfshaven verraden een beetje de voormalige rijkdom, nu nog maar anders.
Opgetogen wandelen we verder richting haven.
Afbeelding
Voorhaven Rotterdam
Een beetje verder zien we een opschrift met historische schepen...niet gevonden dus, wel het huis van Piet Hein waarbij ik een serenade van mijn vrouw kreeg over deze Piet!
...
Piet Hein!, Piet Hein!,
Piet Hein, zijn naam is klein,
Zijn daden benne groot,
Zijn daden benne groot:
Hij heeft gewonnen de Zilveren Vloot,
die heeft gewonnen, gewonnen de Zilveren Vloot
...

Ze verbaasd mij nog steeds Liliane!
Afbeelding
Piet Pieterszoon Heyn, standbeeld en zicht op de Achterhaven.
In de verte zien we al wat gebouwen van Rotterdam over de patriciërshuizen uitsteken, dit bevalt ons wel tot nu toe en nemen terug de metro richting centrum, de Beurs is de halte.
Meteen worden we ondergedompeld in een drukke stad, links , rechts, voor en achter ons niets dan hoge gebouwen, te druk was onze eerste indruk, we staan aan een kruising van een brede boulevard, we proberen ons te oriënteren en volgen meteen de wegindicaties richting Infokantoor Rotterdam, bij het naderen ervan ging het al van...WAW!
Afbeelding
TouristInformationCityDevelopmentArchitecture, zo heet dat hier in het jargon.
Wat willen jullie bezichtigen na mijn vraag achter een citymap ( stadsplan ) zegt de touristinformationcitydevelopmentarchitecturemedewerker.
Oh...we willen de Laurenskerk bekijken, de Markthal, de Kubuswoningen, de Blaaktoren, de Erasmusbrug...
Oh jullie zijn al goed geïnformeerd zegt de touristinformationcitydevelopmentarchitecturemedewerker, maar dit moeten jullie ook doen, hier buiten rechts, nog eens rechts via de tunnel of de Beurstraverse...0.5€ voor de map! Verder kribbelt hij met signaalstift een route uit op het stadsplannetje.
We vallen meteen in verbazing, de Beurstraverse is wat ze hier de "koopsloot" noemen, een open tunnel dat dwars door de Coolsingel gaat, deels eronder dus.
Een winkelparadijs...nog nooit gezien en prachtig ontworpen.
Afbeelding
De Beurstraverse of koopsloot, nog vroeg in de ochtend...staaltje architectuur.
Fra, wat is dat ginder?
Dat zijn de kubuswoningen, we komen er meteen zeg ik tegen Liliane, ik ben al opgewonden, we komen eerst voorbij de Laurenskerk maar staan voor een gesloten deur, dicht op maandag.
Jammer misschien morgen dan maar, de Blaaktoren is al duidelijk te zien maar wat is dat hier rechts?
Eerst hier hé...
De Markthal! we hebben al enkele overdekte markten gezien maar hier valt mijn kaak letterlijk naar beneden, een katherdaal van een markthal waarbij ik geen overzicht heb, ik moet boven kijken, zo groot!
Afbeelding
De Markthal! De Blaaktoren in de reflectie van het glas.
We laten dit niet achterwege en stappen hier binnen, verbazingwekkend , de vorm de grote en de versieringen tegen de wanden zijn indrukwekkend, ik weet het, het zijn allemaal superlatieven maar ik kan het niet anders beschrijven van wat we hier zagen. Niet alleen een kunstwerk op zich maar ook ontzettend gezellig, kleurrijk, geurig.
Jaarlijks bezoeken wij Le Salon du Vin et de la Bière in Dunckerque, maar dit is maal XXX. Kramen, restaurants uit verschillende nationaliteiten, winkels allerhande, noem maar op.
We pauzeren bij de Turk om naast het bevredigen van het geestelijke door al dat pracht te zien ook aan het innerlijke te voldoen, sardinen en warempel kibbeling maar op zen Turks en...betaalbaar!.
Afbeelding
Ook een Chinees naast vele andere...bekijk ook het plafond.
De opwinding stijgt, waarschijnlijk de combinatie lekker eten en de vooruitzichten van hetgeen we nog gaan zien...een geestelijke orgasme bijna, oef wat een vergelijking!
We zetten de eerst stappen buiten en ja hoor, naast de Blaaktoren staan ze daar. De Rotterdamse kubuswoningen ontworpen door Piet Blom, een van de bezienswaardigheden aan de Binnerotte naast de Blaaktoren, Markthal, de Statendam, de splinternieuwe nog net niet in gebruik zijnde fietsstalling.
Afbeelding
Piet Bloms kubuswoningen.
De vergelijking met andere grootsteden mag hier wel gemaakt worden, toeristen blijven hier gewoonweg staan door het uitzicht, de drukte zal waarschijnlijk wel het grootst zijn op dinsdag en zaterdag, de marktdagen net voor de Markthal.
Die dagen vermijden voor de puur architecturale foto's of liefhebbers.
Afbeelding
Futuristisch, een zicht aan de Binnerotte
De verleiding is groot maar we weerstaan eraan, we gaan niet de kijkkubus binnen er is tijd te kort, we gaan via de Geldersekade genieten van de skyline van deze havenstad, maar eerst het Witte Huis bewonderen.
Afbeelding
De eerste wolkenkrabber van Rotterdam, het Witte Huis in art nouveaustijl, foto vanuit de Spaansekade.
We hebben geluk vandaag, niet alleen is het een aangenaam weertje met zachte temperaturen, het zonnetje is van de partij wat voor mij dan meevalt om ook wat kleurrijke foto's te kunnen nemen.
We stappen via de Wijnhaven naar de Boompjeskade voor het zicht op de Nieuwe Maasloop, maar eerst nog eens genieten van sorry, nog eens... buildings .
Afbeelding
Rechts de Red Apple.
Rotterdam bekend als grootste en belangrijkste haven van Europa, voor mij nu een van de mooiste steden wat moderne architectuur betreft.
De wandeling tot aan de Erasmusbrug is bijna 2 km lang, naast de kade is het uitzicht prachtig we beseffen dat we tijd te kort gaan hebben om alles te bezichtigen, we plannen nu al om onze verblijf in Schiedam te verlengen en Rotterdam morgen nog eens aan te doen.
Afbeelding
Zicht op de Maaskade
Noodgedwongen verpozen we wegens dorst, de nood aan wat uitrusten en een sanitaire stop in een building genaamd de Golden Tulip gelegen naast de Leuvehaven
Afbeelding
Kleurrijke kunstwerk " het Marathonbeeld " met zicht op de Erasmusbrug gezien vanuit de Leuvehaven.
De Leuvenhaven leunt het dichtst bij het centrum van Rotterdam, we nemen die weg terug wegens tijdsgebrek en laten het Museumpark en de Euromast achterwege.
De Leuvehaven is een open museum, talrijke schepen zijn te bezichtigen en ook te huur als tijdelijke overnachtingsplaats voor de toeristen, oude loskranen, oude loco's, rails en machinerieën zijn daar tentoongesteld en voor iedereen toegankelijk, een zeer levendige en boeiende buurt.
Afbeelding
De Leuvehaven
Even verder zijn we bij de laatste bestemming van de dag, het 1940 plein naast het Maritiem Museum.
Zoals ik in het begin meldde was Rotterdam zo goed als volledig verwoest en dit beeld gemaakt door Ossip Zadkine vat het helemaal samen...het beeld heeft een holte in het lichaam, geen hart, symbool om Rotterdam voor te stellen zonder centrum na het bombardement .
Afbeelding
De verwoeste stad
We rijden zwart terug naar Schiedam, onze tickets blijken verlopen...hoe kan dit we hebben geen uur gereisd met het OV!


Dinsdag 29/12
Het regent, we hebben twijfels , blijven of niet? We raadplegen google. Google zegt dat we mogen blijven omdat het vanaf 13 h en 14 h droog zou zijn...google is onze vriend zegt men.
Schiedam nog eens doorkruisen in de voormiddag met een aperitiefje tegen de middag in een zaak dat we nog niet aandeden ( de tripel hop hebben ze daar ook ) en echt waar, google heeft gelijk.
Afbeelding
Schiedam de Noordvest
Deze keer nemen we het zekere voor het onzekere en nemen de iets duurdere enkele rittenkaart heen, later nemen we het terug ticket wel wanneer we zin hebben om terug te keren.
We doen wel ons verhaal aan een helpdesk van de statie...sorryyy horen wij het is inderdaad ingewikkeld.
Het station van Rotterdam werd ons gisteren ook aangeraden als bezienswaardigheid samen met de Mauritsweg of de Westersingel waarbij men aan de Eendrachtsplein dient uit te stappen.
De weg naar de statie is letterlijk bezaaid met kunstwerken, het valt ons ook op dat de stad ontzettend proper is. Bangelijk proper zou ik bijna durven schrijven, wat een woord.
Afbeelding
Netjes...
We bezochten onlangs station Luik-Guillemins , wel deze in Rotterdam mag er ook wezen, groots in zijn genre maar anders, eerlijk? Ik prefereer Guillemins maar dat is kwestie van voorkeuren, deze wint met een beetje voorsprong vanwege de architecturale omgeving...
Afbeelding
Tja, ze moet er ook steeds bijzijn...
Deze keer gaan we ons bezinnen in de Laurenskerk, het enige overgebleven monument uit de middeleeuwen, betalend om te bezoeken. De twee lieftallige dames aan de balie mochten we niet fotograferen, oh wat jammer, het mooiste van de kerk mocht niet in beeld zei ik terug, bloos bloos...
Uiteraard een kaarsje branden voor de kleinkinderen en voor de rest lieten we ons de rust dat deze kerk uitstraalt over ons heengaan.
Afbeelding
Interieur van de Laurenskerk, nu oa multifunctionele ruimte
We naderen de avond, we gaan nog eens naar een andere kathedraal, de Markthal wat ons gisteren nogal goed bevallen was.
Terug even verpozen en klinken op verplaatsing op het jaar 2015 op een schitterende locatie, voor nu onze laatste uitstap!
Afbeelding
Bedankt voor het lezen , onze beste wensen voor het nieuwe jaar
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling