CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 12 mei 2024 23:20

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Primavera in Piazza Italia, januari 2016.
BerichtGeplaatst: 01 feb 2016 16:14 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35394
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Afbeelding

Op zoek naar wat warmte en een lekkere pizza in januari, een geldig excuus om mijn vrouw Liliane mee te krijgen naar warmere oorden, niet dat mij dat veel moeite kost om haar te overtuigen verleden jaar zijn we amper zuidelijker gereden dan Strasbourg.
We maken dit goed door een tijdje aan de Riviera dei Fiori te toeven, het stukje Italiaanse kust vanaf Genova tot aan de Franse grens, letterlijk vertaald de Bloemenriviera.
Citaat:
Tipico della Riviera dei Fiori è il clima estremamente mite, poco piovoso e molto soleggiato.
Typisch aan de Bloemenriviera is het extreme zachte weer,met weinig regen en veel zon lezen we in de media...als dat niet genoeg is om iemand te overtuigen?
Ons moeten ze niet overtuigen we zijn tijdens de winter al aan de Bloemenriviera geweest en ondervonden al zeer aangename temperaturen....20° en meer, in het zonnetje hé, in de schaduw in een geventileerd hokje waar de metingen gebeuren gaan we niet zitten!
Een kleine berekening en wat opzoekingswerk voor enkele nieuwe bestemmingen naast al bezochte plaatsen zouden de reis boeiend maken.
De rit:
Houthalen
Bad Kreuznach.
Freiburg im Breisgau.
Willisau.
Como.
Lodi.
Pietra Ligure.
Finale Ligure.
Aqui Terme.
Bergamo.
Como.
Bad Krozingen.
Ladenburg.
Mainz.
Houthalen.

Naar aloude of vaste gewoonte, de afstanden tussen de verblijfplaatsen zijn voor ons te overbruggen in een voormiddag of een duurtijd van maximaal drie uren rijden.
De berekening met vaste kosten zoals péage, vignetten, tanken en het verblijf van min of meer 3 weken zou de som opleveren van een 655€.
Leuk om op het einde van de rit de vergelijking te maken.

Zondag 3 januari, 278 km gereden.

Afbeelding

Veel te vroeg opgestaan, het werd een onrustige nacht te wijten door de spanning, ik heb mij laten vangen als een jongetje dat voor de eerste maal op schoolreis gaat, of de eerste afspraak met Liliane...
De gedachte om terug naar La Bella te rijden hield me wakker met het gevolg dat ik tegen de middag al moe was en onze anker al uitgooiden in Bad Kreuznach. 49.828061, 7.849859 . De camperplaats "Salinental" wordt hier uitgebaat door de nabije brasserie met de naam Brauwerk, we betalen voor 24h 13€, voor stroom een opleg van 3€, WIFI in de zaak. Onze twee elektrische vuurtjes zullen voor dat geld hun werk mogen doen.
Met de gekregen Gästekarte kan men het openbaar vervoer gebruiken en bekomt men kortingen in allerhande zaken.

Afbeelding

Voor de tijd van het jaar (dat horen we regelmatig) is het ongewoon zacht en mild, er is geen sprake van een echte winter met sneeuwtoestanden, in het park naast de saline richting centrum zijn de rozen nog steeds in bloei.
We leggen de afstand tot de stad te voet af, de omstandigheden nodigen uit tot wandelen naast de rivier de Nahe, we zijn niet alleen in dit mooie park, de reden zullen we in de stad wel ontdekken. Koopzondag, het is daar over de koppen lopen maar wel gezellig.
Een aanrader of de niet te missen delen van de stad zijn de Alte Nahebrücke met een deel Klein Venedig...wat het ook mogen wezen en het oude gedeelte van de stad, naast de camperplaats zijn de gradierwerken niet te missen, het grootste Salinetal van Duitsland.
In de brasserie naast de camperplaats zegenen we onze reis in...

Maandag 4 januari, 283 km gereden.

Afbeelding

We haspelen de afstand tot Freiburg zonder problemen met af en toe een regenbui, de radiozender SWR 3 verteld ons dat er in Mecklenburg-Vorpommern problemen zijn met een winterprik, temperaturen zijn min 10°.
Dat is 19° verschil! We betalen in Freiburg 47.999647, 7.825623 10€ op de camperplaats ( blauwe lijnen! let op de kleurmarkeringen op de grond bij het parkeren, men betaald per meter) voor 1€ krijg je 1.5 kW aan stroom aan de zuilen, 1€ voor 24 h WIFI maar bedank daarvoor, tegenwoordig is het meestal gratis in een stad.
Net als gisteren is het even twijfelen hoe we het centrum zullen bereiken, de fietsen of te voet?
Afbeelding
Uiteindelijk is het milde weer en de geringe afstand tot het centrum (2 km) dat voor ons beslist.
Kenmerkend voor de stad zijn de middeleeuwse goten die nog aanwezig zijn in het straatbeeld, de kathedraal is een imposante bouwwerk, de 116 m hoge toren kan je als richtpunt gebruiken om je in de stad te oriënteren, veel historische gebouwen staan hier naast moderne gebouwen ze passen mooi samen in het geheel, in de schaduw van de prachtige niet te missen Alte Kaufhaus vergapen we ons van het zicht vanuit een brasserie, de Alte Rathaus is ook een must om te bezoeken.
Eigenlijk is deze bestemming voor ons een welkome afwisseling voor de steeds terugkerende stopplaatsen richting zuiden.

Dinsdag 5 januari, 157 km gereden.

Afbeelding

We bevinden ons vandaag in Willisau 47.119256, 7.998012 naast een brandweerkazerne en asielopvangcentrum.
Bij het aanmelden werd ik voorgeleid tot de kelders onder de brandweerkazerne door jonge asielzoekers aan wie ik vroeg bij wie ik moest betalen voor onze verblijf.
Zelf wisten die gasten van niks, de verantwoordelijke van dienst wist mij ook niet te vertellen wat ik moest betalen, eine spende zij hij...
Achteraf blijkt dat men 5€ in een enveloppe moet steken in de brievenbus, stroom a volonté, WIFI gratis van iemand uit de buurt.
Oké, we geraken aan de praat met een jonge kleurling, tussendoor vroeg ik waar hij terecht wilde komen.
In de Aldi zei hij...we schieten in de lach, ik bedoel hier in Europa?
Ik blijf in die Schweiz zij hij maar nu ben ik op weg naar de Aldi, we lopen mee...

Afbeelding

De stad en de meeste bezienswaardigheden liggen dichtbij, de hoofdweg met verschillende zaken is enkele honderden meters lang, we zijn rap uitgewandeld.
In de Aldi doen we wat inkopen en haasten ons op het heuveltje achter de brandweerkazerne, daar is een kapelletje dat onze interesse wekt.
Er hangen enkele kostbaarheden in de toegankelijke kapel van St.Niklaus auf dem Berg, onder andere christelijke taferelen met een duidelijke boodschap aan de ongelovigen, waar zien we dat ook tegenwoordig...

Woensdag 6 januari, 243 km gereden.

Afbeelding

Eindelijk komen we in La Bella, op en top originale vanaf de eerste meters voorbij de grens!
In Como 45.802724, 9.091470 net over de grens kan je voor 5.5€ 24 h parkeren ( betalend vanaf 9 h tot 19 h) vier stroomzuilen aanwezig, gebruikte munten 0.5, 1, en 2€.
Hier ook besluiten we te voet richting centrum en meer te wandelen, alles in het bereik van nog geen 2 km.
Maar eerst un caffè, gewoon een macchiato, geen lungo, geen verkeerde, gene latte, geen cappuccino of Starbucks toestanden. (trouwens die vind je hier toch niet)
De eerste beste bar stappen we binnen, due macchiati!
Pffff, de ganse 961 gereden kilometers zijn de moeite geweest, de koffie is zoals thuis gemaakt, perfect, niks op aan te merken.
Warm, lekker en sterk, zoals ik.
1 ganse € voor een caffè!

Afbeelding

Iets verder stappen we de Duomo binnen, de kathedraal Santa Maria Assunta zal waarschijnlijk het mooiste bouwwerk zijn van de stad, niet dat we zo devoot zijn maar er ligt in Italië de grootste collectie kunst te ontdekken in kerken en gratis bovendien, hier hangen prachtige wandtapijten te bewonderen.
Buiten op de piazza is er een massa volk aanwezig, ik begrijp het niet totdat Liliane mij attent maakt dat het vandaag feestdag is.
Befana! Hoe kon ik dat vergeten...als kind kreeg ik de 6e januari cadeautjes ipv de 6e december, lang geleden!
We lopen door tot aan de Piazza Cavour, de kerstmarkt draait hier nog op volle toeren, we haasten ons op de wandelboulevard naast het Comomeer, de Lungo Lario Trieste.
Ik probeer intens van het zonnetje te genieten alsof het de laatste keer zou zijn, zalig.

Donderdag 7 januari, 98 km gereden.

Afbeelding

Er is veel goesting om te blijven in Como, maar we zijn te nieuwsgierig om te weten wat er achter de heuvel te zien is.
Onderweg is na de saaie Zwitserse radiozenders RDS een welkome afwisseling en een aanrader om door gans Italië te beluisteren, je weet meteen welke deuntjes hot zijn.
La Vita com' è van Max Gazzè is de meezinger momenteel! We gaan die de komende 14 dagen ondergaan...
Achter de heuvel en volledig in de Pianura Padana ligt namelijk Lodi 45.313088, 9.516875.
Een afgescheiden parkeerplaats voor motorhomes op een mixparking, gratis, de stroom kost 2€ voor 8 h, hier zullen onze elektrische vuurtjes weeral van pas komen.
Om de 15 minuten stopt op de parking een gratis shuttle naar het centrum, de vriendelijke buschauffeur wijst ons de opstapplaats in het centrum, van een medereizigster krijg ik meteen tips mee om wat te bezichtigen, mijn fototoestel hangend aan mijn nek werpt zijn vruchten af, ik zie er namelijk echt als een hulpeloze toerist uit.
Afbeelding

In het infokantoor zeggen ze mij dat ik mij moet haasten om de kerk Tempio Civico della Beata Vergine Incoronata te bewonderen en gaf ons mee dat enkele werken in de koepel wat Vlaamse invloeden meegekregen hadden, van de Fiamminghi dus toen ze wisten dat we uit Vlaanderen kwamen.
Het zou voor namiddag zijn na 15 h 30' als de kerk terug open is, een dienst was nog bezig.
We slenteren door de wekelijkse markt op de Piazza della Vittoria en kopen wat plaatselijke specialiteiten.
Namiddag doen we dezelfde traject maar dan te voet waarbij we een stadswandeling doen uit het meegekregen foldertje van het infokantoor.

Vrijdag 8 januari, 242 km gereden.

Afbeelding

Dat elektrisch stoken met onze vuurtjes is meegenomen maar toch wil ik eens testen hoe het zit met het tanken van GPL (LPG in het nederlands) aan tankstations in Italië. Onze bestemming aan de Ligurische kust beschikt maar over max. 3 A, daar kunnen wij ons niet of amper mee verwarmen.
Ik heb een lijst van LPG tankstations bij...noppes dus, in deze regio zijn ze blijkbaar streng of strenger geworden. Tot tweemaal toe kwam de manager van de tankstation mij uitleggen dat het in Italië verboden is om lpg te tanken voor huishoudelijk gebruik, zelfs met een buitenvulling, men vraagt achter het inschrijvingsbewijs om te zien met welke soort brandstof je Ducato rijd, liegen lukt niet. Ik wist natuurlijk van niets en plots was ik ook mijn Italiaans kwijt...
Er bestaat geen Ducato op lpg...
Geen nood, we beschikken over 97 liter gas, we houden het even vol. We rijden meteen door naar Pavia om de Certosa te bezichtigen, de abdij ligt op onze route en graag hadden we ze nog eens bezocht.
5€/h vraagt men op de parking van de Abdij, met één uurtje kom je niet toe en voor 10€ kan je op de vernieuwde maar verlaten motorhomeparking met alle faciliteiten 24 h verblijven. We verkiezen om door te rijden tot aan onze bestemming. Het is zo goed als middag als we ter hoogte van Pietra Ligure 44.154469, 8.283919 zijn, we betalen 16€ stroom inbegrepen, WIFI 5€/3 dagen waarvoor ik wijselijk bedank.

Afbeelding

Onze middagmaal eten we met vensters en deur open, het ruikt ergens naar riolering of rotte eieren, onze buur heeft precies zijn vuilwaterkraan open...
Het is maar 5 minuten wandelen tot aan het strand, thermometers onderweg op de boulevard geven 22° aan, we stoppen aan een bar aan het strand voor een caffè corretto en een wijntje aan 3€, de prijzen zijn er democratisch. pepe2015 was het login van de zaak, ik kan even op mijn tabletje gratis tokkelen.
In het centrum bij het kerkplein zijn wat Ape vespa's met de plaatselijke producten van de streek aanwezig, we kopen citroenen en groentjes uit de streek, voor de olijfolie passen we nog even om de prijzen eerst te kunnen vergelijken. Hier kost één liter olie 10€.
Na het bezoek aan de rijkelijk versierde kerk en de typisch smalle steegjes in het stadje keren we terug naar onze motorhome, de stank is precies niet weg, afvoer, vuilwatertank en dergelijke zijn gereinigd onlangs, de geur situeert zich bij de langszit in de motorhome...de batterijen?
Eentje voelt warm aan, bijna heet, een tijdje nadien na het afkoppelen van de warme batterij en het puzzelen met de kabels en we zitten met één batterij van 105 Ah. De warme leg ik buiten om af te koelen.
Er is een dealer in de buurt maar hij kan mij niet meteen de specificaties van zijn batterijen doorgeven via de telefoon, we bedanken, met eentje lukt het ook.

Zaterdag 9 januari tot 10 dagen later, 47 km gereden.

Afbeelding

Een adres in Albenga is een van de laatste uit mijn lijstje van tankstations waar ik zou moeten tanken, mijn tank is bijna leeg.
Een meisje doet de bediening, ik vraag haar of ik diesel kan tanken en lpg.
Zeker zegt ze, nessun problema, en vraagt mij of ik op gas rij...neen zeg ik, het is voor mijn generator lieg ik, een smoes als een andere.
Ik tank gasolio zoals het diesel hier heet aan 1.32€/L, lpg kost 0.65€/L, we hebben exact 10 L gas verbruikt.
We zijn gerust met dat verbruik maar beseffen dat men hier strenger de regels toepast, ze kunnen een fikse boete krijgen en het kwijtspelen van hun vergunning bij controle. Een buitenvulling speelt geen rol meer. Men maakt duidelijk het verschil in tanken voor tractie of voor kookdoeleinden, dezelfde gas maar een verschil in taxatie.
In Diano Marina 43.906974, 8.071216 genieten we van de aanbieding 10 dagen voor 50€, stroom/dag aan 2€ bij de camperplaats Oasi Park.
We kiezen voor de Oasi Park wegens de ligging nabij het centrum, Diano Marina beschikt nog over 3 andere camperplaatsen de camping niet meegerekend, waarschijnlijk macht der gewoonte. We waren hier al eens geweest.

Afbeelding

Het vakantiegevoel wordt hier meteen versterkt, de temperaturen zijn uitzonderlijk voor de tijd van het jaar, ik durf het bijna niet te schrijven, bij meer dan 24° haal ik mijn thermometer binnen of ik zou voor leugenaar genomen worden.
Dichtbij en zo goed als buur van de camperplaats te zien op de foto de plaatselijke boer zijn kruiwagen en zijn producten, nu weet ik niet of zijn lapje grond voldoende is om al de bewoners van de Oasi Park te voldoen met zijn vers gekweekte groenten, ik heb mijn twijfels of wordt graag in de maling genomen, ze proeven alleszins kraakvers en zijn olijfolie is ook van topkwaliteit.
Afbeelding

Zo goed als dagelijks doen we onze wandeling naar het strand voor een caffè en een croissantje, we haspelen een drietal km voormiddag, of zelfs meer...

Afbeelding

Natuurlijk ' s avonds van hetzelfde maar dan slenteren we voor een wijntje of een biertje naar dezelfde plaatsen of voor een late aankoop in een of andere specialiteitenzaak en genieten van de zonsondergang dat er geen is, de zon verdwijnt iets na vijven achter de Capo Berta.
Verwarmen doen we ons met een elektrisch 500 watt vuurtje, de frigo staat dan op gas, de winterafscherming van de koelkast heb ik enkele dagen geleden al verwijderd.

Naar Imperia met de fiets.

Afbeelding

Het is gelukt, ondanks de sterke wind zijn we er toch in geslaagd naar Imperia tot Porto Oneglia te fietsen via de Capo Berta, het zicht via die weg is indrukwekkend, de golven slaan metershoog tegen de rotsen, we halen amper de snelheid van een jogger zo sterk is de wind. Tijd voor wat leuke foto's.

Afbeelding

Naar Cervo voor een etentje en toch een wrang gevoel...
Temperaturen van 19° vandaag, ammai al heel wat frisser...grapje, we prijzen ons gelukkig met dit weer en horen andere dingen vanuit het thuisfront, de sfeer is opperbest.
We fietsen voormiddag via de kustlijn van San Bartolomeo al Mare naar Cervo een idyllisch historische heuvelstadje met typische smalle steegjes en steunberen tussen de gevels.

Afbeelding

De combinatie wind en volle maan zorgt dat de zee nogal dicht bij de kustweg komt, af en toe moeten we achteruit om geen natte voeten te krijgen.
Een zaak aan het strand onderweg naar Cervo trekt onze aandacht, we gaan er heen voor een caffè en een koekje dat we buiten nuttigen, het middagmenu beschreven op het bord buiten bestaande uit visgerechten ziet er aantrekkelijk uit, we vragen aan de uitbater of dit voor alle dagen geld.
Certo zegt hij, stipt om 12 h 30' beginnen we ermee.
Dat zit dan goed voor deze middag, een fritto misto voor 12€. Tot straks!
In afwachting dat de kok aan de vis zou beginnen houden we ons ledig met de rest van de oudjes aldaar en genieten ontzettend van zo'n prachtige aanblik en de warmte van het moment. Zware tijden...

Afbeelding

De gefrituurde vis zoals afgesproken? Wat water? Wijn ? In afwachting dat we kunnen eten worden de karafjes wijn aan tafel gebracht, even later volgt de visschotel, het ziet er lekker uit, ruikt lekker en smaakt ook heerlijk met een slaatje en wat brood.
Even later vraagt een passant of we wat geld kunnen missen...een gekleurde vluchteling als ik het zo mag omschrijven.
I dont have money on me lieg ik met een beetje schuldgevoel only creditcard!
Ik vraag of hij misschien een koffie wil hebben, hij bedankt mij vriendelijk daarvoor en weg is hij.
Ik schaam mij wat over deze situatie, het zal onvermijdelijk zijn en waarschijnlijk meer en meer gebeuren...allerhande gedachten gaan door mij heen...fuck ik heb er toch voor gewerkt?...klote...shit...bedelen doe je toch niet zomaar?...
We staan op het punt de rekening te vragen en terug was de nog jonge gast.
Hij vraagt of hij iets te eten kan krijgen...verbaast en wat verbouwereerd zeg ik dat we net gedaan hebben maar een cola kan ik nog bestellen voor hem.
Thank you sir! Hij verontschuldigd zich bij ons dat hij de koffie daarnet niet aangenomen heeft maar legt ons uit dat hij door de ganse dag in de zon te lopen liever geen koffie drinkt, hij zou daarvan uitdrogen.
Het colablikje is voor zijn kleine dochtertje van 3...we praten wat over zijn situatie...hij zegt ons dat hij op de vlucht is van de gruwel, op zoek naar geluk en betere omstandigheden...het was niet echt aangenaam wat hij ons vertelde, ik werd opgezadeld met meer schuldgevoelens...wij zijn echt niet gelijk in deze wereld.

Afbeelding

Het bezoek aan Cervo kon even mijn gedachtes verzachten en deed mij even dit voorval vergeten, je bent te gevoelig zegt Liliane mij en genieten verder van de steegjes, de kerk, het kasteel en de leuke binnenpleintjes. Inderdaad voor het minste begin ik op mijn leeftijd te snotteren...een hormonale kwestie?
Bij het terugkeren naar de camperplaats worden we door onze buren uit Firenze uitgenodigd op de koffie, we babbelen oppervlakkig over van alles en nog wat, het begin van een kennismaking.

Naar Alassio met de trein
We kiezen vandaag voor de trein om Alassio te bereiken, de onoverkomelijke helling van de Capo Cervo bekend als een van de capi's uit de wielrklassieker Milaan-San Remo hier bekend als La Primavera steekt een stok in de wielen.
Niet dat ons dat teleurstelt, we kunnen beter onze energie sparen om in Alassio te wandelen.
Voor de som van 9.6€ hebben wij een heen en terug-ticket 2e klasse voor twee personen. Op een kleine kwartier zijn we er.

Afbeelding

Vanuit de Bar della Stazione richting zee is het 100 m stappen en de eerste leuke verrassing staat op je te wachten op de Corso Dante Alighieri.
Il Muretto di Alassio, een soort van wall of fame ontsproten uit een idee van Mario Berrino eigenaar van een zaak tegenover het stadspark. Het muurtje vond hij maar niks en besloot na overleg met stamgast Hemingway om het muurtje stiekum te verfraaien met zelfgemaakte kleurrijke tegels opgedragen aan beroemdheden.
Vanaf het jaar 1953 is dit uitgelopen tot een fraaie muur en een jaarlijkse Miss Muretto verkiezing.

Afbeelding

Een opsomming van beroemdheden die het muurtje verfraaien is te lang, enkele daarvan: Felice Gimondi, Woody Allen, Paolo Conte, Hemingway, J. Cocteau...Zarah Leander...
Inderdaad kleurrijk en interessant om de tegels en aan wie ze opgedragen zijn te ontdekken, je bent er een tijdje zoet mee.
We stappen verder richting zee, verschillende horecazaken liggen hier pal aan het strand, men is druk bezig het zand aan het opruimen dat het hoogwater met zich mee gebracht heeft de voorbije nacht, we vinden Alassio meteen een van de leukste stadjes uit de omgeving.

Afbeelding

We zijn op verplaatsing, dat wil zeggen dat we ook een keuze moeten maken waar dat we onze voeten onder de tafel gaan steken deze middag.
Hoe een goede pizzeria te kiezen? Want ik heb zin in een lekkere pizza!
Eerste vereiste pizza a mezzogiorno! Dat wil zeggen pizza ook 's middags!
Forno a legna, de pizza mag niet verbrand zijn hoogstens een bruine opgebollen korstje, bodem ultraplat en krokant, vulling verse ingrediënten.
De tafels mogen proper zijn en geen al te uitnodigende meer dan zijn beste doende schreeuwerige Italiaanse toeristenlokker aan de deur van de zaak. Liefst ook nog gebaarloos. Een gewone vriendelijke buongiorno is meer dan genoeg als ik de kaart inkijk aan de ingang, meer mag dat niet zijn! De echte Italiaan is een cliché...dat zit in de verbeelding van de toerist.
Deze heeft Stella op de kaart, wat de keuze dan ook eenvoudiger maakt, bier en pizza is een uitstekende combinatie.

Afbeelding

We kozen voor een halve meter pizza met twee smaken, kwestie van te kunnen wisselen, de pikante olie on the site, voorgesneden uiteraard en een spatel om de pizza van de plank te kunnen scheppen.
Meer dan dit kan ik mij niet wensen, het zicht en de smaak zijn fenomidabel!

Met de trein naar Sanremo
Gisteren regende het de ganse dag, of toch bijna, een welkome afwisseling dat ons verplichtte tot het grondig poetsen van de mobie en de was te doen, socializen met de occasionele vrienden uit Firenze was ook een leuke tijdverdrijf.

Afbeelding

Samen met wat nog andere ongeduldige reizigers wachten we dan maar op de trein aan het station van Diano M. bestemming Sanremo, meestal is het 10 minuten langer wachten dan voorzien maar dat deert ons niet, de tickets zijn spotgoedkoop tenzij men de IC neemt of 1e klasse rijdt.
De boemeltrein volstaat voor ons nederige gepensioneerden, we betalen 16€ heen en terug voor 2 personen.
Een parkeerplaats kost wellicht meer in zo een wereldstad. Meteen gaan we richting haven, dit levert meestal kleurrijke foto's op, bootjes en water liefst met felle kleurtjes is meestal een goede mix.

Afbeelding

Sanremo is nogal een tamelijke grote stad, niet zoals Alassio of Diano Marina alwaar je bij het tweede bezoekje aan een bar meteen een glimlach en een buongiorno toegeroepen krijgt, je kan hier gerust in alle anonimiteit verblijven.
We lopen eerst tot aan de terminal van de oude tramweg dat tegen het strand aanleunt, nu is dit een druk bereden fietspad voor wielerliefhebbers, wat verder ligt het eindpunt van de fietsroute en de camperplaats van Sanremo, nu bezet door de jaarlijkse kermis. We doen eerst wat zonlicht op om namiddag de stad in te trekken.
Voor info over een van de mooiste fietsroutes van de Ligurische kust Klik hier, enige jaren tot volle tevredenheid getest en goed bevonden, deze kan gerust de vergelijking doorstaan met onze fietspaden maar met één verschil, nog beter en mooier.
We laten ons verleiden om een middagmaal te nuttigen op een terras van het restaurant van een hotel, voor 16€ pp un primo, secondo, vino, aqua, caffè. Dat is voor niets en het was bovendien verrassend lekker.
Wat het was?
Gnocchi al pomodoro e mozzarella. (Napoletaans recept)
Salmone alla griglia...
De caffè corretto zoals het mij aanstaat, net genoeg.

Afbeelding

Tot aan de ingang van het casino mochten we foto's maken, verder is het verboden, we besluiten om maar toch niet binnen te gaan waarbij ik achteraf na een gesprek met onze buren op de camperplaats toch eventjes spijt krijg. Het interieur is zeer mooi blijkbaar, mah, ik troost mij met de gedachte dat ik daar niet gekleed en onvoorbereid op was. Mijn smoking en een handvol jetons van 1000€ liggen trouwens thuis in België...
Op wat ons de drukste, meest bezochte en chiqueste winkelstraat van Sanremo lijkt te zijn de Corso Giacomo Matteotti kan je midden op de straat in tegels gegraveerd de namen van de winnaars van het jaarlijkse Sanremo songfestival vinden.
Domenico Modugno met de hit " Nel blu dipinto di blu" trok mijn aandacht, dat is nog eentje van mijnen tijd...hier hoor je ook madammetjes in bontjas komende uit de dure winkels in vreemde talen spreken, Russisch is precies de voertaal.

Afbeelding

We trekken verder naar het oudste gedeelte van de stad, La Città Vecchia of beter bekend onder de naam Pigna.
Smalle steegjes net als in Cervo en de meeste heuvelstadjes aan de Ligurische kust, ondergrondse gangen, versterkte funderingen kan je vinden in de buurt van de Piazza dei Dolori.

Afbeelding

De tijd is hier blijkbaar stil blijven staan, onveranderd als honderden jaren geleden, alleen de kledij verschilt lichtjes...

Afbeelding

Naar Imperia Porto Maurizio met de fiets
We omzeilen de Capo Berta en volgen de kustweg met zijn indrukwekkende rotspartijen om Imperia aan te doen, hier fietsen en wandelen is op eigen risico maar het is de moeite.

Afbeelding

Er zijn wat luxe jachten te bewonderen tegenover de portieken aan de haven van Imperia Porto Oneglia, klein grut met wat er in Porto Maurizio te zien is.

Afbeelding

Ze kosten "maar" enkele honderden miljoenen €€€.
Tussen Porto Oneglia en Porto Maurizio liggen nogal wat bedrijven wat het uitzicht minder mooi maakt maar dat is maar voor enkele kilometers, eens in de buurt van Porto Maurizio sta je vanzelf even stil om de heuvelstad vanuit de haven te bekijken, ze is dan op haar mooist te bewonderen. De jachten op de haven niet minder.

Afbeelding

Dat het hier een ietsje pietsje duurder is dan elders zie je ook op de borden aan de gevels van de restaurants, reserveren voor een tafeltje, de prijzen zijn dan ook gericht op de bezoekers, jammer...maar als je je dit bootje kan permitteren...

Afbeelding

We banen ons een weg bergop door de steegjes van Porto Maurizio tot aan de imposante Cattedrale di San Maurizio met een schitterend interieur, het is ook de grootste kerk in gans Liguria. De prachtige religieuze schilderijen vallen meteen op, details zijn haast op een impressionistische manier geschilderd.

Afbeelding

Zondag rustdag

Vandaag besluiten we om niks te doen, we flaneren op de wandelboulevard en genieten tijdens het aperitiefuur dat voor ons om 11 h begint van een Primitivo en een Sauvignon. Dit mag even duren.
We kijken met enige interesse naar de Sint Antoniusprocessie dat zich voor onze ogen afspeelt.
Meer moet dat soms niet zijn.
Het gesprek van de dag was de nachtvorst, wat mij een fles Chianti opleverde van de buren uit de ...Chianti-streek, socializen of buurten werpt wel zijn vruchten af.

Afbeelding

Maandag 18 januari, laatste dag in Diano M.
We doen inkopen vandaag om onze voorraad voor de terugweg aan te vullen, een doosje petitfours om Lino en Marina onze buren uit Firenze die ons wat tips gaven te bedanken moeten we ( lees verplicht ) mee opeten in hun gezelschap zodat we een namiddagwandeling kunnen vergeten.
Gegevens worden gewisseld, afspraken worden gemaakt onder voorbehoud. Aangenaam koppel.
Wat kan ik nog zeggen over Diano M.
Zeker verkiezen dan zuidelijker te rijden tenzij men voor Sicilië kiest, er heerst hier een microklimaat wat vriesdagen in de winter zeldzaam maken, de zomers zijn mild, er heerst een zachte soms warme periode in de winter, niet voor niets heet dat hier Riviera dei Fiori. Uitzonderingen zijn er altijd en belangrijk, geen doodse steden en dorpen die het alleen van het toerisme moeten hebben. Het leeft hier het ganse jaar door.
Allez nog eens.

Afbeelding

Dinsdag 19 januari, 148 km gereden.
De tip van Lino en Marina uit Firenze leid ons tot Aqui Terme 44.665412, 8.471647, we staan hier alleen op een camperplaats net buiten de stad, voor 6€ is de stroom inbegrepen, onze elektrische vuurtjes kunnen warmen met een vermogen tot 1000 W wat goed genoeg is als bijverwarming, het is hier kouder dan aan de kust.
De locatie is daarentegen prachtig, net over de brug richting stad kan je de restanten van een Romeinse aquaduct bewonderen, een indrukwekkende zicht ondanks het kleine stuk van 6 bogen en 15 m hoogte dat overgebleven is.

Afbeelding

Het domineert letterlijk het dal, naast de restanten op borden de uitleg: 12 km lang hoogste punt 50 m...
De warmwaterbron '' La Bollente " gelegen in het centrum op het plein genaamd Piazza della Bollente ( hoe kan het anders) is een bezienswaardigheid onder andere, de stad met haar gebouwen straalt een zekere flair uit, een mondaine kuuroord met een Italiaans accent.

Afbeelding

Het water uit deze bron is tot 74° warm, onmogelijk om je handen daar in te houden. Bekend zijn daar ook de niet te missen agnolotti, een gevulde pastasoort typisch uit deze streek, dat zijn dan voorbeelden van tips die we meekregen en de uitstekende wijnsoorten waarvan we dus gretig gebruik maken. Er is een ruime aanbod aan bezienswaardigheden, zoals de Corso Italia voor degenen die graag shoppen, de termen en de kerkelijke gebouwen uiteraard, het oudste gedeelte van de stad Borgo Pisterna met de vele restaurantjes enz enz. Ligt niet al te ver van de snelweg richting zuiden of andersom richting...naar huis? Kortom een aanrader!

Woensdag 20 januari, 195 km gereden.
Het is nu prettiger rijden op de autostrade tot de volgende bestemming, de Autostrada dei Fiori en de Autostrada dei Trafori vergt nogal wat inspanning en concentratie, de Pianura Padana doorkruisen is prettiger, vlak zoals de Lage Landen.
In Bergamo 45.71321, 9.70212 staan we nu voor 18 €/ 24h alles inbegrepen, stroom 800 watt max. De prijs daalt naargelang het verblijf, hoe meer dagen hoe goedkoper, dit na de eerste 2 dagen.
Goedkoper wordt het niet voor ons we verblijven hier in de Città dei Mille amper 2 dagen. De Benaming Città dei Mille heeft betrekking met het ontstaan van Italië ...een Piazza Garibaldi of Via Garibaldi kom je ook dikwijls tegen, één van de helden en hoofdpersonages uit die periode.
Een dag om Bergamo Bassa en de volgende om de Città Alta de citadel op een hoogte, letterlijk vertaald de Hoge Stad te bezichtigen.
We kunnen kiezen hoe we ter plaatse betalen, cash of met de kaart bij het uitchecken, samen met andere aankopen zoals bv bustickets. Een bar is daar ook aanwezig, dit om te zeggen dat deze camperplaats over alle faciliteiten beschikt.
Wij kopen er 24h tickets voor het openbaar vervoer. Een tiental haltes verder zijn we op de Porta Nuova, de uitstapplaats om het centrum te bezichtigen, missen kan niet dit is de halte waar twee grote boulevards haaks op elkaar kruisen.

Afbeelding

Een grote aantal aanwezige palazzi's in het centrum zijn eigendom van banken, hoe prestigieuze het gebouw hoe bekender de bank, te vergelijken met het bankenviertel te Frankfurt maar hier dan met historische gebouwen.
Met het stadsplannetje in de hand en de tips meegekregen op de camperplaats maken we onze keuze, de winkelwandelstraat en de twee boulevards afhaspelen is voldoende om de belangrijkste gebouwen te bezichtigen.

Afbeelding

Een intrigerende detail dat mij opgevallen was bij de kathedraal in Aqui Terme kom ik hier ook tegen aan de ingangsdeur van de Basilica di Sant’Alessandro in Colonna. Een stukje papier tussen de gesloten deuren van de kerk. Even later krijg ik de uitleg van een toevallige passant in de straat aan wie ik nieuwsgierig naar dit mysterie vroeg.
Dat is een bewijs dat de bewakingsdienst voorbijgekomen is...

Afbeelding

Opgelost dus.
We wandelen om de dag af te sluiten nog tot aan het station van Bergamo waar het infokantoor gelegen is aan de Piazzale degli Alpini, we beseffen na de gekregen folders en tips dat we niet gaan toekomen met enkele dagen.
Een reden om Bergamo nog eens aan te doen later...ooit...onze voeten zijn dringend aan rust toe.
Morgen doen we de Città Alta.
Daarvoor nemen we de bus zoals gisteren tot aan de Porta Nuova, we doen een poging om te voet het hoger gelegen stadsgedeelte te bereiken maar staken de poging ter hoogte van de kabelbaan. Dat is ook een optie om tot boven te geraken maar jammer genoeg is die gesloten wegens onderhoudswerken, terug de bus in dan maar en dit voor enkele haltes verder.
Het zicht vanuit de Porta S. Giacomo over de stad is mooi, we staan hier eventjes net als de andere toeristen even stil voor de gebruikelijke kiekjes.

Afbeelding

Meer onder de indruk zijn we als we de Piazza Vecchia bereiken, gelukkig is het nog redelijk vroeg en kunnen we rustig de tijd nemen om het grote aanbod aan hetgeen hier te zien is te bekijken.

Afbeelding

De uitzonderlijk mooie Capella Colleoni is alleen van buitenuit te fotograferen, het fotograferen van het interieur is verboden wegens privé-uitbating, de reden kan ik niet achterhalen maar binnenin kan je boekjes en dergelijke kopen...ze kan gemakkelijk de vergelijking met een palazzo uit Firenze doorstaan.

Afbeelding

Niet te missen is de Basilica di Santa Maria Maggiore, er hangen daar naast andere prachtige kunstwerken uitzonderlijk mooi gerestaureerde wandtapijten van de hand van de Vlaamse ontwerper Ludwig Van Schoor en de Antwerpse wever Joannes Reghelbrugghe, een must om te zien.
Nadien stappen we de Duomo in, dit alles binnen een straal van nog geen 100 m, het wordt voor ons teveel om alles te verwerken, zeker als je de ook nog voorgestelde stadswandeling doet van de Città Alta.
Een lijst van 40 bezienswaardigehden is van het goede te veel!
We gaan het even wegspoelen in La Birreria di Bergamo Alta, de Belgische bieren maken een veroveringstocht in Italië, warempel een Duvel...later vind ik ze ook in de supermarkt in de benedenstad.
Het aanbod voor een "pranzo di lavoro" aan de Viale Papa Giovanni XIII voor 10€ pp laten we ook niet aan ons voorbij gaan, eindigen doen we met een vrolijke noot. Een groet aan de toeristen vanwege Bergamo stad.

Afbeelding

Vrijdag 22 januari, 98 km gereden.
In Saronno hielden we even halt op een van de camperplaatsen om de stad te bezoeken en in de dichtbij gelegen supermarkt een laatste aankoop te doen, iets later...we eindigen deze korte reis in Italië daar waar ze begon op Italiaanse bodem.
Een laatste wandeling tot aan de Duomo van Como, en de Pizza S. Fedele om het af te leren en nog een laatste kiekje van de stad te nemen.

Afbeelding

Zaterdag 23 januari, 357 km gereden.
We weten niet echt waar we zullen belanden vandaag, het is regenachtig in Zwitserland daarom probeer ik een efforke te doen, uitzonderlijk rijden we tot in Bad krozingen 47.916961, 7.688080, we betalen hier 15.5€ , stroom 16A inbegrepen WIFI gratis.
We hopen voor dat bedrag ook van een fikse korting te kunnen genieten in de termen maar dat was wishfull thinking.
Een abonnement is voordeliger dan een enkele bezoek.
We zullen verder maar krom lopen.

Afbeelding

Zondag 24 januari, 213 km gereden.
We zijn 's middags ter hoogte van Ladenburg 49.465287, 8.615629, geen zin om verder te rijden.
We steken 10€ in een enveloppe, er is niemand aanwezig op de camperplaats om te innen , de enveloppe steken we braafjes in de bus, stroom is naar verbruik met munten te betalen.
Het pittoreske stadje met vakwerkhuizen bezochten we al de voorbije zomer en veel meer dan een bezoekje aan het Kaffeehaus Ladenburg doen we niet.
We zijn enkele uurtjes zoet hier binnen, enkele kunstige foto's van fotograaf Horvat hangen hier op de wand en brengt mij op ideeën.

Afbeelding

Een bescheiden poging, zoals enkele foto's in dit verslag.

Maandag 25 januari,87 km gereden
In Mainz 49.998670, 8.246499 zijn we vriendelijk ontvangen door wat later blijkt helpers op de camperplaats, we kregen er tips, voor het internet moest ik kijken naar Wélan.
De tijd gaat snel voor ons oudjes, ik begreep het niet...Wlan bedoelde hij...
Voor de Rhein volg de rode borden, de blauwe borden lopen parallel met de rivier...handig!

Afbeelding

Een twijfelgeval de afstand naar het centrum, we gokten verkeerd en gingen te voet, best doenbaar maar de vele kilometers van de voorbije weken wegen door en eisen hun tol, we slepen ons door de stad.
De stad is een aangename verassing en heel fotogeniek, buiten de vele bezienswaardigheden dat ze te bieden heeft, deze is eentje om te onthouden en nog eens aan te doen, op een namiddag krijg je hier een kleine indruk van de stad, we slagen erin om de ganse stad te doorkruisen.

Afbeelding

Alles ligt geconcentreerd rond de markt, prachtige vakwerkhuizen, een Staatstheater om U tegen te zeggen, gebouwd naar het voorbeeld van het Colosseum, het Dom, daarachter de Nagelsäule, de gezellige Rheinufer, de Staatskanzlei enz enz.

Afbeelding

Afgelegde afstand 2.736 km
Verbruik diesel 334 l
Kosten brandstof 367€
Verbruik propaan 77 l
Péage 96.6€
Overnachtingsplaatsen 205.5€
De raming in het begin van het verslag geeft een verschil van 5€ !


Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 19 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling