CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 30 apr 2024 15:33

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: La Rose Pipeau Fronsac wijnbeurs Dunkerque 2016.
BerichtGeplaatst: 03 nov 2016 23:01 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35370
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Een La Rose Pipeau Fronsac.

Afbeelding

Prachtig toch zulke etiket, dit kan enkel en alleen door iemand met smaak ontworpen zijn. Een elegant, klassieke van uitzicht rococo etiket, uitstekend passend op een wijntje uit de Bordeauxstreek net niet bombastisch en met catchy kleuren.
Mais bien sûr, c'est ma femme...zegt Mr GRIMA senior, zij heeft het etiket ontworpen zegt de fiere oude man trots achter zijn toogje. Un connaisseur...en probeert mij meer aan te smeren dan ik interesse heb.
Het is de eerste keer dat ik een fles wijn koop wegens een etiket, de mooiste van het Salon du Vin te Dunkerque, laat dit duidelijk zijn.
De fles pronkt nu in mijn kast in de living, of ze lang vol blijft is iets anders, de fles blijft zitten enige tijd ook al zal ze ooit leeggedronken worden. Het koesteren is fataal.
Tot aan het volgende salon, maximaal één jaar dus, een record huize Gasparella alhoewel ik nu mijn uiterste best doe om een bescheiden collectie te vormen.
Dit gebeurde vrijdag de 28e oktober in de namiddag tijdens de eerste dag van de jaarlijkse wijnbeurs te Dunkerque, een deel van de voorraad werd toen gekocht...maar we beginnen eerst in Bertem Gemeenteplein, onze eerste overnachting van een verlengd weekend.
Gratis overnachtingsplaats, geen voorzieningen maar wel ideaal gelegen om 's anderendaags vroeg in de ochtend de Ring rond Brussel aan te vatten.

Nieuwpoort.

Afbeelding

De dag voor het Salon, donderdag 27 oktober.
Onze stek ligt bij de Zwerver te hoogte van Sint-Joris deelgemeente van Nieuwpoort, op een terrein bestemd voor motorhomes met alle voorzieningen betalend per uur, een plaats waar we jaarlijks graag terugkomen als we 't Zeetje bezoeken vanwege de strategische ligging. Naar mijn mening maar dat is enkel en alleen een persoonlijke visie een van de mooiste en levendigste stukjes aan onze kust.
Bon de goesting geheel terzijde, alles gebeurd hier automatisch, ticketje nemen, slagboompje open, stukje grond kiezen, stroomkabel inpluggen, satellietschotel richten, niet eenvoudig die handelingen. Naast mij een meneer die haast hysterisch werd over zijn automatische schotel, geen beeld, geen klank wel veel gevloek en getier, het kostte ons moeite om hem tot bedaren te brengen...de arme man, eigenlijk niet vermeldenswaardig ware het niet dat die brave gast haast ontplofte en koleirig op TV Vlaanderen al de schulden van de wereld toeschoof...en dit op vakantie...maar ja wie heeft er niet van die momenten.
Wij zoeken even de rust aan de overzijde van de straat, het is bijna Allerheiligen en Allerzielen, in gedachte zijn degene die we missen bij ons.

Afbeelding

Wie herinnert zich nog de parking aan de Oude Jachthaven niet? We denken er soms met een beetje weemoed aan daar die plaats nu niet meer bestaat, niet voor het gratis aspect van de zaak, de parkings waar " we " zomaar met onze mobie vrij mogen staan zijn vrij zeldzaam geworden.
Het was altijd spannend om daar te kunnen staan, het wel of geen plaats hebben was een issue, het barstte toen uit zijn voegen maar op een of andere manier kon je steeds een stekje vinden. Wifi bestond toen nog niet, smartphones ook niet, tv werd enkel en alleen bij slecht weer gekeken, een doos cassettes met de allerlaatste films, niemand had een probleem met een of andere printplaat, mensen babbelden toen met elkaar...en belangrijk toen blije gezichten!
Volgens mij ben ik oud aan het worden, weemoedig en soft...

Afbeelding

Ondertussen is het stuk Nieuwpoort Oude Jachthavenaan de IJzer tot Nieuwpoort-Bad totaal gerenoveerd en deels ingenomen door bouwpromotoren, ik loop met een Samsung tablet rond, een Nikon reflex fototoestel, een smartphone aanschaffen is nog net niet aan de orde en vinden dit stukje prachtig! Eind oktober de zon is van de partij en we fietsen nog rond, richting een of andere terras.
Uiteraard vergeten we de vismijn niet, een selfie met een of andere vis mag ook niet ontbreken, dit voor de facebookers onder ons...tja je leest het goed... delen, ik vind het leuk, ik ben er voor gevallen maar enkel waar er free wifi is, dat is nog geen ganse kniebuiging, ik ben enkel van de fifties.

Le Salon du Vin et de la Bière.

Afbeelding

Dit jaar aan zijn 30e editie toe, voor ons mah... ook toch ettelijke jaren...
Een jaarlijks terugkerend evenement waarbij meer dan tweehonderd wijnboeren en andere hun producten tentoonstellen, dit georganiseerd in het Kursaal te Dunkerque door Les Chevaliers du XXème Siècle in twee gigantische zalen. Restaurant en oesterbar incluis.
Het principe of werking:
Via uitnodiging of een inkombiljet ( betalend ) mag je met een bijhorende geleverde glas op elke stand van de producten van de deelnemende boeren degusteren, gaande van wijn, kazen, hespen, foie gras, wijngaardslakken, taarten, brood...om je dood te eten en lazarus te drinken. Gratis!

Afbeelding

Dat lazarus drinken, vreten en ongegeneerd je glas onder een vigneron zijn neus steken doen we dus niet meer, gericht met een plannetje in de hand waarin de te bezoeken vignerons staan, zorgvuldig mijnentwege aangekruist, gaan we bijna op een meticuleuze aanpak op zoek. Vervolgens geproefd en beoordeeld. Men weze gewaarschuwd, de leperds, ze gaan ons niet zat voeren zoals in de beginjaren.
VERGEET HET!
Een frisse droge Saumur uit de Loire, een Pomerol uit de Bordeaux, een Malbec uit Cahors, een Châteauneuf-du-Pape enz enz, de klassiekers dus, ze waren allemaal aangeduid, het proeven van deze wijnen samen met de favoriete Chardonnay's en Sauvignons van ons Liliane is net genoeg van het goede, gelukkig geproefd in kleine maten, het is ooit anders geweest... meer dan een viertal wijntjes proeven en onthouden naar smaak zonder enig notering en klassering is voor mij hopeloos. Zorgvuldig gewikt en gewogen, portemonnee incluis werden de aankopen gedaan. Voor in de kast!
Bij de vraag van een vigneron hoe dat je de wijn vind, deze tip:
Il est fruité, rond, beaucoup de tannine, corsé, il faut patienter encore quelques années...en je bent een kenner. Als de wijn niet goed smaakt zeg je maar à tout à l'heure en merci. Dit alles met een smoel de connaisseur. Pokerface.
De andere, de dagelijkse wijntjes zijn voor...euh dagelijks gebruik. Als ze maar lekker zijn!
Zeulen hoef je er ook niet, gedienstige jongeren in een aangepast uniform staan klaar om je te volgen met een karretje, een persoonlijke voiture van de Chevaliers staat buiten op je te wachten en de levering aan huis te bezorgen, hierin dit geval tot bij onze motorhome op wandelafstand geparkeerd op een gedoogparking.

Afbeelding

Tijdens deze drie dagen expo wordt er natuurlijk meer gedaan dan geproefd, dat kan dus onder meer in het centrum van Dunkerque aan het Port du Bassin bijvoorbeeld.
Aan de bassins een havenmuseum, enkele historische schepen, viskramen, restaurants, wat verder het fraaie stadhuis en het belfort, de Sint-Eligiuskerk en niet te vergeten op zaterdag marktdag.
Maar om te bezinnen is er niets beter dan een verkwikkende strandwandeling na een laatste avond proeven in gezelschap, we gaan in retraite.

Afbeelding

Kortrijk

We hoeven nog niet naar huis, trouwens in Kortrijk kunnen we onze cadeaubon Bistro & Wijn letterlijk opsouperen bij MI DI.
We overnachten hiervoor op de camperplaats in de buurt van de Broeltorens voor amper 10€ alles inbegrepen op een steenworp van het centrum.
Een stadje dat naar mijn mening meer dan een enkel bezoekje waard al is het maar omdat er meer dan voldoende bezienswaardigheden zijn al dan niet deel uitmakend van het Unesco werelderfgoed. Niet enkel de Budatoren, alles draait daar precies rond die toren maar de renovatie aan de IJzer en de Diksmuidekaai sprak mij aan. Prachtige architectuur en beelden!

Afbeelding

Van de brasserie niets dan lovenswaardige woorden, behalve dat de kelner van wijn geen kaas gegeten had, wij eigenlijk ook niet enkel het oordelen ervan, lekker of niet , maar het niet kennen van de cépage of het vermelden van de assemblage van de huiswijn...foei!
We maakten het meteen duidelijk dat we kwamen van een spoedcursus wijndegustatie en zich van ons niets moest aantrekken...hoofdschotel, aangepaste wijntjes, dessert en koffie binnen een uurtje, zalig!
We keren terug via het Plein en het Begijnhof Sint-Elisabeth. Hagelwit zoals het hoort!

Afbeelding

Oudenaarde

Gekend door de Ronde en voornamelijk het Centrum Ronde van Vlaanderen. Hier staan we gedoogd op de Smallendam met een prachtig uitzicht over de Schelde, naast ons nog enkele andere motorhomes met dezelfde gedachte.
We trekken naar de markt via het rondemuseum, de kasseien met de namen van de winnaars tegen de vitrine spreken tot de verbeelding.

Afbeelding

Wat minder aangenaam was is dat de markt er opengebroken bij ligt, hier zijn ze ook aan een renovatie bezig, de kasseien worden vervangen door...andere kasseien!
We babbelen wat met een misnoegde kroegbaas bij een lekkere ommegang en een fris chardonnaytje, wat? Negenendertig werkdagen? Twee jaar zekers.. zal 't duren!
Jammer dit was een van de redenen van het bezoek aan Oudenaarde, we kiezen de andere kant van de Schelde voor een wandeling, de kant van Onze-Lieve-Vrouw van Pamelekerk.

Afbeelding


Terug naar het begin.

In Bertem om naar Leuven te fietsen en naar de tentoonstelling Utopia te gaan zien.

Afbeelding

Jammer genoeg mag men bij deze tentoonstelling geen foto's nemen, dan ga ik ook niet binnen...
Het geld spendeerden we dan maar aan een laatste braspartij in Frituur 't Dorp en café 't Blok in Bertem, één van de leukste café's in heinde en ver maar hou dat voor je eigen...
Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella

Afbeelding

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling