CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 00:22

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: VIEUX-LILLE, chez LE BARBIER QUI FUME et autres, 2017.
BerichtGeplaatst: 09 aug 2017 17:43 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.



Afbeelding
Bij Le Barbier Qui Fume.



Garçon:-Une asiette a partager messieurs, et la bouteille Casa Rossa?
Bien sur, bon choix! Et pour le plat?
Moi:-Le wat? Le plat...die gast denkt dat ik hier ga vreten....Sa suffit pour nous, zeg ik met mijn schoolfrans. Ik heb het nog niet verleerd, de graatmagere strak geklede garçon met de fijne moustache haast zich om de bestelling door te geven. Hij heeft mij verstaan, aandringen hoeft niet, boodschap ontvangen.
We krijgen geen ganse menu meer op op onze leeftijd.
L' assiette de charcuterie, een assortiment in eigen huis fumé zal wel voldoen.



Afbeelding
Mooie herinneringen.



De zaak liet mij denken aan een kleine trattoria in Altavilla Vicentina waar wij jaren kind aan huis waren.
Het was er gewoon aanschuiven, het begon steevast..."per oggi abbiamo"...eten wat de pot schaft.
Het interieur van Le Barbier trok ons op dezelfde manier aan maar, net iets afstandelijker.
"Nos propositions" handgeschreven op het bord op de stoep buiten trok ons over de streep.
De fles rosé in de wijnkoeler, une assiette groot als de tafel werd voortgebracht:
Alors ici nous avons des rilettes, ici notre coppa et mortadella ( slik, mortadella en coppa in Lille? ) notre saucissons, le canard et bla bla bla, bon appetit!



Afbeelding
Wooden Leica? Zelfs dat niet...



Schattig niet die Leica?
Een bijna ramp werd voorkomen door gewiste foto's van mijn sd kaart ( deels maar ) terug te recupereren met de hulp van nuchtere mensen op een hulpvaardige forum.
Ik had tunnelvisie, gek dat men niet meer helder kan denken bij een ramp, enfin we zijn vertrokken met het verslag!



Afbeelding
Temse aan de Scheldekaai.



Er staat het een en ander op onze to see lijst, sinds Lille in geuren en kleuren op een toeristisch televisieprogramma gepresenteerd werd stond ze met stip genoteerd.
Er is wel een "maar" aan Lille, ze is ontoegankelijk voor motorhomes!
Het vergt enige organisatie en als een goede... hum hum Belg, tirez votre plan.
Of anders gezegd "arrangiarsi" op mijn manier.
Gent staat op de planning, Kortrijk of Doornik om Lille te bereiken, Roubaix misschien?



Afbeelding
Parking De Zaat.



Het gebeurd ook af en toe dat een planning niet loopt zoals gewenst, net zoals vandaag maandag 3 augustus.
Een fileprobleem op de Antwerpse ring maakt dat we net voor het klaverblad de neus van onze Adria richting Brussel sturen, om even later te horen dat het vanaf Herent tot in Bertem ook aanschuiven is. Nu weet ik waarom we meestal oostelijk of noordelijk van ons woonplaats trekken.
Fileleed is daar onbekend.
De nieuwe camperplaats aan De Zaat in Temse stel ik voor de vuist weg, is dat goed Liliane?
Alles goed voor Lilianneke...
Voor de file in Herent rijden we richting Mechelen en Willebroek.
We staan hier op een nog niet afgewerkte camperplaats, gratis weliswaar.
Ik zie er meteen foute dingen en toestanden, ach de motorhomer is iets aparts.
Ik ben nu lief met mijn uitspraak...


Visit Gent.



Afbeelding
Parking aan de Yachtdreef. Gratis zonder voorzieningen.



Alkoven boven op de parking in Gent! Spanjaarden op kop qua aantal, gevolgd door Italianen en Fransen.
Een Deen en een verloren Ier zijn in de minderheid.
Een kleine rondvraag van mij bevestigd wat ik al jaren hoor, eerst Bruges en dan Gand, steevast worden deze steden in het Frans genoemd en in die volgorde bezocht.
De volgende stad of etappe vooral bij Italianen en Spanjaarden is Kinderdijk...
E Anversa o Amberes no-o? Ik zie ze dan twijfelen.
De Deen is voor twee maanden weg, we are going to buy some wine in France...it's cheaper lacht hij. Groot gelijk!



Afbeelding
Predikherenlei.



Een vriendelijke Gentenaar, ze zijn in mijn ogen alle vriendelijk de stroppendragers, legde ons uit welke de beste manier men het centrum bereikt, via de Rozemarijnenstraat of voorbij de Delhaize de Ekkergemstraat in, altijd rechtdoor...tot aan de Predikherenlei...
We verkozen door een of andere reden de Ekkergemstraat, het zal onze vaste route worden min of meer.
Eens een route uitgewerkt laat mijn autistisch trekje geen andere toe, ik ben een gewoontedier.
Voorbij de kerk passeren we een oude home, wat verder de Heilig Bloedstraat die er heel studentikoos uitziet, Sint Lucas, de Zwartezustersstaat om bij Dille en Kamille onze fietsen achter te laten.



Afbeelding
Zicht op de Sint Michielsbrug.



Bij de Sint-Michielsbrug staan we even stil, de drie Gentse torens staan er te pronken, zicht op de Sint-Niklaaskerk, het Belfort van Gent en de Sint-Baafskathedraal, een schitterend uitzicht!



Afbeelding
Bas-reliëf op de Sint-Michielsbrug.



Afbeelding
Het Gravensteen.



Aan het Gravensteen na het bemachtigen van een stadsplannetje bij het infokantoor houden we even een pauze, plannen en facebooken bij een frisse Bockor en uiteraard toeristen bekijken.



Afbeelding
Ergens in de buurt van de Haringsteeg.



Gent bezichtigen zonder het middeleeuwse "quartier" te bewandelen zou zonde zijn, we doen mee en volgen de must see en do's uit het stadsplannetje, vanzelfsprekend is dit de moeite!



Afbeelding
Ganda.



Met de uitspraak van een plaatselijke gids in het Groot Vleeshuis over de Gandaham was ik het danig oneens.
De Duitse toeristen hebben meteen mijn opmerking ook mee gekregen:
- Das ist falsch, zei ik tegen ons buren, der Parma ist besser!



Afbeelding
Stadshal.



De omstreden Stadshal is nu niet meer omstreden, de eer gaat nu naar de stadsbibliotheek De Krook wat de nieuwe landmark is geworden. Ook een niet te missen plaats.
Jammer genoeg zijn de foto's van De Krook verdwenen...



Afbeelding
Lekker...



Neen geen renaissance, geen neoclassicisme of gevel uit de IVXe eeuw of eender welke historische gebeurtenis.
Gewoon een kind genietend van een ijsje...



Dag 2 Gent.



Afbeelding
Graffiti?



Deze ochtend flaneren we door de Werregarenstraatje, een steegje waar men duchtig met een verfbusje er op los kan gaan.
Er zijn hier en daar leuke werkjes te zien, enkele regels zijn er in acht te nemen, afblijven van het mooie betere spuitwerk, tja...wat is dan kwaliteit of het betere werk?
Het geheel lijkt me wel best interessant om eens te zien, maar nog een hele weg te gaan eer je Street Art a la Berlijn vind.



Afbeelding
De Kouter.



De geplande route brengt ons via De Kouter, een plein met mooie statige huizen, een prachtige ijzeren kiosk uit de 19e eeuw en kunstwerken "The Mystic Leaves".
Verwijzend naar de zondagse bloemenmarkt?
Ondertussen passeerden we het Oud Justitiepaleis, wat verder een prachtige contrasterend gebouw tov de bestaande in de buurt, de nieuwe bibliotheek.
Bij Portus Ganda neem ik de tijd om uitgebreid foto's te nemen waar Schelde en Leie samenvloeien.
Deze foto's zijn jammerlijk genoeg verloren gegaan! Idem voor Geeraard de Duivelsteen.


Afbeelding
Portus Ganda, foto uit mijn smoelenboek.



Afbeelding
Groot Begijnhof.



Van Sint-Amandsberg hebben we nog leuke herinneringen, een kort stukje fietspad aan de Dampoort naast een treinspoor brengt ons tot een multiculturele wijk te Sint-Amandsberg, we zijn hier even de weg kwijt.
Niet lang echter, we merken hier dat men meteen ter hulp komt bij de minste aarzeling van een verloren uitziende toerist, we krijgen de tip om eerst het Groot Begijnhof te bezichtigen.
De benaming laat vermoeden wat het is, de grootste Begijnhof van Gent.
De rest van de geschiedenis kunnen jullie wel opzoeken, ik dacht dat ze allemaal wit waren...bij nader order als ik eraan denk, het veel kleinere begijnhof te Tongeren is ook niet wit.



Afbeelding
De Sint-Amanduskapel bij het Campo Santo.



We eindigen hier in stilte...ons verblijf te Gent zit erop.



Naar kortrijk voor een bezoek aan Lille en Roubaix.



Afbeelding
Kortrijk naar een aquarel van een Duitse soldaat in 14-18.



We staan in Kortrijk op de met alle voorzieningen uitgeruste motorhomeplaats aan de Broeltorens.
De batterijen zullen op een etmaal ongeveer terug op punt staan na drie dagen selfsupporting.
Bedoeling is echter wel meer dan een dag hier te verblijven.
Een eerste dag wat info inwinnen, een dagje voor een uitstapje over de grens, later wat fietsen?



Afbeelding
Begijnhof Kortrijk



Aan het infokantoor in de buurt van het Begijnhof kregen we alle nuttige informatie hoe Lille te bereiken, samen met nog wat foldertjes uit de streek.
Bottom line, de trampoline ticket voor het weekend...

Citaat:
Lille - Trampoline 1 dag
Voor reizigers die zich occasioneel verplaatsen naar Lille (Rijsel)
Onbeperkt reizen op 1 dag in 2de klas aan € 8 voor volwassenen en € 4 voor kinderen, uitsluitend vanuit de stations Doornik, Froyennes, Kortrijk, Moeskroen en Herseaux.
Enkel op de reisdatum en de verbinding vermeld op je biljet

Om het uur vanuit Kortrijk is Lille op een kleine halfuur bereikbaar.



Afbeelding
La Grande Place Lille. Na meer dan een uur omzwerven met de trein...



...bereiken we de Gare de Lille -Flandres.
De trein van 10h13' wat ons een prima uur leek om te vertrekken vertrekt niet op dat uur gedurende de maanden juli en augustus. Niet gelezen menheer, de kleine lettertjes op het infobord?
Euh neen, zeg ik tegen de persoon aan de andere kant van het loket.
Wel je kan nu op 39' na vertrekken naar Tournai, uitstappen in Froyennes en dan de trein nemen komende van Tournai...



Afbeelding
La Vieille Bourse.



Prachtig 17e eeuws paleis in Vlaamse barokstijl, het mooiste gebouw van Lille volgens de connaisseurs.
Dat kan ik nu wel beamen.
Van daaruit kunnen jullie verder Vieux-Lille ontdekken zegt men tegen ons in de office du tourisme.




Afbeelding
Hospice Comtesse, achterzijde.



Althans de achterkant van het Musée de Hospice Comtesse.
Voormalige gasthuis, nu stads -en gasthuismuseum.



Afbeelding
Restaurantje zoeken in de Rue de la Monnaie.



We slenteren nu in de Rue de la Monnaie, één van de oudste straatjes van Lille, deels gevolgd uit instinct met de summiere kaart vanuit het infokantoor.
Als eerste kennismaking is dit wel voldoende, rekening houdend dat Lille meer dan een dag vraagt om ontdekt te worden.
We belanden in de Barbier Qui Fume...wegens allerlei redenen, eentje ervan is honger.



Afbeelding
De Notre-Dame-de-la-Treille.



Een obligate détour via de kathedraal is een must do als men een Franse stad bezoekt, bijna iedere stad heeft er een.
Neogothiek midden 20e eeuw afgewerkt, vrij jong dus.



Afbeelding
Le restaurant de monsieur Jean .



Er staat Paul op de gevel, raar volk de Fransen, is Jean Paul of is Paul Jean?
In ieder geval de patisseries, boulangeries, resto's, winkeltjes allerhande zijn een lust voor het oog, het slenteren in de straatjes van Lille is een aangename bezigheid.
Ze hebben ook nog Belgische bieren op de kaart, prijzen naar de beurs van toeristen!
Wat wil je op de Grande Place...



Afbeelding
De Gare...



In feite was het uitstappen in Roubaix niet gepland, we doen une folie en waarom ook niet?
Het museum bezoeken vergt niet veel tijd, ik was eigenlijk enkel geïnteresseerd in het interieur.
We slagen er schaamtelijk in om al dit pracht in een uurtje af te haspelen. In snel tempo werden er foto's genomen. Weliswaar zonder flits, dat mocht niet van de suppoost.
Het gevolg was een beetje denk-en prutswerk met mijn Nikon, belichting instellen en wat aanpassen van de stoppen.
Uiteindelijk was ik best tevreden van het resultaat...enkel zijn ze zoals beschreven verloren geraakt.
Of ze aan kwaliteit ingeboet hebben bij het terughalen met een recover programmatje moet ik nog uitzoeken.



Afbeelding
La Piscine.



Afbeelding
Interieur van de voormalige Piscine.



Afbeelding
Alexandre Sandier, Portique, 1913.



Afbeelding
Keramiek, glas in lood...



Afbeelding
Verdieping van La Piscine.



Afbeelding
Fietsen naast de Leie, Kortrijk.


Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 6 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: petersteel


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling