CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 12:31

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Déjeuner chez L'Excelsior. Nancy 2019.
BerichtGeplaatst: 04 apr 2019 18:28 
Online
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35306
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.

Afbeelding



Van Kortessem naar Pont-à-Mousson.



Daarvoor moeten we door d' Ardennen...grijs, onaantrekkelijk, vochtig, koud en donker...
Niet bepaald mijn favoriete streek. We komen er quasi nooit.
Een streek waar we meestal doorrijden uit noodzaak, omdat het niet anders kan.
Er zijn honderdeneen redenen over het waarom dat ik de streek niet echt graag heb.
De vijf hierboven zijn voldoende als uitleg, de andere vijfennegentig wil je niet lezen.



Afbeelding



Ik overdrijf lichtjes...tijdens de zomer bijvoorbeeld kunnen de Ardennen voor koelte zorgen.
Vanzelfsprekend is er iets te zien in d'Ardennen, maar si tu y as déjà été zoek je naar meer.
Beneden die streek ligt de Lorraine of Lotharingen met Nancy als receveur de boîte.
Dat is de letterlijke vertaling voor blikvanger...
De hoofdstad van de art nouveau!
Als het over vormen en architectuur gaat is dit een stad dat je niet mag missen.



Afbeelding



We plannen onze uitstapjes met de motorhome navenant de af te leggen afstand.
Nancy ligt wat ver om in een stuk af te leggen naar mijn mening en goesting, vooral dat laatste.
Het gevolg daarvan is dat we onze eerste overnachting in Kortessem pleegden, vroeg in de ochtend de dag nadien vertrokken om goedkoop te tanken in Luxemburg en uiteindelijk in Pont-à-Mousson belandden om bij een uitgeweken bewoner uit Capri ons aan te melden aan de aldaar gelegen de Port de Plaisance.



Afbeelding



Dit maken we meestal mee als we landgenoten van eerste of tweede generatie tegenkomen.
Bij een toevallige ontmoeting krijg je dan steevast de vraag:
-Da dove sei, da dove vieni, en da dove sei in Italia?
Ongeacht of je in België woont vragen ze naar de streek van afkomst in Italië...
Het ons kent ons verhaal, de Cosa Nostra!
De Capitain du Port zag er ook uit als een inwoner van Capri...impeccablement vêtu!
We leggen de brave man uit dat we voornamelijk voor Nancy komen.
Hier is het goedkoper, zegt Monsieur Capri.
Met de trein heb je hier goede verbindingen met Nancy krijgen we mee.
Een optie.
We betalen voor de overnachting en zeggen tsjaow...
Aangezien we Pont-à-Mousson niet kennen is de rest van de dag gereserveerd voor een kleine verkenning van de stad.
Het weer is schitterend, er hangt lente in de lucht.



Afbeelding




De camperplaats is voornamelijk een doorgangskamperplaats rond deze periode merken we.
De aanwezige campers hebben aanhangwagens bij, gesloten of met een kleine utilitaire op, de eigenaars zien er gebronzeerd uit.
De grote terugkeer van de overwinteraars uit het zuiden, Pasen? De zachte opkomende temperaturen? Heimwee?
Ze komen laat aan en rijden vroeg terug weg. We hebben daar het raden naar...
Wij?
Wij trekken ook verder naar Nancy, het hoofddoel van deze trip.
Eerst nog wat van het centrum genieten.



Afbeelding



Le petit dejeuner te Nancy is van korte duur.



Pont-à-Mousson bevalt ons wel zeggen we tegen elkaar tijdens de rit naar Nancy.
Om te onthouden of om terug aan te doen als we terug naar huis rijden.
Ons hoofden staan nu gericht naar de Musée de l‘École de Nancy, bakermat van de art nouveau.
Deze kunststroming ontstond min of meer in Nancy, het museum is uniek onder ander interessante bezienswaardigheden dat Nancy ons te bieden heeft.
Dat onder andere is dan het interieur van Brasserie Excelsior waar we graag zouden ontbijten of een vieruurtje nuttigen.
Naast de Brasserie ligt ook iets interessants om te bezoeken, namelijk de Confiserie Lefévre-Lemoine, een antiek snoepwinkeltje...
We zijn al verlekkerd en opgetogen.
Ik zie het al voor ogen, de wandeling vanuit onze camper aan de binnenhaven naar de Place Stanislas!
Volgens de betere boekjes het mooiste plein van Frankrijk!



Le Port de Plaisance est actuellement fermée!



Zegt ons de tegemoetkomende capitaine du port als we voor nadarhekken staan aan de binnenhaven van Nancy.
Il faudra retourner plus tard...
Nergens een melding op le internet français of elders...
Dit is nu echt een ontgoocheling.



Une demi-heure plus tard...



Afbeelding



...zijn we terug in gezelschap van de talloze zwanen aan de oevers van de Moselle te Pont-à-Mousson.
We kunnen toch met de trein Fra? Zegt Liliane hoopvol.
Ik huil tranen met tuiten en smijt me op de grond.
Non il n'y a pas de question de ça!



Afbeelding



Liliane weet perfect met grote kleine kinderen om te gaan.
Wat wil je dan doen Fra?
De Abdij? Stadje nog eens bezoeken, iets drinken?
Er is een expositie in de abdij...



Afbeelding



Dit verzacht een beetje het leed, een druppel op een gloeiende plaat...uiteindelijk werd het toch wel een beetje de moeite.
De voormalige Abbaye des Prémontrés is onder andere tot een soort van cultureel centrum omgetoverd, het volledige interieur is te bezichtigen.
Wij krijgen een persoonlijke begeleiding en uitleg wegens het zo goed als alleen zijn in de expositieruimte.
Barok en moderne kunst, een interpretatie via godsdienst en mythologische figuren.
We vergapen ons aan de ovale ( Atlas ) trap, de kleine ronde trap, de kloostertuin en patati en patata...



Afbeelding



Ons verblijf in Mousson eindigt op de Place Duroc, we plannen het verdere verloop van dit ceci n'est pas Nancy trip onder het stralend zonnetje bij de Chateau d' Amour oftewel de Maison des sept péchés capitaux.
Niet echt wetende wat de relatie is van Chateau d' Amour en de zeven hoofdzonden...tenzij lust, lust als wellust...LILIANE!



Séjour à Metz.



Vanaf Pont-à-Mousson is Metz amper une demi-heure rijden verwijderd.
De stad ligt ook aan de Moselle, we hebben daar mooie herinneringen aan, waarom niet opnieuw?
Een stad bezoeken doe ik het liefst door 's morgens uit mijn deur te stappen en er al te zijn.
Metz voldoet aan die voorwaarde.
We staan gratis op de parking naast de nog niet open voor het seizoen zijnde stadscamping.
We vinden nog een vrij plaatsje, onze hoge milenco oprijblokken komen hier goed van pas, ik rij tot op het hoogste vlak.
Het water is afgesloten en de loosplaats ziet er niet uit.
De loosplaats en vuilbakken...on se plaint pas, wij zijn in Metz.



Afbeelding



Achter de bekende kathedraal gaan we het infokantoor binnen.
We zijn op zoek naar tips.
Wat we van Metz nog niet bezocht hebben bijvoorbeeld zijn de Bastions en de Quartier Outre-Seille na het bekijken van wat kaarten.
De rest, Centre Pompidou met zijn golvend architectuur, is voor de dag erna.
Ja-a Metz is uitnodigend met dit prachtig weer.
We hebben gelukkig wat in het vooruitzicht!



Afbeelding



Op de Place Saint-Jacques te Metz zittend aan de bar met de gelijknamige naam als het plein, genieten we van La maison bleue , een prachtgevel in jugendstil opgetrokken.
We krijgen iets te zien van de art nouveau...een beetje.
Euh, jugendstil, art nouveau...?
Beide benamingen zijn goed, de Duitsers hielden een tijdje huis in Metz tijdens de jugendstil periode, daarmee.



Afbeelding



Le lendemain matin...



Panique in het kot!
Verdorie Liliane!
De truma verwarming werkt niet en er is geen foutmelding.
Blijkt dat een buis uit een van de uitlaten van onze verwarming losgekomen is.
Terugsteken lukt niet, de buis verpulverd zowat in mijn handen.
Om het kort te maken, na een deugddoende espresso avec croissant bij de Saint-Jacques in het centrum fietsen wij naar een motorhomedealer net buiten Metz.
On trouve un tuyau de 64 mm de diametre au prix de 7 euros Français.
Geen bezoek naar het Pompidou centre maar ik ben voldaan over mijn oplossing van le problème.




Afbeelding


Ceci n' était pas Nancy!


Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: PaulenDenise


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling