CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 08:34

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hessen...urgemütlich. Augustus 2020.
BerichtGeplaatst: 02 sep 2020 19:33 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35306
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.



Afbeelding
Brotgasse Rotenburg a d Fulda.



Brilon historische altstadt.



We zijn uiteindelijk na veel wikken en wegen erin geslaagd, via opzoekingswerk en verkregen info, om een tripje in elkaar te rijgen richting enkele nog niet bezochte en voor ons onbekende stadjes in regio Hessen.
Nieuwe bestemmingen.
Ja-ha daar verheugen wij ons op!
Opnieuw de angst om in een routine te belanden van reizen zonder doel.
Voor ons werkt dit.
Zout voor de aardappelen.
Onze ingrediënten zijn kleine overzichtelijke stadjes, liefst een historische altstadt, wat fietsmogelijkheden in de buurt, rivieren, meren, bossen, burgen und schlössern.
Hessen, weten we uit vorige uitstapjes, zowat in midden van Duitsland gelegen is genoeg gekruid om ons te blijven entertainen.



Afbeelding



Brilon, niet in deelstaat Hessen gelegen maar in Noordrijn-Westfalen, is de eerste halte.
Verder rijden heeft geen zin, doe ik niet graag.
Ik heb al lang geleden de leeftijd en mogelijkheid bereikt dat ik mag doen wat ik wil.
De ervaring ook, dit tussen ons gezegd en gezwegen.
Of met andere woorden beschreven, ik ken mijn beperkingen, niet meer kunnen.
Langer dan een voormiddag rijden is voor mij vermoeiend, tenzij het een buitengewone mooie weg is dat enkel in mijn fantasie bestaat.
Een weg met veel oh's en ah's.
Tegenwoordig is dat meer " wir bauen fur sie " en " baustelle strecke 5 km " gevolgd door een dankjewel als je daardoor een uur verloren hebt in de zoveelste file.
Nein danke!



Afbeelding



De handrem is dus opgetrokken op net geen 300 km van huis.
Gereden enkel voormiddag.
Een andere reden van dat niet graag verder rijden is dat mijn huisarts bevolen heeft om dagelijks mijn portie rode wijn in te nemen...bij het middagmaal.
Er werd goedkope Duitse diesel getankt enkel voor een bedrag van 50€, het moest verder wat goedkoper worden.
Betaal 10 € met de kaart voor een overnachting op de camperplaats en steek wat centjes in de stroomkast.
Alles wordt netjes in een schriftje genoteerd.
Enkel voor de statistieken of om mij nadien iets van de reis te herinneren.
Mijn bovenkamer is een zeef.
Gelukkig heb ik Liliane die mij op dat gebied steunt.
" Fra? Sleutels bij? Gsm? Mondmasker? Portemonnee... "
Gevolgd door het zoveelste gekibbel en een kus.



Afbeelding



Liliane is ook opgetogen door het feit dat Brilon een stedenband heeft met Heusden.
" Zeker dat dit Heusden-Zolder is Lilianeke en niet de andere Heusden? "
" Ja-ja ik herken dat! "
Daar moet ik dus niet aan twijfelen.
Ontdekt tijdens een wandeling door het centrum.
Aan de hand van een foldertje wat verkrijgbaar is aan het infobord van de camperplaats volgen we enkele bezienswaardigheden.
Enkele maar want meer dan 60 punten op de kaart krijgen we niet afgewerkt.
Dit schept dan een band en geeft een gevoel van geborgenheid als ik het zo mag omschrijven.
Drie uur of iets meer van huis zijn en terechtkomen bij iets wat vertrouwd in de oren klinkt.
Alsof ze, de Duitsers dan, zien dat we uit die buurt komen en ons in vertrouwen nemen?



Afbeelding



Punt 1, 2 en 3 met wat zijstraatjes samen met een uitnodigend terrasje Am Markt is voor ons voldoende.
We staan recht tegenover een der ältesten rathäuser Deutschlands en bestellen nog ein biertjen.
" Twee Fra? "
" Waarom niet, 't is zondag en de zon schijnt. "
" 't Is echt vakantie hé Fra! " Kirt Liliane van blijdschap.
" ..? "
Wij hebben een prima zitplaats op het zonnige terras met een mooi zicht op het 13de eeuwse gebouw en aangezien door dat corona gedoe wij nergens in een besloten ruimte willen toeven is dat tientje uitgegeven aan de pilsjes goed besteed.
Bijna cultureel besteed.
We doorlopen de bezienswaardigheden op papier met de wetenschap dat we dit wellicht zullen vergeten.
Maar bon, bezig zijn...



Liebe gäste am Twistesee.



Een bord aan de ingang van de camperplaats aan de Twistesee gebied op een vriendelijke maar kordate manier om zich eerst naar de receptie te begeven, dan een plaats te zoeken en terug te melden waar men wil gaan staan.
Doen we dan maar zonder ons veel vragen bij te stellen.
We zijn te gast hier! Vonselbstsprechend oder zoiets...Liebe gäste staat er ook op dat bord.
Als je het zo vraagt kan je niet weigeren.
Op de begeerde eerste rij nog wel, daar vinden we een plaats!
Ik betaal meteen voor zwei nächte.



Afbeelding



Het is verbazingwekkend hoeveel reisemobile er hier aanwezig zijn.
Geen wonder, de stellplatzuitbaters gaan er prat op dat ze al 6 jaar achter elkaar door Pro mobil als de nr 1 platz verkozen zijn.
Je zou haast denken dat velen enkel die plaatsen aandoen om er geweest te zijn.
Wij?
Wisten we niet dat dit ein nr eins platz is.
We zijn hier voor Bad Arolsen een stadje niet ver van de camperplaats, even ver te voet als met de fiets...
We laten het stadje voor wat het is vandaag, het is wat drukkend en bewolkt.
De Twistesee rondwandeling lonkt, een kleine 8 km wandelen.



Afbeelding



Pfff was me dat een tegenvaller zeg.
De wandeling bedoel ik.
Voor mij.
Het eerste deel was boeiend genoeg daar we allerlei toestanden passeerden die bij een meer van dit formaat horen.
Een ligweide, strand, waterski en bootverhuur, een paar kiosken, vismogelijkheden.
Je bent afgeleid en minder bezig met het stappen.
Het tweede deel was meer voor d' echten, meer in een beboste en heuvelachtig gedeelte op grind en half verweerde asfalt.
Ik moest af en toe passen terwijl Liliane op dit bergop en bergaf gedoe dartel rondsprong alsof ze Heidi aus Tirol was.
Loodzware benen en geen lucht krijgen...wasda?



Einfach entspannen in Bad Arolsen.



De afstand naar het Schloß doen we zelfs tweemaal met onze e-bikes.
Het ronddraaien met de pedalen doen mij de krampen en pijn vergeten van de wandeltocht van gisteren, 't was een off day.
In de voormiddag als opwarming en prospectie van de stad om dan terug te keren na het middagmaal om van de mondaine plaats te genieten.
Een kuuroord zoals er zoveel zijn in Duitsland.
Net en proper maar met een prachtig barok kasteel.
We bezoeken het museum niet, evenmin het schloß.
Zoals in Brilon vanop een afstand in bewondering voor al dat moois op een wel verlucht terras buiten...we durven niet.
Een rode draad gedurende de reis.



Afbeelding



Woensdag 19 augustus, Kassel ja of nee? Nee Eschwege!



Ooit bezochten we bij Kassel de Hercules.
Hercules is een landmark, een mega monument bovenop het Bergpark en Schloss Wilhelmshöhe.
Dat moet je ooit gezien hebben indien in de buurt, maarrrrr...
In het kort:
Deze grote waterval spektakel bezoek je best 's woensdags en tijdens zon en feestdagen, enkel op die dagen gaan de watersluizen boven open.
Unieke cascades, watervalletjes, vijvertjes , fonteintjes ontplooien zich voor je ogen.
Een spectakel om nooit te vergeten.
Wij waren er niet 's woensdags en ook niet tijdens het weekend.
We vergisten ons van dag!
Het werd ondanks de foute dag toch een onvergetelijke dag, voornamelijk voor onze beenspieren, nooit gedacht er zoveel te hebben.
" Nee Fra, al dat klimwerk! "
Gelijk heeft ze.
We rijden voorbij de afrit...volgens planning.



Afbeelding



We installeren ons op het gedeelte waar de standaard plaatsen zijn bij Knaus Campingpark Eschwege.
Er zijn luxueuzere plaatsen op de camping en dan zijn er nog de Premium plaatsen.
Voel je het al aankomen?
Dat tikkeltje jaloezie mijnentwege?
Ach, ' t is toch maar om er te staan en te slapen maak ik mijn eigen wijs.
We zijn hier voor de stad en de Werratalsee, vergelijkbaar van grootte met de Twistesee maar aangenamer om er rond te fietsen.
Volledig vlak met panoramische uitzichten rondom het meer.



Afbeelding



Tal van mogelijkheden om je tijd te doden, wij betalen voor twee dagen met een optie voor een derde dag.
" Nur drei tagen mit der wohnmobil " zegt de Duitse madam achter de balie.
Standaardvolk voor 48 h.
Fietsen rondom het meer doen we meermaals, het is er aangenaam en ontspannend, in de buurt aan de overzijde het wondermooie Disneyachtige Schloß Wolfsbrunnen naast een gehucht met de naam Schwebda.
Dat triggerd mij eerder dan dat kasteeltje...veel namen eindigen hier met de letter a.
Bebra, Sontra, Schwebda, Fulda en nog meerdere.
Zoiets maakt mij dan nieuwsgierig.



Afbeelding



Uit nieuwsgierigheid dus begeven wij ons naar Schwebda.
Evenals de benaming van dit steenoud stadje ziet het er hier oeroud uit.
Bij de kerk een beeld van een rondtrekkende figuur dat paarden en koeien genas met kruiden en bessen, der Wacholderjäger.
Wat verder een bakhuis.
De gevels!



Afbeelding



Het rechttoe rechtaan vakwerkhuis zonder franjes en versieringen.
Niet zoals we dit gewoon zijn te zien.
Sober, geen teken van enige versiering, kleur en rijkdom.
Het oer vakwerk.
Net zoals de benaming van dit gehucht, Oerduits, met behoud van naam in het toenmalige dialect.
Het geheim is ontsluierd!



Eschwege überrascht!



Het centrum van Eschwege daarentegen is het toonbeeld van vakwerkhuis architectuur.
Rijkelijk versierde gevels uit verschillende periodes zijn er te bewonderen.
Ik merk nu aan de hand van de folders uit het infokantoor dat we onbewust deels een Duitse vakwerkroute en sprookjesroute aan het volgen zijn.
Wij vergapen ons op de gevel in renaissancestijl van het Raiffeisenhaus net aan de ingang van de stad, verderop krijgt
Vrouw Holle een ereplaats in het Eschweger Schloß.



Afbeelding



Het stadje is overzichtelijk.
Er zijn zelfs fietsboxen ter beschikking om onze stalen rossen te beveiligen, und schöne radwegen geeft de infodame ons mee...
Die willen we ook eens uitproberen na de zoveelste rondjes rond het meer.
Window shopping kan je hier ook naar believen maar het is er net iets te druk.
Richting Bad Sooden-Allendorf?
De Weinberg?



Afbeelding



Dwars door velden en plassen van de Meinhardsee volgen we de Werra richting Bad Sooden.
Eens voorbij de bewoonde wereld komen we uit in niemandsland, een grindweg naast een verweerde heuvelkam uit Dolomit en gips.
Vroeger wijnbouwgebied en nu uiteindelijk teruggegeven aan de natuur.
We krijgen indrukwekkende vergezichten, enkel in het dal zijn er nog wat activiteiten, maisvelden onderbroken door stroken zonnebloemen.
Stofwolken in de verte, boeren met tractoren...



Afbeelding



Hier krijgen we subsidies voor, zegt de boerin.
Die bienen..." ach zo " knik ik begrijpend.
" 't Is voor de bijen " Zeg ik tegen Liliane, een strook met bloemetjes voor de honing...



Rotenburg an der Fulda, charmante oude stad am fluss.



Afbeelding



Het summum is bereikt, vrijgekomen endorfines maken mij blij, dit maakt het alles waard.
Van het uitzicht over de Fulda op de eeuwenoude gevels van de vakwerkhuizen van Rotenburg krijg ik een gelukzalig gevoel.
Naar mijn mening?
Er is niets mooiers dan Rotenburg.
Je vergaapt je op de gekleurde geveltjes zoals op de verlichte huisjes die men te koop aanbiedt tijdens een of andere kerstmarkt in Duitsland.
Je kent ze wel die huisjes met kerstverlichting, naast elkaar, die zo een warm landschap vormen zoals je nergens tegenkomt.
Wel, dat is Rotenburg!



Afbeelding



De gedachte van hier komen we nog eens terug komt in mij op.
Het tegengestelde is echter waar.
Het loont de moeite om telkens iets nieuws te zoeken om te bezichtigen.
Ben ik blij dat we de planning volgen.
Deze plaats heeft alles wat we wensen, ligging, uitzicht, riviertje, brugje, fietspad, groen, terrasje aan het water...hé een pizzeria!
Mooi weer!



Afbeelding



In het infokantoor krijgen we alle informatie en meer.
De bediende spreekt Frans tegen ons zodra ze weet dat we uit België komen.
Ze is van Waalse origine...
We krijgen een potje honing, een flesje sterke drank mee, fietskaarten, rondleiding in het Nederlands en worden overladen met de glimlach.
Ik heb iemand blij gemaakt vandaag!



Afbeelding



We hebben snel door dat Rotenburg zo goed als in twee gedeeld is door de Fulda en dat de bezienswaardigheden zowat verdeeld zijn over het linker en rechterdeel van de stad.
" De Brotgasse moet ik zeker hebben, zeg ik tegen Liliane, nr 40 in het plannetje "
" Morgen Fra? "
" Ja nu fietsen naar Bebra, maar eerst voorbij de pizzeria, eens luisteren "



Dag 2 Rotenburg, pizzageluk.



Het is geen vijf minuten wandelen van de camperplaats naar de brug dat Rotenburg met beide delen verbindt.
Nogmaals de stad heeft alles wat we wensen, vooral de beschreven wandeling in het Nederlands maakt het nog boeiender.
Het Joods perimeter of grens tijdens de " Sjabbes of Sabbat " bij 50, stolpersteinen jammer genoeg bij 51.
Hier wohnte Fritz Israel, 1921 ermordert in Majdanek 1941, daarnaast nog vijf andere struikelstenen.



Afbeelding



Grappige bronzen beelden als " de sluipwachter " of " familie-idylle " de " geitenhoeder " een hexenturm en tal van andere bezienswaardigheden houden ons de voormiddag bezig.
Tot het tijd is voor het middageten...



Afbeelding



" Buongiorno ", zeg ik in mijn beste Italiaans tegen de blond rossige man bij Bacco, " da giovane ero biondo come lei..."
Een glimlach en een " Accomodatevi " krijgen we terug.
" Fate la pizza anche a mezzogiorno? "
" Forno a legna! "
Ik moest absoluut van Esposito naar de keuken om de houtoven te gaan bekijken.
En waarachtig, een houtoven staat er te pronken, op temperatuur ook nog, de pizza kan niet anders dan lekker zijn.
" Una margherita con il salamino piccante per me e una marinara per la signora "
" Da bere? "
" Con la pizza gradisco una birra. "
" Perfetto! "
Esposito roept in zijn napolitaans dialect de bestelling door naar de keuken...
Eindelijk een echte pizzaiolo.
Het even langs het restaurant wandelen en luisteren naar de taal loonde gisteren, ik moest eerst zekerheid hebben.
Zulke momenten maken ons dan blij hé...we wisselen elkaars stukjes pizza uit als een verliefd jong koppeltje.
" Proef die kappers eens! "
" De mozzarella mhhh! "
" Heb je er pikante olie bij gedaan? "
" Lekker deeg! "
" Eind september Fra? Italië? "
" Certo! "



Afbeelding



Heute schon geschnuddelt?



Wij weten niet wat dit eigenlijk betekent dat schnuddelen.
Na de pizza en een aangename namiddag op de fiets gisteren kwam bij ons het schnuddelen aan de beurt.
Ik stel mij voor dat schnuddelen iets aangenaams is. Dat kan niet anders zijn dan knuffelen en meer.
Als het iets anders betekent zal ik dit ten stelligste ontkennen, wat een mooi woord.
Schnuddelen.
De vraag werd gesteld op het infobord bij de camperplaats te Melsungen.
Vandaag is het een fietsloze dag, er hangen wat dreigende wolken in de nog steeds blauwe lucht.
De 600 m naar het centrum overbruggen we wel te voet.
Melsungen is een onvoorziene stop, ontdekt door een foldertje te bekijken over regio Hessen.
Onvoorziene gebeurtenissen tijdens een planning, daar is ook ruimte voor.
Daar dienen de geplande reservedagen voor.
Geplande onvoorziene dingen...



Afbeelding



Bartenwetzerstadt, stad van de bijlen slijpers zo wordt Melsungen genoemd.
De houthakkers van Melsungen krijgen een standbeeld op de Bartenwetzerbrücke.
De sporen van het slijpen van de bijl kan je nog op de zandsteenblokken zien op de brug.
Een weetje.



Afbeelding



Opvallend voor ons zijn de hoge vakwerkhuizen, meerdere verdiepingen en minder scheef dan elders.
Misschien dat de Bartenwetzers hier meer vakwerk leverden dan elders.
Of de kunst beheersten om het juiste hout op het juiste moment te kappen.



Afbeelding



Grapje hé, het vakwerkhuis is niet genoemd door het vak als werk, maar door de indeling van de houten balkenstructuur. Daartussenin waren de vakken die opgevuld werden met allerhande materialen.
Er is wel een verschil tussen een vakwerkhuis gebouwd met winterhout of zomerhout.
Het moment van het kappen is belangrijk.
Een van de redenen van het kromtrekken van die huizen...ooit eens ergens gelezen.



Afbeelding



Terug naar de stolpersteine...Albert Speier, geboren in 1922 vluchtte op 14 jarige leeftijd naar de USA.
Enkele jaren later slaagde hij erin zijn 5 jaar jongere zus Hannelore en ouders te laten overkomen.
Dat is dan een positieve bericht dat op die struikelstenen te lezen is.
Meestal geven ze aan dat ze gedeporteerd werden en...hij zag het tijdig.



Afbeelding


Dat biertje heeft dan plots een wrange smaak " Für die Menschen von hier ".
Vluchtelingen, iets van alle tijden.
Velen hebben dat nog steeds niet door.
Het recht op een beter leven.



Kannibalen?



Afbeelding



Homberg ( Efze ), dat tussen haakjes moet wel of je beland in een andere Homberg, kan je het makkelijkst met de fiets bezichtigen.
Weliswaar indien je op de gratis camperplaats aan de rivier de Efze overnacht. Stroom inbegrepen.
Het centrum staat bovenop een heuvel.
Te voet is dat ook niet zo ver maar waarom zou je?
E-bike modus op turbo, 1e of 2e versnelling op de steilste stukken.



Afbeelding



Het beeld van Brüderschen und Schwesterschen bij de Kirchplatz trekt onze aandacht, we denken simultaan aan onze kleinkinderen...goh.
Arianna en Sebastian, tijdens deze periode aan het surfen ergens in het zuiden van Frankrijk.
Dit zou makkelijk de twee kunnen zijn, het verhaal daarachter? Nergens te lezen of te bespeuren.
Dat zoeken we wel op, ooit...
Naast het Rathaus trekt een beeld van een zekere Hans Staden onze aandacht.
Een bordje onder zijn reliëf beschrijft wat hij meemaakte...



Afbeelding



Details die mij dan intrigeren, achteraf moet ik die man gaan opzoeken.
Virtueel bedoel ik, op het wéwéwé.
Bijna belandde de Hans in de kookpot!
Homberg ( Efze )? Vakwerkhuizen uiteraard!
Vermeldenswaardig het vakwerkhuis "Zur krone " am Marktplatz.



Alsfeld, pareltje!


We rijden richting huiswaarts met nog amper een paar bestemmingen voor de boeg en een zee van tijd.
Zoals ik al in het begin aangaf, ik ben een luie bestuurder met weinig uithouding.
Alsfeld ligt op de weg. Een oude bekende van ons.
Soms heb je een voorgevoel. Die had ik nu.
Maar eerst iets over Alsfeld, parel van de fachwerkstaße.
Eentje om in te kaderen of met andere woorden, wie de fachwerkstaße volgt moet Alsfeld aandoen.



Afbeelding



Welk moment gaan we ons herinneren?
Uit een graaibak klakken te koop a 5 €, ik heb er nu voor alle dagen van de week eentje.
Liliane een flesje 3711, maar echt?
Bescheiden dat ze is!



Herborn dicht bij huis en nooit van gehoord!



Er wordt een zware storm voorspeld met windsnelheden om er bang van te zijn, horen we op de rundfunk.
Ik ben bang, Liliane is bang.
Wij zijn bang.
Twee bangerikken die elkaar versterken.
Tijdens het rijden wachten we vol spanning op de storm die alsmaar achterwege blijft...
We trekken de handrem op in Herborn.
Een grote mixparking met een gereserveerde plaats voor motorhomes, gratis!
Zonder bomen! We zullen alvast niet geplet worden door een boomstronk deze nacht!



Afbeelding



Onze buur op de camperplaats stelt ons gerust als ik vraag of de stad die mühe ist.
Of de letterlijke vertaling correct is weet ik niet, het zal een mysterie blijven...met haar op.
Welkom zijn we er alleszins.
In het Westerwald, geheel ten westen in deelstaat Hessen ligt dit andere pareltje van het fachwerk.
Amper 260 km van huis.
Eentje om niet teveel over uit te wijden, dit mag voor mij gerust geheim blijven, naast de hiernaast gelegen Dillenburg waar we de volgende overnachting gaan plegen.
Zwijg erover na het lezen van dit verslag.
Mondje toe!



Afbeelding



Wat kan je hier doen, behalve van de stad genieten?
Je smartphone of navigatie synchroniseren op het geopunt aan het fontein op de markt bijvoorbeeld?
Shoppen in de aangename dorpskern?
Biertje drinken?
Lekkere Hessische worsten kopen in de plaatselijke metzgerei?
Deden we allemaal, behalve dat gedoe met je smartphone...heb ik niet.



Afbeelding



Nog iets om geheim te houden...Dillenburg.



Alhoewel we daarover twijfelen.
Koning Willem Alexander met zijn Maxima zijn hier op bezoek geweest.
Voorouders en toestanden.
Dillenburg Oranienstadt heet dat hier...



Afbeelding



De ingrediënten van dit Dillenburg aan de Dill?
Een schloß, vakwerkhuizen, een gratis overnachtingsplaats, parken, barokke viertels, stoeterijen en typische biergarten.



Afbeelding



Shhh! Niet rondbazuinen...
dankeschön für das lesen,
Liliane und der Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 6 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: adriawinner, kristel, Peter G


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling