CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 16:50

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 50. Grad nördlicher breite. Fritto misto? 8/2021.
BerichtGeplaatst: 07 sep 2021 10:58 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
.


Afbeelding
Mainz Gutenbergplatz, weinäquator.


Een weetje omdat die markering mijn aandacht trok midden in het stadscentrum te Mainz.
De 50e breedtegraad noord is een markeringslijn door wijnkenners bestempeld als het noordelijkste punt waar wijnbouw nog mogelijk is...ik ben een wijnliefhebber, geen wijnkenner, genieten van een lekker wijntje brengt vreugde in je leven...met de nadruk op genieten en blijdschap.
Gutenberg, iets verderop op en staande op een sokkel turend naar ergens, wordt beschouwd als de uitvinder van de boekdrukkunst, tenminste als innovator.
Aangezien dit mijn aandacht trok en zelf liefhebber ben van mooie dingen meld ik het hier ook dan maar.
Ondertussen kan je wijnranken tot bijna aan de noordpool verbouwen en een boek drukken met een...printer? Online? Tijden veranderen.
Samen met mijn lieftallige en nog steeds mooi ogende vrouw Liliane bezochten we Mainz onder andere steden.



Der dumme Belgier.



Na een deugddoende nachtrust te Huissen in het mooie Lingewaard trokken we verder door naar Nordhorn, niet ver gelegen van het bekendere Bad Ems dicht bij de Nederlandse grens.
Mijn favoriete wijnhandelaar in Huissen was afwezig voor een druivenpluk in Frankrijk, zorgen voor nieuwe wijn voor zijn klanten, zo stond er op een briefje tegen zijn gesloten winkel...maw verlof!
Nordhorn door mij gekozen wegens nog niet geweest, de aanwezigheid van een plas en het waterloopje, de Vechte, dat door de moderne uitziende stad vloeit.
Bootjes en rondvaarten zijn altijd een leuke combinatie, een beetje Venetië maar dan bekeken door een sterrenkijker, zo ver rijkt de gelijkenis.
Leuk fietsen kan je er ook, van knotenpunkt naar knooppunten bijvoorbeeld, naast het Nordhorn-Almelo kanaal over de grens tot aan Denekamp om het Hennie Kuiper geboortehuis en museum te bezichtigen.



Afbeelding
St. Augustinuskerk in Nordhorn.



De toegang van de camperplaats is er momenteel afgesloten met een rood-wit kunststof kettinkje wegens de huidige covidregels.
Een brief waarschuwt de camperaars dat je je aan het infokantoor moet begeven met je vaccinatiebewijs of met een negatieve PCR-test om dan de camperplaats te mogen betreden.
Waarborg sleutel om de ketting los te maken een drietal tientjes.
Braaf de regels volgend doen we het nodige.
Bij terugkeer op de camperplaats bleek de ketting op de grond te liggen...
"Ah nee zo niet..." met een paar colsonbandjes en een stukje koord herstel ik de gebroken ketting onder de aandachtige blikken van omstaanders en ga terug naar het infokantoor om mijn waarborg terug te eisen.
Het gevolg van mijn daad? Boze, tierende Duitsers met uitspraken als "dumme Belgier" en gemeente arbeiders die de speelgoedachtige uitziende ketting ter plaatse kwamen vervangen.
Enkele motorhomes vertrokken...anti-vaxxers? Waarschijnlijk die zonder sleutel...
Het verlof begint goed...pff, dat was effe balen.
Mij een dumme Belgier noemen!



Afbeelding
Frau mit dumme Belgier.



Wir werden mal sehen.



Waar we terechtkomen ohne planung.
De Ems volgen? Ostfriesland?
Er is niets concreets en dat is niet bevorderlijk voor mijn gemoed.
Dagelijks naar de wel of niet aanwezige bewolking kijken en ons afvragend of we blijven of niet, 't is me een weertje hè.



Afbeelding
Hafen 55 met zonnebloem.



Uiteindelijk is er best wel veel te zien in Weener.
Gelegen tussen twee andere bijzondere steden eveneens aan de Ems.
Leer en Papenburg liggen op fietsafstand.
Geen negatieve tests nodig, geen CovidSafeBE-app, niets!
Losbandige Weener, kies een plaats en trek je handrem maar op aan de kade van de pittoreske en animovolle Hafen 55.



Afbeelding
Ikke met Hasseröder en bloem zittend in een strandkorb.


We brachten onze tijd door met de dagelijkse werkjes in en om de motorhome, het aanvullen van de voorraadkelder, fietsen richting Leer en Papenburg en gewoon niets doen.
Nu ja dat niets doen is eigenlijk hier in dit geval alles terug bekijken wat we al eens eerder gezien hadden.
De turfwijven aan het einde van de binnenhaven staan nog altijd met elkaar te palaveren, struikelstenen zijn op meerdere stoepen te vinden dan voorheen heb ik de indruk en de machtige AIDAcosma bij Meyer Werft staat klaar om buiten verder af te werken.



Afbeelding
De AIDAcos...ammai!



Meer dan driehonderd en een klets meters lang, twintig dekken...een monster!
Gewoonweg magnifiek om aan te schouwen.
Een tip, de parking van de werf is toegelaten voor motorhomes.
Met de fiets vanuit Weener naar Meyer Werft levert dat een fietstochtje op van een twaalftal ontspannende kilometers naast de oever van de Ems.



Afbeelding



Hop naar het noorden.



Maar eerst even Greetsiel nog eens aandoen.
Volgens mij en Liliane, voor wie alles maar ook alles goed is wat we aandoen, het meest idyllische plekje dat je niet mag missen in deze contreien.
Een camperplaats op wandelafstand van de historische haven, pittoreske vissershuizen, bootjes, musea, restaurantjes, terrasjes, winkels enz.



Afbeelding
De Greetsielse Tweelingsmolens.



Hier in tegenstelling tot Weener moeten we ons eerst aanmelden aan een in het zwart geüniformeerde en streng uitziende gemeentearbeider die uns Halt zuriep.
Uniformen en indruk maken kunnen die Duitsers wel.
Na inspectie van de QR-code veranderd de geüniformeerde uniform in een uiterst vriendelijke noorderbuur.
We worstelen nog even met de betaalautomaat en begeven ons nadien richting mooiste vissershaventje van het noordelijk halfrond.



Afbeelding
Ohne worte.



Hop richtung Süden.



In dit geval staat Süden voor het zuiden en geen stadje in Ostfriesland.
De rundfunk verteld ons in het Duits dat er storm en hevige rukwinden hier te verwachten zijn de komende week.
Dilemma?
" Een week uitstormen of goed weer opzoeken Liliane? " Ik ben radeloos.



Afbeelding
Alltagsmenschen - Das rote Sofa.



Wij zijn watjes, ik althans...bangerik.
Een berekende gok bracht ons tot in Celle.
Vanuit Celle kunnen we alle richtungen aus.
Harz, Weser?
Weser, Harz?
Lüneburger heide?
De gedachte dat ik ons budget voor augustus aan het versmodderen ben verbleekt in het niets als we vernemen dat in Ostfriesland de storm een ravage veroorzaakte...50 huizen zonder dak...
Nee geen sissy's en watjes, we hebben goed geluisterd...
In Celle krijgen we een overdosis aan vakwerkhuizen.
De stad heeft de ultieme vakwerkhuis architectuur in petto.
Wat het nog bijzonderder maakt, sinds ons laatste passage hier, zijn de talloze mensenbeelden verspreid doorheen de stad.



Afbeelding
Alltagsmenschen -Leute an einer langen Tafel.



De " Alltagsmenschen " deel uitmakend van een open air tentoonstelling dat tot november doorgaat in Celle.
Toch nog iets nieuws gezien...



Biokohl-pizza aus dem holzofen.



Afbeelding
Pizza nera.



Ristorante Bacco Esposito te Rotenburg An Der Fulda maakt uitstekende pizza's.
Uit Italiaans eten doen we enkel voor een pizza of in Italië voor een plaatselijke regionale voor ons nog onbekende menu.
We zijn beland in Rotenburg An Der Fulda in regio Hessen, op weg naar verder zuidelijker en hopelijk droger oorden.
Esposito's suggestie op de kaart was een zwarte pizza met gorgonzola, witte vijgen en gele tomaten.
Een uitstekende combinatie.
Het zwart had mij getriggerd, dit bleef achteraf een goede keuze te zijn geweest, begeleid met een Krombacher pils.
Altijd een biertje met een pizza, no vino...



Afbeelding
Tussen de twee bruggen, Bacco Esposito's ristorante pizzeria. Eten met een zicht...



Ons verblijf in Rotenburg An Der Fulda ronden we af door in het infokantoor de aanbevolen wandelkaart van de stad te gaan vragen, iets wat door ons bekend was tijdens een vorig bezoek hier, het potje honing en het flesje sterke drank gaat met de wandelkaart mee. Bonus van Rotenburg.
Met een glimlach van de juffrouw achter de balie.
Aangename stad!



Afbeelding
Hütejunge mit Ziege.



De was en de plas.



Je kan er niet omheen, tien dagen weg en we kijken al uit naar een wasserette.
De zak met vuile was puilt bijna uit.
Nog een zestal slipjes, twee propere handdoeken dito washandjes en we zijn uit-ge-boerd.
Dit patroon herhaald zich telkens als we meer dan twee weken wegblijven.
Nu?
We moeten enkel tijdig terug zijn voor een betoging begin september, een feestje van de kleinzoon en dan begint ons groot verlof.
Ons " echte" groot verlof.
Waarheen?
Vraagteken.
Kandidaten zijn Porto en omstreken, Zuid-Frankrijk en Noord-Italië met een sprongetje richting de kroatische kust...of euh...Zuid-Italië om Puglia binnenstebuiten te keren...we weten het echt niet.
Men heeft ons angstig gemaakt.
Groen, geel, oranje, rood...allemaal kleuren die ons bang maken, wat een gedoe!
Een wasmachine en droogkast bedienen is minder ingewikkeld dan gewoon denken waarheen!
Pods erin en juuu.
Alle kleur, zeep en spoelingtoestanden in een capsule!
Het leven kan oh zo eenvoudig zijn, simpel!



Afbeelding
12kg was...



Proper door Schweinfurt.



Een tiental muntstukken armer en een sok kwijt.
De was ruikt fris, onze motorhome heeft eveneens een wasbeurt gekregen net voor het binnenrijden van de camperplaats te Schweinfurt aan de Saumain.
Voor de puristen de Saumain is een korte vertakking van de Main, de camperplaats heeft zijn naam daaraan ontleend, Wohnmobilpark Saumain.
We kunnen er weer tegen voor de komende dagen? Weken? We verblijven er drie hele dagen...de brug over en we zijn in het centrum.



Afbeelding
Schweinfurt am Main, Fischerviertel.



We doen uiteraard de verplichte stadswandeling om enkele bezienswaardigheden te bekijken, we combineren dat met het windowshoppen en of een eventueel aankoopje.
In de Kaufhaus, het grote warenhuis in het centrum worden we vriendelijk maar met nadruk gevraagd om het pand te verlaten...onze maskers zijn niet comform...



Afbeelding
Altem Rathaus.



Twee FFP2 maskers later vervolgen we onze tocht door de stad.
De goesting om nog een winkel binnen te stappen is ons vergaan...onze Chinezen brol mogen we weggooien. In Bayern lachen ze niet, regeln sind regeln, nur FFP2 mundschutzmaske!




Afbeelding
Petersgasse mit Schrotturm.



Groene bordjes met het symbool van een fiets vertellen ons waar we heen kunnen voor een fietstochtje.
De gok om tot aan de Main te rijden om iets of wat fatsoenlijk weer te vinden blijkt een goede ingeving te zijn geweest.
Richting Haßfurt en Volkach om links en rechts van Schweinfurt weg te fietsen leverden een ontspannend tochtje.
De aanlokkelijke biergartens aan de oever van dit rivier ontbreken niet.
" Zwei pils nul drei bitte "
" Nur halbes liter..."
Liliane kijkt naar mij, ik kijk terug...
" We moeten nog terug hé..."
" ... kies ma... "
" Zwei bitte! "
We houden een mini-oktoberfest.



Immer fest in Würzburg.



Het zou weleens druk kunnen zijn in Würzburg, zei ons gebuur op de camperplaats tijdens de service net voor ons vertrek.
" Je moet altijd tussen 8h en 10 vertrekken of aankomen. Je ziet dan de meeste motorhomes onderweg..." geeft de brave man ons mee als raad.
Nu ja, na 20 jaar toeren hebben we dat ook ondertussen al door.
Ofwel doe je mee met den Duits, ofwel is alles besetzt als je namiddag wil toekomen.
Het is ondertussen een gewoonte geworden dat we ons eigen gemaakt hebben.
Vertrekken om 9h...



Afbeelding
Zoek de Adria.



Bovenstaande foto is een voorbeeld van de situatie iets na de middag. We hadden nog de keuze om ons te plaatsen waar we het mooiste uitzicht hadden op het plein.
Even later...klopt dus. Tijdig aankomen voor een mooie uitzicht!



Afbeelding
Altstadt, Mainbrücke.



Je kan het centrum snel bereiken via een van de twee bruggen in de buurt van de Parkplatz Friedensbrücke.
Het werd naar aloude Duitse gewoonte een blitzbezoek...druk, druk druk.
We bekijken het spectakel vanuit de verte, feest in Würzburg?
Het mooie weer, de mooie stad, de talrijke horeca, zaterdag...een perfecte match om rechtsomkeer te maken en het vandaag voor bekeken te houden.
Een snelle bezoek naar het centrum voor een stadsplan en we fietsen naast de Mainufer naar een onbekende bestemming, gewoon de benen losfietsen.



Afbeelding
Mainbrücke, Festung Marienberg.



Würzburg op zondagvoormiddag.



Waarschijnlijk het meest aangewezen moment om rustig het centrum te kunnen ontdekken.
De winkels zijn dicht, restaurants en café's eveneens voor het ogenblik, de feestvierders op de Mainkade en brücke zijn afwezig, ze liggen nog in bed en het verkeer ligt bijna stil.
Af en toe een passerende tram.
We kunnen gewoon genieten van de prachtige gevels aan de Marktplatz, het Dom en het daarbij horende klokkengeluid.
Indrukwekkend!



Afbeelding
Marienkapelle, Falkenhaus Infokantoor.



Afbeelding
Alter Kranen



Afbeelding
Lusamgärtchen.



Afbeelding
Blije selfiemakende toeristen op de Alte Mainbrücke met Weißburgunder en Silvaner.



Wat deden we nog behalve door de steegjes, pleinen slenteren en het nietsdoen?
Een gelato da passeggio nemen bij Bassanese, maw een ijsje...el geato bon.
Gewoon twee bolletjes en verder niets.
Het was de benaming die het hem deed, geschreven in ons dialect, het Venetiaans.
Het kan niet anders dan goed zijn.
Zomaar een ijsje nemen ha nee...er moet een verhaal zijn, een link, een herinnering naar...capisci?
" Zullen we toch maar naar Italië gaan Liliane? " Ik maak haar zot!



Romantisch Aschaffenburg.



Met Schloß dat over de Main heen kijkt.
Vergelijkbaar met Würburg?
Het scheelt niet veel.
Ik betaal meteen voor 2 dagen aan de automaat om van 1 volle euro korting te genieten.
De korting werd meteen door Liliane in beslag genomen en teniet gedaan.
Ze had een nieuw kleedje nodig voor een feestje...het goede moment afgewacht, mijn goede humeur en haar " krijg ik da? " begeleid met een onweerstaanbare stemmetje.
Toegegeven het staat haar beeldig.
We wandelen verder voorbij het Schloß om van het schitterende panorama te genieten ter hoogte van het Pompejanum en het Frühstückstempel.
Gewoon om een Italiaanse sfeer op te snuiven, een replica maar bon...



Afbeelding
Pompejanum, zicht op Schloss Johannisburg.



Afbeelding
Frühstückstempel panorama.



Afbeelding
Kirchenruine in Schöntal.



Afbeelding
Biergarten...romantiek?




Je mag mij alles vertellen.



Welja, waarvoor maak je anders een reisverslag?
Maar ook enkel en alleen wat ik jullie wil laten weten...alles? Echt alles?
We zitten nu in Mainz, aan de Rijn en ik ga jullie toch niet vertellen dat we de eerste dag wegens verstrooidheid pas om 20h terug op de camperplaats geraakten wegens de weg kwijt...shhht!!! Vertel het niet door.



Afbeelding
Wel?



Mainz boeit, blijft boeien eigenlijk daar we daar al meer dan eens waren, één van de meest multiculturele steden in Duitsland op het eerste zicht.
Veel interessante bezienswaardigheden, voor de ouderen onder ons die vroeger graag naar reclame of publiciteit keken toen het niet zo storend, veelvuldig te zien was en enkel bij de aanvang of einde van een programma op de buis...de Mainzelmännchen!



Afbeelding
Mainzelmännchen-Ampel



De laatste dag belanden we op de Gutenbergplatz, min of meer in de centrale plek te Mainz en laten ons alles welgevallen, we hebben er een daguitstap van gemaakt.
Bij Aposto aten we een hapje, bij Eiscafé Dolomiti een caffè corretto grappa.
Ik werd aangetrokken, weeral, door het Noord-Italiaans dialect van mijn regio Veneto...
" Zeg, stel ik Liliane voor, wist je dat de lekkerste fritto misto een specialiteit is van Veneto? "
" Ja-ha..." en nipt verder aan haar caffè macchiato.
Ze zegt niks, altijd maar uitdagen...
" Naar Puglia? Via de Adriatische kust en terug via den andere kant, of toch naar...ik weet het niet meer!? "
"..."
" De Moezel morgen? "



Bedankt voor het lezen,
Liliane en Franco Gasparella.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling