CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 27 apr 2024 15:49

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Noorwegen 5 weken juli & augustus
BerichtGeplaatst: 16 nov 2013 10:02 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 16 nov 2013 09:44
Berichten: 1
Toevallig op dit forum verzeild.
Voor wie graag fotootjes bekijkt
(ook van uit de lucht ... ik heb over de fjorden en de gletsjers gevlogen) en een verslagje leest,
(opgeschreven door mijn partner tijdens de reis en dagelijks doorgestuurd aan de kid via tablet)
je vindt het hieronder. (sorry ... het is ongecensureerd en platte tekst met vermoedelijk een pak fouten)

Voor wie een trip naar daar plant ... je mag ons steeds contacteren.


http://s82.photobucket.com/user/ExpAir/ ... t=2&page=1


Verslag reis Noorwegen

Vertrek in Duffel om 12u op maandag 8 juli 2013,
Via Breda,Utrecht, Apeldoorn, Osnabruck, Bremen,Hamburg,Lubeck,
Tot aan overzet met de Ferry naar Maribo, +-45min varen
In totaal 745km afgelegd

Dinsdag 9 juli,
Richting Kopenhagen,de brug naar Malmo in Zweden en dan naar Stockholm
Verder naar boven langs de Baltische zee tot Sundsvall.
Aantal km vandaag is 1150
Totaal aantal bedraagd 1895km

Woensdag 10 juli,
We rijden verder langs de E4, al een tijdje geen autostrade meer, richting Lulea.
Overtomea, Pello,langs de E8
We volgen een rivier langs de Finse kant,de overkant is Zweden, de grens ligt in het midden van het water.We rijden verder richting Noorwegen.
Net voorbij Muonie stappen twee rendieren over de straat, we hebben eentje niet kunnen ontwijken, we botsten frontaal op het beest, zijn horens staan in onze auto, en het lieve beest is nu naar de dierenhemel
De auto is serieus beschadigd maar we kunnen er toch mee verder rijden.
We staan nu aan de grenspost waar ze onze beschadiging hebben opgenomen voor de verzekering.
Vandaag gereden 973km
Totaal aantal 2868 km
Morgen nog 200 km tot de noordelijke ijszee of de Barentszee
Op de grenspost grenspost geslapen tot we om 24u terug wakker werden van het felle licht,
Het was de middernachtzon die daar aan de horizon stond te schijnen, onvoorstelbaar,midden in de nacht de zon die zo fel is dat je ogen er van zeer doen

Donderdag 11 juli
Verder gereden richting Noordkaap, enkele tunnels gepasseerd, waaronder de Nordkaptunnel die onder de zee gaat....rond 17u zijn we uiteindelijk toegekomen op Noordkaap, het was een lange weg maar spectaculair mooi.
Op Noordkaap zelf was het storm, heel hevig zelfs, gelukkig konden we binnen vannalles gaan bekijken en was er een restaurant waar we lang konden tafelen met uitzicht naar de zon die er niet was.
Maar......om 22u30 brak de zon dan toch door, iedereen was gelukkig, er werden veel fotoos gemaakt, tot een kwartier later de zon terug verdween achter dikke wolken,de storm stak in alle hevigheid terug op en
bleef de hele nacht aanhouden,m.a.w.niet goed geslapen die nacht.

Vrijdag 12juli
Vanmorgen nog met storm opgestaan, dan maar andere plaatsen op het eiland gaan bezoeken, zoals in Skarsvag,daar was een wandeling uitgestippeld, niet kunnen doen door de regen, dan maar gedoucht en water aangevuld op camping
Daarna naar Gjesvaer voor boottochtje voor vogelsafari, viel ook in het water wegens slecht weer.
Dan hebben we het eiland verlaten, via de E69 naar de E6 richting Skaidi naar Alta, vanaf hier begint onze fjordentocht, er staat al veel uitgestippeld op de kaart.
We zijn ondertussen al 223km terug huiswaarts gereden, allee ... In schuine richting dan en niet recht naar beneden.


Ondanks onze vermoeidheidproberen we toch wakker te blijven voor de middernachtzon want het is een heel prachtige avond en hopelijk staan we op een goeie plaats

Zaterdag 13juli
Vandaag wandeldag in Alta, Gargia,de grootste canyon van Europa,
Wandeling van 7km heen en 7km terug, van 11u tot 16u, dus 5u gestapt.
De ganse dag bewolkt gebleven.::
Daarna lekker gegeten in bergrestaurant in Gargia,alsook daar op de parking geslapen.

Zondag 14juli,
Ganse nacht regen gehad, vanmorgen in Alta oorlogsmuseum bezocht.
Het verhaal van twee duitse oorlogsschepen, waaronder de Tirpiz,langs de Altafjord wilden binnendringen, maar uiteindelijk vernield zijn door de Engelsen.
Vanmiddag begonnen aan fjordentocht, tussendoor regen en wind, vanavond mooi zonnig,
Vandaag twee veerboten genomen.
Op een rustige plek voor Tromso geslapen.

Maandag 15juli
In Tromso aangekomen eerst op zoek gegaan naar LPG, moeilijk maar toch gevonden.
Enkele museums gedaan zoals: Polaria vismuseum
MS Polst Yerna : oude zeerobbenvanger boot
Tromso museum : geologisch museum ; Sami bevolking van Noorwegen, Sweden, Finland.
Ondergrondse tunnels met ronde punten en een aantal kilometers lang met veel smog genomen met brommer.
Om 22u de berg op met kabellift en nog een grote wandeling tot bergtop gemaakt, rond 23u30 terug aan de kabellift en daar in de cafe een warme chocomelk gedronken en tot 0u30 genoten van de Middernachtzon, geprobeerd Marjolein te bereiken om haar mee via ons tablet te laten genieten van de zon,maar dat lukte niet.
Om 1u gaan slapen in centrum Tromso.

Dinsdag 16juli,
Wandeling door het stadje Tromso en nog een museumpje,
Daarna de universiteitsmuseum van de wetenschap, maar dit was eerder voor kinderen dan voor volwassenen.
Later wandeling door Botanische tuin, dit was dan weer zeer prachtig, daar wordt iedere dag knap werk geleverd door verschillende tuiniers, daar ook nog een terrasje gedaan met een wafel.
Om 17u nog verder gereden naar Sommaroy, geslapen op een verkommerd stukje kaai, doodmoe gaan slapen om 20u

Woensdag 17juli, belangrijke dag, verjaardag van JozefieZondag 4 augustus,
Vanmorgen getwijfeld of we aan onze bergwandeling zouden beginnen omdat er nog wat
regenwolken hingen, maar om 9u30 hebben we de knoop doorgehakt en toch vertrokken,
we stonden al bij de start geparkeerd en de tocht begon al direct met klimmen, na een
kwartier liep onze weg door het bos, we moesten klimmen tot 1450m maar zijn voor het
weer gestopt op 900m, het was een steile klim zonder ook maar een plat stuk stappen,
de afdaling moest dan ook uiterst voorzichtig gebeuren, we waren net voor de hevige
regen terug bij de camper. Onze berg noemde Rosnoss in Odda.
Na een rustpauze zijn we verder gereden naar Sauda, dit was weer een zeer grellige weg maar prachtig, Hier in Sauda hadden ze lekkere pizza en op een parking staan we voor de nacht.

Maandag 5 augustus,
Start van onze vijfde week.
We wilden weer wat kilometers afleggen vandaag dus werden het twee ferry's op een dag,
de eerste overzet van Ropeid naar Sand, een hele korte overtocht, de tweede overzet van
Selvik naar Hjemeland.
Onze tocht verder gezet naar Jorpeland, daar vertrekken heel wat mooie wandelingen.
Op de parking van de Kiwi zomaar wifi, dus er van geprofiteerd en lang gebabbeld met
Marjolein.
We zitten in de Lysefjord, boven op een berg die niet simpel om op te rijden was met
uitzicht op de Preikestolen, een heel speciaal punt om naartoe te wandelen.
Hier blijven we overnachten.

Dinsdag 6 augustus,
Om 8u45 met boot naar eiland Senja
Mooie trip gedaan op eiland,
Trollenmuseum bezocht, daar de autotank terug gevuld met water
Dan naar Gryllefjord om weer een Ferry te nemen, maar die zat vol , dus moesten we wachten naar de volgende boot pas vier uur later, dan hebben we maar verbroederd met een Finse camper met Zwitserse mensen en Belgische koffie.
Om 19u overtocht toch nog gemaakt, de langste tot hiertoe, met een onrustige zee
Goed geslapen in het stadje Andene.

Donderdag 18juli,
Afspraak gemaakt voor de walvissensafari
Om 12u rondleiding door walvismuseum,
Om14u vertrek met de katamaran naar de open zee om walvissen te spotten,
Het bleek telkens dezelfde walvis te zijn die tot driemaal toe kwam showen voor ons, de gidsen herkennen hem aan een vlek op zijn staartvin,
Om 4u30 waren we terug aan wal.

Vrijdag 19juli,
Vannacht om 4u gewekt door meeuwen die rondvlogen boven de camper, bovenop de camper kwamen zitten en rondstapten op het dak en veel lawaai maakten.
Deze morgen verder gereden richting Lofoten, het blijft bewolkt met niet al te veel regen.
We krijgen mooie landschappen te zien
Vanmiddag gearriveerd in het stadje Svolvaer, daar nog een oorlogsmuseum gedaan en daarna aan onze
VvAllereerste serieuze bergtocht begonnen, 400 m naar boven, wat wel meeviel, de bergbeklimming was vrij steil maar niet zo lang, via andere weg terug afgedaald.
Eten gaan kopen om het weekend verder te kunnen.
Geslapen op parking van de Ferry, geprobeert fotoos van GSM op tablet te krijgen.

Zaterdag 20juliV
LPG getankt in Svolvaer.
Veel regen, dus verder gereden langs de mooie route die de Lofoten ons bieden.
In Kabelvag visserijmuseum bezocht.
Verder in Borg hadden we het Vikingenmuseum, op die plaats zijn restanten van een Vikingwoning terug gevonden, dat hebben ze heropgebouwd, na een wandeling van 15min naar het water lag ook een Vikingboot, bezoekers mochten meevaren maar moesten natuurlijk mee helpen roeien,en er stond een heel krachtige wind, Hans heeft dit meegedaan en vond het een leuke ervaring.
Dan verder door de regen tot het einde van de Lofoten tot het stadje .
Daar hebbenwe nog enkele uren over gedaan, het lijkt wel dat je naar het einde van de wereld rijdt en je nog helemaal alleen op de wereld bent, zeker met zulk slecht weer, regen en wind, maar toch een leuke en spannende ervaring
Besloten om in Sorvagen nog diezelfde avond de Ferry te nemen naar Bodo, uiteindelijk had die boot twee uur vertraging, hebben we ondertussen met de kaarten gespeeld in een warme camper met warme chocomelk, mensen met autoos hadden het koud na twee uur wachten
Om 23u30 zijn we uiteindelijk vertrokken en om 3u smorgens aangekomen, Hans heeft twee uurtjes geslapen, ik heb drie uur gevochten tegen het misselijk zijn, het was nochtans een nieuwe mooie boot, genre katamaran
In Bodo aangekomen ons direct te slapen gelegd.

Zondag 21juli,
lang geslapen en dan internet gevonden en kroning van koning Filip gezien
Luchtvaartmuseum bezocht,
En veel met Geertrui gebabbelt via internettelefoon
Het heeft eindelijk niet meer geregend.
Nog lekker gaan eten en dan te laat voor zwembad....
Slapen bij het museum.

Maandag 22juli,
Start van onze derde week.
In Bodo gaan zwemmen en sauna, prachtige accomodatie met zeer verzorgde sauna en leuk zwembad met zeer toffe glijbaan.
Verder gereden richting Ornes, prachtige route met veel bergen, heel speciale zichten, zeer zonnig gewoonweg mangifiek
Rond 19u prachtige vliegplaats gevonden, er zijn hier wel wat fotoos gemaakt.
Email adressen om foto naartoe te sturen

N66° 56,800
E15° 41,302


Dinsdag 23juli
Route verder gezet tot toeristische info, het was dan ook de plek waar we moesten zijn ,ticketten gekocht en met een kleine boot overgezet,op een andere manier niet te bereiken, vanwaar de tocht naar de gletsjer begon, drie kwartier tot aan de voet en dan begon de beklimming tot aan de sneeuw, niet zo simpel maar toch te doen, prachtig en zeer zonnig weer. Na 5u stappen waren we terug aan de boot die ons weer tot aan de camper bracht
We zijn blijven overnachten op de parkeerplaats met heel wat vriendelijke mensen rondom ons, ook hadden we internet, tot heel laat buiten gezeten, de slaapplaats was gelegen in Hal.

Woensdag 24juli
Wat wij nooit doen maar vandaag toch is gebeurd zijn we een stuk terug gereden namelijk door de 6 km durende tunnel voor een tocht van 6u aan de dam van Glomfjord, geen simpele wandeling
Er zat een stuk tussen met een steile wand met een houten trap van maar liefst 1200 treden, daarna begon er nog een lastig stuk met heel smalle paadjes, je moest echt op iedere voetstap letten, maar het was zeker de moeite waard. Een goeie douche achteraf deed dan ook deugd.
Later zijn we dan tot boven de dam gereden en daar geslapen.
Hans heeft daar ook nog een mooi vluchtje van drie kwartier gedaan en is terug geland onder daverend applaus van de omstaanders. We stonden daar op 500m hoogte en Hans heeft gevlogen tot 1300m hoogte.

De toppen van de Svartische Gletsjer noemen Spisstinden, Isstinden en Snotinden, allemaal te zien van de dam op 500m hoogte. Svartische Gletsjer vertaald noemt Diepblauwe Gletsjer en van dichtbij is dat heel goed te zien.


Donderdag 25juli,
Ochtendwandeling gedaan aan de dam, dan terug naar beneden, daar alles van camper zoals water enz terug op orde gebracht en dan van Halsa verder naar volgende boot in Fotoy, deze boottocht duurde maar een kwartier. Dan naar Jekvik voor een boottocht langs de Sorfjorden, dit was een uur varen maar zeer mooi, ook het goede weer was van de partij zodat we de ganse tijd op het dek hebben gezeten. Dit knap avontuur maakte alles goed , want onze boot is pas na drie uur vertraging vertrokken wegens motorpech
Met de avond nog verder gereden naar Mo I Rana en daar geslapen.

Vrijdag 26juli,
LPG getankt in Mo I Rana.
Verder langs de E6 ,dit is de smalle strook van Noorwegen, iets meer binnenland, blijkbaar de grote steenweg naar het zuiden maar je zou het niet zeggen, nochtans is het een heel mooie route met veel dichtbeboste dennenbomen.
Staan nu op een parking bij een eethuis waar we internet hebben , maar onze dochters lijken onbereikbaar te zijn, we blijven hier bij het meer staan om te slapen. Een betere afsluiter van onze twintigste dag op reis kunnen we niet hebben denk ik.

Zaterdag 27juli,
Nog steeds langs de E6 verder richting Trondheim, de derde grootste stad na Bergen en Oslo. Op zoek naar nog wat toeristische informatie zijn we gestopt in Steinkjer en hadden we daar met de morgen al wifi te pakken , hebben we lang met Marjolein en Geertrui getettert. Op de middag verder gereden voor een bergwandeling maar Hans zag daar prachtige kumuluswolken vormen en wisten we dat daar onweer zou van komen, wat na een tweetal uurtjes bewezen werd door onweer.
Hbben we Trondheim rechts laten liggen en zijn we naar Oppdal gereden, daar de 70 genomen richting Sunndalsora, een heel mooie route, daar een pizza gegeten en iets verder gestopt om te slapen. We hebben vandaag toch wel een 250km afgelegd, aan 60km,70km,of soms aan 90km per uur, daar ben je dan wel een dagje mee bezig, en die tweevaksroute loopt tot in Oslo, zo een 500km verder, autostrades kennen ze hier niet.

Zondag 28juli,

Vroeg vertrokken richting Kristiansund, E39 , de Atlantische route, dit zijn allemaal eilandjes met elkaar verbonden door een brug of een tunnel,de bruggen zijn wel spectaculair van model, we hebben twee tunnels gedaan van vijf en zes km, in Avaroy moesten we dan toch tol betalen van 150 kronen, wat betekent zo een 200€.
Onderweg ook impala's gezien, verder gereden langs Eide, Molde, tot Eikesdalen met de grootste waterval van Noord Noorwegen,de Mardalvossen genoemd,we konden met onze wandeling tot zeer dicht bij de waterval komen, het laatste stuk was klimmen over de rotsen, we werden serieus nat door de watergordijn die naar beneden valt, maar we hielden vol tot op het einde,de hollandse jeugd keek er van op dat wij met onze bergbotinnen er vlotter overgingen dan zij met hun basketsloefkes.
Dan terug vertrokken richting Aldalsnes waar we onderweg boven op de berg, hoogte 500m, blijven slapen.
Tot nu toe 6 016 km gereden.
,
Maandag 29juli,
Het eerste half uur na ons vertrëk geen enkele andere auto op de baan, rijden richting Andalsnes, dan langs Trollveggen, dit is de hoogste site van Europa voor basejumpers,1850m hoog waarvan 1000m kaarsrecht naar beneden.

Vandaag toch wel niet te missen uitzichtpunten gehad, onvergeetelijk waren ze, de ganse dag door.
Dan zijn we gaan klimmen naar Trolstiggen met wel 17 haarspeldbochten tot 700m, dit was waanzinnig mooi, er was wel wat wind vandaag, Hans had hier heel graag gevlogen.
Dit gebied is zeer toeristisch en beschermd door Unesco, dus nationaal park.
Zo een 20 km verder passeren we Geiranger, in de fjord lagen twee cruise schepen, 250m llang en 50m hoog boven het water, een prachtig beeld.
Voorbij Geiranger terug naar boven tot 700m met 11haarspeldbochten, dan betalend verder tot 1500m naar Dalsnibba, hier blijven we staan om te slapen ,het is hier ijskoud en het waait hard.
P.S. de bankkaarten werkten niet dus hebben we gebumperd met de auto van twee Noorse kerels, zij waren content dat het lukte en wij hebben ze een tas thee gegeven, een Belgisch koekje en ne goeie babbel want boven was het te koud in hun sportcar en zij reden terug naar beneden om hun tent op te zetten.

Dinsdag 30juli,
Route naar Gletsjer Jostedalsbreen in briksdal, de gletsjer eindigt in een waterval, wandelroute van 6 km.
Verder naar Olden, daar lagen twee cruiseschepen.
Vervolgens de Streemsfjellet pas, 300 m naar bovenboven gewandeld , een lange route over de toppen van de bergen gereden, verschillende watervallen tegen gekomen, soms moeilijk passeren met andere auto's, laat staan campers, een van de mooiste route tot nu toe, verder tot in Grotli , daar staat maar een gebouw en het is een hotel, daar hebben we met de hotelgasten mee kunnen eten van het buffet, na een lange rit viel dit voor ons zeer in de smaak, het hotel is meer dan 100 jaar oud en wordt al door de vijfde generatie uitgebaat, hebben daar Belgen uit Halle ontmoet waarmee we in het salon en een drank en een leuke babbel de avond hebben doorgebracht tot wel middernacht. geslapen op de parking.

Woensdag 31juli,
Vandaag door het nationaal park Jotunheimen gereden tot op 1300 m hoogte, verder naar begin van Sognefjord, koning der fjorden genoemd, 205 km lang, is hoogste top van Noorwegen: 2400m, met de Glittertintt gletsjer.
Nog een lange weg afgelegd, 's avonds nog verder gereden op zoek naar slaapplaats richting Aurland, kwamen we nog enkele tunnels tegen met binnenin haarspeldbochten waar je toch geen bus wilt tegenkomen, en ondertussen maar stijgen, net uit de tunnels dan toch een kleine parking met een heel mooi panorama, met overheerlijke pannekoeken, geen internet, maar zalig om te slapen.

Donderdag 1augustus,
Van Aurland richting Hol, dan toeristische route gevolgd van 100km tot Eidfjord, onderweg de prachtige waterval: Voringfossen zowel bovenaan als onderaan bewonderd, maar de wandelweg onderaan hebben we niet gevonden.
Hebben weer veel over de bergtoppen gereden waardoor we de Hardangerjokulen of gletsjer hebben zien liggen, op de straat liepen veel schapen rond, uitkijken dus, tot we een cafe tegenkwamen voor een warme chocomelk en dan een klein klimmeke tot bij grote Trolstandbeeld , daar liepen ook de schaapjes rond en wilden een kleine knuffel.Dan maar verder naar Eidfjord waar we de Waterkrachtcentrale of Simakraftwerk, deze ligt in de berg en is niet op te merken door eventuele vijand, gaan bezoeken zijn.
Rond 16u een goeie wei gevonden op een camping en mocht Hans van de lieve eigenaar daar opstijgen, als hij maar de electriciteitsdraden liet hangen was er geen probleem want daar moest het hele dorp stroom van krijgen, de eigenaar was een Hollander die zelf ook al ooit 2vluchtjes had gedaan in Nederland. Mooie vlucht.
Later hebben we de boot naar Bruravik genomen , nog met de kinderen gebabbeld via wifi en toen het donker was, dit fenomeen kenden we nog niet, een slaapplaats gevonden op een fabrieksterrein.

Vrijdag 2augustus,
LPG getankt in Voss.
Mooie route genomen naar Ulvik en Granvin, verder in Alvik een kleine weg naar een dam, Torefjell op 1050m, maar niet gevonden, wel spectaculaire route, weg voor matchboxauto's en niet voor campers maar toch gelukt, dan Norheimsund.
Daar bergtocht afgelegd van 1000m hoogte, waarvan 700m te voet, de eerste 300m met de auto. Dan terug via andere weg naar beneden maar daar hebben we door moerasachtige velden en bossen geploeterd en kwamen we na 3u doorweekt van het zweet en smerige bottinen aan de camper, een douche gepakt ,eten gekookt en vroeg de beddebak in, later wel wat regen gehad.

Zaterdag 3augustus
Frisse ochtendlucht bij waterval Sendalfossen,door een wegverschuiving zo'n 200jaar geleden, kan je nu achter de waterval wandelen zonder nat te worden, na onze wandeling is het beginnen regenen. Even Geertrui aan de lijn gehad en Jozefien wat bezig gezien, zij heeft diarree van de Belgische warmte, terwijl het bij ons toch niet al te best is, wij moeten ons progamma aanpassen aan het weer, wat betekent vandaag geen bergtocht.
Lekkere pistolets uit de spar gegeten en dan richting Jondal en de overzet nemen.
Gietende regen, tak van de boom viel naar beneden op de voorruit, leek wel een steen, gelukkig geen schade , alleen verschieten.
Dan richting Odda, daar een zeer kleine weg genomen richting gletsjer, was wel wat eng want naast ons liep de rivier naar beneden met zeer zwaar kolkend water.
Later op de weg hadden we nog de Lattefossen, de tweelingwaterval, zeer mooi, daar hebben we nog Belgen.
Dan zijn we op zoek gegaan naar het startpunt van onze bergtocht voor morgen, indien het weer iets verbetert tenminste. Hier hebben we ons avondeten opgegeten en blijven we slapen.





Kenmerken van Noorwegen, de statistieken:

Water en fjorden het houdt niet op.

Veerboten, hoeveel we er genomen hebben werd niet geteld maar het zijn er veel.
Een schatting met zekerheid minstens 20

Geen autosnelwegen. Totaal afgelegde kilometers 7000km
zonder enige autostrade. Van de top tot in het zuiden geen enkele snelweg.
De grootste baan die we tegen kwamen was een twee vak.

Tunnels: Een massa, hoeveel we er gehad hebben is niet te schatten.
Met zekerheid reden we ten minste 200km in tunnels (omgerekend een 5%)
waarbij de langste 24,5km was, de langte van Europa naar schijnt
maar waarvan er nog meerdere van meer dan 10km waren.
De noordkaap tunnel waar men veel over doet is maar 6km.
Nieuw, wat we nog nooit zagen zijn ronde punten in deze tunnels.
Hele hallen zijn het.
Nieuw is daar ook bij de haarspeld bochten in een tunnel.
Ook nog nooit mee gemaakt. Zo deden een tunnel met toch wel een 10tal haarspelbochten
wat een nieuw woord oplevert, haarspeldtunnel.
De tunnels zijn meestal zeer smal (amper te paseren met twee voertuigen laat staan als je een bus tegen komt) en uiterst mager tot niet verlicht. Lijken uitgegraven konijnenpijpen.

Smalle wegen met hopen, nieuw woord daarvoor: matchbox wegen.

Snelheidsborden met hopen van alle snelheden dat je het op de duur niet meer weet.
Bij ons heb je 30, 50 70 en 90km/u.
In Noorwegen heb je ook alle andere 40, 60, 80 en 90km/u

Watervallen met hopen.

Alle soorten dieren op de straat met de bijbehorende soorten borden
Rendieren, Elanden, Koeien, Schapen, Paarden, Herten,

Cruiseschepen met de vleet.

Zondag 4 augustus,
Vanmorgen getwijfeld of we aan onze bergwandeling zouden beginnen omdat er nog wat
regenwolken hingen, maar om 9u30 hebben we de knoop doorgehakt en toch vertrokken,
we stonden al bij de start geparkeerd en de tocht begon al direct met klimmen, na een
kwartier liep onze weg door het bos, we moesten klimmen tot 1450m maar zijn voor het
weer gestopt op 900m, het was een steile klim zonder ook maar een plat stuk stappen,
de afdaling moest dan ook uiterst voorzichtig gebeuren, we waren net voor de hevige
regen terug bij de camper. Onze berg noemde Rosnoss in Odda.
Na een rustpauze zijn we verder gereden naar Sauda, dit was weer een zeer grellige weg maar prachtig, Hier in Sauda hadden ze lekkere pizza en op een parking staan we voor de nacht.

Maandag 5 augustus,
Start van onze vijfde week.
We wilden weer wat kilometers afleggen vandaag dus werden het twee ferry's op een dag,
de eerste overzet van Ropeid naar Sand, een hele korte overtocht, de tweede overzet van
Selvik naar Hjemeland.
Onze tocht verder gezet naar Jorpeland, daar vertrekken heel wat mooie wandelingen.
Op de parking van de Kiwi zomaar wifi, dus er van geprofiteerd en lang gebabbeld met
Marjolein.
We zitten in de Lysefjord, boven op een berg die niet simpel om op te rijden was met
uitzicht op de Preikestolen, een heel speciaal punt om naartoe te wandelen.
Hier blijven we overnachten.

Dinsdag 6 augustus,
Vannacht veel regen gehad. Dit wordt rustdag voor onze voeten, het blijft regenachtig
en besluiten we om een plaatselijk autotochtje te maken over de bergen van zo'n drie uur,
naar het eindpunt van de Lysefjord, een toffe route. De rest van de dag heeft Hans op de
Kiwi parking gecomputerd, ik ben gaan inkopen doen en lekker gekookt en ook nog lang met de kinderen gebabbeld. Morgen zou het weer terug beter moeten zijn.
We staan hier op de kade om te slapen.

Woensdag 7 augustus,
Wauw zeg, de zon is weer van de partij, om 7u30 vertrekken we naar de startplaats van
onze bergwandeling naar Preikestolen, dit is een bekende toeristische plaats waar
veel wandelaars komen, wat een verschil voor ons want we kwamen de weken voordien
nooit veel toeristen tegen, dus nu gedaan met de rust en moesten we rekening houden
met al dat volk, in de namiddag werd het zelfs file op de berg.
Het was wel een prachtige wandeling, zeer vermoeiend aan de voeten, het was de ganse
tijd stappen over stenen, een trip van 3 km heen, wezijn tot aan de top geraakt maar was
soms serieus klauteren, in totaal 6u onderweg geweest.
Tegen de avond zijn we dan verder gereden en hebben we de boot genomen naar
Lauvvik, dan verder naar Ottedal, waar we blijven slapen.

Donderdag 8 augustus,
We zijn onderweg naar Lysebotn, het is een route aangelegd en in gebruik sinds 1985,
voor electriciteitswinning, 32km lang, een heel speciale streek, allemaal rotsen
begroeid met mos, gewoonweg prachtig, tot zo'n 1000m hoogte gereden met 27
haarspeldbochten, een tunnel tot een klein dorpje beneden met 5 huizen en een kerkje.
We zijn een stuk terug naar boven gereden om te slapen bij een waterval. het was daar een gezellige boel, onze duitse nederlanders waren er ook, die hadden we twee dagen eerder
ook ontmoet, nog lekker gekoffiekletst, nog veel lol gehad met de duitse Katrien, zij was
daar met ne gast, niet haar vriend, hij reed met de moto, zij was compagnon en moest
koken. Voor mij was dit wel een beetje rustdag, dat deed deugd.

Vrijdag 9 augustus,
Vandaag de dag van een grote bergbeklimming, het weer is oke, geen mist en geen regen,
dit zou te gevaarlijk zijn voor deze berg, dit was achteraf gezien ook wel belangrijk, de
tocht omvatte drie bergtoppen die je over moest en dan nog een vlakke wandeling van
2km om dan te eindigen bij de kloof waarin een rotsblok is terechtgekomen en is blijven
steken, wel spectaculair. Terwijl we daar zaten te eten zijn er daar 5 basejumpers van een
rots gesprongen, Hans had ze opgemerkt en zo hebben de jonge mensen waar we mee
aan 't babbelen waren dit schouwspel ook gezien, ze waren allen content dat het goed af
liep en de parachuten open gingen.Deze berg noemt de Kjelag en is 1050m hoog. Ik was
toch wel serieus moe na deze beklimming. Late namiddag hebben we nog een mooie
toer gemaakt langs de Suleskarvegen en nu slapen we in Rysstad.

Zaterdag 10 augustus,
Vertrokken richting Kristiansand, zo'n 140 km, om daar Noorwegen te verlaten en de
overzet te nemen naar Denemarken ,nl Hirtshals. Het was een speedboot die de overtocht maakte in 2u15.
Na 5 weken hadden we voor het eerst terug een autostrade dwars door Denemarken, een 300 km, begin Duitsland staan we op een parking om te slapen.

Zondag 11 augustus,
Voila, we zitten net op de grens Nederland - Belgie, 13u, nog een uurtje en we zijn terug
thuis na exact 5 weken.
In Denemarken zagen we uitgestrekte velden met graan en mais en was het licht
heuvelachtig, in Duitsland drukke autostrade's.
Het zal vanavond zeker raar doen als het vlug donker zal zijn, want zelfs in
Zuid -Noorwegen is het nu om 22u nog klaarlichte dag, het is daar 24u
vooraleer het donker is.
Gelukkig schijnt de zon want het is altijd leuk met mooi weer thuiskomen.
Hier stopt onze geweldig knappe reis naar Noorwegen.



Kenmerken van Noorwegen, de statistieken:

Water en fjorden het houdt niet op.

Veerboten, hoeveel we er genomen hebben werd niet geteld maar het zijn er veel.
Een schatting met zekerheid minstens 20

Geen autosnelwegen. Totaal afgelegde kilometers 7000km
zonder enige autostrade. Van de top tot in het zuiden geen enkele snelweg.
De grootste baan die we tegen kwamen was een twee vak.

Tunnels: Een massa, hoeveel we er gehad hebben is niet te schatten.
Met zekerheid reden we ten minste 200km in tunnels (omgerekend een 5%)
waarbij de langste 24,5km was, de langte van Europa naar schijnt
maar waarvan er nog meerdere van meer dan 10km waren.
De noordkaap tunnel waar men veel over doet is maar 6km.
Nieuw, wat we nog nooit zagen zijn ronde punten in deze tunnels.
Hele hallen zijn het.
Nieuw is daar ook bij de haarspeld bochten in een tunnel.
Ook nog nooit mee gemaakt. Zo deden een tunnel met toch wel een 10tal haarspelbochten
wat een nieuw woord oplevert, haarspeldtunnel.
De tunnels zijn meestal zeer smal (amper te paseren met twee voertuigen laat staan als je een bus tegen komt) en uiterst mager tot niet verlicht. Lijken uitgegraven konijnenpijpen.

Smalle wegen met hopen, nieuw woord daarvoor: matchbox wegen.

Snelheidsborden met hopen van alle snelheden dat je het op de duur niet meer weet.
Bij ons heb je 30, 50 70 en 90km/u.
In Noorwegen heb je ook alle andere 40, 60, 80 en 90km/u

Watervallen met hopen.

Alle soorten dieren op de straat met de bijbehorende soorten borden
Rendieren, Elanden, Koeien, Schapen, Paarden, Herten,

Cruiseschepen met de vleet.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 6 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling