CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 11:05

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tsjechië 2017
BerichtGeplaatst: 28 aug 2017 11:58 
Offline
+1000 Postings
+1000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 mei 2008 15:01
Berichten: 1486
Woonplaats: Maldegem
Het begon in de zomer van 2017 en zomer die ons veel water bracht. Waar je moest zoeken naar een droog plekje, voor de barbecue. Afbeelding



Mijn vrouw keek naar Spanje, maar daar zagen wij dat het bijna 40° warm was.

Dus er moest een nieuwe reisbestemming door gekozen. Iets buiten de regenzones en toch nog lekker warm en niet te heet.

De weerkaarten van Europa werden op de computer bestudeerd, alsook de voorspellingen hiervan.

De keuze veel op Tsjechië en wel helemaal naar het oosten toe ter hoogte van Wenen naar het plaatsje Brno.

Mijn vrouw heeft in hun magazines nog gelezen een verhaal over Dresden de omgeving

Dit was een hele mooie plek om daar eens te kijken. Dus we reden dwars door het Sauerland inrichting Dresden.

Als je zo van Venlo - richting Duisburg en dan Dortmund folgen. Nu ja met de Camper heb toch tijd, of niet soms ??

De TT Rider 450 ( heb ook nog andere hobby's ) met de Live Traffic navigatie ( dus mijn Smartphone als een Hotspot gebruikt ) , geeft mij regelmatig aan dat wij direct op op een file rijden.

Nu ja, als je al 35 jaar rijdt, zo weet je het natuurlijk beter dan de Gps. En zo komt het als het moet komen - dus niet luisteren naar de Gps.

Typisch man denken nu al de dames, en gelijk hebben jullie.

Mijn vrouw zit naast mij, de knie over elkaar geslagen, met hun magazine op het schoot.

De Dju zegt ik - nu staan wij vast.

Het wijsvingertje van mijn vrouw gaat naar de mond, wordt lichtjes nat gemaakt, gaat in richting magazine. De pagina wordt omgedraaid met de woorden

Had je maar beter naar de Gps geluisterd

Autsch - wat had ze toch gelijk.

Zoek kwamen wij de dag zelf tot in het Sauerland waar, wij een kleine camping in de buurt van Warstein gevonden hebben. Hier blijven bij en nacht om de volgende ochtend onze reis in de richting Dresden voort te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende ochtend ontving ons het weer, met grijs, want de regenzone die over Europa laag, wilde ons ook niet sparen.

Zo reden wij in richting Kassel, Leipzig en Dresden, om tegen de late namiddag in Pirna aan te komen. Ook hier weer terug op een camping.

Pirna zelf is een hele mooie kleine stad aan de Elbe wat vele oude historische gebouwen nog bewaard gebleven zijn.

Afbeelding

Als wij daar zo tegen 19 uur door de dorpskern of het commerciële centrum wandelden, was er weinig animo te bespeuren. De straten waren vrij landelijk met weinig volk. Enkel op het Marktplein, waar verschillende restaurants zijn gevestigd hadden was er volop leven te bespeuren. Nadat wij in een van deze leuke restaurantjes plaatsgenomen laten bestuderen wij de kart want ook wij willen graag van de specialiteiten van de streek genieten.

Afbeelding

Afbeelding

Naar het lekkere eten mogen wij terug een wandeling door het dorp te maken waar wij in nacht wakker tegen kwamen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een gids, die met verschillende mensen door het dorp loopt en aan verschillende punten een verhaal verteld over wat vroeger allemaal in dit dorp gebeurd was. De wandeling duurde circa twee uur.

Afbeelding

Als de zon volledig van de hemel verdwenen was en het zwart van de nacht de hemel bedekte, gingen wij te voet terug naar onze camping want het openbaar vervoer stopte al reeds om 19.00 uur 's avonds zodat je enkel ma op je eigen was aangewezen.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag gingen wij dan met de trein naar.Dresden. Gelukkig reed nu een bus - die ons naar het station ( Bahnhof ) bracht. Met de trein ben je dan in ca. 20 min. In het centrum van Dresden. Geen parkeerproblemen - geen zorgen wat met de camper gebeurt, want die staat veilig op de camping.

Als wij op de straat voor het gebouw van de station kwam, waren we meteen onze oriëntatie kwijt. In welke richting moeten wij nu lopen, om al het mooie van Dresden te zien.
Wat zo'n echte oude scout is die steekt zijn wijsvinger in de mond maakte hem nat en steekt in de lucht. Haalt daarna zijn smartphone eruit en kijkt op Google Maps in welke richting hij moet lopen.
Om naar de oude stad van Dresden te komen die bij de Elbe laag, moest me eerst nog door een kilometer van het mooie en voor de dames wereld bijzonders leuke Shopping mijle lopen. En natuurlijk hadden ze da precies dat, wat wij hier niet hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gemakkelijke schoenen met die leuke franjes erop. Ach ik hou zo van mijn vrouw. De glans in hun ogen, als ze met haar buit onder de armen, tevreden haar weg voortzet.

Het duurde nu niet meer lang en we bereikten de rivier Elbe. Hier zijn dan overal de mooie oude gebouwen, die Dresden zo bijzondere makten. Veel is weer terug hersteld en opgebouwd, althans hier zijn nog vele plaatsen waar nog restauratiewerken gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt ook met de bus door de stad rijden, en alles te laten vertellen, en voor mensen die moeilijk te voet zijn, op een gemakkelijke manier de stad te laten verkennen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo wordt je onder de armen bruin
Afbeelding

bootjes varen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de temperaturen stegen en bij de fontijntjes was het lekker vertoeven.
Afbeelding

Naar een paar uren rond gewandeld te hebben en alles bekijken wat wij konden bekijken. Zo besloten wij toch maar weer terug in de richting Pirna. De hemel begon zwarter en zwarter de woorden, en volledig in de regen wilden wij niet tot aan de camping geraken.

Op het station van Pirna aangekomen stellen we vast dat er geen bus niet rijdt, want het is weekend dienst.
Dus nu was het voor ons 2 km door heerlijke regen te lopen. Zo zijn wij al reeds gedoucht als wij op de camping aankomen, enkele nog afdrogen voldeed.

De volgende ochtend begroet met regen. Het regent pijpenstelen. Gelukkig zitten wij op de camping en zo kan de luifel volledig uitgedraaid worden. Zo we kunnen toch nog droog onder de luifel onze ontbijt nemen en later de koffie drinken.

Tegen de middag begint de hemels elend zijn einde te vinden. Het blijft droog.
Wij willen graag in de sächsische Schweiz en ook eens een beetje de Boheemse Schweiz .
Wij kwamen aan de bastei aan een plek die heel erg toeristisch is want de parkeerplaats stond een overvol en de wandelaars waren talrijk aanwezig.
Dus wij hebben ons dan eens incognito ook onder de wandelaars begeven en zijn naar de uitzichtpunten van de bastei gelopen.

Hier heeft de Elbe en mooie gleuf gezaagd in een zandsteengebergte, waarvan de rotsen net als pilaren opgesteld langs de oevers van de Elbe Congo geraken. Het is een Uitzicht over de Elbe en de omheen liggen de rotsen.
Wij zijn daar nog een beetje in de buurt rond gereden, met het ene oog op de straat en met het andere oog tegen hemel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wolken weer terug donkerder en donkerder en ons optimisme begon stilaan te zakken.
Terug in de camper, bekeken wij de weersvoorspelling overnieuw. Er was er maar één mogelijkheid, we moesten vertrekken in de richting oosten, daar waar de zon opgaat.Da zal de zon ook schijnen.

Even opletten, daar zou de zon moeten schijnen.

Op de weg naar het oosten willen we Praag bezoeken. Maar gezien de minder fantastische weersomstandigheden of beter gezegd wij voelden de nattigheid, mislopen wij Praag.
Op de terugweg willen wij Praag dan bezoeken en nu in een ruk door te rijden in de richting Brno.
Zo rijden wij in de richting Bruno en net voor Bruno kwamen wij op een leuke pittoreske camping aan. Camping Hannah.

Een plaatsje was snel gevonden, de luifel uitgedraaid, en met de moed en de hoop van de vertwijfeling. Want de wolken trokken met ons mee, hoopten wij op het beloofde zonnebad.

In de weersvoorspelling hadden ze het hier over dat wij de zon zouden zien,maar ja jullie kennen ook de weersvoorspellers.

Gezien de volgende dag ons het slechte weer nog altijd op de hielen zat en wij toch eens naar buiten wilde, besloten wij een kleine boottocht over en drinkwater meertje, tot aan de stad Bruno te maken.

Afbeelding

Met circa één uur bootjes varen zijn wij dan aangekomen in de buitenwijken van Bruno.

Afbeelding

Maar nu moesten wij nog met de tram, naar het centrum van Bruno.
Wij vonden wel de tramhalte. Haha -- in welke richting moeten wij dan opstappen ?
Terug het smartphone met Google Maps, dat ons kans gaf, om te kiezen welke de juiste opstap was, van de twee richtingen. De hele tramrit hebben wij onze smartphone continu in de gaten gehouden, om te zien dat wij in de juiste richting reden, waar we eigenlijk naartoe wilden. Want eens dat je verdwaald ben.

En weer hadden we geluk, en we kwamen aan de centrale station in Bruno aan. Vanaf hier startte een mooie wandeling, tussen de regen, de zon en het grijs. Deze eindelijk vrij mooie stad was echter een leuke uitstap.
Crystal is ook hier overal te vinden, wat natuurlijk voor de dameswereld met al het glinsteren en leuk momentje was, om overal alles precies te bekijken.
Maar daarom was ik niet treurig, want ook ik kom lekker met mijn fototoestel enkele mooie plaatje schieten, van deze dag en vrij leuke plaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

construktie fout ??
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

door de regelmatige buiten - ging het telkens in de kerken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hadden zo'n planetje van stadsgids mee. Terwijl ik niet zo en al hele grote vrienden van de bezoeken van kerken ben, was door de diversiteit van al die verschillende geloofsrichtingen en al die verschillende kerken die deze geloofsrichtingen volgen. Het nog eens de moeite om deze te bezoeken en het een of andere plaatje daarvan te nemen.

Tegen de avond weer terug naar de tram en dan naar de aanlegsteiger van de boot.
Midden op het water in de richting camping, kwam de zon nog eens voor 20 minuutjes gaan kijken hoe we het gemaakt hadden. Zo had je toch nog eens het gevoel van een leuke zonnige dag. Als wij aan de aanlegsteiger kwamen, om naar de camping te lopen, was de Hemel even kort zo vriendelijk, om ons te douchen, zodat wij schoon op de camping aankwamen.

De volgende dag rijden wij dan met de motor, die wijn meegenomen had naar de Burg Pernstijn, want zo vertelde men ons, dat deze nog vrij mooi is, en is in een goede staat.
Na een tijdje zoeken en rondrijden vonden wij die burcht. En zoals elke burcht boven op een berg te staan, was dit meteen een ander verhaal.

Maar de parking waar we onze moto konden achterlaten, heeft een hele vriendelijke dame gaat die aan het kas loket zat. Deze dame vroeg vriendelijk, of wij de helmen, de jassen en al wat wij niet mee wilde nemen naar de burcht, in het kas loket konden achterlaten. Zo zijn wij licht gekleed, in richting burcht kunnen gaan. Maar er was ook een klein toeristentreintje, die tot op de top van de berg, waar de burcht was. Eerlijk gezegd, ik heb dit aanbod aangenomen, want ik ben niet lui, maar enkele verwend.

De Burcht zelf was heel mooi restaureert en heel goed behouden, zodat elke cent die wij aan het entree en voor de gids moesten geven het geld waard was. Enkel met het fotograferen was officieel verboden, maar ja, wat doet een vriendelijk woord bij de gidsen en een klein drinkgeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gezellig tafelen
Afbeelding

in plaats van de naamkartjes
Afbeelding

de Bib
Afbeelding

Afbeelding

mooie tekeningen
Afbeelding

eigen kapel
Afbeelding

Het oosten van Tsjechië waar wij verblijven moet wij onsvoorstellen als de Ardennen. Mooi golvend, leuke baantjes, kleine dorpjes, leuke riviertjes. Hier draait de wereld op een heel ander tempo, dan wij het gewend zijn.

Enkel de straten, deze zijn ook van eeuwen geleden, een gladde wegen zijn enkel de hoofdwegen. Maar als je afgaat van de hoofdwegen en op de hele kleine super mooie pittoreske baantjes gaat, om naar die hele kleine leuke dorpjes te komen, dan ga je wel letterlijk af van de weg, want dan denk je dat je echt, dat je op de vlaamse wegen bent aan het rijden.

Mijn vrouw wilde eens gaan zwemmen zo in een stuwmeer. Mijn vrouw is gek van zwemmen, ik ben meer een droge vis, tot aan de enkels en niet veel verder want ik zou ja kunnen nat worden.
Dus eens op de navigatie gekeken en inderdaad iets gevonden. Amper 100 km van de camping, nou ja dat is niet veel voor de motor. Omdat ik toch graag met de Motor rij, was het perfect voor ons twee. Ik mag motor rijden, zij mag zwemmen, dus alletwee gelukkig.
Op kleine drie uur stonden wij aan het stuwmeer en met een beetje zoeken, en de hulp van Google Maps, vonden wij een punt, waar wij met de motor naar toe konden rijden en lekker eens kunnen zwemmenen luieren.

De handdoeken en badkleding hadden wij sowieso meegenomen. Zo konden wij voor een paar uurtjes lekker de toerist uit hangen, met een beetje zwemmen, beetje zon, een beetje niks doen, beetje lekker vakantie.

Er komt ook een moment, waar je maag heel vriendelijk gaat vragen, of wij hem niet vergeten zijn. Dat is dan de moment waarbij een bepaalde plaats, noemen wij het restaurant opzoekt, om aan de eisen van onze maag te voldoen. Het leuk hier in Tsjechië is dat je vrij lekker kan eten, voor zeer betaalbare prijs. Je zou niet op de idee komen, om zelf nog eens in de camper te koken.

Zo langzaam ging in de vakantiedagen ten einde. Wij lummelen nog eventjes twee dagen op de camping, want we hadden besloten hang ouderen te zijn voor deze tijd.

De temperaturen begonnen meer en meer op te lopen, we bereikten zelf de 37°, die we eigenlijk niet wilde hebben.

Op de terugweg in de richting Praag, toonden de buitenthermometer al 35°.
Wij vonden het erg moeilijk vond om bij 35° hitte, Praag te bezoeken.

Het water liep ons al in de camper met de raam open, over het licham, over de nek en over de rug. In deze hitte dan nog tussen de stenen huizen moeten lopen, ik peis ik zou dood gevallen zijn.

Dus Praag wordt eens een stedentrip met de vlieger, op een andere tijdstip, want ik denk wel dat Praag de moeite zal zijn om eens te bezoeken.

Zoek kwamen wij naar bijna 14 dagen rondrijden, terug naar België. We hebben iets gezien, wij waren eens buiten onze landsgrenzen. Het was geen spannende vakantie, maar het was een rustgevende.

Wij kunnen weer tegenaan om hier te presteren.

Aangekomen op onze thuisadres, begroette ons zoals wij het altijd gewend zijn, het Belgisch zomerweertje met al zijn facetten.

bedankt voor het lezen en verder veel plezier.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 6 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling