CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 00:05

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe wijn in nieuwe zakken.
BerichtGeplaatst: 30 aug 2016 20:17 
Offline
+1000 Postings
+1000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2011 18:59
Berichten: 1907
Woonplaats: Súdwest Fryslân, Nederland
n 2014 was ik al eens een draadje gestart over eerst wijn in Pet-fles en daarna Bag in Box. viewtopic.php?f=32&t=44481&start=0&hilit=wijn
Dit vanwege het meenemen van wijn en de besparing in volume en gewicht. Mijn conclusie toen:

Citaat:
.................en dan nu de conclusie.

Ik ben vanmiddag maar weer een keer naar de slijter geweest voor wat vergelijkingsmateriaal.

Waar het uiteindelijk om gaat, is de vraag, wat het verschil is in gewicht en volume bij wijn in Glas, PET-fles of Bag in Box.

Voor Glas heb ik gekozen voor een Franse Buzet in een doorsnee Franse fles. 6 x 75 cl
Voor de PET-fles de al eerder genoemde Zuid-Afrikaanse Tangled Tree. 6 x 75 cl
Bag in Box is de Zuid-Afrikaanse Kumala van de Gall & Gall. 3 l.
* In de vergelijking hieronder heb ik deze in volume en gewicht omgerekend naar 4,5 l = 6 flessen van 75 cl.

Het resultaat:

Afbeelding

In volume maakt PET met Glas ietsjes uit. 15% minder volume.
BiB neemt echter in volume maar de helft van Glas in. 49% !!!

In gewicht maakt PET en BIB niet veel verschil.
Maar dan BIB in vergelijking met Glas: BIB weegt maar 65% van Glas.
Per doos scheelt dit 2,6 kg.



Nu heb ik daarna talloze Bag in Box (BiB) wijnen geproefd, maar uiteindelijk kon geen van de normaal in de Nederlandse supermarkt verkrijgbare wijn ons bekoren.
Kun je in landen als Zweden en Belgie hele lekkere wijnen in BiB kopen, in Nederland zijn het toch de goedkope slobberwijnen voor op een feestje.

Nu vond ik deze zomer via eBay bij een Engels bedrijf hervulbare BiB zakken.

Afbeelding

Ik besloot de gok te wagen en heb hier een zestal van besteld. We zijn deze zomer weer naar Zweden en Finland geweest, dus het was wel de moeite waard weer wat mee te nemen.
Vlak voor vertrek bij de slijter een aantal dozen van onze favoriete wijnen in de aanbieding gekocht en de Refill BiB gevuld.

Dat ging erg makkelijk. Er zijn speciale houdertjes voor, maar die zijn in verhouding te duur. Gewoon middels een lege BiB-doos ging het ook prima. Zo'n vulhoudertje ga ik nog wel eens maken.
Er gaan 4 flessen in een zak van 3 liter. Voordat de stop/kraan erop gaat voorzichtig het laatste beetje lucht eruit laten. Dit lukt niet helemaal.
Het was dus erg spannend, of dit beetje lucht invloed op de kwaliteit zou hebben.

Ik kan zeggen, dat we in de 5 weken dat we op reis geweest zijn, wij niet hebben kunnen merken, dat de kwaliteit achteruit gegaan was.

Kortom we hadden 18 liter = 24 flessen mooie wijn mee.

Afbeelding
vullen
Afbeelding
Etiket kun je met een föhn voorzichtig van de fles halen.

Afbeelding

24 flessen in een doos.

Afbeelding

In de vakantie de Refill BiB steeds in een oude BiB-doos gewisseld. Vandaag uit de opruiming van een Zweeds bedrijf, de Baggy Wine Coat ontvangen. Kortom:
Nieuwe wijn in nieuwe zakken.

_________________
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 5 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling