CAMPERSITE.BE
http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/

Biodiesel,de samenstelling
http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/viewtopic.php?f=49&t=36516
Pagina 1 van 1

Auteur:  HARMONY 625 [ 27 feb 2012 21:21 ]
Berichttitel:  Biodiesel,de samenstelling

Met dank aan danyV voor deze informele posting.



Even wat misverstanden de wereld uit helpen :

1) In eerste instantie is er een Europese regelgeving die ALLE petroleum maatschappijen in GANS de EU bij wet VERPLICHT om minimaal 5.75 % biocomponent aan brandtsoffen toe te voegen (ttz bioethanol aan benzine en biodiesel (zogenaamde FAME) aan diesel).
Met andere woorden : ALLE diesel in de EU bevat al 5.75 % bio; ongeacht het land of leverancier. Het is simpelweg de wet.

2) het is wel zo dat verschillende landen "katholieker dan de paus" willen zijn en meer bio doseren dan wettelijk nodig : bvb de E10 benzine in Frankrijk (10% bio ethanol), en in Duitsland vind je ook meer en meer hoge concentraties FAME, in sommige regio's zelfs zuivere 100 % FAME.

3) Veel mensen denken dat biodiesel gewoon plantaardige olie is. Dat is helemaal niet waar. Het uitgangsproduct is inderdaad plantaardige olie (koolzaad, raapzaad, palm, ....). Maar deze olie kun je NIET zuiver gebruiken door - hoofdzakelijk - 3 redenen : in eerste instantie stollen deze olien dikwijls al bij 0 tot 10°. En ten tweede is de viscositeit veel te hoog : een gewone diesel verstuiver zal dat nooit deftig verstuifd krijgen. en 3 : deze oliën gaan ook snel oxydatie afzettingen geven (kijk eens naar de wand van uw frituurketel : dan weet je het wel). Laat je dus niet vangen door een paar "stunts" op de TV. Het werkt wel, maar ze tonen niet wat ze na een paar 100 km voor hebben.......
Daarom zijn alle biodiesels gemaakt door een chemische reactie met methanol (brandalkohol) te laten plaatsvinden. Op deze manier maak je een methyl ester die wel een viscositeit heeft die vergelijkbaar is met diesel, EN die pas stolt hij heel lage temperaturen. Dat is de zogenaamde FAME die staat voor Fatty Acid Methyl Ester - een fatty acid slaat op een chemische struktuur die je vind in plantaardige olie, maar ook in dierlijke vetten.
Dus het verhaal dat een biodiesel stolt bij 0° is niét correct.

4) Om dezelfde reden is een biodiesel ook niet meer gevoelig voor microbiologische woeker dan gewone diesel. Wat er WEL soms een probleem is, is dat die FAME meer water kan ophouden, zodat een diesel met biocomponent meer water in oplossing kan houden - terwijl gewone diesel het water snel gaat afscheiden. Dit hogere watergehalte kan problemen geven, ook bij strenge vorst. Het is dan NIET het vlokpunt van de diesel die een probleem is (die staat immers door dezelfde EU wetgeving wettelijk op -20°c), maar wél door het hogere watergehalte door bvb condenswater.

Nu wat betreft het gebruik : die wettelijke 5.75 % bio is geen probleem. Bij 10% zou ik ook nog niets verwachten. Maar om op een zuivere 100% FAME te draaien zou ik voorzichtig zijn. En als het zuivere plantaardige olie is (dus geen FAME maar gewoon plantaardige olie) dan zou ik er ZEKER afblijven.
Oude diesels kunnen hier beter mee overweg, maar bij moderne common rail - directe injecties zou ik toch voorzichtig zijn, tenzij het specifiek in de handleiding van de MH staat (en dan nog....)

_________________

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/