CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 21 okt 2017 22:20

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gevaren van elektriciteit in de mh.
BerichtGeplaatst: 04 maart 2012 07:46 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2008 19:40
Berichten: 5014
Woonplaats: Waasland
Deze bijdrage is van Guido52 waarvoor dank.

guido_52 schreef:
Het is niet de bedoeling u bang te maken voor de elektriciteitsinstallatie in een motorhome, maar een het geven van een overzicht wat er aan gevaar kan zijn.
Grosso modo heb je twee gevaren;
- het gevaar voor elektrocutie.
- het gevaar voor kortsluiting en de gevolgen daarvan.

Gevaren voor aanraking of elektrocutie.

In tegenstelling dat er soms gedacht wordt is niet de spanning gevaarlijk maar de stroom.
Afbeelding( AC is wisselstroom (zoals thuis), DC is gelijkstroom (zoals in motorhome)
Dus relatief kleine stromen kunnen al zware gevolgen hebben.
Gelukkig heeft het menselijk lichaam een vrij hoge weerstand. Daardoor moet je al behoorlijk wat spanning hebben om die stromen te laten vloeien door uw lichaam. Die weerstand is ook afhankelijk van de vochtigheidsgraad van het lichaam.

Dit maakt dan de spanning al vrij hoog moet zijn om een gevaarlijke stroom te kunnen laten vloeien.
Stel dat de weerstand van een bepaald persoon 10.000 ohm is. Dan heb je je al een spanning nodig van 100 V om een stroom van 10mA te kunnen hebben.
Je kan dus prefect een stroomvoerende kabel waar 100A doorgaat vastnemen, zonder enige gevaar op elektrocutie. Uwe lichaamsweerstand is gewoon te hoog om een voldoende hoge stroom door uw lichaam te krijgen.

Besluit: het 12V gedeelte is totaal veilig qua aanraakgevaar omdat de weerstand van het menselijk lichaam te hoog is. (ook in vochtige omstandigheden)
In het 230V gedeelte is de spanning wel voldoende hoog en is er bijgevolg wel aanraakgevaar.
Dit geldt dus ook voor de 230V via omvormers ed. (ook ingebouwd in bijvoorbeeld TL-armatuur)

Gevaren via kortsluiting.

- Kracht van de kortsluiting.
Het bepalen van de kracht (knal, explosie) die vrijkomt bij een kortsluiting is vrij ingewikkeld, is afhankelijk van de stroom die de spanningsbron kan leveren en de dikte en lengte (weerstand dus) van de draden die er tussen de bron en plaats van de kortsluiting is.

230V net, er is een groot verschil of de kortsluiting zich voordoet in het snoer van een toestel (relatief lange en dunne draden) of rechtstreeks in de verdeelkast (alleen dikke draden naar het straatnet).

12V; de bron (batterij) kan enorm veel stroom leveren (veel meer dan 100A) bij een eventuele kortsluiting en er is bovendien een vrij kleine weerstand (meestal korte leidingen). Bijgevolg is het gevaar van een kortsluiting veel groter dan bijvoorbeeld thuis op het 230V net.

- Brandgevaar.
Rechtstreeks, als gevolg van de knal en vonkvorming van de kortsluiting kan het omliggend materiaal schade oplopen. Dat kan dus ook de persoon zijn die de kortsluiting maakt. (brandwonden)
Onrechtstreeks; door de kortsluiting gaan er grote stromen vloeien door de aanvoerdraden het gevolg kan zijn dat die draden zo warm worden dat ze gaan gloeien en eventueel doorbranden. Natuurlijk kunnen omliggende materialen ook vuur vatten/schade oplopen.

Besluit:
Het is een beetje dubbel, 12V maakt dat het aanraakveilig is, dus minder gevaarlijk denkt men, dit geeft de neiging om wat nonchalanter met de 12V installatie om te springen. Maar het feit dat kortsluitingen een veel groter gevaar kunnen opleveren dan bijvoorbeeld thuis, maakt het juist gevaarlijker.

Beveiligen;
- Tegen aanraking;
Bij 12V in principe niet nodig, je kan het zo zonder gevaar vastnemen.
Bij 230V kan er een verliesstroomschakelaar geplaatst worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar

- Tegen kortsluiting;
Alles goed isoleren (helpt ook tegen aanraking) en elke vertrekkabel zo kort mogelijk bij de bron (batterij) met de juiste zekering afzekeren. Elke verandering in dikte van draad/kabel moet met de juiste zekering worden beveiligd.
In
viewtopic.php?f=49&t=36242
kan men lezen hoe dat moet.

De kabel van de pluspool van de batterij tot de eerste zekering (en pluspool zelf) zijn dus nooit beveiligd tegen kortsluiting.
Daar moet dus extra opgelet worden en er voor zorgen dat er niets kan beschadigd worden.
Ook de kabel tussen alternator en startbatterij is zelden voorzien van een zekering omdat dit gevaarlijk is voor de alternator zelf. (bij draaiende alternator de batterij afkoppelen is meestal het einde voor die alternator)

Een praktijkvoorbeeld die je heel vaak tegenkomt,
De startbatterij staat onder de motorkap, terwijl de HH-batterij ergens in de motorhome zelf staat.
Dan zie je dit;Afbeelding
Rode kabel is de verbindingskabel tussen beide batterijen, nergens vastgelegd dus kan vrij trillen en ergens tegenaan schuren.
Aan de kant van de startbatterij is er meestal een (juiste) zekering, maar aan de kant van de HH-batterij meestal niet.
Stel dat er zich een kortsluiting voordoet omdat de verbindingskabel beschadigd is (schuren) in de doorgang van de cabine naar motor. De startbatterij is beveiligd, die zekering springt maar in de richting HH-batterij is er geen zekering, dus ongebreidelde kortsluiting vanuit de hh-batterij.
In feite zou ook aan de kant van de HH-batterij een zekering horen te staan, dus zowel kort bij de start als bij de hh-batterij een zekering, zie je dus bijna nooit. :-D

_________________
groeten van Peter en Inge.

Afbeelding

Forumtips : Klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling