CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 23:51

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een goede manier van polieren en glans terug te brengen
BerichtGeplaatst: 17 apr 2012 07:47 
Offline
+8000 Postings
+8000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2005 19:51
Berichten: 9150
Woonplaats: lubbeek
Met dank aan Denis220966

Het originele topic waar u kan reageren vind u hier viewtopic.php?f=20&t=37224&start=0

Citaat:
De polierpasta van 3M is zeker niet slecht voor je verweerde lak en kleine krasjes te verwijderen.
Wel niet vergeten dat polierpasta een licht schurend effect heeft en achteraf geen bescherming bied voor je lak.
Na het polieren zal je de lak terug een beschermende laag moeten geven. dit doe je dan achteraf met een wax of sealer.
Polieren zal je vernislaag een beetje uitdunnen opdat de lak weer klaarder wordt. De resterende lak zal gladder en glanzender zijn als nooit tevoor.
Polieren zal ook krasjes , swirls, watervlekken, e.d. verwijderen. Toch kan je niet alle krassen verwijderen door te polieren. Als je met je nagel in een kras kan blijven haken terwijl je erover voelt is deze wellicht te diep om uit te polijsten . Hoe dan ook kan je deze alsnog polieren opdat hij minder zichtbaar wordt.

Er zijn twee manieren om te polieren: machinaal en met de hand.

Als je met de hand wil polieren gebruik je best een hiervoor gemaakt product zoals Scratch-X van Meguiars (Ik gebruik voor zowel camper als auto's de producten van Meguiars daar ik er een zeer goed resultaat mee heb). Tevens is het polieren met de hand uiteraard niet zo effectief als met de machine. Met de hand krijg je maximaal 80% van de defecten verwijdert. Machinaal al gauw 90 tot 100%.

Machinaal polieren is het meest effectieve en ook tijdswinnende manier van polieren. Machinaal kan je meer defecten verwijderen omdat een machine krachtiger is en meer hitte kan opwekken door de wrijving.

Er zijn 2 manieren om machinaal te polieren: excentrisch of roterend.
Ik heb een Flex exentrische poliermachine.
Deze exentrische poliermachine is beter voor de beginner want de pad op een roterende machine draait enkel rond zijn eigen as. Dit creëert een grote warmteopwekking. Hierdoor gaat het allemaal nog sneller, maar met een ongetrainde hand kan je al gauw iets mis doen. Als het oppervlakte te warm wordt kan dit ervoor zorgen dat de lak van de carroserie loskomt.

De gemiddelde wagen mag 1 à 2 keer per jaar gepolijst worden. Als je jezelf inbeeld dat je telkens een miniscule laag van de vernislaag verwijdert kom je al gauw op het feit dat je een wagen in totaal een 60 keer mag polijsten vooraleer je geen vernis meer over hebt. Dit resulteerd dat je wagen al reeds 30 jaar oud moet zijn en hij 2 keer gepolijst wordt per jaar vooraleer je vernis opraakt.

Wat heb je nodig…
• Schaduw (polijsten doe je best in de schaduw op een plek waar er geen stof of andere contaminatie op de wagen kan vallen. Dus op een koele plek boven 15 graden celsius onder een afdak.)
• Afplaktape (om al de plastic en rubberen onderdelen van de wagen af te plakken. Als het polijstmiddel in contact komt met een rubber of plastic onderdeel kan dit ervoor zorgen dat het wit uitslaat en dit is trouwens moeilijk te verwijderen)
• Polijstmachine (voor de beginner best de excentrische) + polijstpads
• Polish applicators (inden wordt gekozen om HANDMATIG te polijsten gebruik je polish applicators om de wagen met de hand te polijsten)
• Polish (naarmate de krassen dieper zijn kan je een sterkere polish gebruiken. Indien je met een groffe polish gaat werken dien je sowieso nog na te gaan met een medium polish.)
• Microvezeldoeken (zachte hoog kwaliteitsvolle microvezeldoeken)

Hoe ga je tewerk…
1. Zorg ervoor dat de wagen volledig gewassen en gedroogd is.
2. Plak zoveel mogelijk van de rubberen of plastic onderdelen aan het koetswerk af. Dit opdat je anders de polish moeilijk van deze onderdelen kan verwijderen.
3. Begin met een testplek te zoeken op de wagen die niet vel opvalt. Dit om de keuze van polish en pads optimaal te combineren afhankelijk van het te verrichten werk.(zie stappen 4-10 voor polijstinscructies.) Als de lak gewoon wat glans mist heb je genoeg met een medium polish en een polishing pad. De testplek mag maximaal 40 op 40 cm zijn. Als je eerst met een groffe polish werkt dien je zeker na te werken met een medium en/of finishing polish.
4. Eenmaal als je de juiste polish en pad gevonden hebt die de defecten verwijdert moet je de rest van de wagen polijsten. Breng een dunne ring polish aan op een centimeter of 2 van de rand van de pad. Dit omdat hier de meeste werkingskracht van de pad zit. Dus niet op het einde en niet in het midden.

5. Als de machine uit staat verspreid je het product op het te polijsten oppervlakte(bij voorkeur een oppervlakte van 40cm op 40 cm per keer)
6. Dan zet je de machine op de laagste stand om het product op dit oppervlakte goed te verspreiden. Ga op deze stand maar 1 keer over hetzelfde oppervlakte.
7. Hierna ga je de machine op stand 5 zetten op het product nagenoeg op te werken. Indien er enkel een olielaag achterblijft op de wagen is de polish opgewerkt. Hierna ga je nog 1 keer op de laagste stand van de machine over de polish.
8. Als je polijst moet de pad vlak tegen het oppervlakte staan vooraleer je de machine opzet. Zoniet vliegt het product in het rond.
9. Beweeg de machine traag van rechts naar links op het oppervlakte en geef ongeveer een druk van 5 kilo neerwaartse druk op de machine.

10. Hierna werk je in de richting van de auto nogmaals met de machine over het te polijsten oppervlak.

11. Terwijl je de passes doet moet je ervoor zorgen dat je 50% van de vorige baan overlapt.
12. Herhaal stappen 7 tot en met 11 tot het product opgewerkt is en de polish een klare olielaag wordt. Hierna zet je de machine af terwijl de pad nog altijd plat op het oppervlakte staat.
13. Veeg het oppervlakte af met een microvezeldoek. Gebruik zo min mogelijk neerwaartse druk in het opvegen van de resterende polish als mogelijk.
14. Herhaal de stappen 7 tot en met 13 tot de hele wagen gepolijst is.
15. Indien je de wagen gepolijst hebt met een grove polish moet je nog nagaan met een medium en/of finishing polish. Indien je enkel een medium polish gebruikt hebt en je tevreden bent over het resultaat moet je niet noodzakelijk nawerken met een finishing polish. Wil je echter je wagen nog net dat ietsje meer glans geven kan je dit best wel doen.

Nu gaan we de laklaag terug beschermen:

Waxen of sealen is het meest belangrijke deel om de vele uren werk aan het detailen van je lakwerk zo lang mogelijk te behouden. Het zal niet alleen dienen als een beschermlaag voor de lak, maar zorgt er ook voor dat je wagen een glanzende wetlook krijgt. Tevens zal de wagen minder snel terug vuil worden onder dezelfde omstandigheden als ervoor.

Een wax zal het lakwerk een zeer warme look geven. Het zal ook de lak een extreme natte en diepe glans geven. Sommige waxen hebben ook een opvullende functie. Dus, als je een wax gebruikt kan je sommige lakdefecten verbergen. Hoe dan ook zal een wax niet langer dan 1 à 3 maanden aanwezig blijven.

De meeste sealants geven de lak een verniste en strakke look. Ze zullen de lak hoe dan ook een zeer natte look geven en zal de lak uiterst zacht laten aanvoelen. Het lakoppervlakte zal ook zeer reflectief zijn. Een sealant zal wel niet die diepe look geven van een wax en zal ook geen lakdefecten verbergen. Sealants zijn wel duurzamer dan waxen en blijven tot 5 maand of meer aanwezig.

Een laagje wax over een laagje sealant aanbrengen zorgt ervoor dat je toch een diepere glans verkrijgt gemixt met een langere duurzaamheid.

Wat heb je nodig…
• Schaduw
• Wax / sealant of beide.
• Wax applicator (als je machinaal de wax aanbrengt gebruik je een excentrishce machine met een finishing pad)
• Microvezeldoeken (zachte hoog kwaliteitsvolle microvezeldoeken)

Hoe ga je tewerk…
1. Zorg ervoor dat de wagen volledig gewassen en gedroogd is.
2. Breng de wax aan op de applicator of finishing pad (machinaal.)
3. Verspreid de wax zo dun mogelijk over een paneel. 2 dunne lagen zijn veel beter als 1 dikke laag. Ga zo door tot de wagen gewaxt/gesealed is.

4. Raadpleeg de handleiding van het product om te zien hoe lang het product moet inwerken op de lak alvorens het te verwijderen.
5. Gebruik een microvezeldoek op het product te verwijderen. Gebruik hiervoor zo min mogelijk neerwaartse druk opdat dit enkel en alleen krassen maakt.
6. Als je meerdere lagen wil aanbrengen doe je dit best 12 tot 24 uur na het aanbrengen van de eerste laag.

Dit is natuurlijk wel heel gedetailleerd uitgelegd en een serieuze boterham om te lezen, en is dit natuurlijk ook een hobby van mij.
Hopelijk dat ik hier een beetje verstaanbare uitleg heb gegeven.

Groetjes Denis


Met dank aan Alpinovi voor de link naar een aantal demofilmpjes.

http://nl.meguiars.be/video-demos

_________________
ALS JE VRIENDEN OM JE HEEN HEBT MAAKT HET NIET UIT WAAR JE BENT

Onze reisverslagen vind je op het Het Varkenskot
Onze Gps Tracklogs


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling