CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 18:56

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De "openklemspanning" van loodbatterijen.
BerichtGeplaatst: 07 maart 2013 16:10 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Met dank aan Guido_52 voor deze bijdrage

guido_52 schreef:
In andere draadjes is er vaak discussie geweest over de openklemspanning van een loodbatterij.

Ik open nu een nieuw onderwerp om mijn visie en bevindingen daaromtrent even op een rijtje te zetten.

Eerst moet ik stellen dat zowat ieder naslagwerk het er over eens is dat de spanningsmethode slechts een grove indicatie geeft en dus nooit exact kan vertellen hoeveel de restcapaciteit is.
Het is dus altijd een grove benadering.
Het gevolg is dat alle zo gezegde "capaciteitsmeters" of "batterij niveaumeters" die op een spanningsmeting gebaseerd zijn niet nauwkeurig zijn.
Ik denk hierbij bv. aan de ledbar-meters die je op vele controleborden vind.

Ook is iedereen het er over eens dat de spanning een "openklemspanning" moet zijn.
Dat houd in dat er totaal geen belasting op de batterij mag zijn.
Elke batterij heeft een inwendige weerstand en als de batterij belast wordt dan zal daar een spanningval over optreden, dus de spanning die je meet op de klemmen zal lager zijn dan de interne gezamenlijke celspanning.
Hoe groter de stroom, hoe meer spanningval er zal zijn. Dus hoe onnauwkeuriger de meting.

Ook is iedereen er over eens dat de openklemspanning van een batterij, die van een batterij in rust moet zijn.
Als de batterij een laad- of ontlaadstroom heeft gehad, duurt het een bepaalde tijd voor dat hij de eigenlijke "openklemspanning" zal bereiken.

Deze punten op zich, maken dat het snel aflezen van een batterijniveaumeter gebaseerd op een spanningmeter bij normaal camper gebruik moeilijk is.
Je moet rekening houden met verschillende factoren en de invloed moet juist geïnterpreteerd worden.

Dan de grootte van de spanning.
Daar scheiden de wegen.

De "oer"-loodbatterij heeft in principe een celspanning van 2,1V in geladen toestand, met zijn zessen dus 12,6V.

Naargelang de bron, verschijnen er andere lijstjes.

De meest voorkomende is deze.
Afbeelding
Bron, "altijdstroom" van Victron Energy. Maar ook andere bronnen hanteren dit.

Er duikt ook dit op;
Afbeelding
Bron, Varta.

Dan zijn er de signalen van de medeleden, dat hun batterijen soms hogere spanningen hebben.
Blijkt dat dit meestal gebruikers van een GEL of AGM te zijn.
Bij navraag hierover bij Victron Energy komt dit lijstje.
Afbeelding
Opmerking; dus een ander lijstje dan dat ze in hun naslagwerk "altijdstroom" aanhouden.
De reden van de afwijkende spanning zou zijn, afwijkende samenstelling platen en andere gebruikte materialen.

Ook heb ik opgevangen dat de openklemspanning afhankelijk zou zijn van de batterijtemperatuur.
Grofweg: Bij 25°C zou de openklemspanning van een batterij met 100% lading ongeveer 13V +/-0.3V zijn. Bij 20% lading zou het 12V +/-0.3V zijn.
De invloed van de temperatuur zou -30mV per graad Celsius zijn.
Dat wil dus zeggen voor een temperstuurdaling van 10°C zou de spanning 0,3V hoger zijn.
Bij 15°C wordt het dan 13,3V +/-0,3V.....
Maar.... die temperatuurinvloed zou dan weer niet lineair zijn..... dus wordt het nog kouder dan is het kleiner dan -30mV per graad.
.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling