CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 12:47

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vervangen van de plissé-hordeur of van de draden ervan
BerichtGeplaatst: 24 jun 2015 19:29 
Offline
+8000 Postings
+8000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2005 19:51
Berichten: 9150
Woonplaats: lubbeek
Deze gedetailleerde uitleg mochten wij ontvangen van frigofreak.
Waarvoor onze dank.
Wij voegen het met veel plezier toe in onze bibliotheek.

Vervangen van de plissé-hordeur of vervangen van de draden ervan.
(Bij onze McLouis en z’n neven en nichten...)

Afbeelding

1 Hordeur verwijderen uit het kader.

Zet eerst de spanvijsjes (1)los (met de veertjes aan) die in het linkerprofiel zitten, zo’n 8 cm van boven en onderkant af.


Afbeelding
Foto 1: spanvijsjes lossen linkerprofiel foto 2: losschroeven linkerprofiel


In de MH zitten links, rechts en bovenaan een alu-profiel vast. Enkel het profielstukje bovenaan, en de linkse kant (de kant die opengaat) moet worden losgeschroefd.( 2)
De houder (3 )waaraan de plisse-gaas vastzit, is de rechterzijde (de kant waar de deurscharnieren zitten). Deze houder klikt los van het tegen de buitenwand vastgevezen plastic- profiel (P). Wrik de houder voorzichtig los uit de “zwaluwstaart” van het vastgevezen profiel, en begin (het makkelijkst) bovenaan.

Afbeelding Afbeelding

Trek de profielen met het gaas ertussen onderaan naar elkaar toe, en draai het rechtse profiel onderaan een kwartslag, zodat ze loskomen en uit de deuropening kunnen genomen worden.

Nu leg je de hele mik op een plat vlak (een tafel werkt het makkelijkst...)

Afbeelding
Foto 3: Links het profiel dat tegen de kast is geschroefd, rechts de zijde met de horplissé.

Het witte plastic klipje (4)onderaan moet worden uitgeklikt. Op deze foto is het “afgesleten”...normaal is het zo’n 5 mm langer, en zitten er 3 of 5 gaatjes in, waardoor de draden lopen die aan de plissé bovenaan vastziiten, en aan het onderste veertje zijn geknoopt. De spandraadjes die in het onderste deel van de plissé zitten, zijn aan het bovenste veertje geknoopt.

Trek het klipje uit het profiel, en leg het profiel met de veertjes op de plissé-hor. Dit om geknoei met draden te vermijden
Schuif daarna de brede houder (dat brede witgelakte stuk) met de borstel (6) naar boven.
Daarin heb je een Afbeelding profiel, waaraan de plissé is vastgelijmd. (5)


Afbeelding Afbeeldingprofiel met gelijmde plissé en een “geleider”

In de holle kant van het Afbeeldingprofiel zitten de “geleidertjes” die de koordjes “schuringsvrij” moeten laten “lopen”...die moet je wat losmaken om je naald doorheen het pakketje te krijgen...

De rechterkant (met de zwaluwstaart) daarin schijft een plastic latje, waaraan ook de plissé is vastgekleefd. Dat profiel met de zwaluwstaart schuiven we ook naar boven van het latje af.

Afbeelding

Nu ligt de “behandelbare hor” klaar om nieuwe draden te krijgen.

Je ziet dat aan het latje de draad is geknoopt aan een rondelletje (of een dubbele knoop heeft) om het doortrekken te beletten.

Schuif de plissé tegen die lat bij elkaar, en zet vast met een paar klemmen

Nu heb je dit: Afbeelding

Trek het (kapotte) koordje een beetje door het rechtse latje en snij de rondel af.

Neem het geschikte nieuwe koordmateriaal, en een dikke stopnaald, en steek de draad doorheen het samengehouden “plissépakketje” (het geheel als hierboven getekend: profiel +plissé +latje ) , trek de draad een stuk door, en knoop het rondelletje terug vast aan de nieuwe draad.

Steek het andere draadeind door het witte klipje (4), meet af (aan bijvoorbeeld een draad die niet stuk is, en knoop vast aan het veertje. Hou een logische volgorde aan:( 1e gaatje de onderste draad, 2de gaatje de middenste, 3de gaatje de bovenste...om te voorkomen dat ze beginnen te kruisen, en dus tegen elkaar gaan schuren...)

Let op : de ene is langer dan de andere: die het verst van het veertje zit is de langste...

Doe dit voor alle kapotte draden, en hou er rekening mee dat de bovenste draden via het klipje onderaan naar het veertje onderaan gaan, de onderste draden via het klipje dat bovenaan het andere (schroefbare) profiel zit, gaan naar het veertje bovenaan.

Zet de veertje nu terug enigszins vast, en schuif alle delen in omgekeerde volgorde in elkaar. En schuif de hele hor ook toe

Daarna kan je alles weer in de deuropening monteren, eerste het profiel met de schroeven, dan klik je de andere kan terug in elkaar., en tot slot span je de veertjes terug op.

Noteer dat:
1) in het rechtse profiel er geen draden lopen tussen het latje en het alu-profiel
2) Het linkse profiel dat tegen de wand geschroefd is, enkel de veertjes zitten
3) alle draden lopen tussen het alu-profiel met borstel (6) en het Afbeeldingprofiel dat daarin schuift.

_________________
ALS JE VRIENDEN OM JE HEEN HEBT MAAKT HET NIET UIT WAAR JE BENT

Onze reisverslagen vind je op het Het Varkenskot
Onze Gps Tracklogs


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling