CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 apr 2024 15:12

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanschaf nieuwe battery
BerichtGeplaatst: 23 okt 2016 13:05 
Offline
+500 Postings
+500 Postings

Geregistreerd: 16 maart 2014 09:55
Berichten: 882
Woonplaats: Lommel
dag allemaal,

Mijn huidige woon batterij is een Beaut agm 80Ah, heeft zijn beste tijd gehad, reeds na 28 maand, dit is voor een groot gedeelte(of volledig) mijn eigen schuld, ik heb ze eenmaal volledig laten ontladen tot nul, er stond nog iets aan, dom dom.

Nu ben ik mij aan het oriënteren voor een nieuwe batterij, een agm zou logisch zijn, maar omdat deze toch een heel korte levensduur heeft gehad ben ik enkele belangrijke elementen gaan nakijken, zoals laadspanning van alternator Fiat 250 bj 2014, laadspanning van zonnepanelen via CBE PRS 240 en laad spanning van lader Nordelettronica NE186 300w als we op 230 volt staan.(wij staan zeer veel vrij, dus weinig aan de 230 volt)

Bij starten motor is de laadspanning gemeten met multimeter op de motor batterij 14,4 volt, na een kwartier is dit 14,3 volt. (komt overeen met display in mobilhome)

De laadspanning van de zonnepanelen is maximaal 14,3 volt, deze stond al maar dan 2 jaar ingesteld op 14,1 volt, systeem heeft 2 mogelijkheden.

De laadspanning als we op 230 volt aangesloten zijn is 14,6 volt (volgens display in mobilhome) van de NE186.

Nu heb ik nog enkele vragen, wat is erger een te lage laadspanning of een te hoge laadspanning.
Is mijn agm wel ooit volledig vol geladen met de zonnepanelen en via de alternator, ik denk van niet.

ik wil mijn huidige systemen van laden niet veranderen.
Welk type batterij is dan het meest geschikt, een amg, gel, halftractie Deep Cycle, of.....

_________________
Problemen bestaan niet, er zijn alleen maar oplossingen.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 1 reply

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Limpopo, MarcDe, Paumen


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling