CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 13:53

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zonnepaneel systeem compleet op aanhangwagen geplaatst
BerichtGeplaatst: 13 mei 2020 13:14 
Offline
+50 Postings
+50 Postings

Geregistreerd: 16 jan 2015 09:34
Berichten: 66
Goedendag forumleden

Sinds 2013 rijden wij met de camper rond in Europa. Afgelopen winterperiode zijn we 5 maanden in Portugal en Spanje geweest (overwinteren). We hebben nooit zonnepanelen op de camper gehad omdat we dat nog niet nodig vonden en we het totaal gewicht van de camper goed in de gaten houden. Toch bij langere tijd verblijf zoals het overwinteren leek het ons interessant om zonne-energie toe te passen om langer vrij te kunnen staan. Sinds we de camper hebben, hangt er een aanhangwagen achter met de motorscooter, E-bikes en wat andere zaken erin. In 2019 hebben we een nieuwe aanhangwagen gekocht en dat bracht me op het volgende. Ik zou graag een zonnepaneel plaatsen op het dak van de aanhangwagen en de gehele installatie die er bij hoort in de aanhangwagen plaatsen. Zo heb ik als het waren mijn eigen stroompaal achter de camper hangen. Dit idee heb ik de laatste 2 maanden uit gedacht en reeds geplaatst. Ik had dit ook op de camper zelf kunnen plaatsen maar zoals ik al zij, het gewicht en wanneer we mogelijk weer een andere camper kopen heb ik alles vwb de zonne-energie nog. Dus geen nieuwe installatie bij het vervangen van de camper.

Ik heb het plan zelf bedacht maar heb geen verstand van zaken vwb zonne-energie. Echter heb ik wel voldoende kennis om systemen ergens op of in te bouwen. Daarom ben ik naar DE Wit in Schijndel (NL) gegaan heb mijn plan daar voorgelegd. Zij hebben voor mij de nodige onderdelen samen gesteld zodat ik een systeem krijg waar ik nu en in de toekomst mogelijk voldoende aan heb. Ik heb de aanhangwagen bijna compleet af, echter nog 'n paar dingetjes aanpassen. Ook heb ik de bekabeling nog niet op diverse punten gekoppeld, dit omdat ik nog wat werkzaamheden moet afronden. De camper moet ik nog voor zien van een kabel die het systeem in verbinding brengt met mijn HH-accu en een aansluitpunt, dit ga ik maken wanneer de aanhangwagen geheel klaar is.
Ter verduidelijking plaats ik foto’s bij dit topic zodat dit meer inzicht geeft wat ik gemaakt heb. Mogelijk heeft iemand iets aan mijn ontwerp en wil die gene in de toekomst ook iets dergelijks maken, vandaar dat ik het hier deel. Nu hoop ik dat er forumleden zijn die mijn project goed bekijken en tips hebben die mijn werkzaamheden mogelijk kunnen verbeteren. Dan zie ik die positieve kritiek graag tegemoet. ECHTER zo als ik al zei, ik heb geen verstand van de technische gegevens vwb de installatie, dus praat alstublieft in Jip en Janneke taal. Dat wil dus zeggen dat ik praat over een RODE en een ZWARTE kabel, PLUS en MIN. In ander topics vwb dit onderwerp kom ik veel afkortingen en benamingen tegen die mij NIETS zeggen en dat ook niet kan herleiden.

Hier leg ik uit wat ik geplaatst heb vanaf het zonnepaneel t/m de camper (camper nog niet gedaan)

Op de Aanhangwagen geplaatst.
*Een zonnepaneel Top Solar 290 Watt 24 volt (opklapbaar en kan ik zelf met de zon mee
draaien)
Spanning bij max vermogen 39,7 volt
Stroom bij max vermogen 18A gem. p/u 12v
*Victron MPPT 100 / 20v
Verbonden met 2 x 6mm2 kabel met zonnepaneel
Verbonden met 2 x 10mm2 met accu’s
*Zekering bij accu’s 150A ( op kabel 10mm2 vanaf MPPT)
*Accu’s 2 x Beaut AGM 12v 145AH/10HR
Parallel geschakeld
*Zekering bij accu’s 150A ( op kabel 16mm2 naar 12/12 – 30 DC/DC charger)
*Vitron Orion-Tr Smart 12/12 – 30 DC/DC charger
Verbonden met 2 x 16mm2 kabel met accu’s
Verbonden met 2 x 25mm2 kabel (3meter) naar stekker bij dissel/trekhaak
aansluiting.

Aan de camper gemonteerd.
*Vanaf trekhaak 2 x 25mm2 kabel (4 meter) naar HH-accu (AGM 12v 100ah) via AAN/UIT schakeling voor vrij schakelen van deze kabel.
*Vanaf rechtsvoor zijde opbouw thv HH-accu 2 x 25mm2 kabel (1 meter) zelfde stekker verbinding als op trekhaak naar HH-accu.
*Een verlengkabel 2 x 25mm2 kabel (3 meter) met stekkers om wanneer de aanhangwagen verder van de camper staat, toch een verbindingen te kunnen maken tussen camper /aanhangwagen.
*In de camper voor 230v Victron Energy Phoenix 12V/500VA inverter geplaatst
*Zekering 30A bij HH-accu geplaatst op kabel naar de Victron inverter
Extra gegevens.
*De totale lengte van de 25mm2 kabel tussen de Vitron Orion-Tr Smart 12/12 – 30 DC/DC charger en de HH-accu (AGM 12v 100ah) is variabel. De kabel wordt gekoppeld middels de stekker/stekkerdoos verbinding op 2 plaatsen, of achter bij trekhaak, of aan de zijkant thv de HH-accu.
*4 verschillende lengte zijn mogelijk gezien de opstelling camper/aanhangwagen.
1. Aanhangwagen tijdens rijden of op CP gekoppeld aan camper, lengte kabel
8 meter (3 + 5)
2. Aanhangwagen achter bij camper los van de trekhaak
11 meter (3 + 3 verl.kabel + 5)
3. Aanhangwagen thv de voorzijde van de camper, gunstig situatie
4 meter (3 + 1)
4. Aanhangwagen thv voorzij van de camper, ongunstige situatie
7 meter (3 + 3 verl.kabel + 1)

Ter verduidelijking plaats ik foto's om het geheel wat te visualiseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zonne-paneel is 360gr draaibaar en met de laag/hoog staande zon ook te kantelen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Accu's verzonken in een bak die tussen de chassisbalken is geplaatst

Afbeelding
Accubak ivm gewicht extra ondersteund

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat de foto's, het vooraf gaande verhaal enigszins verduidelijken. Wanneer u vragen heeft hoor ik het wel. Wanneer u opmerkingen heeft wat mijn project ten goede of verbetering doet komen verneem die graag.

gr Rien


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 53 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Martizio, PaulenDenise, veron


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling