CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 10 mei 2024 04:38

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Slecht contact met gesmolten interieur tot gevolg
BerichtGeplaatst: 19 okt 2008 22:33 
Offline
+250 Postings
+250 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 okt 2006 23:02
Berichten: 408
Woonplaats: Oostkamp
Vorige week zijn we naar Annecy geweest. Er was blijkbaar maar één camping open.
Daar stond een MH van een Zwitser die daar blijkbaar heel het jaar bleef staan want er stonden geen nummerplaten op.
Enkele dagen ervoor had hij door een slecht elektrisch contact warmteontwikkeling gekregen, waardoor er een volledig raam uit gesmolten was, een groot deel van zijn interieur was ook gesmolten (blijkbaar veel plastiek).
Zijn hele interieur was zwartgeblakerd. Ik vrees dat hij voor de schroothoop zal zijn. De man stond erbij met de tranen in de ogen...

Daarom ben ik mij beginnen af te vragen of zoiets mij ook zou kunnen overkomen.

Wat ik nu doe:

- alles voorzien van voldoende dikke draden, elke kabel afzekeren : zo kan je problemen door kortsluitingen vermijden
- regelmatig elektrische leidingen inspecteren


Wat er nog steeds kan gebeuren:
door trillingen komt er een draad gedeeltelijk los te zitten of breekt hij gedeeltelijk door, dan zal er op die plaats spanningsverlies zijn, met als gevolg warmteproductie. De zekeringen zullen niet doorbranden aangezien de stroom niet verhoogt (maar eerder verlaagd is). Dit kan tot oververhitting en zo tot brand leiden.

Nu zat ik te denken hoe zoiets kan vermeden worden.
Mijn denkpiste:
(Het eenvoudigste is natuurlijk massasleutel op batterij en telkens je weggaat alles afleggen, maar dan loopt mijn boiler leeg, staat mijn verwarming af,... dus geen doenbaar iets.)
Mocht ik nu elke draad vergezellen van een dunne extra draad die een terugkoppeling geeft van de spanning op de eindverbruiker zodat ik die kan vergelijken met de spanning die vertrok uit de zekeringkast. Als het verschil in spanning dan hoger is dan een ingestelde waarde, zou er een alarm gegeven kunnen worden. Aangezien ik nauwelijks stroom trek over de dunne draad zal daar zo goed als geen spanningval op zitten.
Het zelfde zou je natuurlijk ook kunnen doen met de massa (als je die ook vanuit de zekeringkast laat vertrekken en niet op het chassis)

Is dit een haalbaar iets of maak ik een redeneerfout? Of zijn er betere oplossingen voor dit probleem.

_________________
Half dronken is weggesmeten geld!


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling