Ik ben om, dus wend ik mij hier tot de solar-specialisten.
De hete zomer in Zweden dit jaar met de prachtigste plekjes. Dan wil je wel eens wat langer ergens blijven staan. Daarbij het toch wel wat toegenomen stroomverbruik, o.a. Met twee iPads.
Maar het belangrijkste: Ik denk dat ik het perfecte zonnepaneel voor onze bus gevonden heb. Een vereiste is voor mij dat het paneel zo onopvallend mogelijk op het hefdak zit. Het is een zwarte VW T5 met een zwart SCA hefdak. Kortom egaal zwart en in een geschikte maatvoering. Lang leek het erop, dat dit paneel niet bestond.
Maar ik heb hem gevonden:
http://kleinezonnepanelen.nl/index.php? ... -N_sZIaySO100 Watt Semi Flexibel Zonnepaneel Monokristallijn Back Contact Black Edition
SunPower Zonnecellen, Zeer hoog rendement, met kunststof achterplaat
Afmetingen 100W (H x B x D) in mm: 1100 x 570 x 2.8
Gewicht in kg: 2,40 kg.
Type cel: monokristallijn Sunpower Back Contact
Max. vermogen (Pmax): 100 W
Max. spanning: 17,00 V
Max. stroom (Imax): 5,89 A
Open spanning: 21,00 V
Kortsluitstroom: 6,10 A
Rendement: ± 21,5 %
De lengte van dit paneel past perfect in de breedte van het dak. Aansluiting op perfecte plaats, zodat ik de bekabeling in het dak buitenom kan wegwerken. En egaal zwart, back contact, dus geen zilverkleurige lijntjes e.d. aan de bovenkant. Licht buigbaar, dus kan met de lichte kromming van het dak aangebracht worden. Tot slot nog tegen een voor dit type panelen, gezien het vermogen, hele redelijke prijs. De leverancier zit in de buurt. Ik wil paneel nog in het echt zien, maar het zit er dik in, dat deze het wordt.
Nu nog de laadregelaar. Gezien de geringe prijsverschillen tussen een goede PWM-lader en een MPPT-lader, het gaat bij dit vermogen om een verschil van een paar tientjes, ligt een MPPT-lader voor de hand.
In eerste instantie dacht ik aan de BlueSolar charge controller MPPT 75/15 van Victron.
http://www.victronenergy.nl/solar-charg ... /mppt7515/Ik kwam echter deze kleine lettertjes tegen:
1b) De controller start pas als de PV spanning hoger is dan Vaccu + 5V.
Vanaf dan bedraagt de minimum PV spanning Vaccu + 1
Nu geeft Victron al aan,dat deze lader het meest efficiënt werkt met een hoge spanning, bijvoorbeeld van twee in serie geschakelde panelen.
Echter als ik het goed begrijp, start deze lader pas als de spanning van het paneel hoger is dan de spanning van de accu +5V. Bij de gegevens van bovenstaand paneel staat echter een maximum spanning van 17V. Dan moet de accu wel zeer zwaar ontladen zijn. Dus, of deze lader is niet geschikt voor dit paneel, of ik begrijp iets niet goed.
De leverancier van het paneel adviseert de volgende lader:
http://kleinezonnepanelen.nl/index.php? ... -N_1JIaySOHier wordt als minimum spanning van het paneel 6V gegeven. Nogal een verschil.
Nog aanvullend: Accu's: 2 Optima Bluetop 75Ah, opgerolde cel, AGM, parallel geschakeld
Accu,'s worden tijdens het rijden geladen door de dynamo middels een Cyrix-relais.
Graag jullie advies.