Hi iedereen,
Wij rijden allebei met Flyer e-bikes
Op mijn e-bike zit een 15Ah accu van 26 volt
Na bijna 7 jaar en 18000km was het actieradius van 80km gezakt naar amper 50km
Aangezien ik onze fietstochten vaak al eens langer maak was het niet meer raadzaam om met een 30kg wegende e-bike zonder ondersteuning te vallen
Ik begon dus gaan te zoeken naar een "nieuwe " batterij
Maar al wat Flyer noemt kost centen :
https://www.elektrofahrrad24.de/akku-pa ... t-12-16-ahGoogle nog altijd mijn vriend vond dan deze die 100% compatibel is met de originele :
https://www.accu-company.nl/nl/flyer-fi ... -volt.htmlHerstellen kon ook en was nog goedkoper maar.....toch maar de éérste keuze genomen
Deze batterij heb ik al een éérst keer volledig leeg gereden....méér dan 100km (al rijden we nooit geen fietstochten van 100km
)
Intussen viel na 6 jaar en 10000km ook de 36v/15,4Ah fietsaccu uit op de e-bike van mijn echtgenote
Deze is nog duurder....
https://www.elektrofahrrad24.de/akku-pa ... olt-154-ah Dus...weer Google mijn vriend
en dan kwam ik dit tegen :
https://batteryboost.beToch maar even de batterij zelf gaan weg brengen naar Lovendegem (toch ééns kennis maken wie deze electronica man was)
Toen wij een uurtje later weer thuis waren (wat geluk gehad aan de Kennedytunnel
) had ik al meteen een mail van "Wim"
Van de 70 cellen waren er reeds 2 delen "dood" een ander deel 3,4v en nog een deel 4,1v
Dus complete onbalans in het cellenpakket en ook de reden dat de akku telkens na een 30km het liet afweten
Eens terug aan de camper in de lader en na 2 minuten terug in de fiets en alles was weer normaal.
Ook dat wat hetgeen wat "Wim" me mee gaf wat er dan precies gebeurd met de meeste fietsaccu's
Het BMS heeft "Wim" éérst getest met een testpakket aan cellen om te zien of de electronica nog goed was
Met deze test was ook de foutmelding verdwenen op het display van de batterij....
Kostprijs met nieuwe Panasonic cellen....475€ incl. verzending
Ik zal hier verder posten hoe deze herstelde batterij het zal doen